ΡΩΜΗ Ηαρχαία Ρώμη αναγεννήθηκε τρισδιάστατη και ένδοξη, μέσα από μια μοναδική ψηφιακή αναπαράσταση. Πρόκειται για τη μεγαλύτερη προσομοίωση που έγινε ποτέ ως σήμερα με χρήση ηλεκτρονικού υπολογιστή.

Δέκα χρόνια σκληρής δουλειάς χρειάστηκαν για να γίνει πραγματικότητα αυτή η εκπληκτικής ακρίβειας «αναβίωση» της Αιώνιας Πόλης και μάλιστα όπως ήταν στο απόγειο της ακμής της, περί το έτος 320 μ.Χ., δηλαδή επί αυτοκράτορος Μεγάλου Κωνσταντίνου.

Το πρόγραμμα παρουσιάστηκε στην ίδια τη Ρώμη από ομάδα αμερικανών και ιταλών αρχαιολόγων, ιστορικών, αρχιτεκτόνων και άλλων ειδικών, οι οποίοι κατάφεραν να «ζωντανέψουν» στον υπολογιστή 7.000

κτίρια και μνημεία. Πρόκειται για τη μεγαλύτερη και λεπτομερέστερη προσομοίωση ιστορικής πόλης που έχει γίνει ποτέ. Περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, πολυτελείς επαύλεις και φτωχογειτονιές, καταστήματα, πανδοχεία, αποθήκες, στάβλους, ακόμη και… οίκους ανοχής.

«Αυτό είναι το πρώτο βήμα για τη δημιουργία μιας εικονικής μηχανής του χρόνου,την οποία θα χρησιμοποιήσουν τα παιδιά και τα εγγόνια μας για να μελετήσουν την Ιστορία της Ρώμης και αργότερα πολλών άλλων μεγάλων πόλεων σε όλον τον κόσμο» λέει ο Μπέρναρντ Φρίσερ του Ινστιτούτου Προηγμένης Τεχνολογίας της Βιρτζίνια των Ηνωμένων Πολιτειών.

Ο αμερικανός επιστήμονας είναι ο εμπνευστής της βασικής ιδέας, η υλοποίηση της οποίας οδηγεί σε μια σειρά εφαρμογές. Η πιο ενδιαφέρουσα από αυτές θα είναι η προβολή τρισδιάστατων ταινιών σε μια ειδικά διαμορφωμένη αίθουσα με υπερσύγχρονα μηχανήματα, δίπλα, στο Κολοσσαίο. «Ετσιοι επισκέπτες θα μπορούν να αντιλαμβάνονται πολύ καλύτερα τι είναι τα ερείπια το οποία πρόκειται να επισκεφθούν» εκτιμά ο κ. Φίσερ.

Μια άλλη εφαρμογή θα είναι η μετάδοση τμήματος της αναπαράστασης σε οθόνες συσκευών οι οποίες συνδέονται με δορυφόρους, ακόμη και σε οθόνες κινητών τηλεφώνων. Με αυτόν τον τρόπο θα μπορούν να παρακολουθήσουν το ψηφιακό θέαμα άνθρωποι σε κάθε γωνιά του πλανήτη, οποιαδήποτε ώρα. Προς το παρόν η εικονική αρχαία Ρώμη ετοιμάζεται να ανοίξει σύντομα τις πύλες της στο Ιnternet, στον δικτυακό τόπο https://www.romereborn. virginia.edu/. Οι επισκέπτες θα μπορούν να κατέβουν στα υπόγεια του Κολοσσαίου, όπου θα τους περιμένουν εικονικά… λιοντάρια ή ακόμη και να «πετάξουν» ψηλά ως τις ανάγλυφες επιγραφές σε στήλες που απαθανατίζουν τους θριάμβους των ρωμαίων αυτοκρατόρων.

Η προσομοίωση, ένα πρόγραμμα που κόστισε 2 εκατ. δολάρια, προβάλλει κυρίως τη Ρώμη του Μεγάλου Κωνσταντίνου, όταν η πόλη είχε περίπου ένα εκατομμύριο κατοίκους. Ξεκινά όμως από την Προϊστορία. Το μοντέλο δείχνει την εξέλιξη της πόλης από τους πρώτους οικισμούς της Εποχής του Χαλκού (περί τα μέσα της τέταρτης χιλιετίας προ Χριστού) ως και τους καταστροφικούς Γοτθικούς Πολέμους οι οποίοι έληξαν το 552 μ.Χ.

Τα τρισδιάστατα μοντέλα δημιουργήθηκαν ύστερα από μετρήσεις των πραγματικών κτιρίων ή των ερειπίων με σαρωτές λέιζερ. Στη μακροχρόνια επεξεργασία που ακολούθησε εντάχθηκε πλήθος λεπτομερειών, που ήταν όλες βασισμένες σε ιστορικές πηγές και επιστημονικές εκτιμήσεις, ώστε ο επισκέπτης να απολαμβάνει μια κατά το δυνατόν πιστότερη περιήγηση.

RΕUΤΕRS/UCLΑ/ΗΟ Μερικά από τα πιο χαρακτηριστικά σημεία του τρισδιάστατου μοντέλου της Αιώνιας Πόλης- του μεγαλύτερου που επιχειρήθηκε ποτέ ψηφιακά- είναι το Κολοσσαίο (επάνω αριστερά), αψίδες και σιντριβάνια (επάνω δεξιά) και η Αγορά (φωτογραφίες κάτω).