Τον άλλο δρόμο που κατά τον ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία υπάρχει, αυτόν της «επανεκκίνησης για μια δυνατή οικονομία και ισχυρή κοινωνία» όπως είπε ο Αλέξης Τσίπρας παρουσίασε το απόγευμα της Τρίτης ο πρώην Πρωθυπουργός.

Σε μια εντυπωσιακή, από σκηνοθετικής πλευράς, διαδικτυακή εκδήλωση, ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ με το οικονομικό επιτελείο του κόμματος, παρουσία και εκπροσώπων παραγωγικών φορέων, ανέλυσε την πρόταση του κόμματός του για να αντιμετωπιστούν οι συνέπειες από την πανδημία.

«Στο δικό μας όραμα Δυνατή Οικονομία και Ισχυρή Κοινωνία είναι έννοιες ταυτόσημες. Προϋπόθεση βέβαια για να προχωρήσουμε, είναι πρώτα απ’ όλα να ακούσουμε. Να βάλουμε στο επίκεντρο αυτής της συζήτησης τους ανθρώπους της πραγματικής οικονομίας: Τους καταστηματάρχες, τους εμπόρους, τους εργαζόμενους. Τον κόσμο της εστίασης και του τουρισμού. Τον αγροτικό κόσμο» είπε ο Αλ. Τσίπρας και συμπλήρωσε ότι στο πλάι αυτών, επιστρατεύουν την επιστημονική γνώση, «που δεν φορά ούτε κομματικά γυαλιά, ούτε κουβαλά ιδεολογικές αγκυλώσεις».

Ο Αλ. Τσίπρας μίλησε για την στήριξη των μικρομεσαίων επιχειρήσεων, των αυτοαπασχολούμενων, των ελευθέρων επαγγελματιών, των αγροτών, δηλ. της μεσαίας τάξης που χτυπήθηκε περισσότερο μέσα στην πανδημία και η οποία, όπως είπε, «ενώ προεκλογικά έγινε σημαία ευκαιρίας, σήμερα για τον κ. Μητσοτάκη είναι η αόρατη τάξη».

Για τον πρώην Πρωθυπουργό το σχέδιο του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ αφορά πρωτίστως τη μεσαία τάξη και τους νέους που αγωνιούν για το αύριο και επιχειρεί, οργανωμένα να βάλει μια τάξη με τρόπο δίκαιο και αποτελεσματικό σε ό,τι σήμερα απειλεί την αναπτυξιακή πορεία της χώρας τα επόμενα χρόνια.

Ο αρχηγός της αξιωματικής αντιπολίτευσης έδωσε ιδιαίτερη έμφαση στην ανάγκη να αντιμετωπιστεί η ωρολογιακή βόμβα του ιδιωτικού χρέους, διότι εάν δεν συμβεία αυτό οι συνέπειες θα είναι, όπως είπε, ολέθριες.

Προβάλλοντας το σχέδιο του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ μίλησε για σχέδιο βιώσιμης επανεκίννησης της οικονομίας και τόνισε: «Η κυβέρνηση υπόσχετεαι λουκέτα και ανεργία για πολλούς, μισούς μισθούς και επιχειρήσεις πνιγμένες στα χρέη για τους υπόλοιπους».

Το σχέδιο του ΣΥΡΙΖΑ – ΠΣ εκτείνεται σε τρείς βασικούς πυλώνες.

Ο πρώτος πυλώνας αφορά την ανάγκη να αντιμετωπισθούν οι συνέπειες μιας νέας γενιάς ιδιωτικού χρέους που δημιουργήθηκε τον καιρό της πανδημίας.

«Με βάση τα επίσημα στοιχεία, από την αρχή της πανδημίας μέχρι και το τέλος του 2020, έχουν δημιουργηθεί νέα χρέη 17δις προς το δημόσιο και τις τράπεζες» είπε και πρότεινε

μια γενναία ρύθμιση των χρεών της πανδημίας.

Σε ότι αφορά τις οφειλές προς το Δημόσιο, εισηγήθηκε για χρέη που δημιουργήθηκαν ή κατέστησαν ληξιπρόθεσμα από το Μάρτιο του 2020 μέχρι τουλάχιστον και το τέλος Αυγούστου του 2021 και αφορούν:

– φυσικά πρόσωπα με απώλεια εισοδήματος ή απώλεια της θέσης εργασίας κατά την περίοδο της πανδημίας.

– επιχειρήσεις που ανήκουν στους πληττόμενους κλάδους, με προϋπόθεση ένταξης στη ρύθμιση τη διατήρηση των θέσεων και σχέσεων εργασίας για τουλάχιστον 1 έτος.

  • την πλήρη διαγραφή τόκων και προσαυξήσεων
  • τη διαγραφή μέρους βασικής οφειλήςγια συγκεκριμένες κατηγορίες χρεών
  • την αποπληρωμή της υπόλοιπης οφειλής σε έως 120 δόσεις,

Η διαγραφή μέρους της βασικής οφειλής θα αφορά:

  • Φόρο εισοδήματος
  • Τέλος επιτηδεύματος
  • ΕΝΦΙΑ
  • Ασφαλιστικές εισφορές για τους ελεύθερους επαγγελματίες και αυταπασχολούμενους
  •  Εισφορά αλληλεγγύης

Κριτήριο για το ποσοστό της μείωσης της βασικής οφειλής θα είναι το ποσοστό απώλειας εισοδήματος την περίοδο της κρίσης για τα νοικοκυριά και το ποσοστό μείωσης του τζίρου για τις επιχειρήσεις.

Συγκεκριμένα:

  • Για μείωση εισοδήματος/τζίρου 10%-29% : μείωση της βασικής οφειλής κατά 40%
  • Για μείωση εισοδήματος/τζίρου  30%-40%: μείωση της βασικής οφειλής κατά 50%
  • Για μείωση εισοδήματος/τζίρου άνω του 40%: μείωση της βασικής οφειλής κατά 60%

Η πλήρης διαγραφή τόκων και προσαυξήσεων καθώς και οι δόσεις θα εφαρμόζεται σε όλους, ακόμη και σε εκείνους που έχουν μείωση εισοδήματος ή τζίρους κάτω από 10%, προσφέροντας έτσι οριζόντια ανακούφιση σε όλους τους πολίτες τη δύσκολη περίοδο που διανύουμε.

Για τα χρέη προς τις τράπεζες, προτείνουμε για όσο διαρκούν οι έκτακτες συνθήκες:

  • Αναστολή πληρωμών.
  • Περίοδο χάριτος για ρυθμισμένες οφειλές
  • Επιμήκυνση περιόδου αποπληρωμής με αναπροσαρμογή επιτοκίου.
  • Διαχωρισμό οφειλών σε εξυπηρετήσιμες και μη (με ρύθμιση του πρώτου μέρους και πάγωμα του δεύτερου)
  • Διαγραφή μέρους της οφειλής για ευάλωτους και πληττόμενους οφειλέτες

Ιδιαίτερη έμφαση έδωσε ο Αλ. Τσίπρας στην επαναφορά του ρόλου του δημοσίου αξιοποιώντας τη συμμετοχή του μέσω του ΤΧΣ, για καλύτερο στρατηγικό σχεδιασμό υπέρ της πραγματικής οικονομίας και των πολιτών.

Σε αυτή τη κατεύθυνση στο νομοθετικό σχεδιασμό περιλαμβάνονται επίσης :

  • Η διαγραφή του συνόλου των τόκων υπερημερίας που τυχόν υπολογίσθηκαν κατά την κρίσιμη περίοδο.
  • Η αναστολή πτωχεύσεων και λήψης μέτρων αναγκαστικής εκτέλεσης
  • Το πάγωμα της τοκοφορίας
  • Η μη απώλεια των ρυθμίσεων

Παράλληλα, σημείωσε ότι βασικό μέρος του σχεδιασμού αποτελεί η δημιουργία νέων εγγυοδοτικών σχημάτων, με κοινωνικά κριτήρια και εστίαση στη μικρομεσαία επιχειρηματικότητα.

Ο δεύτερος πυλώνας του σχεδίου, αφορά την ενίσχυση της ρευστότητας των μικρομεσαίων επιχειρήσεων και στο πλαίσιο αυτό ο ΣΥΡΙΖΑ – ΠΣ προτείνει:

1. Κάλυψη τμήματος επιταγών/αγορών επιχειρήσεων μέσω κρατικού δανεισμού.

Μέσω ενός προγράμματος κρατικής δανειοδότησης για τις μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις, με ύψος ενίσχυσης ίσο με το 30% του κόστους προμηθειών που είχαν οι επιχειρήσεις το 2019 και αποπληρωμή από το 2023 και έως 5 έτη.

2. Επιδότηση ασφαλιστικών εισφορών για τη διατήρηση των θέσεων εργασίας. Η επιδότηση θα πρέπει να καλύπτει το σύνολο των ασφαλιστικών εισφορών (εργαζόμενου και εργοδότη) και προτείνουμε να έχει διάρκεια 6 μηνών. Παράλληλα, ο εργοδότης θα οφείλει  να διατηρήσειτο σύνολο των εργαζομένων του για επιπλέον 6 μήνες μετά τη λήξη της επιδότησης, χωρίς μεταβολή των εργασιακών τους σχέσεων.

3. Μετατροπή του συνόλου της επιστρεπτέας προκαταβολής σε μη επιστρεπτέα.

4. Ενίσχυση της ρευστότητας των επιχειρήσεων μέσω Αναπτυξιακής Τράπεζας και τραπεζικού δανεισμού, μέσω προγράμματος εγγυήσεων με υψηλό ποσοστό δημόσιας κάλυψης έως 90% κάθε δανείου – χωρίς όριο ανώτατου ποσοστού κάλυψης.

5. Ειδικός ακατάσχετος λογαριασμός για τις επιχειρήσεις και τους ελευθέρους επαγγελματίες.

6. Ενεργοποίηση του θεσμού των μικροχρηματοδοτήσεων.

7.  Ρύθμιση των οφειλών προς ΔΕΚΟ και ΟΤΑ, με διευκόλυνση πληρωμής σε τουλάχιστον 24 δόσεις.

8. Διαγραφή του τέλους επιτηδεύματος στη βάση των μηνών αναστολής λειτουργίας της επιχείρησης

9. Μείωση ΦΠΑ εστίασης στο 6% για το πρώτο εξάμηνο από την έναρξη της δραστηριότητας στον κλάδο.

Στον τρίτο πυλώνα της πρόταση ανέδειξε ένα μόνιμο ολιστικό πλαίσιο διαχείρισης του ιδιωτικού χρέους, ένα σταθερό πλαίσιο χωρίς ημερομηνία λήξης, που θα καλύπτει όλες τις κατηγορίες οφειλετών και οφειλών, που θα λαμβάνει υπόψη του τις ανάγκες κάθε οφειλέτη και θα προσαρμόζεται σε αυτές,  που θα αποτρέπει την κατάχρηση και θα επιβραβεύει τους συνεπείς, που θα επιτρέπει στους πολίτες να απεγκλωβίζονται από τα χρέη τους και να σχεδιάζουν τη ζωή τους.

Στο πλαίσιο αυτό πρότεινε την κατάργηση του Πτωχευτικού Δικαίου της ΝΔ και την επαναφορά της προστασίας τη κύριας κατοικίας και τη δεσμευτικότητα των ρυθμίσεων για τους πιστωτές και κυρίως για τις Τράπεζες.

Το σχέδιο για το νέο πλαίσιο εκτείνεται σε τρεις άξονες:

1) Το πλαίσιο ρύθμισης για τις επιχειρήσεις, με τον πτωχευτικό κώδικα ως ίσχυε πριν την κατάργησή του, με απαραίτητες βελτιώσεις και με την πραγματική έννοια της δεύτερης ευκαιρίας.

2) Το πλαίσιο ρύθμισης για τα φυσικά πρόσωπα και τα νοικοκυριά,  που εισάγει εξωδικαστικό ηλεκτρονικό στάδιο και περιλαμβάνει ρυθμίσεις για την προστασία της πρώτης κατοικίας

3) Το πλέγμα ρυθμίσεων οφειλών προς το Δημόσιο.

Πιο συγκεκριμένα:

Για τις επιχειρήσεις:

Ο εξωδικαστικός μηχανισμός αλλάζει.

«Τελειώνουμε με τον απόλυτο έλεγχο της διαδικασίας από τις τράπεζες, όπως ισχύει σήμερα με το πλαίσιο που θέσπισε η ΝΔ με τον πτωχευτικό» είπε ο Αλ. Τσίπρας.

– Αφορά οφειλές προς θεσμικούς πιστωτές (Δημόσιο, ΕΦΚΑ, Τράπεζες).

– Δεν απαιτείται η αποδοχή της έναρξης της διαδικασίας από τους πιστωτές.

– Η ρύθμιση προκύπτει από ηλεκτρονική πλατφόρμα

Και

– Για τις απλές και πλέον συνηθισμένες περιπτώσεις των μικρομεσαίων επιχειρήσεων που έχουν οφειλές στο δημόσιο και σε κάποιες τράπεζες, η ρύθμιση προκύπτει αυτοματοποιημένα από την πλατφόρμα και είναι δεσμευτική για τους πιστωτές

– Για τις πιο σπάνιες σύνθετες περιπτώσεις μεγάλων επιχειρήσεων με σύνθετα χρέη, θα απαιτείται έλεγχος βιωσιμότητας, και θα προηγείται της ρύθμισης διαπραγμάτευση πιστωτών και οφειλέτη

Σε ότι αφορά τα νοικοκυριά:

Θα υπάρχει κι εδώ εξωδικαστική διαδικασία.

Η διαδικασία θα είναι απλή:

O οφειλέτης θα κάνει την αίτηση στην πλατφόρμα.

θα απαιτείται η συναίνεση του για άρση του φορολογικού και τραπεζικού απορρήτου προκειμένου να γίνει επεξεργασία της αίτησής του.

Μετά τον έλεγχο των στοιχείων θα εμφανίζεται αυτοματοποιημένα η προτεινόμενη ρύθμιση από την ηλεκτρονική πλατφόρμα και η ρύθμιση αυτή θα είναι δεσμευτική και για τους πιστωτές, στους οποίους θα κοινοποιείται και θα τίθεται άμεσα σε ισχύ.

Ενώ διατηρείται η δυνατότητα προσφυγής στο δικαστήριο υπό συγκεκριμένες προϋποθέσεις.

Όσον αφορά στην προστασία της πρώτης κατοικίας:

«Για αυτό και δίνουμε άμεση προστασία της πρώτης κατοικίας των λαϊκών στρωμάτων και της μεσαίας τάξης με την υπαγωγή τόσο στην εξωδικαστική όσο και στη δικαστική διαδικασία, ενώ για ευάλωτες κατηγορίες συμπολιτών μας, η χορήγηση ρύθμισης θα συνοδεύεται από πρόγραμμα επιδότησης της αποπληρωμής των δόσεων» τόνισε ο Αλ. Τσίπρας.

Επιπρόσθετα, για τα ρυθμισμένα δάνεια νοικοκυριών και μικρομεσαίων επιχειρήσεων, σχεδιάζουμε τη δημιουργία Ειδικού Ταμείου Αναδιαρθρώσεων εντός της Αναπτυξιακής Τράπεζας που θα επιχορηγεί υπό προϋποθέσεις τμήμα της ρυθμισμένης οφειλής που δεν μπορεί να εξυπηρετήσει ο οφειλέτης.

Το σχέδιο επίσης, ενσωματώνει και ειδικές μέριμνες για τον αγροτικό κόσμο.

–  Την πλήρη υπαγωγή στις ρυθμίσεις που περιέγραψα, των αγροτικών χρεών που βρίσκονται σε ειδικούς εκκαθαριστές – όπως η πρώην Αγροτική Τράπεζα.

–  Την ειδική προστασία των παραγωγικών περιουσιακών στοιχείων που είναι απαραίτητα για τον βιοπορισμό των αγροτών έναντι οποιασδήποτε ρευστοποίησης.