Δυσκολότερο από τις αρχικές εκτιμήσεις της κυβέρνησης αποδεικνύεται το εγχείρημα της συγχώνευσης της ΔΕΘ, της Helexpo και του ΟΠΕ σε έναν ενιαίο φορέα εξωστρέφειας με έδρα τη Θεσσαλονίκη, σύμφωνα με πηγές του υπουργείου Ανάπτυξης.
Σύμφωνα με πληροφορίες του «Βήματος», στο υπουργείο Ανάπτυξης επικρατεί προβληματισμός, καθώς από την ανάλυση των δεδομένων προκύπτουν σοβαρά οικονομικά, τεχνικά και νομικά εμπόδια, τα οποία δεν φαίνεται να είχαν ληφθεί υπόψη όταν σχεδιαζόταν η συγχώνευση. Μάλιστα, όπως εξηγούν κύκλοι κοντά στην υπόθεση, η ένωση του ΟΠΕ με τις ΔΕΘ – Helexpo θα οδηγήσει σε de facto αποθάρρυνση των επενδυτών στην προσπάθεια ιδιωτικοποίησης των δύο τελευταίων.
Σημειωτέον ότι η ΔΕΘ και η Helexpo αποτελούν τις μοναδικές περιπτώσεις εταιρειών του ευρύτερου δημοσίου τομέα που εισηγούνται υπηρεσιακά την εξεύρεση διεθνούς στρατηγικού εταίρου και την ιδιωτικοποίησή τους.
Ειδικότερα, όπως πληροφορείται «Το Βήμα», υπάρχει μείζον οικονομικό ζήτημα, καθώς η συγχώνευση των εταιρειών θα απαιτούσε κατεπείγουσα αύξηση μετοχικού κεφαλαίου από το Δημόσιο, καθώς τόσο η Helexpo όσο και ο ΟΠΕ κουβαλούν σημαντικές ζημιές από το 2011 και έχουν «τρύπες» στα οικονομικά τους.
Κύκλοι του υπουργείου Ανάπτυξης εξηγούν ότι με εξαίρεση τη ΔΕΘ, που είναι κερδοφόρος και διατηρεί θετικά EBITDA, οι άλλες δύο εταιρείες έχουν μειωμένα ταμειακά διαθέσιμα, σοβαρές βραχυπρόθεσμες και μακροπρόθεσμες υποχρεώσεις, που δεν μπορούν να εξυπηρετηθούν, αρνητική καθαρή θέση και ζημιές σχεδόν 10 εκατ. ευρώ.
Παράλληλα, όπως σημειώνουν πηγές του υπουργείου, υπάρχουν σοβαρές νομικές επιπλοκές. Η πρώτη είναι ότι, σε αντίθεση με τις ΔΕΘ – Helexpo, ο ΟΠΕ επιδοτείται για τη λειτουργία του από το Δημόσιο. Ετσι, παρατηρούν, αν ο ΟΠΕ διατηρήσει αυτή την ειδική σχέση με το κράτος, όντας όμως τμήμα μιας εταιρείας που ανταγωνίζεται επιχειρήσεις του ιδιωτικού τομέα, «θα τεθεί ζήτημα στρέβλωσης του ανταγωνισμού», θεωρώντας σίγουρη την προσφυγή εταιρειών του εκθεσιακού κλάδου στις αρμόδιες αρχές.
Το άλλο νομικό πρόβλημα που οι ίδιοι κύκλοι εκτιμούν ότι θα προκύψει έχει να κάνει με τη μετοχική σύνθεση του ΟΠΕ. Στη γενική συνέλευση του οργανισμού συμμετέχουν επιμελητήρια, οργανώσεις των εξαγωγέων, καπνέμποροι, η ΠΑΣΕΓΕΣ και γεωργικοί συνεταιρισμοί. «Σε περίπτωση που προχωρήσει η συγχώνευση» λέει πηγή με γνώση της υπόθεσης, «οι μέτοχοι του ΟΠΕ όπως η ΠΑΣΕΓΕΣ θα βρεθούν να έχουν ποσοστά ιδιοκτησίας από τα πάγια στοιχεία της ΔΕΘ».
Το σημαντικότερο όμως πρόβλημα που διαπιστώνουν στελέχη του υπουργείου Υποδομών και Ανάπτυξης είναι ότι η είσοδος του ΟΠΕ στον εκθεσιακό φορέα θα απομακρύνει την πιθανότητα εξεύρεσης επενδυτή τόσο για τη δημιουργία του νέου εκθεσιακού κέντρου όσο και για τη διεθνοποίηση του φορέα. Ηδη φορείς της αγοράς όπως το Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Θεσσαλονίκης αμφισβήτησαν δημόσια τη σκοπιμότητα του εγχειρήματος θεωρώντας ότι θα απομακρύνει οριστικά οποιοδήποτε ενδεχόμενο ιδιωτικοποίησης.
Βέβαια τα προβλήματα δεν σταματούν εκεί. Η Helexpo κατέγραψε το 2011 ζημιές ύψους 5,1 εκατ. ευρώ, οι οποίες αναμένεται να αυξηθούν το 2012, ενώ οι επισφάλειες προβλέπεται να ξεπεράσουν τα 2 εκατ. ευρώ. Μάλιστα τα ίδια κεφάλαια της Helexpo δεν ξεπερνούν το μισό εκατ. ευρώ και κατεπειγόντως χρειάζεται αύξηση μετοχικού κεφαλαίου διότι κινδυνεύει με «λουκέτο».
Μάλιστα, επειδή έχει πάψει να αποδίδει στη ΔΕΘ μισθώματα, δημιούργησε χρέος 25 εκατ. ευρώ απειλώντας να την παρασύρει στην πτώχευση. Η ΔΕΘ αντιμετωπίζει και αυτή ταμειακά προβλήματα, που οδηγούν, σύμφωνα με αποκλειστικές πληροφορίες του «Βήματος», σε στάση πληρωμών εντός του Αυγούστου και πιθανή αδυναμία τέλεσης της διοργάνωσης της τριήμερης επίσκεψης του πρωθυπουργού κ. Αντώνη Σαμαρά τον Σεπτέμβριο!
Πάντως, σύμφωνα με πληροφορίες, υπάρχει εισήγηση για ενοποίηση των ΔΕΘ – Helexpo διά της θυγατροποίησης της δεύτερης από την πρώτη με στόχο την άμεση εξεύρεση διεθνούς στρατηγικού επενδυτή. Μάλιστα, κατά πληροφορίες, έχει προταθεί και η θυγατροποίηση του ΟΠΕ με στόχο την ιδιωτικοποίησή του, αφού όμως πρώτα γίνει εξυγίανση και αναδιάρθρωση της εταιρείας.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ