Δεν είναι λίγοι όσοι όταν η συζήτηση φτάνει στο Ηνωµένο Βασίλειο σκέφτονται τους Beatles, τον Ελτον Τζον ή την Adele. Η ποπ µουσική αποτελεί αξιοσηµείωτο κοµµάτι της κουλτούρας των Βρετανών. Εκτός από αυτό, αποτελεί και αξιοσηµείωτο κοµµάτι της οικονοµίας τους. Ακόµη και το 2015, έπειτα από µια βαθιά κρίση εξαιτίας της ψηφιακής τεχνολογίας που υποβάθµισε την αξία της µουσικής, η δισκογραφία στη Βρετανία είχε ρυθµό ανάπτυξης κατά 5% µεγαλύτερο από εκείνον της οικονοµίας ολόκληρης της χώρας.
To δημοψήφισμα βρήκε την ποπ σκηνή του Ηνωμένου Βασιλείου να ασχολείται με το μεγάλο φεστιβάλ Γκλάστονμπερι που συγκεντρώνει περίπου 200.000 νεαρούς μουσικόφιλους από όλη την Ευρώπη και το οποίο λάμβανε χώρα εκείνες τις ημέρες. Και καθώς έγινε σαφές ότι το αποτέλεσμα ήταν το Brexit, η ερώτηση ήταν μία: οι ευρωπαίοι επισκέπτες θα χρειάζονται βίζα για να παρακολουθήσουν το ίδιο φεστιβάλ του χρόνου; Ωστόσο, αυτός δεν είναι ο μοναδικός, ούτε ο πιο σημαντικός προβληματισμός.
Το 17% των πωλήσεων των βρετανών καλλιτεχνών πραγματοποιείται στις έξι μεγάλες ευρωπαϊκές αγορές: τη Γερμανία, τη Γαλλία, τη Σουηδία, την Ιταλία, την Ισπανία και την Ολλανδία. Και, μάλιστα, σε αντίθεση με τις ΗΠΑ, όπου σημειώνεται ίδιο ποσοστό πωλήσεων, εκεί οι πωλήσεις αφορούν σε φυσικά (και όχι ψηφιακά) προϊόντα, όπου το ποσοστό κέρδους είναι μεγαλύτερο. Στην περίπτωση του Brexit και της κατάργησης της ελεύθερης διακίνησης ανθρώπων και αγαθών θα εισαχθούν εκ νέου δασμοί στα εμπορεύματα.
Επιπλέον, προκύπτει μεγάλο ζήτημα με τις περιοδείες των καλλιτεχνών, οι οποίοι θα χρειάζονται βίζα (οι ίδιοι και τα συνεργεία τους), την οποία για να αποκτήσουν θα πρέπει να προσκομίσουν δικαιολογητικά της οικονομικής κατάστασής τους κ.τ.λ., πράγμα που θα αποτρέψει πολλούς καλλιτέχνες από το να ταξιδέψουν. Είναι χαρακτηριστικό ότι το αντίστοιχο με την ΑΕΠΙ γραφείο διαχείρισης δικαιωμάτων στην Αγγλία διαθέτει ειδικό ταμείο εγγυήσεων για να βοηθήσει νέους καλλιτέχνες να καταφέρουν να ταξιδέψουν στις ΗΠΑ. Θα γίνει άραγε το ίδιο με την Ευρώπη; Πόσο εύκολος θα είναι ο εκτελωνισμός του εξοπλισμού;
Οπως και για πολλούς άλλους τομείς, ένας γενναίος (;) νέος κόσμος ανατέλλει και για τη βρετανική δισκογραφία.
Ο.Π.

* Δημοσιεύθηκε στο BHmagazino την Κυριακή 10 Ιουλίου 2016

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ