Εισάγοντας σε έμβρυα βοοειδών ένα ξένο γονίδιο που απομονώθηκε από σκουλήκια, κινέζοι ερευνητές δημιούργησαν γενετικά τροποποιημένα μοσχάρια που προσφέρουν αυξημένα επίπεδα υγιεινών ω-3 λιπαρών.

Η ερευνητική ομάδα στο Πανεπιστήμιο Northwest A&F και του Εθνικού Κέντρου Βελτίωσης Βοοειδών, και τα δύο στο Γιανγκλίνγκ της Κίνας, δηλώνουν πως στόχος τους είναι να διορθώσουν μια «ανισορροπία» της σύγχρονης διατροφής, τη μείωση των ω-3 λιπαρών και την αύξηση των λιγότερο υγιεινών ω-6.

Τα ω-3, γνωστά και ως n-3 πολυακόρεστα λιπαρά, υπάρχουν μεταξύ άλλων στα λιπαρά ψάρια και τους ξηρούς καρπούς και μπορούν να βοηθήσουν στην πρόληψη των καρδιαγγειακών νοσημάτων, της παχυσαρκίας και ορισμένων νευροεκφυλιστικών ασθενειών. Τα ω-6, γνωστά και ως n-6 λιπαρά οξέα, υπάρχουν στα περισσότερα φυτικά έλαια και δείχνουν να συνδέονται με αύξηση της φλεγμονής.

Η συγκέντρωση των ωφέλιμων ω-3 λιπαρών μπορεί θεωρητικά να αυξηθεί στα εκτρεφόμενα ζώα και ψάρια με τη χορήγηση ζωοτροφών εμπλουτισμένων με αυτά τα πολυακόρεστα λίπη.

«Ενισχυμένες» τροφές

Η γενετική τροποποίηση θα ήταν μια πιο εύκολη λύση, θεωρούν οι κινέζοι ερευνητές. Το επιπλέον γονίδιο που εισήγαγαν σε μοσχάρια απομονώθηκε από ένα είδος νηματώδους σκώληκα και κωδικοποιεί ένζυμα που μετατρέπουν τα ω-6 σε ω-3.

Άλλες ερευνητικές ομάδες έχουν εισάγει ανάλογα γονίδια σε χοίρους, γαλακτοπαραγωγικές αγελάδες και πρόβατα.

Αυτή είναι η πρώτη φορά που αυτή η προσέγγιση εφαρμόζεται σε βοοειδή που προορίζονται για κρέας, επισημαίνουν οι ερευνητές στη μελέτη τους που δημοσιεύεται στην επιθεώρηση «Biotechnology Letters». Η συγκέντρωση των ω-3 στο κρέας πενταπλασιάστηκε, αναφέρουν.

Ωστόσο η τεχνική που εφάρμοσαν είχε μεγάλο ποσοστό αποτυχίας: από τα 14 γενετικά τροποποιημένα μοσχάρια που γεννήθηκαν στο εργαστήριο, τα 11 πέθαναν σε ηλικία κάτω των τεσσάρων μηνών, πιθανώς λόγω της ενεργοποίησης ή απενεργοποίησης των λάθος γονιδίων κατά τη διαδικασία της γενετικής τροποποίησης.