Σχεδόν ένα στα τρία δεξαμενόπλοια που μεταφέρουν το πετρέλαιο σε όλα τα μήκη και πλάτη της Γης είναι ελληνόκτητο, ενώ ένα στα πέντε πλοία που ταξιδεύουν στους ωκεανούς ανήκει σε Ελληνα πλοιοκτήτη.

Η ελληνική πλοιοκτησία διατηρεί διαχρονικά την πρωτοκαθεδρία στη διεθνή ναυτιλιακή βιομηχανία, παρά τον έντονο ανταγωνισμό που αντιμετωπίζει κυρίως από την Απω Ανατολή. Αντεπεξέρχεται με επιτυχία στις γεωπολιτικές και άλλες προκλήσεις, συνεχίζει να επενδύει σε σύγχρονα πλοία και να ανανεώνει τον στόλο της, επιδεικνύοντας πάντοτε την αναγκαία προσαρμοστικότητα στις μεταβαλλόμενες συνθήκες.Το επιχειρηματικό δαιμόνιο, το hands on management του Ελληνα πλοιοκτήτη και η ναυτοσύνη των Ελλήνων είναι μαζί με τη συλλογικότητα που διακρίνει τον κλάδο οι προϋποθέσεις διατήρησης της ηγετικής παρουσίας της ελληνικής ναυτιλίας για πολλές δεκαετίες ακόμη.

Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία της Ετήσιας Εκθεσης της Ενώσεως Ελλήνων Εφοπλιστών, η Ελλάδα παραμένει η μεγαλύτερη ναυτιλιακή δύναμη παγκοσμίως: Με στόλο 4.901 πλοίων, οι Ελληνες πλοιοκτήτες ελέγχουν το 19,42% της παγκόσμιας χωρητικότητας σε τόνους deadweight (dwt). Τo 2020, ο ελληνόκτητος στόλος αυξήθηκε περισσότερο από 4% φτάνοντας περίπου τα 364 εκατομμύρια τόνους dwt. H ελληνική ναυτιλία αποτελεί τη ραχοκοκαλιά της ευρωπαϊκής ναυτιλίας καθώς η Ελλάδα συνεχίζει να αυξάνει το μερίδιό της, με τους Ελληνες πλοιοκτήτες να κατέχουν το 58% της χωρητικότητας της ΕΕ. Περισσότερο από το ένα τρίτο του ελληνόκτητου στόλου, φέρει σημαία Κράτους Μέλους της ΕΕ. Η ελληνική ναυτιλία αποτελεί επίσης ακρογωνιαίο λίθο του παγκόσμιου θαλάσσιου εμπορίου, καθώς οι Ελληνες πλοιοκτήτες ελέγχουν:

l
το 30,25% του παγκόσμιου στόλου δεξαμενοπλοίων,

l
το 14,64% του παγκόσμιου στόλου μεταφοράς χημικών και παραγώγων πετρελαίου,

l
το 15,58% του παγκόσμιου στόλου υγραεριοφόρων (LNG / LPG),

l
το 20,04% του παγκόσμιου στόλου μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου,

l
το 9,53% του παγκόσμιου στόλου μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων.

Οι Ελληνες πλοιοκτήτες συνεχίζουν να επενδύουν σε νεότευκτα πλοία: Το 2020 οι ελληνικών συμφερόντων παραγγελίες ναυπήγησης ανήλθαν σε 104 πλοία (άνω των 1.000 gt) ή 14,36 εκατομμύρια τόνους dwt, τα οποία αντιπροσωπεύουν το 10,99% της παγκόσμιας χωρητικότητας υπό παραγγελία. Οι Ελληνες πλοιοκτήτες συνεχίζουν να επενδύουν σε νέα και ενεργειακά αποδοτικά πλοία, με τη μέση ηλικία του ελληνόκτητου στόλου (9,54 έτη) να είναι χαμηλότερη από τη μέση ηλικία του παγκόσμιου στόλου (9,87 έτη).

Πρώτη προτεραιότητα η ασφάλεια

Η Ελλάδα παραμένει ένα από τα κορυφαία νηολόγια πλοίων με τον ελληνικό στόλο να είναι από τους πιο ασφαλείς παγκοσμίως. Ενδεικτικά αναφέρεται ότι η Ελλάδα παραμένει στον Λευκό Κατάλογο STCW (Standards of Training, Certification and Watchkeeping for Seafarers) του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΙΜΟ) και στον Λευκό Κατάλογο του Paris Memorandum of Understanding (Paris MoU) και του Tokyo Memorandum of Understanding (Tokyo MoU), ενώ ο ελληνικός στόλος είναι παράλληλα ένας από τους πιο ασφαλείς παγκοσμίως, με ποσοστό 0,44% του ελληνικού εμπορικού στόλου (με βάση τον αριθμό πλοίων) και 0,50% (με βάση τη χωρητικότητα) να εμπλέκεται σε ήσσονος σημασίας ναυτικά ατυχήματα. Από την 1.7.2021 η Ελλάδα περιλαμβάνεται στον Κατάλογο των Ναυτιλιακών Διοικήσεων της Πρωτοβουλίας QUALSHIP 21 της Αμερικανικής Ακτοφυλακής (USCG).

Τα χαρακτηριστικά
της ελληνικής ναυτιλίας

Η ναυτιλία είναι ένας από τους ακρογωνιαίους λίθους της παγκόσμιας οικονομίας. Η ελληνική ναυτιλία αποτελεί σημαντικό παράγοντα του διεθνούς εμπορίου και βασικό πυλώνα τόσο του στόλου της ΕΕ όσο και της ελληνικής οικονομίας. Ο ελληνόκτητος στόλος συγκαταλέγεται μεταξύ των πιο σύγχρονων και ασφαλέστερων στόλων στον κόσμο αναδεικνύοντας τη μακροχρόνια ελληνική ναυτική τεχνογνωσία και εμπειρία.

Η ελληνική ναυτιλία αποτελεί μια βιομηχανία που απαρτίζεται πρωτίστως από Μικρομεσαίες Επιχειρήσεις και ειδικεύεται στις bulk / tramp μεταφορές. Ο τομέας της bulk / tramp ναυτιλίας είναι ένας επιχειρηματικός τομέας με χαρακτηριστικά τέλειου ανταγωνισμού. Αυτό συμβαίνει, επειδή ο κλάδος αποτελείται από χιλιάδες εταιρείες παγκοσμίως και δεν κυριαρχείται από περιορισμένο αριθμό πολύ μεγάλων εταιρειών – συμμαχιών, όπως συμβαίνει στην περίπτωση της ναυτιλίας τακτικών γραμμών και στους περισσότερους βιομηχανικούς τομείς και τομείς παροχής υπηρεσιών παγκοσμίως.

Η στρατηγική σημασία

Η ελληνική ναυτιλία μεταφέρει φορτία μεταξύ τρίτων χωρών σε ποσοστό άνω του 98% της μεταφορικής της ικανότητας, γεγονός που την καθιστά τον μεγαλύτερο διασυνοριακό μεταφορέα παγκοσμίως. Ο ελληνόκτητος στόλος έχει ζωτική σημασία για το παγκόσμιο εμπόριο, καθώς μεταφέρει βασικά αγαθά, συμπεριλαμβανομένων γεωργικών και δασικών προϊόντων, πετρελαίου και παραγώγων πετρελαίου, υγροποιημένων αερίων, χημικών, σιδήρου και άλλων μεταλλευμάτων, άνθρακα και λιπασμάτων. Η ελληνική ναυτιλία έχει επίσης στρατηγική σημασία για την ΕΕ επειδή, μεταξύ άλλων, τόσο η οικονομία της ΕΕ όσο και η ευημερία των πολιτών της εξαρτώνται από την πρόσβαση σε οικονομικά προσιτές πηγές ενέργειας. Καθώς η εξάρτηση της ΕΕ από εισαγωγές ενέργειας από χώρες εκτός ΕΕ προσεγγίζει το 58,2%, ο ελληνόκτητος στόλος είναι κρίσιμης σημασίας για την εξασφάλιση εισαγωγής ενέργειας στην ΕΕ από διαφορετικές περιοχές του πλανήτη.

Οι προοπτικές του
ελληνικού νηολογίου

Το ελληνικό νηολόγιο αριθμεί 685 πλοία (άνω των 1.000 gt), των οποίων η χωρητικότητα ανέρχεται σε 37,98 εκατομμύρια gt. Ο στόλος υπό ελληνική σημαία κατατάσσεται στην 8η θέση διεθνώς και στη 2η θέση στην ΕΕ (σε όρους dwt). Με τις τελευταίες νομοθετικές παρεμβάσεις της κυβέρνησης συγκρατήθηκε η φυγή των ποντοπόρων πλοίων από το ελληνικό νηολόγιο, αλλά χρειάζονται και περαιτέρω παρεμβάσεις, ώστε να επιλυθούν γραφειοκρατικές και όχι μόνο δυστοκίες και να γίνει πάλι η ελληνική σημαία ανταγωνιστική και άρα ελκυστική επιλογή για την πλοιοκτησία. Παράλληλα η ναυτιλία στέλνει μήνυμα στην κοινωνία ότι μπορεί να αποτελέσει ένα ευρύ πεδίο επαγγελματικής αποκατάστασης, δίνοντας το έναυσμα για την επιστροφή των νέων στη θάλασσα.

Ναυτιλία και Κοινωνία μαζί

Οι Ελληνες πλοιοκτήτες έχουν αναλάβει διαχρονικά πολλές πρωτοβουλίες κοινωνικής αλληλεγγύης σε ολόκληρη τη χώρα, με αποκορύφωμα το 2016 την ίδρυση της Εταιρείας Κοινωνικής Προσφοράς Ελληνικού Εφοπλισμού «ΣΥΝ-ΕΝΩΣΙΣ». Σκοπός της ΣΥΝ-ΕΝΩΣΙΣ είναι να συνδράμει σε συλλογικό επίπεδο και παράλληλα με ατομικές πρωτοβουλίες την ελληνική κοινωνία, υποστηρίζοντας προγράμματα και δραστηριότητες κοινωνικής πρόνοιας για ευάλωτες κοινωνικές ομάδες, καθώς και έργα δημόσιου ενδιαφέροντος, μέσω ανάπτυξης πολυεπίπεδης ανθρωπιστικής και φιλανθρωπικής δράσης.