Netflix: Μετά τη βουτιά της μετοχή, τι;

Η «στροφή» στη διαφήμιση και η «υπαρξιακή αγωνία» ενός ολόκληρου κλάδου

Λέγεται ότι η ιστορία σπανίως εξελίσσεται ευθύγραμμα – και αυτό φαίνεται πως ισχύει και για τις νέες επιχειρηματικές και καταναλωτικές τάσεις. Τέτοιες μέρες πριν δύο χρόνια, όταν ο εγκλεισμός δισεκατομμυρίων ανθρώπων παγκοσμίως λόγω των lockdowns εκτόξευε τον αριθμό των χρηστών του Netflix – και μαζί την μετοχή του, ουδείς θα περίμενε ότι το «νέο», η χωρίς διαφημίσεις συνδρομητική υπηρεσία, θα αναγκαζόταν σχετικά σύντομα να ακολουθήσει την τακτική των «παλαιών» μέσων.

Διαφημίσεις

Ήδη, όπως μεταδίδει το CNBC, οι κύριες υπηρεσίες streaming της Warner Bros. Discovery (HBO Max και Discovery+), το Peacock της NBCUniversal και το Paramount+ της Paramount Global κυκλοφορούν εκδόσεις σε χαμηλότερη τιμή, οι οποίες βασίζονται σε διαφημίσεις για να συμπληρώσουν τα έσοδά τους. Το ίδιο σκοπεύει να πράξει σύντομα και η Disney με το Disney+.

Η παλαιού τύπου βιομηχανία πολυμέσων έχει περάσει τα τελευταία τέσσερα χρόνια αναθεωρώντας τα επιχειρηματικά της πλάνα για να ανταγωνιστεί το Netflix. Όλα τα παλαιού τύπου μέσα συμφωνούσαν ότι το μοντέλο του Netflix ήταν το μέλλον της κατανάλωσης ψυχαγωγίας. Οι εταιρείες είδαν την μετοχή της Netflix να εκτοξεύεται, ανεξαρτήτως των εξόδων για παραγωγή περιεχομένου. Έτσι, εταιρείες-κολοσσοί άλλαξαν το επιχειρηματικό τους μοντέλο, προσπαθώντας να ανταγωνιστούν απευθείας το Netflix αντί να προστατεύσουν και να αναβαθμίσουν τη συνδρομητική τηλεόραση.

Κορεσμός

Και όμως, ξαφνικά ο «νέος κόσμος» του Netflix μοιάζει να καταρρέει με πάταγο: Η μετοχή της εταιρείας υποχώρησε περισσότερο από 35% την Τετάρτη. Όμως, όταν μια εταιρεία εξαρτάται από τον αριθμό των συνδρομητών, είναι αναπόφευκτο η αλματώδης ανάπτυξη κάποια στιγμή να ανακοπεί. Καμία εταιρεία δεν μπορεί να αυξάνει τον αριθμό των συνδρομητών της για πάντα. Κάποια στιγμή, ο κορεσμός ξεκινά.

Αυτό, σύμφωνα με το CNBC, φαίνεται να συνέβη για το Netflix, το οποίο έχασε συνδρομητές για πρώτη φορά εδώ και περισσότερα από 10 χρόνια κατά τη διάρκεια του πρώτου τριμήνου – και προβλέπει περαιτέρω απώλεια 2 εκατομμυρίων συνδρομητών κατά το δεύτερο τρίμηνο του 2022.

Και τώρα, τι;

Η συρρίκνωση της Netflix δεν αποτελεί καλό μήνυμα για το Χόλιγουντ, το οποίο τα τελευταία χρόνια επωφελήθηκε από τα τεράστια ποσά που επένδυσε το Netflix αλλά και από την προσπάθεια των ανταγωνιστών του να ακολουθήσουν το παράδειγμά του.

Άλλωστε, ο κυρίαρχος του streaming εισέρχεται σε μία περίοδο «πειραματισμού» που θα μπορούσε να οδηγήσει ακόμη και στην ενασχόληση με τα… αθλητικά. Προς το παρόν πάντως, η εταιρεία θέτει στο επίκεντρο την πάταξη της κοινής χρήσης κωδικών πρόσβασης – κάτι με το οποίο δεν είχε ασχοληθεί επί πολλά χρόνια.

Όσον αφορά ευρύτερα τον κλάδο των οπτικοακουστικών παραγωγών, η απώλεια του έως τώρα στόχου για τις υπόλοιπες εταιρείες, δηλαδή να ακολουθήσουν την πορεία του Netflix, ίσως οδηγήσει σε αυξημένο ανταγωνισμό, ακόμα και σε ενοποιήσεις εταιρειών – αν και είναι αμφίβολο αν ενδεχόμενες εξαγορές θα λάβουν το «πράσινο φως» από τις ρυθμιστικές αρχές των ΗΠΑ.

Προς το παρόν, το μόνο βέβαιο είναι ότι η πτώση του Netflix συμπαρασύρει και τους ανταγωνιστές του: Την Τετάρτη, η μετοχή της Paramount Global σημείωσε πτώση άνω του 8%, της Warner Bros. Discovery άνω του 6%, ενώ η μετοχή της Disney σημείωσε πτώση 5,6%.

Το «τέλμα» στο οποίο αυτή τη στιγμή μοιάζει να βρίσκεται το Netflix, είναι σαν να συμπαρασύρει τον κλάδο σε μια «υπαρξιακή αγωνία»: Τι κάνουμε τώρα;

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Δείτε επίσης
Οικονομία
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk