Αγώνας δρόμου σε ρυθμό προεκλογικό εξελίσσεται για την τύχη των έργων υποδομής της Κρήτης, η οποία μετά τα μεγάλα έργα της Αττικής μονοπωλεί σχεδόν το επενδυτικό ενδιαφέρον. Καθόλου τυχαίο δεν είναι βέβαια αυτό, δεδομένου ότι οι υποδομές του νησιού, που σηκώνει ένα μεγάλο μέρος του τουριστικού ρεύματος, παραμένουν ξεχασμένες δεκαετίες πίσω. Τα πρόσφατα ακραία καιρικά φαινόμενα ανέδειξαν με δραματικό τρόπο την κατάσταση του οδικού δικτύου. Το σήμα για την έναρξη της δεύτερης φάσης του διπλού διαγωνισμού για τον ΒΟΑΚ δόθηκε την Τρίτη 26 Μαρτίου, με όλους τους ενδιαφερόμενους να συνεχίζουν στην επόμενη φάση. Ομως το σπριντ τώρα ξεκινά για το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, χωρίς να μπορεί να αποκλειστεί το ενδεχόμενο να μπει απότομο φρένο εάν προκύψουν πρόωρες εκλογές.

Τελικά 231 χλμ.
αυτοκινητοδρόμου

Βάσει του χρονοδιαγράμματος που ανακοίνωσε ο υπουργός κ. Χρήστος Σπίρτζης, η ανάδειξη του αναδόχου θα ολοκληρωθεί μέχρι το καλοκαίρι ή το φθινόπωρο του 2019, αφού υποβληθεί και εγκριθεί η μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων (ΜΠΕ), βγουν τα τεύχη δημοπράτησης και υποβληθούν δεσμευτικές προσφορές. Και φυσικά δεν προκύψουν δικαστικές εμπλοκές. Πράγμα που για ένα έργο συνολικού προϋπολογισμού 1,7 δισ. ευρώ φαντάζει μάλλον αδύνατον.

Μάλιστα η έγκριση της τελικής χάραξης του έργου, η οποία πατάει επάνω στο σενάριο εκμετάλλευσης κατά το μέγιστο των υφιστάμενων απαλλοτριώσεων, βρίσκει τον άξονα με 32 επιπλέον χιλιόμετρα, καθώς αξιοποιήθηκε τελικά η προαίρεση του διαγωνισμού παραχώρησης εντάσσοντας το τμήμα Καστέλι Κισσάμου – Χανιά. Ετσι, το τριπλό έργο που θα συνδυάζει παραχώρηση, ΣΔΙΤ και δημόσιο έργο, αριθμεί πια 231 χλμ. αυτοκινητοδρόμου.

Η επιλογή όμως της «τριχοτόμησης» του διαγωνισμού έτυχε την τελευταία εβδομάδα δριμείας κριτικής από τη Νέα Δημοκρατία, κατά την παρουσίαση του Προγράμματος Υποδομών. Για εικονική προκήρυξη με κατακερματισμό του έργου χωρίς μελέτες και τελικό αντικείμενο, έκανε λόγο ο αρχηγός της αξιωματικής αντιπολίτευσης κ. Κυριάκος Μητσοτάκης. Οπως μάλιστα παρουσιάστηκε, η ΝΔ προκρίνει την ενιαία επαναπροκήρυξη του έργου για ολόκληρη την πρώτη φάση, δηλαδή το τμήμα Χανιά – Αγιος Νικόλαος, με προϋπολογισμό 900 εκατ. -1,3 δισ. ευρώ.

Το ζήτημα πάντως της χρηματοδότησης παραμένει κεφαλαιώδες στην περίπτωση του ΒΟΑΚ. Είναι χαρακτηριστικό ότι τα τεχνοοικονομικά μοντέλα που «τρέχει» η Ευρωπαϊκή Επιτροπή για τον καθορισμό της βιωσιμότητας ενός έργου από την οποία εξαρτάται η χρηματοδότησή του στηρίζονται στον κυκλοφοριακό φόρτο, με όριο τα 20.000 οχήματα ημερησίως.

Από τις μετρήσεις που διεξήχθησαν εντός του 2018, με αυτογραφικά μηχανήματα, η ετήσια μέση ημερήσια κυκλοφορία ξεπέρασε αυτό τον αριθμό μόνο σε 2 εκ των 20 σημείων μέτρησης, ενώ τα αμέσως χαμηλότερα προσέγγιζαν μόλις τις 15.000 και σε 8 σημεία η ΕΜΗΚ δεν έφτανε ούτε τις 5.000 οχήματα. Τα δε μοντέλα πρόβλεψης που «έτρεξε» το υπουργείο Υποδομών για τα έτη 2025, 2035, 2045 και 2055 έδειξαν ότι ακόμη και το 2055 τα περισσότερα τμήματα, πλην της Περιφερειακής Ηρακλείου (δυτικά και ανατολικά), του τμήματος Ηράκλειο – Χερσόνησος, δεν θα ξεπερνούν τις 20.000 οχήματα την ημέρα στο ευνοϊκό σενάριο.

Στη Βουλή το
αεροδρόμιο στο Καστέλι

Στο τελευταίο κατοστάρι βρίσκεται εν τω μεταξύ το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι, προτού ξεκινήσουν οι εργασίες κατασκευής, περίπου 15 χρόνια μετά τις πρώτες εξαγγελίες. Οπως προανήγγειλε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, μέσα στην ερχόμενη εβδομάδα η σύμβαση αναμένεται να φτάσει προς κύρωση στη Βουλή. Ετσι το έργο, αξίας που θα ξεπεράσει το 1 δισ. ευρώ, θα είναι το πρώτο μεγάλο έργο νέας γενιάς που παίρνει τον δρόμο της υλοποίησης και η πρώτη σύμβαση παραχώρησης μετά από περίπου 12 χρόνια, δηλαδή από την εποχή των υπογραφών για τους αυτοκινητόδρομους. Η κατασκευαστική περίοδος θα διαρκέσει 5 χρόνια και εκτιμάται ότι θα απασχοληθούν άμεσα περισσότερα 2.000 άτομα, ενώ πολλές θα είναι και οι έμμεσες θέσεις εργασίας.