Yπό συγκεκριμένες προϋποθέσεις το υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG) ως ναυτιλιακό καυσίμο είναι δυνατό να αποτελέσει μια από τις πλέον πρόσφορες λύσεις για τη Ναυτιλία. Αυτό επεσήμανε ο Γενικός Γραμματέας Λιμένων, Λιμενικής Πολιτικής και Ναυτιλιακών Επενδύσεων του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, κ. Χρήστος Λαμπρίδης, σε ομιλία του σε εκδήλωση για το έργο του Διευρωπαϊκού Δικτύου ΜεταφορώνPoseidonMedII, τίτλο«LeadingshippingtotheLNG era», (Οδηγώντας τη Ναυτιλία στην εποχή τουLNG) στο πλαίσιο της έκθεσης «Ποσειδώνια 2016».
Σύμφωνα με σχετική ανακοίνωση ο κ. Λαμπρίδης, στη βάση της πολιτικής και των στρατηγικών κατευθύνσεων του υπουργείου, εξήρε τη σημασία του υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) ως ναυτιλιακού καυσίμου στο άμεσο μέλλον και πρόσθεσε ότι σε κάθε περίπτωση, η εισαγωγή τουLNGφαίνεται ότι θα απασχολήσει ουσιαστικά τη ναυτιλιακή και λιμενική βιομηχανία, τόσο σε ευρωπαϊκό επίπεδο, όσο και στη χώρα μας.
Σημείωσε ακόμη ότι «η λύση τουLNGθα εξυπηρετούσε μια φιλικότερη προς το περιβάλλον θαλάσσια μεταφορά και συνάδει πλήρως με την ενσωμάτωση της αρχής της αειφορίας στις μεταφορές, ενώ υπενθυμίζεται το θεσμικό πλαίσιο της Ε.Ε. που υιοθετήθηκε σχετικά πρόσφατα και οι υποχρεώσεις που προκύπτουν σε σχέση με τον περιορισμό των ρύπων, τα εναλλακτικά καύσιμα και την ανάπτυξη του Διευρωπαϊκού Δικτύου Μεταφορών και μάλιστα σε συγκεκριμένους χρόνους. Πέραν τούτων όμως, οφέλη θα ήταν δυνατό να προκύψουν για τις ναυτιλιακές επιχειρήσεις λόγω του φθηνότερου καυσίμου –ακόμη φθηνότερου, πιθανολογείται, όταν η ζήτηση και η προσφορά επιτρέψουν μείωση των τιμών -, αλλά και για τους λιμένες που θα προσφέρουν ανεφοδιασμό πλοίων μεLNG.»
Επιπλέον τόνισε ότι «οι απαιτήσεις που τίθενται για ναυτιλιακές επιχειρήσεις και λιμένες είναι μεγάλες και ο χρόνος αντίδρασης εξαιρετικά σημαντικός, δεδομένου ότι θα καθορίσει τη θέση τους στην αγορά. Η μετάβαση θα πρέπει να εξασφαλιστεί ότι θα γίνει κατά τρόπο ώστε να μην επηρεαστεί η ανταγωνιστικότητα του μέσου της θαλάσσιας μεταφοράς ή των ναυτιλιακών επιχειρήσεων κατά τη ναυπήγηση νέων πλοίων ή τη μετατροπή υφιστάμενων και των λιμένων. Το κόστος του εγχειρήματος είναι εξαιρετικά υψηλό και καθοριστική θα είναι η δυνατότητα χρηματοδότησης. Για το σκοπό αυτό, ευρωπαϊκοί πόροι θα μπορούσαν να εξασφαλιστούν, για παράδειγμα από τοConnectingEuropeFacility(CEF– Διευκόλυνση Συνδέοντας την Ευρώπη) και τοEuropeanFundforStrategicInvestments(EFSI– Ευρωπαϊκό Ταμείο Στρατηγικών Επενδύσεων), στο πλαίσιο του ΠακέτουJunker.»
Από την πλευρά του το υπουργείο, σημειώνεται στην ανακοίνωση, θα στηρίξει δυναμικά αυτή την προσπάθεια, τόσο σε επίπεδο διαπραγματεύσεων σε επίπεδο ΕΕ, όσο και σε εθνικό επίπεδο, αναλαμβάνοντας διάφορες πρωτοβουλίες, σε συνεργασία με την αγορά, τους φορείς διαχείρισης και εκμετάλλευσης των λιμένων, συναρμόδια υπουργεία και άλλους φορείς.
Εξάλλου, όπως επισημαίνεται, έχει ήδη συσταθεί Διϋπουργική Επιτροπή για την εισαγωγή εναλλακτικών καυσίμων και στο επόμενο διάστημα θα ενταθούν οι προσπάθειες για την κατάρτιση ενός Εθνικού Σχεδίου σχετικά ενώ το υπουργείο, αναγνωρίζοντας την ανάγκη χρονικής συμπόρευσης πλοίων και σταθμών ανεφοδιασμού μεLNG, στοχεύει στη δημιουργία ενός δικτύου ανεφοδιασμού στους λιμένες.

«Παράλληλα, εκτιμάται ότι η μετατροπή πλοίων που θα πραγματοποιηθεί στο επόμενο διάστημα θα είναι δυνατό να προσφέρει σημαντικές δυνατότητες και στα ελληνικά ναυπηγεία. Η έγκαιρη προετοιμασία θα επιτρέψει τη διεκδίκηση ενός μεριδίου της αγοράς. Προς την κατεύθυνση αυτή εργαζόμαστε και θα εξακολουθήσουμε να εργαζόμαστε συστηματικά» υπογράμμισε ο κ. Λαμπρίδης.
Mιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, ο διευθυντής περιφερειακής επιχειρηματικής ανάπτυξης του νορβηγικού νηογνώμονα DNV κ. Γιώργος Τεριακίδης τόνισε ότι για να μπορέσει να αναπτυχθεί η χρήση του LNG (υγροποιημένο αέριο) ως ναυτιλιακό καύσιμο στη χώρα μας, η Πολιτεία θα πρέπει να δημιουργήσει το κατάλληλο νομοθετικό πλαίσιο, ορίζοντας τις προϋποθέσεις για την αποθήκευση και παροχή LNG στα πλοία.
Σύμφωνα με κατασκευαστές συστημάτων πρόωσης και νηογνώμονες, που βρίσκονται ανάμεσα στους 1.850 εκθέτες αυτή την εβδομάδα για τα «Ποσειδώνια 2016», η αστάθεια των τιμών του πετρελαίου, το διαρκώς μεταβαλλόμενο ρυθμιστικό πλαίσιο και η προσδοκώμενη μεγάλη αύξηση του ναυτιλιακού μεταφορικού έργου, είναι οι παράγοντες που πιθανότερο θα καθορίσουν και τις μελλοντικές ενεργειακές απαιτήσεις για τον κλάδο των θαλάσσιων μεταφορών.
«Ανεξάρτητα από το ποιο γεωπολιτικό σενάριο θα επικρατήσει, η παγκόσμια χωρητικότητα αναμένεται να έχει διπλασιαστεί έως το 2030 λόγω της συνεχούς αύξησης της μεσαίας τάξης στην Ινδία και την Κίνα», δήλωσε ο κ. Νικ Μπράουν, Marine Director του Lloyd’s Register Marine.
«Σύμφωνα με μελέτες που έχουμε κάνει, η χρήση του μαζούτ θα συνεχίσει να είναι η πρωτεύουσα καύσιμη ύλη για τη ναυτιλιακή βιομηχανία. Παρά ταύτα, θα σημειωθεί αύξηση στη διαφοροποίηση του μείγματος καυσίμου – με το υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG) να προβλέπεται ότι θα αντιπροσωπεύει ποσοστό έως και 11% του καυσίμου ναυτιλίας ανοικτής θαλάσσης. Δύο ακόμη κεντρικά ζητήματα που, εάν επιλυθούν, θα οδηγήσουν στην υιοθέτηση των εναλλακτικών καυσίμων, είναι τα εξής: Αφενός το νομικό πλαίσιο, δηλαδή η συμμόρφωση με νέες ρυθμιστικές απαιτήσεις και η επίλυση των περιβαλλοντικών ζητημάτων, και αφετέρου η διαθεσιμότητα του πετρελαίου στο σωστό κόστος και με ασφάλεια», πρόσθεσε.
«Βρισκόμαστε σε συνεργασία με σχεδιαστές, πλοιοκτήτες και κατασκευαστές εξοπλισμού, για να διασφαλίσουμε ότι τα συγκεκριμένα έργα που έχουν αναλάβει, θα εξετάζουν όλες τις διαφορετικές εναλλακτικές όπως, μεταξύ άλλων, το LNG ως βιώσιμη εναλλακτική για το ναυτιλιακό εμπόριο και σε κλειστές θάλασσες όπως είναι η Βαλτική ή η Μεσόγειος» δήλωσε ο κ. Μπράουν.Κατασκευαστές μηχανών που συμμετέχουν στη φετινή έκθεση των Ποσειδωνίων, φαίνεται να συμφωνούν ότι η ζήτηση για μηχανές που θα λειτουργούν με εναλλακτικά καύσιμα, παρουσιάζει αυξητικές τάσεις.