Οι χειμερινές εκπτώσεις μόλις ξεκίνησαν (και) στη Γαλλία. Αλλά, όπως γράφει η Ματίλντ Γκολά στη «Figaro», «το γεγονός δεν το πανηγυρίζουν όπως τα παλαιότερα χρόνια οι καταναλωτές». Οι ειδικοί αποδίδουν αυτό στη μεγάλη διάδοση των ιδιωτικών πωλήσεων (μεταξύ ιδιωτών δηλαδή, δίχως τη μεσολάβηση εμπόρου), στη διοργάνωση μεγάλων καταναλωτικών προσφορών όπως είναι αυτές της Black Friday, αλλά και στις οικονομικές ανασφάλειες των Γάλλων και ειδικότερα στον φόβο μείωσης της αγοραστικής τους δύναμης, που τους κάνει πιο «σφιχτούς» στις αγορές τους.

«Ειδικά ο τομέας της κλωστοϋφαντουργίας και της ένδυσης εν γένει έχει χάσει το 15% της κεφαλαιοποίησής του από το 2007 και εντεύθεν» διαπιστώνει το Γαλλικό Ινστιτούτο Μόδας (IFM). Το 2018 η τάση των τελευταίων ετών επιταχύνθηκε, με μια κάμψη των πωλήσεων βάσει παραγγελιών κατά 3%. Και τη χρονιά αυτή η πτωτική τάση των πωλήσεων αναμένεται να συνεχιστεί, σύμφωνα με το IFM. Δεν πρόκειται άλλωστε για ένα νέο φαινόμενο: «Οι Γάλλοι έχουν διαχρονικά περιορίσει τον προϋπολογισμό τους για την ένδυση και την υπόδηση. Το 2007 δαπανούσαν μόλις το 3,9% του προσωπικού τους εισοδήματος, ενώ το 1960 το ποσοστό ήταν 9,1%» σημειώνει το Ινστιτούτο.

«Το αποτέλεσμα είναι οι μεγάλες αλυσίδες καταστημάτων ένδυσης να μεριμνούν ώστε να προωθούν στην αγορά τα αποθέματά τους, ακόμα και στην περίοδο των εκπτώσεων» παρατηρεί η συντάκτρια της γαλλικής εφημερίδας. «Το 44% των Γάλλων παραδέχεται ότι αγόρασε λιγότερα ρούχα το 2018 συγκριτικά με τις παλαιότερες χρονιές» σύμφωνα με το IFM.

Κύριος λόγος γι’ αυτό είναι οι οικονομικές φοβίες που έχουν καταλάβει τους καταναλωτές. «Το 60% των Γάλλων ομολογεί ότι μείωσε τις αγορές καινούργιων ρούχων λόγω ελλείψεως χρημάτων. Υπάρχει ωστόσο και ένα 40% των ερωτηθέντων που δηλώνει ότι μείωσε τις αγορές του λόγω της υιοθέτησης νέων καταναλωτικών συνηθειών ή για ιδεολογικούς λόγους» αποκαλύπτει το Ινστιτούτο Μόδας.

Τζίρος 1 δισ. ευρώ

«Ενήμεροι για την κλιματική αλλαγή και για το ότι η κλωστοϋφαντουργία είναι, σύμφωνα με την Ecowatch, ο δεύτερος πιο ρυπογόνος βιομηχανικός κλάδος μετά από εκείνον του πετρελαίου, οι Γάλλοι επιλέγουν πλέον να καταναλώνουν ποιοτικά καλύτερα προϊόντα με μεγαλύτερη διάρκεια ζωής» διευκρινίζει το IMF.

Η γαλλική κοινή γνώμη δεν ξεχνά, άλλωστε, την τραγωδία του Ράνα Πλάζα το 2013 στην Ντάκα του Μπανγκλαντές, όταν είχε καταρρεύσει κτίριο κατασκευής έτοιμων ενδυμάτων με θύματα περίπου 1.130 εργαζομένους. «Το γεγονός αυτό συνέβαλε επίσης στη δημιουργία νέων μοντέλων κατανάλωσης» επισημαίνει στη «Figaro» ο Γκίλντας Μινβιέελε, διευθυντής του Οικονομικού Παρατηρητηρίου του IFM.

Ετσι οι Γάλλοι στρέφονται κυρίως προς τα ρούχα από δεύτερο χέρι. Μιλάμε για αγορά ο ετήσιος τζίρος της οποίας έχει φθάσει το 1 δισ. ευρώ, σύμφωνα με το Ινστιτούτο Μόδας. Είναι χαρακτηριστικό ότι την περυσινή χρονιά το 30% των Γάλλων δήλωσε ότι έχει αγοράσει τουλάχιστον ένα μεταχειρισμένο ρούχο, ενώ το αντίστοιχο ποσοστό το 2010 ήταν μόνο 15%.

Τρέλα από δεύτερο χέρι

«Η επιτυχία ιντερνετικών εφαρμογών όπως η Vinted και η Vide Dressing, αλλά και οι αυξημένες αγοραπωλησίες στα στοκατζίδικα και στα καταστήματα με μεταχειρισμένα που πολλαπλασιάζονται σαν μανιτάρια, μαρτυρεί τη νέα τρέλα που έχει καταλάβει τους Γάλλους» γράφει η Γκολά στη «Figaro». Τόσο που και μεγάλες αλυσίδες καταστημάτων ετοίμων ενδυμάτων μπαίνουν στο… κόλπο και αρχίζουν να προσφέρουν κι αυτές τη δυνατότητα στον καταναλωτή να πουλήσει ένα φορεμένο ρούχο και να αγοράσει ένα επίσης από δεύτερο χέρι.

Η μεγάλη επανάσταση, πάντως, (και) στον χώρο της ένδυσης γίνεται… ηλεκτρονικά. Παράδειγμα η Cyrillus, που δημιούργησε την πλατφόρμα secondehistoire.fr, μέσω της οποίας οι πελάτες της έχουν τη δυνατότητα να πωλούν ρούχα και αξεσουάρ που δεν φορούν πλέον τα παιδιά τους – πώς να χωρέσουν έτσι που μεγαλώνουν;