Πέρασαν κιόλας τρία χρόνια από τότε που τα Public έφεραν το αμερικάνικο έθιμο της Black Friday στην Ελλάδα. Δεν είναι μεγάλο το χρονικό διάστημα, αλλά αποδείχθηκε αρκετό για να γίνει αποδεκτό τόσο από τους καταναλωτές, όσο και από τον εμπορικό κόσμο. Άλλωστε, στην μακρόχρονη περίοδο της οικονομικής κρίσης, η αγορά χρειαζόταν τέτοιες «τονωτικές ενέσεις» για να πάρει τα πάνω της. Και επειδή οι εκπτώσεις την ημέρα εκείνη φτάνουν – και πολλές φορές υπερβαίνουν – το 50%, ο τζίρος των καταστημάτων περνά από τα κόκκινα, στα μαύρα. Αυτός τουλάχιστον ήταν είναι ο στόχος και αυτή είναι η προέλευση του όρου «Black Friday». Η Black Friday καθιερώθηκε ως η πρώτη Παρασκευή μετά την ημέρα των Ευχαριστιών και φέτος πέφτει στις 29 Νοεμβρίου. Πρόκειται για την περίοδο κατά την οποία ξεκινά ουσιαστικά η αγοραστική περίοδος των Χριστουγέννων και τα καταστήματα στις ΗΠΑ κατέγραφαν κέρδη για το σύνολο του έτους.

Θετικά τα μηνύματα για φέτος

Αν και η Black Friday έχει καθιερωθεί ως μια πρακτική των μεγάλων αλυσίδων, φαίνεται να υιοθετείται από όλο και περισσότερα μικρά καταστήματα. Άλλωστε και οι εμπορικοί σύλλογοι των τοπικών αγορών βλέπουν θετικά τον θεσμό και προτρέπουν τα μέλη τους να προβούν στις κατάλληλες κινήσεις.

Σύμφωνα με την ειδική έρευνα του Ινστιτούτο Εμπορίου και Υπηρεσιών (ΙΝΕΜΥ) η πρώτη εφαρμογή της Black Friday αποδείχθηκε επιτυχημένη, καθώς συνέβαλε στην αύξηση του τζίρου των επιχειρήσεων που συμμετείχαν και στην τόνωση της αγοράς. Όπως εξάλλου επισημαίνει και η Ελληνική Συνομοσπονδία Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας (ΕΣΕΕ) αν και η συγκεκριμένη προωθητική ενέργεια πραγματοποιήθηκε αρχικά κατά κύριο λόγο από αλυσίδες μεγάλων επιχειρήσεων, η ημέρα αυτή δεν θα πρέπει να μείνει ανεκμετάλλευτη και από τους μικρούς και μεσαίους εμπόρους της ελληνικής αγοράς, ώστε να αξιοποιήσουν ανάλογα. Η ΕΣΕΕ σε ανακοίνωσή της αναφέρει ότι επιδιώκει τη συμμετοχή στην Black Friday όσων το επιθυμούν και εναπόκειται στους Εμπορικούς Συλλόγους να κρίνουν και να εκτιμήσουν τις συνθήκες της περιοχής τους.

Άλλο ένα ενδιαφέρον στοιχείο που αξίζει να αναφερθεί είναι ότι βάσει της κλαδικής ανάλυσης που πραγματοποίησε η ΕΣΕΕ, οι επιχειρήσεις ένδυσης/υπόδησης εμφανίζουν το μεγαλύτερο ποσοστό συμμετοχής στην Black Friday τα τελευταία δύο έτη. Ακολουθούν οι επιχειρήσεις οικιακού εξοπλισμού και ο κλάδος των επιμορφωτικών ειδών και ειδών ψυχαγωγίας (βιβλία, αθλητικός εξοπλισμός, παιχνίδια κ.λπ).

Τι πρέπει να προσέξουν οι καταναλωτές

Οι μεγάλες αλυσίδες ξεκινούν από πολύ νωρίς τις προωθητικές τους ενέργειες, ενώ τα μικρότερα καταστήματα συμμετέχουν κυριολεκτικά την τελευταία στιγμή. Σε κάθε περίπτωση, αυτό που πρέπει να έχουν υπόψη τους οι καταναλωτές είναι ότι όσα καταστήματα συμμετέχουν στην Black Friday (και σε όλες τις προσφορές και προωθητικές ενέργειες γενικά) είναι υποχρεωμένα να αναγράφουν την παλαιά και τη νέα μειωμένη τιμή των προϊόντων, ενώ εφόσον χρησιμοποιείται ποσοστό μείωσης, αυτό θα πρέπει να αναγράφεται ρητά σε εμφανή σημεία του καταστήματος και ειδικά στα σημεία που πωλούνται τα προϊόντα.