Οταν είσαι ένας από τους πλουσιότερους και πλέον επιτυχημένους ανθρώπους του κόσμου και παράλληλα διανύεις την ένατη δεκαετία της ζωής σου, θα περίμενε κανείς να αναπαύεσαι στις δάφνες σου και να απολαμβάνεις τους καρπούς των πολυετών κόπων σου.
Αντίθετα, ο Ισαντορ (ή αλλιώς Ισι) Σαρπ, ιδιοκτήτης της κορυφαίας αλυσίδας ξενοδοχείων The Four Seasons, συνεχίζει να πηγαίνει καθημερινά στο γραφείο του και να διοικεί τη μεγαλειώδη αυτοκρατορία του.

«Εξακολουθώ να συμμετέχω στη διαδικασία έγκρισης για τα ξενοδοχεία που χτίζουμε, στην αισθητική και την αρχιτεκτονική τους, αλλά και σε όλες τις αλλαγές που συμβαίνουν στην εταιρεία»
λέει σε συνέντευξή του στο BBC ο ηλικίας 85 ετών αεικίνητος επιχειρηματίας.
Ξεκινώντας από τη μικρή κατασκευαστική επιχείρηση που διατηρούσε η οικογένειά του στον Καναδά, ο Σαρπ άνοιξε ένα μοτέλ 125 δωματίων και κατάφερε να το μετατρέψει σε ένα από τα μεγαλύτερα brand στον κλάδο της φιλοξενίας, με 99 πολυτελή ξενοδοχεία και θέρετρα σε 33 χώρες του κόσμου.
Στόχος η ποιότητα


Από την αρχή κιόλας της σταδιοδρομίας του στον ξενοδοχειακό κλάδο το 1960 μέχρι και σήμερα ο επιτυχημένος μάνατζερ δεν έκρυψε πότε το μυστικό της επιτυχίας του. Ο Σαρπ υποστηρίζει ότι όλα έγκεινται στην προσφορά υψηλής ποιότητας υπηρεσιών στους πελάτες, στόχος που μπορεί να επιτευχθεί μόνο αν «διατηρείς τους υπαλλήλους σου ευτυχείς και ικανοποιημένους». Ο «Χρυσός Κανόνας», όπως ονομάζει αυτή την απαράβατη αρχή σεβασμού προς τους άλλους ο Σαρπ, είναι ο θεμέλιος λίθος πάνω στον οποίο βάσισε όλο του το επιχειρηματικό οικοδόμημα, και η τοποθέτηση της Four Seasons στη λίστα με τα «100 καλύτερα επαγγελματικά περιβάλλοντα» για 18 συναπτά έτη μάλλον αποδεικνύει τα λεγόμενά του.
Με μηδενική εμπειρία


Η εφαρμογή αυτής της φιλοσοφίας δεν ήταν εύκολη υπόθεση, είχε παραδεχτεί παλαιότερα στο «Forbes» o Σαρπ. «Οταν ξεκινήσαμε να καθορίσουμε τους κανόνες συμπεριφοράς βάσει του Χρυσού Κανόνα, υπήρχαν πολλά προβλήματα. Είχαμε άτομα σε υψηλές θέσεις που δεν συμμορφώνονταν και ήξερα ότι, αν συνέχιζαν, θα έπρεπε να απομακρυνθούν από την εταιρεία. Και αυτό καταλήξαμε να κάνουμε» διηγείται στο αμερικανικό περιοδικό.
Αυτή η απόφαση που πήρε ο ιδρυτής και ιδιοκτήτης των Four Seasons πριν από 56 χρόνια αποδεικνύεται σήμερα σωστή, αφού τα ετήσια έσοδα των Four Seasons ξεπερνούν τα τέσσερα δισ. δολάρια.
Γεννημένος στο Τορόντο το 1931, από πολωνούς γονείς που είχαν μεταναστεύσει στον Καναδά, ο Σαρπ απέκτησε το πτυχίο του στην αρχιτεκτονική και ξεκίνησε να εργάζεται στην εταιρεία κατασκευής και διαχείρισης ακινήτων του πατέρα του. Αφού έχτισε το πρώτο του ξενοδοχείο για έναν πελάτη, αποφάσισε να κατασκευάσει κι ένα για τον ίδιο. Αλλά με μηδενική εμπειρία στον ξενοδοχειακό κλάδο, ο Σαρπ δυσκολεύτηκε να βρει επενδυτές για το φιλόδοξο σχέδιό του.
«Πρέπει να επιμένεις»


«Ακόμα δεν μπορώ να καταλάβω γιατί δεν το θεωρούσαν καλή ιδέα» λέει ο ίδιος και προσθέτει ότι «όταν έχεις ένα πάθος, μια πεποίθηση, πρέπει να επιμένεις». Χρειάστηκαν πέντε χρόνια για να μαζέψει το απαραίτητο κεφάλαιο που θα του επέτρεπε να πραγματοποιήσει το όνειρό του.
Το «The Four Seasons Motor Hotel», όπως ονόμασε το πρώτο του ξενοδοχείο, χτίστηκε σε μια όχι και τόσο ευυπόληπτη γειτονιά του Τορόντο, σε μια προσπάθεια να περιοριστεί το κόστος. Ακόμα κι έτσι, όμως, σημείωσε γρήγορα επιτυχία και αυτό ώθησε τον Σαρπ να ανοίξει και δεύτερο. Μέσα σε μια δεκαετία, η εταιρεία είχε ήδη επεκτείνει τη δραστηριότητά της στο εξωτερικό, ανοίγοντας δύο ξενοδοχεία ανά έτος.
Τα Four Seasons στοχεύουν στην κορυφή της αγοράς, προσφέροντας πολυτελείς υπηρεσίες διαμονής που, όπως είναι φυσικό, αυξάνουν και το κόστος για τους επισκέπτες. Ωστόσο, σύμφωνα με τον Σαρπ, οι άνθρωποι προτίθενται να καταβάλλουν ένα υψηλό τίμημα με αντάλλαγμα την καλύτερη εξυπηρέτηση. Ο κόσμος των επιχειρήσεων, όμως, δεν είναι αγγελικά πλασμένος και ακόμα κι ένας δαιμόνιος επιχειρηματίας, όπως ο Σαρπ, δεν στάθηκε δυνατό να αποφύγει τα προβλήματα. Τη δεκαετία του 1970 η εταιρεία βρέθηκε αντιμέτωπη με ορισμένες οικονομικές δυσκολίες, τις οποίες κατάφερε τελικά να ξεπεράσει χάρη στην ευελιξία του ιδιοκτήτη της. Ο Σαρπ αποφάσισε τότε να αλλάξει το οικονομικό μοντέλο πάνω στο οποίο βασιζόταν και λειτουργούσε η εταιρεία. Αντί να χτίζει δικά του ξενοδοχεία, αυξάνοντας έτσι το ρίσκο που προέκυπτε από την πιθανή αδυναμία ανταπόκρισης στις υποχρεώσεις δανεισμού, θα αναλάμβανε να λειτουργεί έτοιμα, τα οποία χρηματοδοτούνταν και κατασκευάζονταν από ιδιοκτήτες ακινήτων. Η Four Seasons είναι υπεύθυνη για όλο τον σχεδιασμό και έχει σχεδόν απόλυτο έλεγχο στα ξενοδοχεία.
Τον περασμένο Ιούνιο, στην τελετή απονομής του Βραβείου «Προσωπικότητα του κλάδου» για το 2016 ο Σαρπ αφιέρωσε τη νίκη του στους 45.000 εργαζομένους της Four Seasons.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ