από metereologos.gr
Σάββατο 26 Μαΐου 2018

Στην αρχή ήταν η Μεγάλη Εκρηξη - ή μήπως όχι;

Μια νέα θεωρία κάνει στην άκρη τη Μεγάλη Εκρηξη και θέλει το Σύμπαν αέναο. Η ιδέα έρχεται να τραντάξει τα θεμέλια της κοσμολογίας, προτείνοντας μια λύση που ξεπερνά με μαγικό τρόπο όλες τις αυθαιρεσίες της σύγχρονης Φυσικής
Στην αρχή ήταν η Μεγάλη Εκρηξη - ή μήπως όχι;

Η κρατούσα θεωρία για τη δημιουργία του Σύμπαντος είναι αυτή της Μεγάλης Εκρηξης που λίγο-πολύ όλοι έχουμε ακούσει. Το Σύμπαν, ως χώρος και χρόνος μαζί και με το περιεχόμενό του, εμφανίστηκε ξαφνικά πριν από περίπου 14 δισεκατομμύρια χρόνια. Η ιδέα αυτή αντιμετωπίζεται συνήθως με δυσπιστία από τον μέσο αναγνώστη επειδή φαίνεται εντελώς παράλογη - και όχι χωρίς λόγο, αφού το ίδιο «άβολα» νιώθουν γι' αυτήν και οι ειδικοί επιστήμονες. Ο λόγος είναι ότι, πέρα από τις όποιες φιλοσοφικές αντιρρήσεις που σχετίζονται με την εμφάνιση του χώρου και του χρόνου από το τίποτα, υπάρχουν και μερικές «τεχνικές» λεπτομέρειες που δεν έχουν απαντηθεί ικανοποιητικά ως σήμερα. Μερικές από αυτές είναι προφανείς και σε έναν μη ειδικό, για παράδειγμα το πώς και το γιατί δημιουργήθηκε η Μεγάλη Εκρηξη. Αλλες προκύπτουν από αστρονομικές παρατηρήσεις που δείχνουν ότι το Σύμπαν έχει μερικές απροσδόκητες ιδιότητες, όπως π.χ. η ομογένεια, η ισοτροπία και η επιταχυνόμενη διαστολή, που εξηγούνται μόνο με την επίκληση άγνωστων στην καθημερινή Φυσική δυνάμεων. Πρόσφατα μια διεθνής ομάδα κοσμολόγων πρότεινε μια θεωρία για το Σύμπαν που παρακάμπτει όλες αυτές τις δυσκολίες και η οποία απέσπασε εύφημη μνεία τα δύο τελευταία χρόνια στην ετήσια αξιολόγηση δημοσιεύσεων κοσμολογικού περιεχομένου. Πέρα από το όποιο επιστημονικό ενδιαφέρον της, η θεωρία είναι άξια προσοχής επειδή της διεθνούς ομάδας κοσμολόγων ηγείται ένας Ελληνας.

Το μυστήριο του κοσμικού πληθωρισμού
Στις αρχές της δεκαετίας του 1960 υπήρχαν δύο αντιμαχόμενες θεωρίες για τη δημιουργία του Σύμπαντος: η θεωρία της Σταθερής Κατάστασης, που πρέσβευε ότι το Σύμπαν υπήρχε από πάντα, και η θεωρία της Μεγάλης Εκρηξης, που πρέσβευε ότι το Σύμπαν είχε δημιουργηθεί κάποια στιγμή στο παρελθόν. Η παρατήρηση το 1965 της μικροκυματικής ακτινοβολίας υποβάθρου, η οποία προβλέπεται από τη Μεγάλη Εκρηξη αλλά όχι από τη Σταθερή Κατάσταση, έγειρε την πλάστιγγα υπέρ της θεωρίας της Μεγάλης Εκρηξης. Μεταγενέστερες παρατηρήσεις όμως φανέρωσαν ιδιότητες του Σύμπαντος που δεν μπορούσε να εξηγήσει η θεωρία της Μεγάλης Εκρηξης στο πλαίσιο της γνωστής Φυσικής. Ετσι ανέκυψε η ανάγκη εισαγωγής νέων θεωριών, για τις οποίες δεν υπήρχε κανενός είδους πειραματική επιβεβαίωση ή έστω ένδειξη. Για παράδειγμα, η αξιοσημείωτη ομογένεια του Σύμπαντος σε μεγάλες κλίμακες, δηλαδή το γεγονός ότι το Σύμπαν φαίνεται από όλα τα σημεία του το ίδιο, και η αξιοσημείωτη ισοτροπία του, δηλαδή το γεγονός ότι το Σύμπαν φαίνεται το ίδιο προς όλες τις κατευθύνσεις, οδήγησαν στην εισαγωγή της θεωρίας του πληθωριστικού Σύμπαντος. Σύμφωνα με αυτή τη θεωρία, μόλις 10-35 δευτερόλεπτα μετά τη Μεγάλη Εκρηξη (δηλαδή, ένα δισεκατομμυριοστό του τρισεκατομμυριοστού του τρισεκατομμυριοστού του δευτερολέπτου) το Σύμπαν άρχισε να διαστέλλεται επιταχυνόμενο εξαιτίας μια δύναμης πέρα από τις τέσσερις γνωστές δυνάμεις της φύσης στις οποίες βασίζεται η Φυσική που διδάσκουμε.

Σήμερα δεν είναι πλήρως κατανοητό ούτε γιατί ξεκίνησε αυτή η επιταχυνόμενη διαστολή ούτε πότε και πώς σταμάτησε. Είναι όμως σίγουρο ότι διήρκεσε ένα μικρό κλάσμα του δευτερολέπτου κατά τη διάρκεια του οποίου το μέγεθος του Σύμπαντος αυξήθηκε κατά 1025 (δηλαδή, δέκα τρισεκατομμύρια τρισεκατομμυρίων) φορές. Η ασύλληπτα γρήγορη και ισχυρή διαστολή εξάλειψε όλες τις πιθανές ανομοιογένειες και ανισοτροπίες έτσι ώστε το Σύμπαν να παρουσιάζει την εικόνα της ομογένειας και ισοτροπίας που παρατηρούμε σήμερα. Αλλά δεν φαίνεται να υπάρχει τρόπος να ερμηνευθεί ικανοποιητικά ούτε ο χρόνος έναρξης και διάρκειας του φαινομένου ούτε και η έντασή του, πέρα φυσικά από την αιτία που το προκάλεσε, που είναι και αυτή ένα μυστήριο.

Γιατί συνεχίζεται η επιταχυνόμενη διαστολή;
Η προ δεκαετίας παρατήρηση ότι το Σύμπαν διαστέλλεται και σήμερα με επιταχυνόμενο ρυθμό δημιούργησε ένα άλλο πρόβλημα. Από τις τέσσερις γνωστές και γενικά αποδεκτές δυνάμεις της φύσης μόνο η βαρύτητα ενεργεί σε μεγάλες αποστάσεις και είναι ελκτική. Ετσι όλοι οι γαλαξίες έλκονται μεταξύ τους, σαν να είναι συνδεδεμένοι με ιδιότυπα ελατήρια, πράγμα που σημαίνει ότι η διαστολή του Σύμπαντος θα έπρεπε να επιβραδύνεται. Η παρατήρηση της επιταχυνόμενης διαστολής μάς οδήγησε στην υπόθεση της ύπαρξης μιας πέμπτης απωστικής δύναμης, η οποία δρα μόνο σε μεγάλες αποστάσεις και η οποία οφείλεται στην ύπαρξη μιας νέας μορφής ενέργειας που ονομάστηκε σκοτεινή ενέργεια. Τη δύναμη αυτή εισήγαγε πρώτος ο Αϊνστάιν στις εξισώσεις της Γενικής Θεωρίας της Σχετικότητας με τη μορφή ενός σταθερού όρου σε αυτές ο οποίος ονομάστηκε κοσμολογική σταθερά. Ετσι καταλήγουμε στο συμπέρασμα ότι για να δεχθούμε το μοντέλο της Μεγάλης Εκρηξης πρέπει να εισαγάγουμε δύο νέες δυνάμεις στη φύση (μία για τις πρώτες στιγμές του και μία για σήμερα), χωρίς να  έχουμε καμία άλλη πειραματική ή θεωρητική ένδειξη για την ύπαρξή τους. Σε κάποιον που έχει ασχοληθεί με την εξέλιξη των ιδεών στη Φυσική η κατάσταση αυτή θυμίζει τη θεωρία του γεωκεντρικού πλανητικού συστήματος του Πτολεμαίου στην οποία, για να ερμηνεύσουμε τις παρατηρήσεις της θέσης των πλανητών υποθέτοντας ότι κινούνται σε κυκλικές τροχιές γύρω από τη Γη, έπρεπε να υποθέσουμε ολοένα και πιο πολύπλοκους νόμους κίνησης - ώσπου ο Κέπλερ διατύπωσε τη θεωρία ότι οι πλανήτες κινούνται σε ελλειπτικές τροχιές γύρω από τον Ηλιο, οπότε όλες οι παρατηρήσεις ερμηνεύθηκαν διαμιάς ως διά μαγείας.

Η θεωρία του αέναου Σύμπαντος

Ο Σπύρος Βασιλάκος, ο Jose Ademir Sales Lima και ο Joan Sola

Είναι δυνατόν άραγε όλα τα προβλήματα που εμφανίζονται στο «κλασικό» σενάριο της Μεγάλης Εκρηξης να λυθούν με μία μόνο υπόθεση; Αυτή τη γραμμή σκέψης ακολούθησε η τριεθνής ερευνητική ομάδα που αποτελείται από τους Σπύρο Βασιλάκο (Ελλάδα), Jose Ademir Sales Lima (Βραζιλία) και Joan Sola (Ισπανία). Σύμφωνα με τη θεωρία της ομάδας, όλες οι παρατηρούμενες ιδιότητες του Σύμπαντος μπορούν να ερμηνευθούν αν υποθέσουμε ότι η λεγόμενη κοσμολογική σταθερά του Αϊνστάιν δεν είναι σταθερά αλλά μεταβάλλεται, είναι δηλαδή αυτό που λένε οι μαθηματικοί συνάρτηση του χρόνου. Η εισαγωγή της κατάλληλης συνάρτησης στις εξισώσεις του Αϊνστάιν μάς οδηγεί σε μια λύση στην οποία το Σύμπαν ξεκινάει από μια αέναη κατάσταση, οπότε αποφεύγεται το πρόβλημα της εμφάνισης της Μεγάλης Εκρηξης, είναι όσο ομογενές και ισότροπο χρειάζεται, οπότε αποφεύγεται το πρόβλημα του χρόνου έναρξης και λήξης της πληθωριστικής φάσης του Σύμπαντος, και διαστέλλεται με αυξανόμενη ταχύτητα πέρα από μια ορισμένη χρονική στιγμή, οπότε αποφεύγεται το πρόβλημα της εισαγωγής της σκοτεινής ενέργειας. Η νέα θεωρία εξηγεί με συνεπή και ολοκληρωμένο τρόπο την κοσμική ιστορία του Σύμπαντος. Θα γίνει άραγε αποδεκτή από τη διεθνή επιστημονική κοινότητα; Είναι νωρίς να το πούμε, αλλά είναι αξιοσημείωτο ότι η ερευνητική ομάδα έλαβε ήδη δύο τιμητικές διακρίσεις (Honorable Mention) τα έτη 2013 και 2014 στον διεθνή διαγωνισμό βαρύτητας Essay Competition of Gravity Research που γίνεται στις ΗΠΑ.

Ο κ. Χάρης Βάρβογλης είναι καθηγητής του Τμήματος Φυσικής του ΑΠΘ.

Η ανύπαρκτη Μεγάλη Έκρηξη. | 10/09/2016 20:08
    Αποτελεί μάταιο κόπο η προσπάθεια ανακάλυψης της αρχής του σύμπαντος κόσμου, μας λέει ο φιλόσοφος Ηράκλειτος: http://nirav37.blogspot.gr/2016/08/mc2.html Η Μεγάλη Έκρηξη είναι επινόηση του Αβά λε Μαιτρ για δικούς του λόγους δεν στηρίζεται σε καμιά θεωρητική εργασία.
    Apolon

Συμβατικός χρόνος και χωροχρόνος | 10/09/2016 19:36
    Ο χρόνος που αντιλαμβάνονται οι άνθρωποι είναι συμβατικός και είναι αποτέλεσμα σύμβασης. Με άλλα λόγια ο συμβατικός χρόνος έχει προκύψει από την κίνηση γνωστού ουράνιου σώματος που είναι ο Ήλιος και η Γη. Τα 14 δισεκκατομύρια χρόνια που αναφέρει το άρθρο δεν έχουν κανένα νόημα. http://nirav37.blogspot.gr/2015/09/blog-post_19.html
    Apolon

Η ιδέα του χρόνου | 10/09/2016 19:20
    Στην αρχή το άρθρο μιλάει για αδιαίρετο χωροχρόνο και αμέσως μετά καθορίζει και ηλικία για το σύμπαν σε 14 δισεκκατομύρια χρόνια. Αυτό προκύπτει από την ακόλουθη φράση: Το Σύμπαν, ως χώρος και χρόνος μαζί και με το περιεχόμενό του, εμφανίστηκε ξαφνικά πριν από περίπου 14 δισεκατομμύρια χρόνια. Χρόνος μεμονωμένος δεν υπάρχει στην φύση, ούτε χώρος. Σύμφωνα με την θεωρία της σχετικότητας του Einstein υπάρχει μόνο χωρόχρονος και η παρουσία μάζης προκαλεί παραμόρφωση του αρχικά επίπεδου χωροχρόνου. Τον χρόνο μόνο του τον έχει δεχθεί η Φυσική για την μελέτη της κίνησης. Αλλά και εκεί φαίνεται ότι δεν ειναι ανεξάρτητος στον ορισμό της ταχύτητας: υ=S/t (S=διάστημα και t=χρόνος).
    Νικόλαος Σέρβης

Ειναι τυφλη λοιπον η επιστημη? | 27/05/2016 12:03
    Αν κανω λαθος παρακαλω οποιον θελει να απαντησει.! Οι νομοι της φυσικης που ξερουμε ισχυουν στον κοσμο τον ελαχιστο των τριων διαστασεων .Και το ξεχνουν ολοι και πανε να εξηγησουν τον πραγματικο κοσμο που υπαρχει , μεσα απο τη χαραμαδα του τριδιαστατου μοντελου στο οποιο ζουμε και γνωριζουμε . Δυστυχως για τους φυσικομαθηματικους νομιζω οτι αδικα προσπαθουν να εξηγησουν τα αδυνατα παρα ανθρωποις .Η βιβλος περιεχει χωρις λαθος μονον οσες πληροφοριες μας χρειαζονται για να ικανοποιηθει η περιεργια μας και να καταλαβουμε την μικροτητα μας και το μεγαλειο του δημιουργου μας!
    Xaris

Διαμαρτυρια... | 17/10/2015 01:08
    Μας απενεμηθη τελικα ο τιτλος «του μεσου αναγνωστη» για τις πολυτροπες και πολυχρονες διαμαρτηριες μας για τη «φουσκα» του ονοματος αυτου, της «Μεγαλης Εκρηξης». Πριν πω κατι πηγα πρωτα στα ενυπαρχοντα σχολια για καμια ιδεα, και οντως ελαβα μια από το σχολιο «ανωνυμος», το οποιο κανει λογω για τρισεκατομμυροστα επι τρισεκατομμυριοστων…. Εν ολιγοις καταφανεστατη εδώ, σε αυτό το σχολιο του ανωνυμου, η αγωνιωδης προσπαθεια διυλισεως του κωνοπος, αφου πρωτα εχουμε καταπιει τη καμηλα. Και παντως με συγκινει εκεινο το «εμφανιστηκε ξαφνικα», (τριτη γραμμη από την αρχη). Μου φερνει στο νου το ¨φαντη μπαστουνι»! Η μεγαλυτερη αποδειξη ότι δεν συνεβη ποτε αυτό που περιγραφουν ως "μεγαλη εκρηξη" ει
    Ανωνυμος Β΄

Ερώτημα | 14/07/2014 20:13
    κ. Βάρβογλη Ξαναδιάβασα το άρθρο σας -σας παρακολουθώ πάντοτε-- στους physicsgg , οπου ο πρώτος σχολιαστής γνώστης της Φυσικής επιστήμης όπως φαίνεται καταφέρεται εναντίον σας κατα τρόπο εντελώς απαρ'αδεκτο οχι για επιστήμονα αλλα και τον τελευταίο αλητάμπουρα οπως .......αμάν αυτός ο Βάρβογλης και οι.θεατρινισμοί του μας ΄έχει τρελ΄άνει με τις βλακείες του κλπ..,,,,,, Επειδή πιστευω ότι η αναδημοσίευση γίνεται με την έγκρισή σας θα ήθελε να γνωρίζω άν δεν απαντάται σε τέτοιου είδους σχόλια γιατι τέτοιες συμπεριφορές είναι επιτρεππτές μεταξύ συναδέλφων , ή έχετε ώς αρχή να μην απαντάτε, ή το σχόλιο δεν έπεσε στην αντίληψή σας. Ρωτάω για να βεβαιωθώ για κάτι σχετικό ......
    Αναξίμανδρος

θεωρία του αέναου σύμπαντος | 12/07/2014 20:24
    Η θεωρία του αέναου σύμπαντος πράγματι αποτελεί ένα προοδευτικό βήμα. Φρονώ ότι ένα ακόμη τολμηρότερο δείγμα αποδοχής του περιστρεφόμενου σήμπαντος θα απαντούσε σε περισσότερα ερωτηματικά, διότι η αποδοχή του απαντά τόσο στην διαστολή του σύμπαντος όσο και στη μεταβλητή σταθερά, που εισάγει η τριμελής ερευνητική ομάδα, προς τιμή μας, του Έλληνα Σπύρου Βασιλάκου. Περιστρεφόμενο αιώνιο σύμπαν είχαν συλλάβει και οι Αρχαίοι Έλληνες φιλόσοφοι. Συγχαρητήρια στο Βήμα Science για τους διαλόγους σε τέτοια σημαντικά θέματα. Άρης Διαμαντόπουλος
    ΄Αρης Διαμαντόπουλος

ΚΑΤΑΡΧΑΣ ΣΥΓΧΑΡΗΤΗΡΙΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΕΛΛΗΝΑ | 12/07/2014 12:33
    ΔΕΥΤΕΡΟΝ ΜΗΝ ΖΗΛΕΥΟΥΜΕ ΠΑΡΑΚΑΛΩ, ΟΤΑΝ ΕΝΑΣ ΕΛΛΗΝΑΣ ΧΡΙΖΕΙ ΔΙΕΘΝΟΥΣ ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΗΣ...ΣΑΦΩΣ ΚΑΙ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΑΝΑΦΕΡΕΤΑΙ, ΕΙΜΑΣΤΕ ΕΝΑ ΠΟΛΥ ΜΙΚΡΟ ΚΡΑΤΟΣ ΣΤΗΝ ΥΦΗΛΙΟ.. ΤΡΙΤΟΝ, ΕΜΕΝΑ ΜΟΥ ΑΡΕΣΕΙ ΛΙΓΟ Η ΘΕΩΡΙΑ, ΓΙΑΤΙ ΑΥΤΗ ΤΟΥ BIG BANG ΗΤΑΝ ΛΙΓΟ....ΠΩΣ ΝΑ ΤΟ ΠΩ 10-35 δευτερόλεπτα ΓΙΑ ΜΙΑ ΤΟΣΟ ΜΕΓΑΛΗ ΔΙΑΣΤΟΛΗ ? Έ ΝΟΜΙΖΩ ΟΤΙ Η ΠΑΛΟΙΑ ΘΕΩΡΙΑ ΕΜΠΑΖΕ ΛΙΓΑΚΙ...ΔΕΝ ΕΙΜΑΙ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΑΣ, ΚΑΙ ΓΙΑΥΤΟ ΔΕΝ ΘΑ ΠΩ ΚΑΤΙ ΑΛΛΟ....ΒΕΒΑΙΑ ΚΑΛΗ Η ΕΠΙΣΤΗΜΗ ΑΛΛΑ ΤΑ ΔΙΣ ΠΟΥ ΞΟΔΕΥΟΝΤΑΙ ΓΙΑ ΤΟ CERN (ΠΧ) ..............(ΤΑ ΣΧΟΛΙΑ ΔΙΚΑ ΣΑΣ)
    arkadas

mpla mpla | 08/07/2014 08:28
    οποτε η διαστολη του συμπαντος ηταν εκατομυριες φορες γρηγοροτερη απο το φως?
    Ανώνυμος / η

Που η διαφορα | 07/07/2014 18:44
    Μεταξύ θεωρίας Πάντα Υπήρχε και του Αέναου Σύμπαντος. Το Πάντα Υπήρχε είναι η πιο γενική μορφή του Αέναου Σύμπαντος. Δηλαδή στην ΣΤΗΝ ΑΡΧΗ ΔΕΝ ΥΠΗΡΧΕ ΑΡΧΗ, αυτό σημαίνει πάντα υπήρχε. Δεν σημαίνει ότι δεν υπάρχουν αλλαγές. Αλλα ο συγγραφέας του άρθρου αφήνει (δεν αναφέρεται) ΕΠΙΤΗΔΕΣ σε κάτι πολύ σημαντικό για το σύμπαν - στις διαστάσεις του σύμπαντος. Ναι μεν η ηλικία του σύμπαντος μπορεί να είναι 14 δισεκατομμύρια χρόνια αλλα οι διαστάσεις, από την μια άκρη στην άλλη είναι 92 δισεκατομμύρια χρόνια φωτός, δεύτερον ότι το σύμπαν ανοίγεται (εκτος βέβαιος εάν κάνουμε λάθος στης μετρήσεις). Τρίτον, γιατί το σύμπαν έχει αυτές τις διαστάσεις και όχι μικρότερες η μεγαλύτερες, είναι μια ιδιότητα που πρέπει να εξηγηθεί.
    Διάστημα, ο τελευταίος ασπασμός ;;;

Ιδού η ερώτηση | 07/07/2014 15:58
    Μπορεί να υπάρχει τέτοιο χρονικό διάστημα. Οδού το πρόβλημα. Tι εννοείτε με την λέξη διάστημα. Είναι συνεχόμενο, κβαντικό, καταλογίζεται εν σχέση με το φως ;;;; υπάρχει ;;; Μήπως διανοητικο λόγου αποστάσεως δυο αντικειμένων ;;;
    Εδώ κρύβεται η απάντηση

Ζουμε με την ανύπαρκτη δόξα | 07/07/2014 15:35
    Μια επιστημονική εισήγηση είναι άξια προσοχής, επειδή ηγείται της ομάδας Ελληνας??? Τί είναι αυτό πάλι? Ομφαλοσκοπούμε συνέχεια άνευ ουσίας ? Πέραν του ότι βεβαίως ο επικεφαλής κατάγεται κατά τυχαίο φυσικό γεγονός από την Ελλάδα και προφανώς η ελλ επιστήμη ουδεμία σχέση έχει ή μπορούσε να έχει εν προκειμένω.
    gnikos

aksk | 07/07/2014 13:56
    ενα δισεκατομμυριοστο του τρισεκατομμυριοστου του τρισεκατομμυριοστου του δευτερολεπτου! λιγο μεγαλο για να το εκλαβη ανθρωπινος νους.
    Ανώνυμος / η