To ντουέτο Αντονι Χόπκινς  (στον ρόλο του Ζίγκμουντ Φρόιντ) και Μάθιου Γκουντ (ως συγγραφέας Σ.Σ. Λούις) της ταινίας «Η Τελευταία Συνεδρία του Φρόιντ» ξεχωρίζει μέσα σε μια και πάλι φορτωμένη από νέες ταινίες εβδομάδα, στην οποία όμως θα βρούμε και δύο ικανοποιητικές κωμωδίες.

Βαθμολογία

5: εξαιρετική

4: πολύ καλή

3: καλή

2: ενδιαφέρουσα

1: μέτρια

0: απαράδεκτη

«Η τελευταία συνεδρία του Φρόιντ (Freud’s Last Session)

Παραγωγή: Αγγλία, 2023

Σκηνοθεσία: Ματ Μπράουν

Ηθοποιοί: Αντονι Χόπκινς, Μάθιου Γκουντ κ.α.

Η υποκριτική αξία του Αντονι Χόπκινς που βεβαίως δεν χρειάζεται συστάσεις, αναδεικνύεται για μια ακόμη φορά μέσα από τον ρόλο του Ζίγκμουντ Φρόιντ, «πατέρα» της ψυχανάλυσης και προσωπικότητας που έχει περάσει κατά καιρούς από τον κινηματογράφο – σε ταινίες όπως οι (ενδεικτικά) «Freud» του Τζον Χιούστον με τον Μοντγκόμερι Κλιφτ και «Επικίνδυνη μέθοδος» του Ντέιβιντ Κρόνενμπεργκ όπου τον υποδύθηκε ο Βίγκο Μόρτενσεν. 

Το ενδιαφέρον αυτής της νέας ταινίας του Ματ Μπράουν είναι ότι εστιάζει στην σχέση του Φρόιντ με τα Θεία· σχέση ως γνωστόν ανύπαρκτη, γεγονός που τον έφερε σε αντιπαράθεση με τον Ιρλανδό συγγραφέα Σ.Σ. Λούις (Μάθιου Γκοντ), δημιουργό της σειράς μυθιστορημάτων «Το χρονικό της Νάρνια», όπου τα θεολογικό στοιχείο είναι έντονο.

Υπάρχει λοιπόν ή όχι Θεός και πως κάτι τέτοιο μπορεί να τεκμηριωθεί; Αυτά είναι τα βασικά ερωτήματα που κινούν την ιστορία της «Τελευταίας συνεδρίας του Φρόιντ» που χρονολογικά τοποθετείται στην αυγή του Β΄Παγκοσμίου Πολέμου και ενώ η Αγγλία ήδη βομβαρδιζόταν από τους Γερμανούς. Θεατρικής δομής ταινία (το σενάριο είναι βασισμένο στο θεατρικό έργο του Μαρκ Σεντ Ζερμέν), περιορίζεται – στο μεγαλύτερο μέρος της – στο σπίτι του Φρόιντ στη Βρετανία όπου έγινε η συνάντηση και κατά βάση ενδιαφέρεται να παρουσιάσει δύο πολύ καλούς, καλλιεργημένους ηθοποιούς, ενώ υποδύονται δύο καλλιεργημένους ιδιοφυείς ανθρώπους που παίζουν «πινγκ πονγκ» με τις λέξεις προσπαθώντας να «σφάξουν» ο ένας τον άλλο με το γάντι.

Ο Χόπκινς ούτως ή άλλως μετρ του σαρκασμού σε κάνει να κρέμεσαι από τα χείλη του την ώρα που η ερμηνεία του Γκουντ διακρίνεται από μια θαυμαστή εσωτερικότητα. Οι δύο ηθοποιοί είναι όντως ένα εκκρεμές ακριβείας που πολύ απλά δεν θες να σταματήσει, κάτι που μετατρέπει την κόρη του Φρόιντ (Λιβ Λίζα Φράις) στον πιο αδύναμο κρίκο της ταινίας γιατί και να έλειπε, δεν θα άλλαζαν και πολλά πράγματα.

Βαθμολογία: 3

ΑΘΗΝΑ: ΔΕΞΑΜΕΝΗ – ΕΛΛΗΝΙΣ – ΦΙΛΟΘΕΗ – ΧΛΟΗ – ΛΙΛΑ – ΑΕΛΛΩ – ΑΜΥΝΤΑΣ – ΣΠΟΡΤΙΝΓΚ – ΦΙΛΙΠ – ΦΟΙΒΟΣ – ΦΛΟΙΣΒΟΣ – ΑΚΤΗ ΒΟΥΛΙΑΓΜΕΝΗ κ.α. ΘΕΣ/ΚΗ: ΑΛΕΞ -ΒΑΚΟΥΡΑ κ.α.

«Το λυσάρι της ζωής» (Le livre des solutions)

Παραγωγή: Γαλλία, 2023

Σκηνοθεσία: Μισέλ Γκοντρί

Ηθοποιοί: Πιέρ Νινέ, Μπλανς Γκαρντέν κ.α.

Κεντρικός ήρωας της τελευταίας ταινίας του δημιουργού της εξαιρετικά δημοφιλούς ταινίας «Η αιώνια λιακάδα ενός καθαρού μυαλού», είναι ένας σχετικά νεαρός και φιλόδοξος σκηνοθέτης (Πιέρ Νινέ), ο οποίος αποφασίζει να ρισκάρει την καριέρα του κλέβοντας τους σκληρούς δίσκους με το περιεχόμενο της ταινίας του. Με στόχο να την διαμορφώσει έτσι όπως ακριβώς την θέλει, κρύβεται στην εξοχή παρέα με την μοντέζ του (Μπλανς Γκαρντέν) και εκεί μπαίνει σε μια αλλόκοτη διαδικασία …υπαρξιακής αναζήτησης.

Το πάθος της σινεφιλίας και η τρέλα στην οποία μπορεί να οδηγήσει μαζί με τα τεράστια εμπόδια που κάθε ταινία αντιμετωπίζει ενώ δημιουργείται, έχουν εδώ τον πρώτο λόγο και ο Μισέλ Γκοντρί ξέρει πολύ καλά πώς να χειριστεί το θέμα γιατί το έχει ζήσει ο ίδιος. Ο εγωκεντρισμός και η εκτός ελέγχου συμπεριφορά του φιλόδοξου σκηνοθέτη, ακυρώνουν το δίκιο που προφανώς είναι με το μέρος του. Χωρίς ποτέ να το ξεχνά ο Γκοντρί είναι αρκετά προσεχτικός ώστε να μην περιορίσει την ιστορία αμιγώς στον κόσμο του κινηματογράφου, αλλά μέσω αυτής να κοιτάξει βαθιά μέσα στην ψυχή του κεντρικού ήρωα τον οποίο ο Πιέρ Νινέ υποδύεται με αληθινό πάθος. Αυτή η δυναμική δημιουργεί τις βάσεις για μια ικανοποιητική κωμωδία με φόντο τον τόσο γοητευτικά και τόσο τρελά απρόβλεπτο κόσμο του κινηματογράφου.

Βαθμολογία: 2 ½

ΑΘΗΝΑ: ΒΑΡΚΙΖΑ – ΕΛΛΗ – ΔΑΝΑΟΣ – CINE ΠΟΛΕΜΙΚΟ ΜΟΥΣΕΙΟ κ.α. ΘΕΣ/ΚΗ: ΝΑΤΑΛΙ

«Κενά Αέρος» («Northern Comfort»)

Παραγωγή: Αγγλία/ Ισλανδία, 2023

Σκηνοθεσία: Χάφστειν Γκούναρ Σιγκούροσον

Ηθοποιοί: ίντια Λέοναρντ, Τίμοθι Σπολ, Ελα Ρουμπφ, Σάιμον Μαϊνόντα κ.α.

Οι επιβάτες ενός τετραμελούς γκρουπ «δοκιμαστικής πτήσης» – πρόγραμμα για όσους θέλουν να ξεπεράσουν τη φοβία τους για τα αεροπλάνα – θα περάσουν αρκετές… εφιαλτικές ώρες τόσο στον αέρα, όσο και στην γη αφού η πτήση τους υπό την συνοδεία του υπεύθυνου του προγράμματος, καταλήγει σε μια διαδρομή που θαρρείς έχει προορισμό τον …άλλο κόσμο. Πάνω σε αυτή την ιδέα ο Ισλανδός σκηνοθέτης Χάφστειν Γκούναρ Σιγκούροσον στήνει ορισμένες πραγματικά απολαυστικές σκηνές, οι οποίες λειτουργούν σαν καλοκουρδισμένες μηχανές χάρη στο πετυχημέν και την χημεία ανάμεσα στους ηθοποιούς που τις υποστηρίζουν. Η μια ανατροπή ακολουθεί την άλλη, κρυφές πλευρές του χαρακτήρα των επιβατών βγαίνουν στην επιφάνεια (ακόμα και σεξουαλικής φύσης) και όλα αυτά μαζί δημιουργούν μια συρραφή υπερβολικά παλαβών επεισοδίων που σου είναι αδύνατο να πάρεις στα σοβαρά, όπως αδύνατον σου είναι και να μην γελάσεις μαζί τους. Με «πρωταγωνιστή» το απέραντο, κατάλευκο από το χιόνι τοπίο της Ισλανδίας, αυτή η… χειμωνιάτικη κωμωδία αποτελεί θαυμάσια πρόταση για καλοκαιρινή θέαση γιατί όπως πολλές σύγχρονες ταινίες επεξεργάζεται με πικάντικο τρόπο πλευρές από την γενικότερη …παράνοια που χαρακτηρίζει την εποχή μας.

Βαθμολογία: 2 ½

ΑΘΗΝΑ: CINE PARIS – ΕΚΡΑΝ – ΦΛΕΡΥ – ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ ΧΑΛΑΝΔΡΙ κ.α. ΘΕΣ/ΚΗ: ΕΛΛΗΝΙΣ

«Το μυστικό της μαύρης βαλίτσας» (La extorsion)

Παραγωγή: Αργεντινή, 2023

Σκηνοθεσία: Μαρτίνο Ζαϊντέλις

Ηθοποιοί: Γκιγιέρμο Φραντσέλα, Πάμπλο Ράγκο κ.α.

«Μαύρο» χιούμορ και μυστήριο συνδυάζονται ικανοποητικά με πρόσωπο – κλειδί έναν πιλότο (Γκιγιέρμο Φραντσέλα) που θα αναγκαστεί να γίνει «μεταφορέας» αποσκευών ύποπτου περιεχομένου καθώς η Υπηρεσία Πληροφοριών τον εκβιάζει απειλώντας να τινάξει τον γάμο του (και όχι μόνο) στον αέρα. Στην πραγματικότητα υποτίθεται ότι θέλουν να τον χρησιμοποιήσουν ως κατάσκοπο για ένα μεγάλο σχέδιο, το οποίο θα γίνει ισχυρός πονοκέφαλος του πιλότου γιατί φυσικά, τα πράγματα δεν είναι όπως του τα λένε ή όπως τα βλέπει. Ο ένας προσπαθεί να την φέρει στον άλλο, η προδοσία παραμονεύει και ο πιλότος βρίσκεται διαρκώς στο στόμα του λύκου. Με τον Γκ. Φραντσέλα να κάνει την περισσότερη δουλειά τρέχοντας με γουρλώμένα μάτια από δω κι από κει, ο σκηνοθέτης Μαρτίνο Ζαϊντέλις δημιουργεί εντάσεις φαρσοειδούς χαρακτήρα αλλά και σχετική αγωνία (παρότι πάνω κάτω μπορείς να προβλέψεις την κατάληξη). Με τις τραγελαφικές καταστάσεις που κάποια στιγμή θα φέρουν τον μονίμως αγχωμένο κεντρικό ήρωα σε πλήρες αδιέξοδο και με τους καλούς – σχετικά – ρυθμούς της, αυτή η ταινία καταφέρνει να μην σε αφήσει σε ησυχία και μπορεί να κάνει καλή παρέα σε όσους επιθυμούν ένα ξέγνοιαστο βράδυ μπροστά στην οθόνη ενός θερινού σινεμά.

Βαθμολογία: 2

ΑΘΗΝΑ: ΝΑΝΑ – ΚΗΦΙΣΙΑ – Μ. ΦΩΤΟΠΟΥΛΟΣ – ΑΙΓΛΗ ΧΑΛΑΝΔΡΙ – ΤΡΙΑ ΑΣΤΕΡΙΑ κ.α. ΘΕΣ/ΚΗ: ΟPTIONS ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ – ΕΛΛΗΝΙΣ – ΜΑΚΕΔΟΝΙΚΟΝ κ.α.

«Μέντιουμ»

Παραγωγή: Ελλάδα, 2023

Σκηνοθεσία: Χριστίνα Ιωακειμίδη

Ηθοποιοί: Αγγελική Μπεβεράτου, Νικολάκης Ζεγκίνογλου, Μάρθα Φριτζήλα κ.α.

Στην μεγάλη λίστα των ταινιών «ενηλικίωσης» που είδαμε φέτος στις αίθουσες από κάθε γωνιά του πλανήτη, προστίθεται και το «Μέντιουμ», δεύτερη μεγάλου μήκους ταινία της Χριστίνας Ιωακειμίδη μετά το «Χάρισμα». Εμπνευσμένη από το ομότιτλο μυθιστόρημα του Γιώργου Συμπάρδη (κυκλοφορεί από τις εκδόσεις ΜΕΤΑΙΧΜΙΟ) η ταινία παρακολουθεί την καθημερινότητα μιας έφηβης (Αγγελική Μπεβεράτου) στην καυτή Αθήνα του Αυγούστου όπου έχει έρθει από την επαρχία. Επαναλαμβανόμενοι τσακωμοί ανάμεσα στην κεντρική ηρωίδα και την μεγαλύτερη έγκυο  αδελφή της, σεξουαλικές επιθυμίες με δυσάρεστες (και απρόβλεπτες) εξελίξεις, ο βωβός πόνος της πεθαμένης μητέρας βαθύς. Ενα υπαρξιακό, οικογενειακό και κοινωνικό χάος, μια ζωή που απλώς κυλάει μέσα στην αδιαφορία, την απάθεια, την ανία και την αγένεια. Τίποτα δηλαδή άγνωστο στο ελληνικό σινεμά και μια ταινία που παρότι συμπαγής σαν κατασκευή, το μόνο που τελικά σου αφήνει είναι μια διαρκή γκρίνια.

Βαθμολογία: 1 ½

ΑΘΗΝΑ: ΤΑΙΝΙΟΘΗΚΗ ΕΛΛΑΔΑΣ – ΚΑΡΜΕΝ – ΣΤΕΛΛΑ κ.α.

Ντοκιμαντέρ drag performing

Eρωτήματα που σχετίζονται με το φύλο, την εθνικότητα, τη θρησκεία και τη σεξουαλικότητα στο σύγχρονο ελληνικό τοπίο τίθενται στο ντοκιμαντέρ του Φιλ Ιερόπουλος «Avant-Drag!» (Ελλάδα, 2023) όπου παρακολουθούμε στιγμές από την καθημερινή δραστηριότητα δέκα drag performers από την Αθήνα, την ώρα που δημιουργούν τους δικούς τους προσωρινούς κόσμους ως καταφύγιο απέναντι σε μια πραγματικότητα που τους αντιμετωπίζει με επιφύλαξη, ή και εχθρότητας. Πρόκειται για μια νέα σκηνή που τα τελευταία χρόνια ανθίζει και ο Ιερόπουλος την παρουσιάζει με σεβασμό προτείνοντας το drag ως μια τέχνη «μεταμόρφωσης» της πραγματικότητας και «καταφυγίου» για όλους όσους νιώθουν στο περιθώριο.

Βαθμολογία: 2

ΑΘΗΝΑ: ΤΡΙΑΝΟΝ

Προβάλλονται επίσης

«Γουίνι το Αρκουδάκι: Αίμα και Μέλι ΙΙ» (Winnie the PoohBlood & Honey II, 2024) κινούμενα σχέδια του Ρις Φρέικ-Γουότερφιλντ τα οποία εστιάζουν στο σχέδιο εκδίκησης που σχεδιάζει ο Γουίνι το Αρκουδάκι επιδιώκοντας να εκδικηθεί τον πρώην παιδικό του φίλο. Συνεργάτες του οι  τρομακτικοί τερατώδεις φίλοι του, Κουκουβάγιας και Τίγρης.

«Φανταστικοί φίλοι» (If, ΗΠΑ, 2024) του Τζον Κρασίνσκι. Ενα κορίτσι που ανακαλύπτει ξαφνικά ότι μπορεί να βλέπει τους φανταστικούς φίλους όλων των παιδιών – καθώς και τι κάνει με αυτήν την υπερδύναμη – θα ζήσει την μαγική περιπέτεια για να επανασυνδέσει τους ξεχασμένους Φανταστικούς Φίλους με τα αντίστοιχα παιδιά. Πρωταγωνιστούν οι Ράιαν Ρέινολντς, Τζον Κρασίσνκι, Κέιλι Φλέμινγκ και ακούγονται οι φωνές των Στiβ Καρέλ, Λούις Γκόσετ Τζούνιορ και άλλοι που δίνουν ζωή σε χαρακτήρες κινουμένων σχεδίων.

«Κρυμμένα μυστικά» (Sleeping dogsHΠΑ, 2024) του Ανταμ Κούπερ. Ένας πρώην αστυνομικός  (Ράσελ Κρόου) με απώλεια μνήμης θα πρέπει να λύσει το μυστήριο ενός άγριου φόνου, γεγονός που θα τον φέρει κατά πρόσωπο με ανατριχιαστικά μυστικά από το ξεχασμένο παρελθόν του.