Ζυγίζοντας τις αντιδράσεις υπουργών και συνδικαλιστών από τη μια και τις πιέσεις των εταίρων και του Πεκίνου από την άλλη, το ΤΑΙΠΕΔ αποφάσισε να ανάψει το πράσινο φως για την πώληση του ΟΛΠ.
Με φόντο τις προειδοποιήσεις που απηύθυναν και χθες οι λιμενεργάτες ότι αν πωληθεί το λιμάνι θα κατέβουν στους δρόμους, το Ταμείο Ιδιωτικοποιήσεων πήρε, σύμφωνα με πληροφορίες, την απόφαση να επανεκκινήσει τη διαδικασία διάθεσης του 51% αντί για το 67,7% της αρχικής προκήρυξης.
Στην ουσία πρόκειται για μια απόφαση – χρυσή τομή, αφού στόχο έχει να ικανοποιήσει τους πάντες. Τις απαιτήσεις των πέντε ομίλων που συμμετέχουν στον διαγωνισμό, το Δημόσιο που διατηρεί ποσοστό του ΟΛΠ προκειμένου να επωφεληθεί από τις υπεραξίες που θα δημιουργηθούν με την ανάπτυξη του λιμανιού και φυσικά τους πιστωτές που ζητούν αποτελέσματα στις αποκρατικοποιήσεις.
Αρκεί φυσικά η εισήγηση του Ταμείου για τον πρώτο «βαρύ» διαγωνισμό παραχώρησης, που επιχειρείται να ξεμπλοκάρει από τις εκλογές και μετά, να επικυρωθεί και από τα κυβερνητικά όργανα που συνεδριάζουν σήμερα, Τετάρτη, για τον σκοπό αυτόν.

Προσπαθώντας να κινηθεί μεταξύ των δεσμεύσεων προς τους εταίρους και της διαχείρισης των εσωτερικών αντιδράσεων από κορυφαίους υπουργούς, το Κυβερνητικό Συμβούλιο αναμένεται να συνεδριάσει σήμερα με βασικό θέμα το κεφάλαιο «αποκρατικοποιήσεις» (αεροδρόμια, ΟΛΠ κ.λπ.) και να ανάψει το πράσινο φως για τις πιο ώριμες από αυτές. Το θέμα επρόκειτο να συζητηθεί στη χθεσινή συνεδρίαση του κυβερνητικού οργάνου, αλλά τελικά πήρε μετάθεση για σήμερα.
Μόλις αυτό γίνει, το Ταμείο Ιδιωτικοποιήσεων θα ενημερώσει –ίσως και σήμερα –τους συμμετέχοντες στον διαγωνισμό του ΟΛΠ επενδυτές για τις αλλαγές στους όρους του διαγωνισμού και θα καθορίσει χρονοδιάγραμμα για την κατάθεση προσφορών που δεν αναμένονται νωρίτερα από το φθινόπωρο.
Σύμφωνα με τις αλλαγές που αποφάσισε χθες το ΤΑΙΠΕΔ, το Δημόσιο θα πουλήσει αρχικά το 51% των μετοχών του ΟΛΠ και το υπόλοιπο ποσοστό μέχρι το 67,7% θα διατεθεί σταδιακά στον πλειοδότη εντός μίας πενταετίας, ανάλογα με συγκεκριμένες επενδύσεις που θα πρέπει να υλοποιήσει.
Τα φαβορί του διαγωνισμού, δηλαδή οι Κινέζοι της COSCO και οι Δανοί της Maersk (συμμετέχουν μέσω της θυγατρικής τους ΑΡΜ Terminals), που είναι και πιο «ζεστοί», εμφανίζονται να μην έχουν αντίρρηση σε αυτό το θέμα. Εκτός από τις COSCO και APM Terminals, τυπικά τουλάχιστον στον διαγωνισμό παραμένουν η φιλιππινέζικη International Container Terminal Services, η αμερικανική Ports America και η νεοζηλανδικών συμφερόντων Utilico.

Ακόμη και αν η κυβέρνηση δώσει το πράσινο φως στην εισήγηση του ΤΑΙΠΕΔ, η κατάθεση δεσμευτικών προσφορών δεν πρέπει να αναμένεται πριν από τον Σεπτέμβριο. Μπορεί ως αιτία να προβάλλεται το γεγονός ότι απαιτείται χρόνος για να ολοκληρωθεί μια σειρά διαδικασιών, όπως η σύμβαση παραχώρησης μεταξύ ΟΛΠ και Δημοσίου αλλά και η συνοδευτική συμφωνία μετόχων.

Στην πραγματικότητα, όμως, ο λόγος σχετίζεται με τη γενικότερη πολιτική αβεβαιότητα. Οσο δεν κλειδώνει η συμφωνία μεταξύ της κυβέρνησης και των δανειστών, ουδείς σοβαρός ξένος επενδυτής πρόκειται να δεσμεύσει κεφάλαια για να καταθέσει προσφορά σε διαγωνισμό του ελληνικού Δημοσίου.

Οσο για τους συνδικαλιστές των λιμενεργατών που συναντήθηκαν χθες το πρωί με τον πρόεδρο του ΤΑΙΠΕΔ Στ. Πιτσιόρλα και έμαθαν για τις αλλαγές των όρων πριν από τους επενδυτές, προειδοποιούν με κινητοποιήσεις. «Ενημερωθήκαμε ότι η απόφαση συνέχισης των διαγωνισμών πώλησης των μετοχών του ΟΛΠ και ΟΛΘ είναι θέμα κυβερνητικής απόφασης.

Η εισήγηση του Ταμείου για τον ΟΛΠ είναι η πώληση του 51%, ενώ για τον ΟΛΘ να προχωρήσει σε δεύτερο στάδιο. Δηλώνουμε την κατηγορηματική μας αντίθεση και καλούμε το Ταμείο να αποσύρει τους διαγωνισμούς» αναφέρουν οι συνδικαλιστές που προειδοποιούν με δυναμικές κινητοποιήσεις.