Με ανοιχτό «πόλεμο» κατά της Uber, που θα περιλαμβάνει κινητοποιήσεις
ακόμα και σε τουριστικές περιοχές, απειλούν οι ιδιοκτήτες ταξί, οι
οποίοι στη διάρκεια της χτεσινής επεισοδιακής απεργιακής συγκέντρωσης
και πορείας τους στο κέντρο της Αθήνας, επιτέθηκαν με κλωτσιές σε Ι.Χ.Ε
αυτοκίνητα της «πλατφόρμας».
Η χτεσινή πολύωρη στάση εργασίας και συγκέντρωση διαμαρτυρίας των ιδιοκτητών – οδηγών ταξί στο κέντρο της Αθήνας, οργανώθηκε από το Συνδικάτο Αυτοκινητιστών Ταξί Αττικής (ΣΑΤΑ) «για την υποκλοπή του έργου των ταξί από την Uber και για το “φρενάρισμα” του νομοσχεδίου του υπουργείου Μεταφορών».
Μάλιστα, ο πρόεδρος του ΣΑΤΑ, Θύμιος Λυμπερόπουλος, απείλησε ανοιχτά ότι εάν δεν συνεχιστούν οι έλεγχοι της Τροχαίας για τα Ι.Χ.Ε οχήματα, που «υποκλέπτουν το έργο των ταξί, θα το κάνουμε Κούγκι».
Παράλληλα, έστειλε μήνυμα στην κυβέρνηση να ψηφίσει το σχέδιο νόμου «Ρυθμίσεις Θεμάτων Επιβατικών Μεταφορών», το οποίο περιέχει σειρά διατάξεων που έχουν …και την έγκριση (!) του κλάδου των ταξί. Όπως υποστηρίζουν οι εκπρόσωποι των ταξιτζήδων, «το νομοσχέδιο, αν και έχει παρουσιαστεί από το υπουργείο Μεταφορών, δεν έχει ακόμα κατατεθεί στη Βουλή», με τους ιδιοκτήτες ταξί να είναι καχύποπτοι ότι «στο μεσοδιάστημα, έχουν τροποποιηθεί ορισμένες από τις διατάξεις του».
Την ίδια στιγμή, από την πλευρά της Τροχαίας, έχουν ενταθεί οι έλεγχοι για παράνομες μεταφορές επιβατών στην ευρύτερη περιοχή του κέντρου της Αθήνας. Έπειτα από αλλεπάλληλες καταγγελίες των μελών του ΣΑΤΑ, το περασμένο Σαββατοκύριακο, η Διεύθυνση Τροχαίας Αττικής προχώρησε σε συλλήψεις και προσαγωγές στο αυτόφωρο συνολικά 10 οδηγών Ι.Χ.Ε οχημάτων. Όλες οι προσαγωγές έγιναν «για μη τήρηση των νομίμων προϋποθέσεων διενέργειας επιβατικών μεταφορών και υποκλοπή μεταφορικού έργου».
Η Uber και πώς λειτουργεί
Η Uber, τα τελευταία 8 χρόνια δραστηριοποιείται σε περίπου 600 πόλεις σε όλον τον κόσμο. Η ηλεκτρονική πλατφόρμα παρέχει στον χρήστη τη δυνατότητα, αφού έχει «φορτώσει» την αντίστοιχη εφαρμογή στο smartphone του, να παραγγείλει υπηρεσία αστικής μεταφοράς στις πόλεις που η ίδια καλύπτει.
Η εφαρμογή αναγνωρίζει το γεωγραφικό στίγμα του χρήστη και αναζητεί τους πλησιέστερους διαθέσιμους οδηγούς. Μόλις ένας οδηγός δεχθεί να εκτελέσει τη μεταφορά, η εφαρμογή ενημερώνει τον χρήστη, εμφανίζει το προφίλ του οδηγού και αναγράφει μια εκτιμώμενη τιμή για τη διαδρομή μέχρι τον προορισμό που έχει δηλώσει ο χρήστης.
Με το πέρας της μεταφοράς, το ποσό του κομίστρου χρεώνεται αυτομάτως στην πιστωτική κάρτα, της οποίας τα στοιχεία δίνει υποχρεωτικά ο χρήστης με την εγγραφή του στο σύστημα. Το πρόβλημα σε σχέση με άλλες αντίστοιχες ηλεκτρονικές πλατφόρμες μίσθωσης ταξί, έγκειται στο γεγονός ότι η Uber, μέσω της υπηρεσίας UberPop, επιτρέπει και σε ιδιώτες οδηγούς, που δεν είναι επαγγελματίες, να αναλαμβάνουν με τα δικά τους οχήματα τη μεταφορά των επιβατών.
Στην Ελλάδα
Στην Ελλάδα, η στρατηγική της Uber είχε ως στόχο να εδραιωθεί αρχικά στην Αθήνα, την οποία και ενέταξε στο δίκτυο των προορισμών της το 2014, προσφέροντας υπηρεσίες κυρίως σε τουρίστες και τουριστικές επιχειρήσεις. Πληροφορίες από το χώρο των επιβατικών Μεταφορών αναφέρουν ότι το 80% των τουριστών και κυρίως των Αμερικανών, που έρχονται για διακοπές στην Ελλάδα και είναι πελάτες της Uber, χρησιμοποιούν τις υπηρεσίες της και στη χώρα μας.
Αρχικά στην Αθήνα, η Uber ξεκίνησε μόνο με την υπηρεσία uberTAXI, συνεργαζόμενη με επαγγελματίες οδηγούς ταξί. Το κόμιστρο για τη μεταφορά με τα οχήματα της Uber ακολουθούσε το τιμολόγιο που ορίζεται από το υπουργείο Μεταφορών για τα Επιβατηγά Δημόσιας Χρήσης αυτοκίνητα. Από τον Σεπτέμβριο του 2015 ξεκίνησε το UBERX, όπου ιδιώτες οδηγοί (όχι οδηγοί ταξί) προσλαμβάνονται από αδειοδοτημένες εταιρείες ενοικιάσεως αυτοκινήτων που συνεργάζονται με την Uber ή διαθέτουν άδεια ενοικίασης αυτοκινήτου με οδηγό και μεταφέρουν τους πελάτες στον τελικό τους προορισμό, πάλι μέσω της εφαρμογής. Ο αριθμός των συνεργαζόμενων με την Uber οδηγών ταξί και ενοικιαζόμενων Ι.Χ, παραμένει άγνωστος μέχρι σήμερα.
Κώστας Ντελέζος