«Αυτές οι επενδύσεις εφόσον υλοποιηθούν σε κάποιους συγκεκριμένους χρόνους, πιστεύω ότι μπορούν να βοηθήσουν στην ανάπτυξη και του λιμανιού και κατ’ επέκταση της πόλης του Πειραιά και της ευρύτερης περιοχής. Επαναλαμβάνω υπό κάποιες προϋποθέσεις.» Αυτό επεσήμανε, μεταξύ άλλων, ο δήμαρχος Πειραιά κ. Γιάννης Μώραλης κατά την συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου, με μοναδικό θέμα το προτεινόμενο από τον ΟΛΠ επενδυτικό πρόγραμμα, σε ό,τι αφορά στα όρια του Δήμου Πειραιά.
Ως Δημοτική Αρχή είμαστε υπέρ των ξενοδοχειακών μονάδων των οποίων λέει ότι θα κατασκευάσει ο ΟΛΠ, σημείωσε ο κ. Μώραλης, λέγοντας ότι πρόκειται ουσιαστικά για την Παγόδα και ένα νέο ξενοδοχείο στο Πόρτο Λεόνε, αυτά που αφορούν τον Δήμο Πειραιά.
Eπίσης έκανε αναφορά και στα άλλα δύο που αφορούν στις αποθήκες και ανήκουν στον Δήμο Κερατσινίου -Δραπετσώνας, αλλά επειδή είναι στο κεντρικό λιμάνι, μάς αφορούν και εμάς -όπως είπε.
«Είμαι υπέρ. Πιστεύω η ανάπτυξη του Πειραιά εστιάζεται στο να γίνει λιμάνι εκκίνησης κρουαζιέρας. Για να γίνεις λιμάνι εκκίνησης κρουαζιέρας πρέπει απαραίτητα να έχεις τετράστερες, πεντάστερες ξενοδοχειακές μονάδες κάτι που η πόλη μας δεν έχει. Πιστεύω λοιπόν ότι επειδή τα ακίνητα είναι λίγα στον Δήμο Πειραιά, ότι υπάρχει ο χώρος εκεί και είμαστε θετικοί στην ανέγερση αυτών των ξενοδοχείων. Άλλωστε τα τρία κτήρια είναι υπάρχοντα, ένα θα είναι νέο» τόνισε μεταξύ άλλων ο κ. Μώραλης.
Επίσης, ο Δήμαρχος Πειραιά τάχθηκε υπέρ της δημιουργίας Μουσείου Μετανάστευσης και Ιστορικού Αρχείου του ΟΛΠ στην πέτρινη αποθήκη.
Στη συνέχεια, τάχθηκε υπέρ του νέου προβλήτα κρουαζιέρας, ασχέτως αν δεν μπορούμε εξειδικευμένα να το αξιολογήσουμε όπως είπε. Μιλώντας με τους εκπροσώπους της κρουαζιέρας, του ΟΛΠ και άλλους, πιστεύουμε ότι πρέπει να γίνουν στον Πειραιά θέσεις για πολύ μεγαλύτερα κρουαζιερόπλοια, σημείωσε.
Ο κ. Μώραλης εξέφρασε τις αντιρρήσεις του στην προτεινόμενη ανέγερση mall, στο εμπορικό κέντρο που θέλει να φτιάξει ο ΟΛΠ στην χερσαία λιμενική ζώνη και να είναι προσβάσιμο σε όλους, ανεξάρτητα αν είναι ταξιδιώτες ή όχι.
Ο Δήμαρχος Πειραιά σημείωσε μεταξύ άλλων ότι, επιθυμεί τη διάχυση του κόσμου στην πόλη και τόνισε αν υπάρχουν ξενοδοχεία, ένα μουσείο, ένα mall είναι πιθανόν κάποιος να σκέφτεται ότι μπορεί να κρατήσει τον κόσμο μέσα στη χερσαία λιμενική ζώνη και να αυξάνει τους δικούς του τζίρους και τη δική του ανάπτυξη, αλλά να μην δούμε ανάπτυξη μέσα στην πόλη. Είμαστε αρνητικοί. Θα το θέσουμε και στην ΕΣΑΛ, σημείωσε ο Δήμαρχος.
Επίσης αναφέρθηκε στο περιορισμένο χρονικό διάστημα που ζητούσε ο ΟΛΠ να γίνει η διαβούλευση για ένα τόσο μεγάλο επενδυτικό πλάνο, μέσα σε 8-9 εργάσιμες ημέρες. Υπήρξαν ορισμένες παρατάσεις, για να είμαστε ειλικρινείς -όπως είπε- όμως προσωπική μου άποψη είναι ότι εμείς πέρα από την όποια ανταλλαγή απόψεων, μπορούμε να έχουμε με τον ΟΛΠ, το όργανο το οποίο οφείλουμε να διαβουλευτούμε είναι η ΕΣΑΛ. Είναι το όργανο με τους εννέα ή δέκα Υπουργούς, οι οποίοι συμμετέχουν και οι οποίοι τελικά θα εγκρίνουν ή μη επιμέρους αυτά τα οποία ζητάει η ΟΛΠ, η COSCO.
Μίλησε ακόμη και για τις συναντήσεις που είχε και με τον Αντιπεριφερειάρχη και με τους άλλους Δημάρχους, τονίζοντας ότι ανεξάρτητα των απόψεων που ο καθένας έχει για την παραχώρηση του λιμανιού στην COSCO, τόσο εκείνος, αλλά και οι περισσότεροι από τους Δημάρχους, προσήλθαν σε έναν διάλογο χωρίς να «πετάξουν πέτρες», χωρίς να δημιουργήσουν πρόβλημα, γιατί διαπιστώσαμε – όπως έχει πει πολλές φορές – ότι περίπου 270 βουλευτές ψήφισαν θετικά γι αυτήν την παραχώρηση, ανεξαρτήτως των απόψεων που είχαν.
Ο κ. Μώραλης τόνισε ότι στη σύμβαση παραχώρησης μεταξύ Ελληνικού Δημοσίου και ΟΛΠ υπήρξε -όπως είπε- μία δυνατότητα και υποχρέωση, του ΟΛΠ να διαβουλεύεται με τον Δήμο Πειραιά τουλάχιστον στα ζητήματα που αφορούν τις προαιρετικές επενδύσεις στον κεντρικό λιμένα.
Ο Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής κ. Παναγιώτης Κουρουμπλής, στον σύντομο χαιρετισμό του τόνισε ότι μέσα από τη διαβούλευση θα βρεθούν οι καλύτερες λύσεις, ώστε να μπορέσουμε να πούμε στον ΟΛΠ τις απόψεις μας, σε ένα πνεύμα συνεργασίας και συνεννόησης, διότι θεωρούμε ότι δεν είμαστε απέναντι αλλά είμαστε στην ίδια όχθη όλοι μαζί.
Πρέπει να κάνουμε το καλύτερο για την πόλη, για μία μακροχρόνια ανάπτυξη της πόλης, το λιμάνι παίρνει πολύ δυναμική ανάπτυξη, από την 90η θέση που ήταν κάποτε, είναι στην 38η η δυναμικότητα που έχει τώρα και μπορεί να φτάσει στα επόμενα δύο χρόνια στην 20η θέση, σημείωσε χαρακτηριστικά ο κ. Κουρουμπλής.
Στη συνέχεια σημείωσε ότι 305 εταιρείες έχουν έρθει και έχουν εγκατασταθεί στον Πειραιά τα τελευταία 2,5 -3 χρόνια και συνέχισε ο κ. Κουρουμπλής ότι είναι συγκριτικά πλεονεκτήματα που πρέπει να αξιοποιηθούν όλα αυτά. Μάλιστα, ζήτησε να παρευρεθεί και σε επόμενη συνεδρίαση «για να συζητήσουμε και τα υπόλοιπα έργα που πρέπει να στηρίξουμε και εγώ ως υπουργός Ναυτιλίας στην κυβέρνηση, στην κεντρική εξουσία, τα οποία πρέπει να προωθηθούν το ταχύτερο, ώστε η πόλη αυτή πραγματικά να αλλάξει όψη, να αλλάξει ύφος, να αλλάξει χαμόγελο, να αποκτήσει χαμόγελο αναπτυξιακό, που να αφορά όλους τους κατοίκους αυτής της περιοχής».
Στην τοποθέτησή του ο Αντιπεριφερειάρχης Πειραιά κ. Γιώργος Γαβρίλης, επεσήμανε τα θετικά και αρνητικά σημεία. Μίλησε με επιφύλαξη για τη συνολική πρόταση του master plan του ΟΛΠ, τονίζοντας πως είναι μια πρόταση εσωστρεφής και αυτοαναφορική και δημιουργεί μια ανταγωνιστική σχέση με την πόλη.
Ο Αντιπεριφερειάρχης Πειραιά, μίλησε για την ανάγκη που υπάρχει να συγκροτήσουν οι φορείς στο σύνολό τους, έναν ισχυρό κοινωνικοπολιτικό αυτοδιοικητικό πόλο, με ένα υπολογίσιμο μέγεθος, με ειδικό πολιτικό βάρος -όπως είπε- ώστε ο συνομιλητής θα είναι αναγκασμένος να συνομιλεί μαζί τους.
Αυτή η σχέση μεταξύ λιμανιού και πόλης, -σημείωσε- δεν μπορεί να είναι ετεροβαρής σε βάρος της πόλης και ότι η όποια προστιθέμενη αξία που δημιουργείται δεν μπορεί να γυρίζει μόνο στον ιδιοκτήτη και οι επιπτώσεις και οι συνέπειες στην πόλη. Η τοποθέτηση της δεξαμενής στο Πέραμα είναι μια θετική εξέλιξη, αρκεί να ενταχθεί σε ένα σχέδιο περιβαλλοντικών όρων και κανόνων, τόνισε ο Αντιπεριφερειάρχης Πειραιά.
Στη συνέχεια ο κ. Γαβρίλης επεσήμανε ότι πρέπει να συνάδει με το υφιστάμενο δομημένο περιβάλλον, με την υφιστάμενη και ισχύουσα νομοθεσία, χωρίς εξαιρέσεις και παρεκκλίσεις. Εξάλλου υπεύθυνος για τη διαμόρφωση του αστικού ιστού και την προστασία της πολιτιστικής κληρονομιάς, πρέπει να είναι το κράτος και οι φορείς της τοπικής αυτοδιοίκησης και όχι εκ των υστέρων η νομοθεσία να προσαρμόζεται στις ανάγκες ενός επιχειρηματικού σχεδίου.
Ειδική μνεία έκανε ο κ. Γαβρίλης, σχετικά με τα κυκλοφοριακά και περιβαλλοντικά θέματα και τις επιβαρύνσεις που θα δεχθεί η πόλη. Οι επιβαρύνσεις της ατμόσφαιρας είναι υψηλότατες και η Περιφέρεια έχει κάνει προγραμματική σύμβαση με το Αστεροσκοπείο και μετράει για 12 μήνες με σταθερές και κινητές μονάδες την ατμοσφαιρική ρύπανση. Γι αυτό ζήτησε στις νέες προβλήτες κρουαζιέρας να προβλεφθούν υποδομές ηλεκτροδότησης των πλοίων από τη στεριά.