Με βουτιά στα βαθιά του λιμανιού θα μπορούσε να αποδώσει κάποιος την ημέρα (1η Σεπτεμβρίου) που ο κ. Γιάννης Μώραλης ανέλαβε και επίσημα τα καθήκοντά του ως δημάρχου Πειραιά. Αν και το καλοκαίρι είχε προετοιμαστεί με συνεργάτες του επιδιώκοντας να αλλάξει γρήγορα την πόλη προς το καλύτερο, φαίνεται ότι αντιμετωπίζει ανυπέρβλητα εμπόδια. Εναν μήνα μετά δεν διστάζει να πει σε συνεργάτες του ότι η οικονομική κατάσταση δεν είναι ακριβώς όπως την υπολόγιζε. Βρήκε έναν υπερχρεωμένο δήμο με τις οικονομικές εκκρεμότητες να αγγίζουν τα 130 εκατ. ευρώ. Στελέχη του δήμου τονίζουν με νόημα ότι δεν βγαίνουν ουσιαστικά τα ανελαστικά έξοδα του μήνα.

«Δεν είναι εύκολο να αλλάξει μια εικόνα σε μια μεγάλη πόλη με πολλά μεγάλα προβλήματα, όπως είναι ο Πειραιάς. Εχουμε επικεντρώσει την προσοχή μας σε συγκεκριμένα ζητήματα και νομίζω ότι ως τον Δεκέμβριο – Ιανουάριο, αυτό το τρίμηνο – τετράμηνο, που δεν είναι ένα πολύ μεγάλο διάστημα, οι πολίτες θα αρχίσουν να βλέπουν διαφορές»
είχε πει από το μικρόφωνο του Βήμα FM ανήμερα της ανάληψης των καθηκόντων του.
Στις συζητήσεις μεταξύ των Πειραιωτών ο νέος δήμαρχος φαντάζει ως καλός μάνατζερ που θα βάλει σε μια σειρά τον δήμο. Ακόμη περισσότεροι τον συγκρίνουν με τα μεγαλεπήβολα σχέδια και τις υποσχέσεις που μοίραζε ο προκάτοχός του. Πολλά έτοιμα πλάνα που φαντάζουν πλέον πολυτέλεια μπροστά στα συσσωρευμένα χρέη.
Ψάχνοντας έσοδα


Οι Πειραιώτες πάντως περιμένουν πολλά. Ως δήμαρχος αλλά και πρωτύτερα, κουβεντιάζοντας στον δρόμο με δημότες, εκείνο που προέτασσαν ήταν η δημιουργία θέσεων εργασίας. Με τόσα καταστήματα κλειστά γύρω από το λιμάνι, η ανεργία είναι πρώτο θέμα. Ο δήμαρχος πάντως απαντούσε ότι δεν υποσχέθηκε δουλειές, εξηγώντας τους ότι σκοπεύει να διαμορφώσει τις κατάλληλες προϋποθέσεις και συνθήκες έτσι ώστε να υπάρξει ανάπτυξη στην πόλη μέσω νέων επιχειρήσεων, κυρίως ναυτιλιακών. Μέχρι στιγμής πάντως όλα είναι στα χαρτιά, καθώς το «plan b», που προεκλογικά έλεγε ότι είχε, δεν μπορεί να ανταποκριθεί σε αυτά τα οικονομικά δεδομένα.
Γι’ αυτό και έχει στραφεί στην… έξωθεν βοήθεια. Ηδη έχει χτυπήσει πόρτες στα υπουργεία, έχει συναντήσει υπουργούς και άλλους αρμόδιους παράγοντες. Πρώτο μέλημα, να ρυθμιστεί το χρέος καθώς εκκρεμούν και τα πρόστιμα από την Εφορία. Παράλληλα αναζητεί χρηματοδότηση μέσω διαφόρων πηγών και ευρωπαϊκών προγραμμάτων για να αρχίσει κάτι να κινείται στον Πειραιά. Με τον υπουργό Ανάπτυξης κ. Νίκο Δένδια συζήτησαν την υποβολή Ολοκληρωμένου Σχεδίου Χωρικής Επένδυσης του Δήμου Πειραιά στο νέο ΕΣΠΑ, καθώς και την ένταξη άλλων έργων του δήμου στη νέα προγραμματική περίοδο. Η ατζέντα του περιέχει ανάλογες συναντήσεις με την περιφερειάρχη Αττικής κυρία Ρένα Δούρου και άλλους παράγοντες.
Παράγοντες του Δήμου Πειραιά κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου. Ενδεικτικά επισημαίνουν ότι αναζητούνται κονδύλια για σχολικά κτίρια και βρεφονηπιακούς σταθμούς. Στις προτεραιότητες είναι και η ανεύρεση χρημάτων για τη λειτουργία του στολιδιού της πόλης, του Δημοτικού Θεάτρου. Σημειώνουν χαρακτηριστικά ότι «δεν γίνεται να εξασφαλίζεται μέσω του Μαξίμου επιχορήγηση της τάξης του ενός εκατομμυρίου ευρώ».
Οι έκτακτες ενισχύσεις, όπως εκτιμούν στελέχη του δήμου, δεν δίνουν ουσιαστική λύση. Επισημαίνουν ότι χρειάζεται συνολική διευθέτηση ενώ αναζητούνται πηγές εσόδων. Η δημοτική αρχή προσβλέπει, φέρ’ ειπείν, στους επιφανείς οικονομικά δημότες για να «στηρίξουν την πόλη» σε διάφορους τομείς όπως στον πολιτισμό. Πρόθεση άλλωστε είναι να μπουν ιδιώτες στην κοινωνική και πολιτιστική ζωή της πόλης. Παράλληλα, σύμφωνα με πληροφορίες, εντός των ημερών θα κατατεθεί στο Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων η πρόταση για την αντιμετώπιση του χρέους.
Ανείσπρακτες οφειλές


Στο πλαίσιο των άμεσων ενεργειών είναι ο έλεγχος και η είσπραξη οφειλών προς τον δήμο, οι οποίες ανέρχονται σε δεκάδες εκατομμύρια ευρώ από δημότες και επιχειρηματίες και υπολογίζονται στο περίπου 60% του συνολικού δημοτικού χρέους. Στο μεταξύ είναι εμφανής η απουσία της δημοτικής αστυνομίας. Οσοι διαμένουν στον Πειραιά συζητούν την ανεξέλεγκτη και παράνομη στάθμευση, ενώ πολλά τραπεζοκαθίσματα επιχειρήσεων εστίασης έχουν τοποθετηθεί παράνομα, με τον δήμο να δηλώνει αδυναμία ελέγχου. Οσο για το παρεμπόριο, επέστρεψε στους δρόμους. Ο κ. Μώραλης έθεσε πρόσφατα το ζήτημα της αστυνόμευσης στον υπουργό Δημόσιας Τάξης κ. Βασίλη Κικίλια.
Μπροστά σε αυτά τα προβλήματα κάποιοι εκφράζουν το ερώτημα αν μπορεί τεθεί θέμα αύξησης των δημοτικών τελών. Κάτι τέτοιο δεν έχει αποσαφηνιστεί από τη νέα δημοτική αρχή, πληροφορίες ωστόσο αναφέρουν ότι δεν είναι στις άμεσες προθέσεις της.


Προσδοκίες για άντληση χρημάτων
Ταμείο για έσοδα από το λιμάνι

Στο παράλιο μέτωπο της πόλης, από την ακτή Βασιλειάδη στη Δραπετσώνα ως και το ΣΕΦ (ο περιβάλλων χώρος του οποίου ανήκει στο ΤΑΙΠΕΔ), όπως λένε χαρακτηριστικά από τον δήμο, δεν προκύπτουν έσοδα για διαφορετικούς λόγους.
Η νέα δημοτική αρχή επισημαίνει ότι ο Πειραιάς είναι η μοναδική πόλη με λιμάνι από το οποίο έχει μηδενικά έσοδα, σημειώνοντας παράλληλα ότι παραμένουν πιστοί στη διακηρυγμένη προεκλογικά θέση της διατήρησης του δημόσιου χαρακτήρα του λιμανιού. Ακόμα πάντως και αν προχωρήσει –όπως όλα δείχνουν –η ιδιωτικοποίηση του ΟΛΠ, υπάρχουν προσδοκίες για άντληση εσόδων.
Το θέμα θα απασχολήσει τη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου μεθαύριο, Τρίτη. Η νέα δημοτική αρχή παρουσιάζει μια ολοκληρωμένη πρόταση-λύση, την ίδρυση Λιμενικού Ταμείου Πειραιά ως Νομικού Προσώπου Δημοσίου Δικαίου ειδικού σκοπού. Με την ίδρυση Λιμενικού Ταμείου, το οποίο θα ανήκει κατά 100% στον δήμο διασφαλίζοντας τον δημόσιο χαρακτήρα του λιμανιού, θα συναφθεί «σύμβαση παραχώρησης μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου και του Λιμενικού Ταμείου, σύμφωνα με την οποία θα παραχωρείται στο ΛΤΠ η διαχείριση της χερσαίας ζώνης στο πλαίσιο των γεωγραφικών ορίων του δήμου». Η ζώνη περιλαμβάνει το επιβατικό λιμάνι, δηλαδή την ακτοπλοΐα και την κρουαζιέρα.
Και η μεταστέγαση των δικαστηρίων μπορεί να λειτουργήσει αναπτυξιακά. Παράγοντες του δήμου αναφέρουν ότι ως τον Νοέμβριο θα έχει υποβληθεί ολοκληρωμένη πρόταση να μείνουν στην πόλη –αποτελεί άλλωστε αίτημα όλων των αρμόδιων φορέων –και κυρίως η Ράλλειος να μετατραπεί σε νέο δικαστικό μέγαρο. Πληροφορίες αναφέρουν μάλιστα ότι για τη χρηματοδότηση του έργου έχουν δείξει ενδιαφέρον τράπεζες και εταιρείες με τη διαδικασία της μίσθωσης.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ