«Υπάρχουν επιστημονικά κριτήρια που δεν αλλάζουν»

Κυρία Φιλιππάκη, πώς ξεκίνησε η συγγραφή αυτού του εγχειριδίου; «Το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο έκανε πριν από τρία χρόνια περίπου μια προκήρυξη για να γραφτεί η Γραμματική για το Δημοτικό. Δεν είχα κατά νου να γράψω Γραμματική για παιδιά, αν και ήδη είχα γράψει τρεις. Πείστηκα όμως γιατί φτιάχτηκε μια ομάδα που δούλεψε συλλογικά και δημιουργικά».

«Υπάρχουν επιστημονικά κριτήρια που δεν αλλάζουν» | tovima.gr
Κυρία Φιλιππάκη, πώς ξεκίνησε η συγγραφή αυτού του εγχειριδίου;
«Το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο έκανε πριν από τρία χρόνια περίπου μια προκήρυξη για να γραφτεί η Γραμματική για το Δημοτικό. Δεν είχα κατά νου να γράψω Γραμματική για παιδιά, αν και ήδη είχα γράψει τρεις. Πείστηκα όμως γιατί φτιάχτηκε μια ομάδα που δούλεψε συλλογικά και δημιουργικά».
Ποιες ήταν οι σχέσεις σας με το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο;
«Είχαμε έρθει σε συνεννόηση με το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο για κάποια πράγματα: αυτοί τα θέλανε με έναν ορισμένο τρόπο κι εμείς με έναν άλλο που ταίριαζε πιο πολύ στην επιστήμη μας. Οι διαφορές μας εξομαλύνθηκαν και ολοκληρώσαμε το έργο μας περιμένοντας να πάμε στην έκδοση του βιβλίου της Γραμματικής. Είχαν βέβαια ακουστεί διάφορες φήμες, που φτάνανε και στ’ αφτιά μας, ότι πιθανόν δεν θα εκδοθεί γιατί δεν απηχούν τις θέσεις του κόμματος που βρισκόταν στην εξουσία και όλα αυτά που συνηθίζονται στη χώρα μας. Επειτα από πολλές καθυστερήσεις αναρτήθηκε στο Διαδίκτυο και κάποια στιγμή εκδόθηκε».
Η κυρία Χρυσού και κάποια blogs αναφέρουν ότι η Γραμματική που συντάξατε είχε πάρει αρνητική αξιολόγηση από τους δάσκαλους στους οποίους τέθηκε υπόψη. Αληθεύει;
«Σας διαβεβαιώ ότι ποτέ δεν πήραμε αρνητική αξιολόγηση, προφορική ή έγγραφη, και από κανέναν».
Η κυρία Χρυσού λέει ότι τα εγχειρίδια Γραμματικής δεν μπορεί να τα γράφουν γλωσσολόγοι αλλά μόνον οι δάσκαλοι.
«Κοιτάξτε, δεν μπορεί άλλα να λέει ο γλωσσολόγος και άλλα ο δάσκαλος. Υπήρξαν συζητήσεις και παρατηρήσεις επί της ουσίας τις οποίες δεχτήκαμε καλοπροαίρετα. Κάποιος δάσκαλος μάς είπε ότι «εμείς δεν κάνουμε επιστήμη, αλλά παράδοση μαθήματος». Του απαντήσαμε ότι «υπάρχουν επιστημονικά κριτήρια που δεν γίνεται να τα αλλάξουμε»».
Σε όλη αυτή την πορεία συγγραφής του εγχειριδίου συμβουλευόσασταν δασκάλους;
«Το μέλος της επιτροπής κυρία Μαργαρίτα Λουκά έχει μακρά εμπειρία διδάσκοντας μικρά παιδιά στο εξωτερικό, στην Κύπρο και αλλού. Ηταν η ασφαλιστική μας δικλίδα για να μην κάνουμε λάθος στην παρουσίαση γλωσσολογικών απόψεων σε παιδιά αυτής της ηλικίας».
Τελικά τι πιστεύετε; Οι απόψεις τής κυρίας Χρυσού είναι παρανόηση, αφέλεια ή τι άλλο;
«Νομίζω ότι είναι μια έπαρση, ίσως κι ένας φθόνος. Είναι απλώς μία παιδαγωγός, δεν είναι γλωσσολόγος, γι’ αυτό και δεν έκανε σωστή ανάλυση. Η δική μας ανάλυση δεν έχει τίποτα διαφορετικό από τις αναλύσεις παλιότερων, όπως του Τζάρτζανου, του Ψυχάρη ή του Τριανταφυλλίδη. Ενας πραγματικός επιστήμονας δεν θα εμφανιζόταν στο κοινό με το να μας βρίζει. Θα έπρεπε να κάνει μια ανάλυση πειστική, επιστημονική».


Η κυρία Ειρήνη Φιλιππάκη-Warburton είναι ομότιμη καθηγήτρια Γλωσσολογίας στο Πανεπιστήμιο Reading

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Γνώμες
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk