Επιστολή με την οποία ζητά την μείωση της φορολόγησης των πλοίων τους απέστειλε προ μερικών ημερών σε κυβερνητικές υπηρεσίες η Πανελλήνια Ενωση Πλοιοκτητών  και Εφοπλιστών Ρουμουλκών και Ναυαγοσωστικών πλοίων «Αγιος Νικόλαος» μέσω του Προέδρου της κ. Κώστα Λυμπουσάκη.  Το αίτημα αφορά περίπου 150 ρυμουλκά πλοία που δραστηριοποιούνται σε όλα τα λιμάνια στην Ελλάδα και στα οποία εργάζονται περίπου 1.000  ναυτικοί.

Στην επιστολή της 30ης Νοεμβρίου μνημονεύεται ανάμεσα στα άλλα « επανερχόμεθα στο αίτημα που σας υποβάλαμε με την επιστολή μας μέσω email την 16η Απριλίου 2020 και με την οποία σας ζητήσαμε να προχωρήσετε στη τροποποίηση της διάταξης  του άρθρου 57 του Νόμου 4646 του 2019, μέσω του οποίου αυξήθηκε κατακόρυφα η φορολόγηση των πλοίων μας, διότι το νέο τέλος επιβαρύνει δυσβάσταχτα όλες τις πλοιοκτήτριες εταιρείες των ρυμουλκών λιμένος, πολύ δε περισσότερο υπό τις συνθήκες του δεύτερου κύματος της πανδημίας, η οποία τόσο σε παγκόσμιο όσο και εθνικό επίπεδο έχει προκαλέσει τεράστια μείωση της ναυτιλιακής κίνησης, της κατά θάλασσα διακίνησης των εμπορικών αγαθών και πρώτων υλών, καθώς και του παγκόσμιου θαλάσσιου τουριστικού προϊόντος.

Σας είχαμε μάλιστα από τότε, κατά την πρώτη περίοδο του lock down, επισημάνει στην επιστολή μας ότι ο  Κλάδος της παροχής υπηρεσιών ρυμούλκησης ήδη βρισκόταν ανάμεσα σε αυτούς που πλήττονται ιδιαίτερα λόγω της πανδημίας που έχει ως αποτέλεσμα τη συνεχή και σταθερή μείωση της κίνησης των πλοίων σε όλα τα ελληνικά λιμάνια στα οποία δραστηριοποιούνται τα ρυμουλκά πλοία των Μελών μας.

Και καθώς δεν είχε τότε εκδοθεί η προβλεπόμενη ΚΥΑ, είχαμε προτείνει να τροποποιηθεί η διάταξη λόγω των συνθηκών που επέφερε στον Κλάδο μας το πρώτο κύμα της πανδημίας. Συγκεκριμένα προτείναμε να μειωθεί το ύψος του προβλεπόμενου τέλους κατά 70% σε κάθε κλίμακα που προέβλεπε το άρθρο, ώστε να μπορούμε να ανταπεξέλθουμε στην υποχρέωση αυτή υπό τις συνθήκες που είχαν τότε, την άνοιξη του τρέχοντος έτους, προκύψει.

Αξιότιμοι κύριοι Υπουργοί,

Το λογικό μας αίτημα δεν εισακούστηκε και από τις 10/09/2020 δημοσιεύθηκε η νέα Απόφαση Α.1201/2020 της ΑΑΔΕ σχετικά με τον τύπο και το περιεχόμενο της δήλωσης απόδοσης τέλους ρυμουλκών πλοίων, με βάση τις διατάξεις του άρθρου 57 του ν. 4646/2019, καθώς και τον καθορισμό των δικαιολογητικών που θα πρέπει να συνυποβάλλονται με την ανωτέρω δήλωση.

Την ίδια ώρα όμως, δυστυχώς τόσο για τις επιχειρήσεις μας όσο και για και τους εργαζομένους σε αυτές, η κατάσταση δεν ομαλοποιήθηκε μετά το πρώτο κύμα της πανδημίας. Αντίθετα, ο τομέας της θαλάσσιας κρουαζιέρας, που αποτελούσε ένα σχετικά σταθερό παράγοντα για πολλά ελληνικά λιμάνια, χερσαία και νησιωτικά, έχει κυριολεκτικά εκμηδενιστεί για το έτος 2020, ο τομέας των δεξαμενοπλοίων έχει επίσης μειωθεί κατά πολύ, αφού το παγκόσμιο εμπόριο καυσίμων παρουσιάζει διεθνή πτωτική τάση λόγω της ελαχιστοποίησης της κατανάλωσης, ενώ ακόμη και ο τομέας της μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων δια θαλάσσης καταγράφει πτωτική τάση. Η κίνηση των πλοίων που χρήζουν υπηρεσιών ρυμούλκησης σε όλα τα λιμάνια της χώρας έχει μειωθεί κατά πολύ σε σχέση με τα προηγούμενα 2 χρόνια (2018-2019).

Η συνέπεια των παραπάνω είναι δυσβάσταχτη για ένα μεγάλο αριθμό Μελών μας, που αντιμετωπίζουν τεράστιες δυσκολίες και κινδυνεύουν πολλές επιχειρήσεις να κλείσουν αφού αδυνατούν να συντηρήσουν τα πλοία τους και να καταβάλλουν τους μισθούς των πληρωμάτων τους. Και όμως θα κληθούν σε λίγους μήνες, μέσα στο έτος 2021, να πληρώσουν το, υπεραυξημένο σε σχέση με όλα τα προηγούμενα έτη, τέλος ρυμουλκών πλοίων.

Είναι άδικο αξιότιμοι κύριοι Υπουργοί. Και σας υπενθυμίζουμε, όπως είχαμε τονίσει και στην αρχική μας επιστολή, ότι η υπόθεση αυτή «…αφορά σε περίπου 150 ρυμουλκά πλοία που δραστηριοποιούνται σε όλα τα λιμάνια στην Ελλάδα και στα οποία εργάζονται περίπου 1.000 Έλληνες Ναυτικοί. Πέραν δε των οικογενειών  των Ναυτικών θα πρέπει να λάβουμε υπόψη και τις 300 οικογένειες των υπαλλήλων μας, που απασχολούνται στα γραφεία των πλοιοκτητριών εταιρειών για να καλύπτουν τις ανάγκες των πλοίων αυτών.»

Στο σημείο αυτό θα θέλαμε επίσης να υπογραμμίσουμε ότι επί δεκαετίες οι επιχειρήσεις του Κλάδου μας εκτελούν με δικά τους έξοδα σε καθημερινή βάση 24ωρη επιφυλακή με πλήρη ετοιμότητα για την ασφάλεια των μεγαλύτερων ελληνικών λιμανιών. Με απλά λόγια οι επιχειρηματίες του κλάδου μας επιβαρύνονται να παρέχουν εντελώς δωρεάν μια πολύ ακριβή υπηρεσία για λόγους δημοσίου συμφέροντος, σχεδόν υπό μορφή επίταξης του πλοίου και του πληρώματος, αφού επωμίζονται όλα τα κόστη πλοίου και πληρώματος χωρίς την παραμικρή αποζημίωση, και μάλιστα υπό την άμεση απειλή της ανάκλησης της άδειας του ρυμουλκού λιμένος αν δεν εκτελέσουν κανονικά την υποχρέωση αυτή, όπως προβλέπει στο σχετικό άρθρο ο Γενικός Κανονισμός Λιμένος. Θα περιμέναμε κατά συνέπεια μεγαλύτερη κατανόηση από την Πολιτεία, αντί αυτής όμως μας επιβλήθηκε το 2019 ένα εξαιρετικά υψηλό νέο τέλος”