Νομοθετική παρέμβαση του Ν. Παππά για την τηλεοπτική διαφήμιση

Σε δημόσια διαβούλευση τέθηκε σήμερα, Παρασκευή, νομοσχέδιο που προβλέπει τη λειτουργία ηλεκτρονικής πλατφόρμας διάθεσης του διαφημιστικού χρόνου. Η ηλεκτρονική αυτή πλατφόρμα θα λειτουργήσει ως ένα «χρηματιστήριο», μέσω του οποίου κάθε ενδιαφερόμενος θα έχει πρόσβαση στη διαφημιστική αγορά.

Σε δημόσια διαβούλευση δόθηκε από την Παρασκευή η νομοθετική πρωτοβουλία του Υπουργού Επικρατείας με τίτλο: «Ηλεκτρονικό Σύστημα Διάθεσης Διαφημιστικού Χρόνου».
Σύμφωνα με το νομοσχέδιο του κ. Παππά συστήνεται στη Γενική Γραμματεία Ενημέρωσης και Επικοινωνίας Ηλεκτρονικό Σύστημα διάθεσης μονάδων Διαφημιστικού Χρόνου διαμέσου του οποίου θα διενεργούνται οι αγορές και οι πωλήσεις του Διαφημιστικού Χρόνου σε ιδιωτικά και δημόσια τηλεοπτικά μέσα. Υποχρέωση συμμετοχής στο Σύστημα θα έχουν μόνο οι δημόσιοι και ιδιωτικοί τηλεοπτικοί σταθμοί εθνικής εμβέλειας γενικού περιεχομένου που λειτουργούν νομίμως στην Ελλάδα, οι διαφημιστικές εταιρίες, οι επιχειρήσεις που μεσολαβούν για την διαφήμιση των διαφημιζομένων
(media shops), οι διαφημιζόμενες επιχειρήσεις και κάθε άλλο πρόσωπο που διενεργεί Συναλλαγές μονάδων Διαφημιστικού Χρόνου.

Και ενώ ο ειδικός φόρος που επιβλήθηκε στις διαφημίσεις που προβάλλονται από την τηλεόραση, θα ισχύει σύμφωνα με τη διάταξη του άρθρου 12 του Ν. 3845/2010 επιβάλλεται επιπλέον καταβολή ποσοστού 10 % των ακαθαρίστων εσόδων του συνόλου των Συναλλαγών του Συστήματος ημερησίως
κατά τον διακανονισμό των Συναλλαγών από τον Διαχειριστή υποχρεωτικά στον Ρυθμιστή. Τα έσοδα αυτά θα πηγαίνουν για τη συντήρηση της λειτουργίας του Συστήματος και την κάλυψη των
αναγκών του «Εθνικού Κέντρου Οπτικοακουστικών Μέσων και Επικοινωνίας Α.Ε».

Η διαβούλευση θα ολοκληρωθεί την Παρασκευή 15 Ιουλίου 2016 και ώρα 14:00.

Εντονη η αντίδραση της ΕΙΤΗΣΕΕ

Το νομοσχέδιο προκάλεσε την έντονη αντίδραση της Ενωσης Τηλεοπτικών Σταθμών Εθνικής Εμβέλειας (ΕΙΤΗΣΕΕ) η οποία εκφράζει την κατηγορηματική της διαφωνία με την επιδίωξη της κυβέρνησης να επιβάλει μία πλατφόρμα «που θα καταστρατηγεί τη λειτουργία της ελεύθερης αγοράς». Συγκεκριμένα η ανακοίνωση αναφέρει:

«Με μεγάλη έκπληξη ενημερωθήκαμε σήμερα ότι η κυβέρνηση προτίθεται να υποκαταστήσει την ελεύθερη αγορά συναλλαγών μεταξύ ιδιωτικών εταιριών με μία ηλεκτρονική πλατφόρμα διάθεσης διαφημιστικού χρόνου εγκατεστημένου στην Γενική Γραμματεία Τύπου!

Για την «υπηρεσία» που θα παρέχει η Γενική Γραμματεία στους συναλλασσόμενους θα χρεώνει 10% επί του τζίρου. Δηλαδή, πέραν του 20% Ειδικού Φόρου Τηλεόρασης επί του τζίρου, η κυβέρνηση προτίθεται να προσθέσει έναν νέο φόρο, ύψους 10% επί του τζίρου, κι ενώ ήδη οι επιχειρήσεις ΜΜΕ, όπως όλες οι επιχειρήσεις, υπόκεινται σε φορολογία 29%. Πρόκειται για έναν «κεφαλικό φόρο», καθώς η υπηρεσία αυτή θα κοστίζει περί τα € 20 εκατ. το χρόνο!! Κι όλα αυτά, ενώ η αγορά μειώθηκε δραματικά τα τελευταία χρόνια.

Ποιος τελικά θα πληρώσει αυτόν τον νέο φόρο; Ο καταναλωτής μέσω της αύξησης της τιμής των προϊόντων!

Επιπλέον, με την προβλεπόμενη διαδικασία παύει και κάθε έννοια ανταγωνισμού στην δημιουργικότητα. Η διαφημιστική προώθηση δεν είναι τυποποιημένο προϊόν.

Η κυβέρνηση, για μία ακόμα φορά επιδιώκει ωμή παρέμβαση στην ελευθερία των συναλλαγών. Είναι η πρώτη φορά που σε ένα κράτος του δυτικού κόσμου η κυβέρνηση επιχειρεί να επιδιαιτητεύσει και να εποπτεύσει τις εμπορικές πράξεις μιας αγοράς και μάλιστα με το αζημίωτο.

Επισημαίνεται ότι τα υπερέσοδα από την επιβολή ενός ακόμα, νέου, φορολογικού μέτρου θα διατίθενται για την λειτουργία του Εθνικού Κέντρου Οπτικοακουστικών Μέσων και Επικοινωνίας. Δηλαδή η κυβέρνηση θα τα διαθέτει για να καλύψει το κόστος νέων προσλήψεων στο Δημόσιο, την στιγμή που ο Ιδιωτικός Τομέας καταρρέει.

Η ΕΙΤΗΣΕΕ εκφράζει την κατηγορηματική διαφωνία της με την επιδίωξη της κυβέρνησης να επιβάλει μια πλατφόρμα και μια «υπηρεσία», που καταστρατηγεί τη λειτουργία της ελεύθερης αγοράς.

Η ΕΙΤΗΣΕΕ είναι υπέρ της διαφάνειας και συνεπώς τα μέλη της είναι θετικά σε κάθε προσπάθεια προς αυτή την κατεύθυνση. Ωστόσο η συγκεκριμένη κίνηση αποτελεί παράδειγμα κρατισμού κι ελέγχου των ΜΜΕ.

Τι επιπλέον θα επιφυλάξει αυτή η κυβέρνηση για να δείξει το «σεβασμό» και τις «ευαισθησίες» της για τα ΜΜΕ, τις αρχές της ελευθεροτυπίας, την πολυφωνία και την Δημοκρατία;».

Απάντηση της κυβέρνησης

Σε σημείωμα από τη Γενική Γραμματεία Ενημέρωσης αναφέρεται: «Είναι αδιανόητο να επιτίθενται στην πρωτοβουλία της κυβέρνησης για τη λειτουργία της ηλεκτρονικής πλατφόρμας διάθεσης διαφημιστικού χρόνου όσοι δηλώνουν υπέρ της διαφάνειας.

» Είναι χαρακτηριστικό ότι πουθενά στη σχετική ανακοίνωση της Ένωσης Ιδιωτικών Τηλεοπτικών Σταθμών Εθνικής Εμβέλειας (ΕΙΤΗΣΕΕ) δεν αναφέρονται οι λέξεις ‘επιστροφές’, ‘πιστωτικά σημειώματα’, ‘πολύμηνοι διακανονισμοί’.

» Αντίθετα, γίνεται ξεκάθαρο ποιοι ενοχλούνται από ένα σύστημα που θα επιτρέπει στους πάντες να γνωρίζουν ποιος πουλά, ποιος αγοράζει και σε ποια τιμή. Από ένα σύστημα που θα λειτουργεί κατά της φοροδιαφυγής και υπέρ του ανταγωνισμού.

» Γιατί είναι άλλο να λες ότι θέλεις διαφάνεια και άλλο να το αποδεικνύεις με πράξεις».

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Media
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk