Εξι ταινίες που πραγματεύονται το πάντα επίμαχο ζήτημα της ευθανασίας απαρτίζουν το επόμενο αφιέρωμα «Κινηματογράφος και ψυχιατρική» που διοργανώνει ο Κλάδος για την Τέχνη της Ελληνικής Ψυχιατρικής Εταιρείας. Προσπάθεια που αποτελεί συνέχεια μιας πολύχρονης παράδοσης της Εταιρείας, η οποία αναδεικνύει τους δεσμούς ζωής – 7ης Τέχνης με ταινίες πάνω σε επίκαιρα κοινωνικά προβλήματα.

Ενα από αυτά τα προβλήματα είναι η σύγχρονη «Πρόκληση της Ευθανασίας» (όπως ονομάζεται το αφιέρωμα), η οποία αφορά την υποκειμενική βούληση υπέρ της διακοπής της προσωπικής ζωής. «Πρόκειται για την υποκειμενική αναζήτηση βοήθειας προς τον θάνατο όταν μορφές της ασθένειας καθίστανται αφόρητες, όταν ο ατομικός βίος αποκρούεται ως μη ανεκτός» αναφέρει σε ανακοίνωσή της η Ελληνική Ψυχιατρική Εταιρεία.

Και συνεχίζει: «Η αντιμετώπιση και εκτίμηση μιας ανάλογης συνθήκης δεν αφορά μόνον το περιβάλλον ενός πάσχοντος, ούτε μόνον την αναζητούμενη και αναπότρεπτη ιατρική παρέμβαση, αλλά την εμπλοκή μεγάλων ηθικών δισταγμών. Εν τούτοις θεωρήσαμε υποχρέωσή μας να μην παρακάμψουμε έναν ήδη οξύ διάλογο που διατρέχει την κοινωνική, ιατρική και καλλιτεχνική πραγματικότητα». Γνωστές και όχι τόσο γνωστές ταινίες θα προβληθούν στην Ταινιοθήκη της Ελλάδος (Ιερά οδός 48 & Μεγάλου Αλεξάνδρου) τον Φεβρουάριο, τον Μάρτιο και τον Απρίλιο. Παράλληλα θα πραγματοποιηθούν συζητήσεις με ειδικούς, μια αρχή της Εταιρείας από τότε που άρχισε αυτά τα αφιερώματα: μετά το πέρας κάθε ταινίας θα ακολουθήσουν εισηγήσεις και διάλογος με τους θεατές. Επίσης μετά την ολοκλήρωση ενός συνολικού προγράμματος – όπως πάντοτε προβλέπεται στα τελευταία έντεκα χρόνια – θα ακολουθήσει διημερίδα με ένα ομόκεντρο θέμα για μια ευρύτερη ανάλυση και συζήτηση με εκπροσώπους διαφορετικών κατευθύνσεων της Τέχνης και της Επιστήμης. Η πυγμαχία είναι ο ιστός γύρω από τον οποίο με ηρεμία, ακρίβεια αλλά και μια απίστευτη σκηνοθετική σιγουριά ο Κλιντ Ιστγουντ στο «Million dollar baby» δομεί μια ουσιαστική ταινία για την ευθανασία μέσα από τη νεογέννητη σχέση ενός πατέρα (Ιστγουντ) που ποτέ δεν μίλησε με την κόρη του και μιας κόρης (Χίλαρι Σουόνκ) που σε όλη τη ζωή της αναζητούσε το πατρικό πρότυπο.   Οσκαρ καλύτερης ταινίας, σκηνοθεσίας, Α’ γυναικείου ρόλου (Σουόνκ) και Β’ ανδρικού (Μόργκαν Φρίμαν).

Η αληθινή ιστορία ενός παράλυτου (Χαβιέρ Μπαρδέμ), ο οποίος έγινε διάσημος χάρη στη μάχη του με τη Δικαιοσύνη και την Εκκλησία, θεσμούς από τους οποίους ζητούσε την «άδεια» να δώσει τέλος στη ζωή του, είναι το θέμα της ταινίας «Η θάλασσα μέσα μου» του Αλεχάντρο Αμενάμπαρ.

Το αφιέρωμα περιλαμβάνει επίσης το «Ο Τζόνι πήρε το όπλο του», τη μοναδική ταινία που σκηνοθέτησε ο σπουδαίος  σεναριογράφος Ντάλτον Τράμπο δίνοντας εικόνα στο δικό του βιβλίο: αναφέρεται στην περίπτωση ενός στρατιώτη που την τελευταία μέρα του Α’ Παγκοσμίου Πολέμου τραυματίζεται σε σημείο ανυπαρξίας και προσπαθεί να πείσει μια νοσοκόμα να τον βοηθήσει να τερματίσει τη ζωή του. Από ελληνικής πλευράς, με το ντοκιμαντέρ «Αλέξανδρος Βέλιος: Η τελευταία απόφαση», ο σκηνοθέτης Αντώνης Τολάκης παρακολουθεί τον γνωστό δημοσιογράφο και συγγραφέα Αλ. Βέλιο ενώ αποχαιρετά τη ζωή ορίζοντας ο ίδιος το τέλος μέσω της ευθανασίας, ενώ η Βαλέρια Γκολίνο στην πρώτη σκηνοθετική απόπειρά της, «Μέλι», πλάθει το πορτρέτο μιας νεαρής γυναίκας που βγάζει το ψωμί της βοηθώντας ανθρώπους να πεθάνουν. Τέλος, η τηλεταινία «You don’t know Jack» που γύρισε ο Μπάρι Λέβινσον αναφέρεται στη δράση του γιατρού Τζακ Κεβορκιάν που αναλάμβανε περιπτώσεις ασθενών που ζητούσαν την ευθανασία. Η περίπτωσή του είχε προκαλέσει τεράστιο σκάνδαλο στις ΗΠΑ όταν αποκαλύφθηκε.

Πρόγραμμα προβολών

3/2/2019 «Ο Τζόνι πήρε το όπλο του»
Οµιλητές: Νάντια Μπεργιαννάκη, Γιώργος Τζεφεράκος

17/2/2019 «Αλέξανδρος Βέλιος:
Η τελευταία απόφαση»
Οµιλητές: Στέλιος Κρασανάκης, Νίκος Τζαβάρας, Αντώνης Τολάκης

3/3/2019 «Million dollar baby»
Οµιλητές: Αργυρώ Κυριαζή, Γιώργος Μαυρογορδάτος

17/3/2019 «Μέλι»
Οµιλητές: Ηλίας Βλάχος, Ευρυδίκη Κραβαρίτη, Ελισάβετ Παπανδρέου

31/3/2019 «Η θάλασσα µέσα µου»
Οµιλητές: Μανώλης Βελιτζανίδης, Χρυσή Γιαννουλάκη

14/4/2019 «You don’t know Jack» (Kevorkian)
Οµιλητές: Μαρία Διαλλινά, Λεωνίδας Κοτσαλής