Ο ανασχηματισμός και η τετράδα του Μαξίμου

Ο ανασχηματισμός, παρά το προσωρινό σιωπητήριο που επέβαλε το Μέγαρο Μαξίμου, συνεχίζει να απασχολεί τους περισσότερους των υπουργών και υφυπουργών. Η ονοματολογία και η σεναριολογία κυριαρχούν, όπως και η αγωνία βεβαίως.

Ο ανασχηματισμός, παρά το προσωρινό σιωπητήριο που επέβαλε το Μέγαρο Μαξίμου, συνεχίζει να απασχολεί τους περισσότερους των υπουργών και υφυπουργών. Η ονοματολογία και η σεναριολογία κυριαρχούν, όπως και η αγωνία βεβαίως. Ωστόσο οι πιο υποψιασμένοι εκτιμούν ότι οι όποιες «διορθωτικές» κυβερνητικές αλλαγές συνδέονται κυρίως με τις ανάγκες και τις απαιτήσεις της επόμενης περιόδου και ιδιαιτέρως με τη διαχείριση των υψηλών ευρωπαϊκών πόρων της ανάκαμψης στη μετά κορωνοϊό εποχή. Οπως μεταφέρουν οι γνωρίζοντες, ο Πρωθυπουργός θέλει να «δέσει» την ομάδα των στελεχών που θα σχεδιάσουν και θα εποπτεύσουν την εφαρμογή του σχεδίου επανεκκίνησης και ανασυγκρότησης της οικονομίας. Θέλει λοιπόν συνεκτική ομάδα, με επάρκεια τεχνοκρατική και πολιτική, ώστε να δρα απερίσπαστη χωρίς τις συνήθεις κομματικές ή άλλες επιρροές. Επιπλέον, επιδιώκει να συγκεντρώσει πρόσωπα που να πιστεύουν πραγματικά στη μεταρρύθμιση που χρειάζεται η χώρα και να είναι σε θέση να την υπερασπίσουν στην πράξη, χωρίς ενδοιασμούς και επιφυλάξεις. Για την ώρα πάντως, το όλο θέμα χειρίζεται η τετράδα του Μαξίμου, ήτοι οι κ.κ. Γεραπετρίτης, Σκέρτσος, Πατέλης και Δημητριάδης, και στη βάση των αναγκών αυτής της ομάδας θα προκύψουν σε μεγάλο βαθμό οι όποιες αλλαγές στο κυβερνητικό σχήμα. Οπως χαρακτηριστικά λέει ένας εξ αυτών «οι απαιτήσεις είναι μεγάλες και πρέπει να φθάσουμε σε ένα επίπεδο ώστε να αποφασίζουμε γρήγορα, αν είναι δυνατόν να συνεννοούμαστε με τα μάτια».

Διακεκριμένοι υπουργοί πάντως νιώθοντας τη μετατόπιση του βάρους τοποθετούνται διακριτικά προσώρας, δηλώνοντας, αν μη τι άλλο, την αυτονόητη και εκπηγάζουσα από τις αρμοδιότητές τους ευθύνη και συμμετοχή τους στα όποια σχέδια της επόμενης μέρας. Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση του υπουργού Οικονομικών κ. Χρ. Σταϊκούρα, ο οποίος στις ιδιαίτερες συνομιλίες του παραμένει επιφυλακτικός απέναντι στα όποια σχέδια, λέγοντας χαρακτηριστικά ότι «είναι πολύ νωρίς για σχέδια και προγράμματα, ακόμη δεν γνωρίζουμε καλά-καλά τα ποσά και ορισμένοι τα μοιράζουν ήδη». Ο ίδιος μάλιστα θεωρεί ότι η οριστικοποίηση του πακέτου ανάκαμψης πιθανόν να καθυστερήσει και σε κάθε περίπτωση δεν αναμένει χρήματα εντός του 2020 και δεν είναι σίγουρος αν θα είναι διαθέσιμοι οι νέοι ευρωπαϊκοί πόροι εντός του πρώτου εξαμήνου του 2021. Γενικώς βλέπει δυσκολίες και δεν κρύβει ότι επί του παρόντος εκείνος είναι υποχρεωμένος να φροντίζει κυρίως τα ταμειακά αποθέματα του Ελληνικού Δημοσίου ώστε να μην αντιμετωπίσει η χώρα εν μέσω πανδημίας λειτουργικά προβλήματα και δυσκολευτεί στην εφαρμογή των απαραίτητων πολιτικών για την αντιμετώπιση των βραχυπρόθεσμων συνεπειών της υγειονομικής κρίσης. Βεβαίως υποστηρίζει πως λαμβάνει όλα τα απαιτούμενα μέτρα και προβαίνει συνεχώς σε εκδόσεις τίτλων προκειμένου να ασφαλίσει τη χώρα τουλάχιστον μέχρι το τέλος του 2020. Τώρα όσο για το Ταμείο Ανάκαμψης διεκδικεί προφανώς τη συμμετοχή του στα σχέδια και μάλιστα σημειώνει ότι θα συμμετάσχουν στην εκπόνησή τους τόσο το Συμβούλιο Οικονομικών Εμπειρογνωμόνων όσο και το ΚΕΠΕ που εποπτεύονται από τον ίδιο. Μάλιστα, το προχωράει ακόμη παραπέρα, μην κρύβοντας ότι θα ζητήσει τη γνώμη των κομμάτων και θα απαιτήσει την κατάθεση προτάσεων από την πλευρά τους. Δεν γνωρίζουμε αν αντιστρατεύεται την ομάδα του Μεγάρου Μαξίμου, αλλά όλοι μπορούν να υποθέσουν ότι έχουν φθάσει και στα δικά του αφτιά σχόλια που τον θέλουν «συντηρητικό διαχειριστή» και «παλαιάς κοπής πολιτικό».

Σενάρια και διαψεύσεις

Οπως και να έχει πάντως, ο προαναγγελθείς ανασχηματισμός έχει ανάψει φωτιές στο εσωτερικό του κυβερνώντος κόμματος και βεβαίως έχει επιτείνει την υφέρπουσα φημολογία. Η οποία ήθελε και τον Ευάγγελο Βενιζέλο να συμμετέχει στο νέο κυβερνητικό σχήμα. Ο άλλοτε υπουργός Εξωτερικών και Οικονομικών στα δύσκολα χρόνια των μνημονίων εξανέστη και διέψευσε με κατηγορηματικό τρόπο τις σχετικές φήμες, οι οποίες προέρχονταν από νεοδημοκρατικές πηγές. Μάλιστα, σχεδόν διαδήλωσε την πολιτική του αυτονομία αναφέροντας ότι δεν θα μπορούσε να συμμετάσχει σε μια κυβέρνηση που ορίζεται κατά τρόπο απολύτως συγκεντρωτικό από τον Πρωθυπουργό. Η ίδια φημολογία επίσης ήθελε τον Γιάννη Μανιάτη, άλλοτε υπουργό Ενέργειας και προερχόμενο από το ΚΙΝΑΛ, να υπουργοποιείται στον επερχόμενο ανασχηματισμό. Εκείνος δεν ήταν τόσο κατηγορηματικός, περιορίστηκε να πει ότι δεν έχει καμία όχληση, ούτε του έχει προτείνει κανείς κάτι τέτοιο.

Σε αυτό το κλίμα πάντως λογικό είναι να υπάρχουν αναστολές, δυστοκία και μπρος-πίσω από τον Πρωθυπουργό. Κατά τα φαινόμενα, ο κ. Μητσοτάκης παραβίασε τη γενική αρχή που λέει ότι «ο ανασχηματισμός δεν προαναγγέλλεται», έχασε το στοιχείο του αιφνιδιασμού και πλέον δέχεται πιέσεις και οχλήσεις, που λογικά δυσκολεύουν τις αποφάσεις και τις επιλογές του. Γι’ αυτό και η όποια ονοματολογία είναι παρακινδυνευμένη. Οι πιο υποψιασμένοι πάντως αναμένουν ότι οι όποιες αλλαγές, «διορθωτικές» η μη, θα επέλθουν με τη συμπλήρωση ενός έτους από την εκλογική νίκη της 7ης Ιουλίου. Ο συμβολισμός είναι ισχυρός και έπειτα από όσα μεσολάβησαν οι όποιες κινήσεις μπορούν να δικαιολογηθούν.

Πιλοτικό πρόγραμμα αυτόνομης οδήγησης

Μέσα στον ορυμαγδό της περιόδου έχω να σας μεταφέρω και μια ευχάριστη είδηση. Εκείνο το ξεχασμένο σχέδιο της WV για πιλοτική εφαρμογή σε ένα ελληνικό νησί πενταετούς προγράμματος ηλεκτροκίνησης και αυτόνομης οδήγησης προχωρεί κανονικά. Ηδη οι υπεύθυνοι της γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας αξιολογούν συγκεκριμένες προτάσεις και πρόκειται σύντομα να υπάρξουν επίσημες ανακοινώσεις. Σύμφωνα με το σχέδιο, η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία θέλει να δοκιμάσει σε πραγματικές συνθήκες, σε έναν ελεγχόμενο τόπο, σε ένα νησί εν προκειμένω, τόσο την ηλεκτροκίνηση όσο και την αυτόνομη οδήγηση, χωρίς οδηγούς δηλαδή. Για τον σκοπό αυτόν θα διαθέσει η ίδια όλα τα δημόσια οχήματα, λεωφορεία, περιπολικά, πυροσβεστικά και δημοτικά αυτοκίνητα, θα εγκαταστήσει τις απαιτούμενες σχετικές υποδομές ηλεκτροδότησης των αυτοκινήτων και θα προσφέρει ισχυρά κίνητρα στους κατοίκους του νησιού να αγοράσουν ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Και εμείς το κατάλληλο περιβάλλον και τη βοήθεια για την επιτυχή εφαρμογή του πειράματος σε πραγματικές συνθήκες. Αρχικώς από ελληνικής πλευράς προτάθηκε η Θάσος ως το καταλληλότερο νησί για αυτό το τόσο ενδιαφέρον έργο. Ωστόσο, οι τεχνικοί της WV αναζητούν κάποιο μικρότερο νησί και πιο ελεγχόμενο περιβάλλον. Οπότε το πιθανότερο είναι το όλο έργο να μεταφερθεί λογικά σε κάποιο από τα μικρότερα νησιά των Κυκλάδων. Αναμένουμε…

Γνώμες
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk