• Αναζήτηση
  • Ολο το παρασκήνιο της συμφωνίας ΔΕΠΑ – Shell

    Έκλεισε χθες, και επισήμως, ένα εξαιρετικά δύσκολο ντιλ, το οποίο αφορά στην εξαγορά από τη ΔΕΠΑ του 49% που κατέχει η Shell στην ΕΠΑ και στην ΕΔΑ Αττικής (Εταιρείες Παροχής και Διανομής Αερίου Αττικής). Με την πλάτη στον τοίχο, η διοίκηση της ΔΕΠΑ διαπραγματεύτηκε με τους Ολλανδούς, τους όρους της συμφωνίας ...αποχώρησής τους από τις δύο εταιρείες, με τις συζητήσεις να βρίσκονται πολύ συχνά στην κόψη του ξυραφιού.

    Έκλεισε χθες, και επισήμως, ένα εξαιρετικά δύσκολο ντιλ, το οποίο αφορά στην εξαγορά από τη ΔΕΠΑ του 49% που κατέχει η Shell στην ΕΠΑ και στην ΕΔΑ Αττικής (Εταιρείες Παροχής και Διανομής Αερίου Αττικής). Με την πλάτη στον τοίχο, η διοίκηση της ΔΕΠΑ διαπραγματεύτηκε με τους Ολλανδούς, τους όρους της συμφωνίας …αποχώρησής τους από τις δύο εταιρείες, με τις συζητήσεις να βρίσκονται πολύ συχνά στην κόψη του ξυραφιού.

    Το τίμημα – σύμφωνα με τα όσα αναφέρουν στο «Βήμα» κυβερνητικές πηγές – κλείδωσε τελικά στα 150 εκατ. ευρώ, δηλαδή 39 εκατ. ευρώ για την ΕΠΑ Αττικής και 111 εκατ. ευρώ για την ΕΔΑ Αττικής. «Πρόκειται για ένα πολύ καλό τίμημα. Για την ΕΠΑ Θεσσαλονίκης – Θεσσαλίας είχε υπογραφεί συμφωνία στα 57 εκατ. ευρώ για τη μεταβίβαση του 51% που κατείχε η ΔΕΠΑ στην ΕΝΙ. Για την αντίστοιχη ΕΠΑ της Αττικής το ντιλ έκλεισε στα 39 εκατ. ευρώ, οπότε θα μπορούσε κανείς να πει ότι αγοράστηκε φθηνά. Σε κάθε περίπτωση το τελικό τίμημα των 150 εκατ. ευρώ τοποθετείται χαμηλά εντός του φάσματος που είχαν ορίσει οι δύο χρηματοοικονομικοί σύμβουλοι Rothschild και Alpha Bank καθώς και ο ανεξάρτητος εκτιμητής Eurobank», σχολιάζει παράγοντας που βρίσκεται κοντά στις διαπραγματεύσεις.
    Το αρχικό τίμημα που απαίτησαν οι Ολλανδοί είχε δημιουργήσει «ίλιγγο» στο επιτελείο του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας. Μάλιστα, ουκ ολίγες φορές το τελευταίο δίμηνο βγήκαν τα …μαχαίρια, καθώς τα στελέχη της Shell εμφανίζονταν ανυποχώρητα στις απαιτήσεις της ελληνικής πλευράς, όσον αφορά διάφορες λεπτομέρειες της συμφωνίας. Όμως επειδή ο διάβολος συχνά κρύβεται στις λεπτομέρειες, αυτές τελικά αποδείχθηκαν και τα μεγαλύτερα «αγκάθια».
    Έτσι, μετά από ισχυρές πιέσεις, την τελευταία στιγμή έκλεισαν τα δύο επίμαχα ζητήματα που είχαν παραμείνει ανοιχτά. Επρόκειτο αφενός για τις διασφαλίσεις που θα παρέχει η Shell για προβλήματα τα οποία μπορεί να προκύψουν μελλοντικά, και αφετέρου για το θέμα της δραστηριοποίησής της στην ελληνική αγορά. Οι νομικά δεσμευτικές εγγυήσεις – για πιθανούς σκελετούς που μπορεί να βρεθούν στη ντουλάπα των ΕΠΑ και ΕΔΑ Αττικής, ή για αθέτηση των όρων της συμφωνίας – φτάνουν τα 150 εκατ. ευρώ. Η ΔΕΠΑ θα έχει το δικαίωμα να στραφεί νομικά κατά της Shell για ένα διάστημα 13 ετών. Μάλιστα, τις διασφαλίσεις θα αναλάβει μεγάλη εταιρεία του ομίλου και όχι η εταιρεία ειδικού σκοπού με την οποία η Shell συμμετέχει στις ΕΠΑ και ΕΔΑ, καθώς αυτή μετά την πώληση δεν έχει λόγο ύπαρξης και θα μπορούσε ενδεχομένως να πτωχεύσει.
    Όσο για την απαίτηση της ελληνικής πλευράς, να αποκλείσει τα επόμενα χρόνια τη δραστηριοποίηση της Shell στην ελληνική αγορά φυσικού αερίου, ανταγωνιστικά της ΕΠΑ Αττικής, συμφωνήθηκε ένα «εμπάργκο» τριετίας. Οι Ολλανδοί αρχικά εμφανίζονταν αδιάλλακτοι και απαιτούσαν ο …αποκλεισμός να αφορά μόνο στην Αττική. Όμως, η ελληνική πλευρά παρέμενε άκαμπτη στην αρχική της θέση και η Shell αποδέχθηκε τελικά ότι καμία εταιρεία της δεν θα δραστηριοποιηθεί, ανά την Ελλάδα, στο λιανεμπόριο φυσικού αερίου για όλες τις κατηγορίες πελατών (οικιακούς, βιομηχανικούς κλπ).
    Το πολύπλοκο παζλ της διαπραγμάτευσης ουσιαστικά συμπληρώθηκε εχθές οπότε έγινε και η ανταλλαγή των επίσημων τελικών κειμένων της συμφωνίας και συγκλήθηκε το Διοικητικό Συμβούλιο το οποίο ενέκρινε τη συμφωνία και την παρέπεμψε στη γενική συνέλευση των μετόχων. Είχε μεσολαβήσει ένα «καυτό» Σαββατοκύριακο, με ανταλλαγές μηνυμάτων για τις τελικές διορθώσεις.
    Οι συμφωνίες με ENI και Shell, αφού υπογραφούν από τις διοικήσεις των δύο εταιρειών, θα πρέπει να περάσουν από την κρίση της Επιτροπής Ανταγωνισμού. Για την ΕΠΑ Θεσσαλονίκης – Θεσσαλίας η υπόθεση αναμένεται ότι θα έχει ολοκληρωθεί εντός του καλοκαιριού, ενώ για τις δύο εταιρείες της Αττικής τον ερχόμενο Σεπτέμβριο. Έτσι θα αρχίσει να δρομολογείται από τον ερχόμενο Νοέμβριο και η αποκρατικοποίηση της ΔΕΠΑ με την προκήρυξη του πρώτου διαγωνισμού για το κομμάτι της εμπορίας.
    Οικονομία
    Σίβυλλα
    Helios Kiosk