• Αναζήτηση
  • Ας ψάξουμε για ισοδύναμα στον χώρο της Υγείας

    Τις τελευταίες ημέρες η κυβέρνηση έχει αποδυθεί σε αγώνα δρόμου αναζητώντας ισοδύναμα δημοσιονομικά μέτρα ώστε να καλυφθεί η δέσμευση για την εξεύρεση των πρόσθετων 11,5 δισ. ευρώ. Η μείωση της αδικαιολόγητης δαπάνης στον χώρο της Υγείας και κυρίως στον τομέα της ιατροφαρμακευτικής περίθαλψης μπορεί να αποτελέσει την αιχμή του δόρατος στην προσπάθεια αυτή. Αρκεί να υπάρξουν ισχυρή πολιτική βούληση, σωστός σχεδιασμός και αποτελεσματικότητα στην υλοποίηση.

    Ας ψάξουμε  για ισοδύναμα στον χώρο της Υγείας | tovima.gr
    Τις τελευταίες ημέρες η κυβέρνηση έχει αποδυθεί σε αγώνα δρόμου αναζητώντας ισοδύναμα δημοσιονομικά μέτρα ώστε να καλυφθεί η δέσμευση για την εξεύρεση των πρόσθετων 11,5 δισ. ευρώ. Η μείωση της αδικαιολόγητης δαπάνης στον χώρο της Υγείας και κυρίως στον τομέα της ιατροφαρμακευτικής περίθαλψης μπορεί να αποτελέσει την αιχμή του δόρατος στην προσπάθεια αυτή. Αρκεί να υπάρξουν ισχυρή πολιτική βούληση, σωστός σχεδιασμός και αποτελεσματικότητα στην υλοποίηση.
    Σύμφωνα με το Μεσοπρόθεσμο Πρόγραμμα που ψηφίστηκε τον Ιούλιο του 2011 από τη Βουλή, ο εξορθολογισμός της ιατροφαρμακευτικής δαπάνης θα οδηγούσε σε εξοικονόμηση 1,143 δισ. ευρώ την περίοδο 2011-2015. Το μεγαλύτερο μέρος αυτής της εξοικονόμησης, της τάξεως των 493 εκατ. ευρώ, είχε προγραμματιστεί για το 2012. Παρ’ όλο που βρισκόμαστε στα μέσα του έτους, οι στόχοι του Μεσοπρόθεσμου Προγράμματος είναι στον αέρα. Η κυβέρνηση, για ακόμη μία φορά, «τρέχει» πίσω από τις εξελίξεις.
    Η δραστική περιστολή της ιατροφαρμακευτικής δαπάνης μπορεί να συμβάλει καθοριστικά στη δημοσιονομική εξυγίανση, αν ελεγχθούν αποτελεσματικά οι τιμές προμήθειας των φαρμάκων, του αναλώσιμου υγειονομικού εξοπλισμού, του κόστους των ιατροφαρμακευτικών εξετάσεων και των υπηρεσιών ιατροφαρμακευτικής περίθαλψης παράλληλα με τον περιορισμό της υπερσυνταγογράφησης και της καθολικής εφαρμογής της ηλεκτρονικής συνταγογράφησης.
    Στο υπουργείο Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας για πρώτη φορά το 2010 – ύστερα από 13 χρόνια! – διενεργήσαμε ανατιμολόγηση περίπου 5.000 φαρμάκων με βάση τον ν. 2340/2010 που είχε ψηφιστεί από τη Βουλή τον Μάρτιο του ίδιου έτους. Η μεσοσταθμική μείωση κατά 20% της τιμής τους απέφερε από μόνη της εξοικονόμηση πάνω από 600 εκατ. ευρώ και πρόβλεψη για πρόσθετη εξοικονόμηση 1 δισ. ευρώ το 2011.
    Το νέο σύστημα προέβλεπε ανατιμολόγηση τρεις φορές τον χρόνο με βάση τις τρεις χαμηλότερες τιμές των χωρών-μελών της ΕΕ. Δημιουργήθηκε και αξιοποιήθηκε για τον σκοπό αυτόν για πρώτη φορά Παρατηρητήριο Τιμών Φαρμάκων, μια ηλεκτρονική δηλαδή βάση δεδομένων τιμολόγησης φαρμάκων για το σύνολο των χωρών της ΕΕ που περιείχε τιμές, ονομασίες, συσκευασίες και δραστικές ουσίες.
    Για πρώτη φορά, ένα αδιαφανές και διαβλητό σύστημα τιμολόγησης που είχε εκτοξεύσει την τιμή της φαρμακευτικής δαπάνης στα ύψη αντικαταστάθηκε από ένα αντικειμενικό, διαφανές και αξιόπιστο σύστημα. Η προσπάθεια αυτή ανακόπηκε με τη μεταφορά της τιμολόγησης των φαρμάκων από το υπουργείο Οικονομίας στο υπουργείο Υγείας. Ηταν μια λανθασμένη από οικονομικής απόψεως απόφαση, καθώς οι πάροχοι υπηρεσιών υγείας δεν έχουν κανένα κίνητρο ελαχιστοποίησης των δαπανών.
    Επειδή, από την εμπειρία μου, κανένα υπουργείο δεν διαθέτει τον μηχανισμό, τη διοικητική και οργανωτική ικανότητα αλλά και την αξιοπιστία για την παροχή υπηρεσιών τιμολόγησης φαρμάκων, αναλωσίμων, διαγνωστικών εξετάσεων και άλλων ιατροφαρμακευτικών υπηρεσιών, ουσιαστική τομή θα αποτελούσε η σύμπραξη δημόσιου και ιδιωτικού τομέα και η δημιουργία ανεξάρτητου Οργανισμού Τιμολόγησης Φαρμάκων και Ιατροφαρμακευτικών Υπηρεσιών – κατά τα πρότυπα του αυστριακού Οργανισμού Oebig (http://www.goeg.at/en/Reports-Services.html.
    Ο Οργανισμός Τιμολόγησης Φαρμάκων και Ιατροφαρμακευτικών Υπηρεσιών θα μπορούσε να δημιουργηθεί ως αποτέλεσμα σύμπραξης του ΕΟΠΥΥ, των Ασφαλιστικών Ταμείων και της Ενωσης Εταιρειών Ιδιωτικής Ασφάλισης και να καταστεί αυτοχρηματοδοτούμενος παρέχοντας, αντί αντιτίμου, υπηρεσίες προς εγχώριες και ευρωπαϊκές φαρμακοβιομηχανίες και εταιρείες παροχής υπηρεσιών υγείας, ασφαλιστικά ταμεία, ιδιωτικές ασφαλιστικές εταιρείες και νοσοκομεία (δημόσια και ιδιωτικά). Με τον τρόπο αυτόν θα μπορεί να διασφαλίζει την οικονομική του βιωσιμότητα.
    Ο έλεγχος και ο περιορισμός της ιατροφαρμακευτικής δαπάνης αποτελούν προτεραιότητα. Τα μέτρα και οι πολιτικές είναι γνωστές και χιλιοειπωμένες. Το μόνο που απαιτείται είναι πολιτική βούληση. Περιθώρια για καθυστερήσεις και χρονοτριβή δεν υπάρχουν.


    H κυρία Λούκα Τ. Κατσέλη είναι πρώην υπουργός, πρόεδρος της Κοινωνικής Συμφωνίας.

    ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

    Γνώμες