Σε διαγωνισμό για την προμήθεια σκάνερ η οποία θα αποσκοπεί στον έλεγχο του λαθρεμπορίου τσιγάρων προχωρά το υπουργείο Οικονομικών, με τον προϋπολογισμό των 12,5 εκατ. ευρώ να καλύπτεται από τη Siemens, στο πλαίσιο της συμφωνίας συμβιβασμού που είχε υπογράψει η εταιρία με το Δημόσιο.
Ειδικότερα, σύμφωνα με το τεύχος του διαγωνισμού που αναρτήθηκε στο Διαδίκτυο, το υπουργείο Οικονομικών προχωρά στην προμήθεια «τεσσάρων αυτοκινούμενων συστημάτων ελέγχου έμφορτων φορτηγών και εμπορευματοκιβωτίων με ακτίνες Χ για την κάλυψη των αναγκών καταπολέμησης του λαθρεμπορίου καπνικών προϊόντων από το υπουργείο Οικονομικών».
Η κάλυψη της δαπάνης γίνεται από τη Siemens, σύμφωνα με τον όρο ΙΙΙ.2 (1) της συμφωνίας που ορίζει -μεταξύ άλλων- ότι η εταιρεία αναλαμβάνει την παροχή 90 εκατ. ευρώ για την υποστήριξη «φορέων που υπηρετούν το δημόσιο συμφέρον και έχουν ως σκοπό την καταπολέμηση της διαφθοράς, της απάτης και του ξεπλύματος χρήματος στην Ελληνική Δημοκρατία».
Πρόκειται για ηλεκτρονικό ανοιχτό δημόσιο διαγωνισμό με κριτήριο κατακύρωσης την πλέον συμφέρουσα προσφορά. Ως τόπος παράδοσης ορίζονται τα τελωνεία Ε’ Πειραιά, Β’ Θεσσαλονίκης, Κήπων και Κακαβιάς.
Πώς θα γίνεται το «σκανάρισμα»
Σύμφωνα με το τεύχος του διαγωνισμού, σκοπός των αυτοκινούμενων συστημάτων είναι η παροχή επιβεβαίωσης με τη βοήθεια ακτινολογικής εικόνας ότι το φορτίο ενός φορτηγού αντιστοιχεί στα φορτωτικά έγγραφα και δεν περιλαμβάνει λαθραία εμπορεύματα «με έμφαση στα προϊόντα καπνού». «Επιπρόσθετα, θα πρέπει να ανιχνεύονται και άλλα απαγορευμένα είδη, όπλα, πολεμικό υλικό, εκρηκτικά, ναρκωτικές ουσίες κτλ.» αναφέρεται.
Όπως σημειώνεται, η σάρωση του φορτηγού πρέπει να γίνεται είτε με μετακίνηση του αυτοκινούμενου συστήματος κατά μήκος του ελεγχόμενου οχήματος είτε με μετακίνηση του φορτηγού. Μάλιστα, τα συστήματα ελέγχου πρέπει να είναι ικανά για έλεγχο οχημάτων και εμπορευματοκιβωτίων μήκους έως 20 μέτρων, πλάτους έως 2,6 μέτρων και ύψους έως 4,5 μέτρων και να λειτουργεί 24 ώρες το 24ωρο. Ο ρυθμός ελέγχου πρέπει να είναι 20 έλεγχοι ανά ώρα. Επίσης ζητείται κάλυψη από εγγύηση καλής λειτουργίας και δωρεάν συντήρηση για τρία χρόνια.
Όπως αναφέρεται στο τεύχος του διαγωνισμού, οι τεχνικές προδιαγραφές του συστήματος ορίστηκαν από την 33η Διεύθυνση Ελέγχου Τελωνείου. Το πρόγραμμα της προμήθειας εγκρίθηκε από το υπουργείο Διοικητικής Μεταρρύθμισης και η χρηματοδότηση από τη Siemens από την Επιτροπή Εποπτείας της συμφωνίας.
Η εξωδικαστική συμφωνία
Η εξωδικαστική συμφωνία του 2012 μεταξύ Ελλάδας και Siemens εφαρμόζεται εν μέρει στο σκέλος του συμψηφισμού οικονομικών απαιτήσεων της Siemens από το Δημόσιο που αφορούν οφειλές από νοσοκομεία, τον ΟΣΕ, την ΕΡΓΟΣΕ και τη ΣΤΑΣΥ. Επίσης, προχωρά κανονικά η χρηματοδότηση από την εταιρεία υποτροφιών του ΙΚΥ.
Αντίθετα, δεν εφαρμόζεται το σκέλος των επενδύσεων που προβλέπει η συμφωνία, όπως η δημιουργία παραγωγικής μονάδας στην Ελλάδα, προϋπολογισμού άνω των 60 εκατ. ευρώ, καθώς η η εταιρεία αντί εργοστασίου πρότεινε τη δημιουργία ενός «ΙΕΚ Siemens», κάτι που απορρίφθηκε από την Επιτροπή Επενδύσεων της συμφωνίας. Μάλιστα, σύμφωνα με πρακτικά που αποκάλυψε «Το Βήμα της Κυριακής», η Siemens αμφισβήτησε αυτή την ιστορική της υποχρέωση.