Μπορεί η Κίνα να είναι η μεγαλύτερη καταναλώτρια χώρα στον κόσμο σε ενέργεια και επίσης η πλέον ρυπογόνος στον πλανήτη (τα τελευταία χρόνια ξεπέρασε τις ΗΠΑ σε εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα), ωστόσο η νομοθεσία της σε θέματα ατμοσφαιρικής ρύπανσης είναι από τις πλέον αυστηρές και απαιτητικές παγκοσμίως!
Μπροστά στην αναγκαιότητα να ευθυγραμμιστούν με τη νομοθεσία αυτή, οι κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες εξαντλούν την εφευρετικότητά τους εξελίσσοντας την ούτως ή άλλως ανεπαρκή για να καλύψει τις ανάγκες τής βιομηχανίας τεχνολογία των συσσωρευτών κατά τρόπο πραγματικά καινοτόμο.
Οπως αποκαλύπτει σε εκτενές ρεπορτάζ η αμερικανική «Wall Street Journal», οι κινέζοι κατασκευαστές εφοδιάζοντας με φθηνές 48βολτες μπαταρίες τα βενζινοκίνητα μοντέλα τους πετυχαίνουν οικονομία καυσίμου που πλησιάζει εκείνη των πανάκριβων ιαπωνικών υβριδικών μοντέλων. Οι ειδικοί, όπως αναφέρει ο αμερικανός ρεπόρτερ, έχουν αποφανθεί ότι η χρήση 48βολτων μπαταριών ιόντων λιθίου από την παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία θα δημιουργήσει μια άλλη κατηγορία αυτοκινήτων, τα «ήπια υβριδικά».
Επιπλέον ενέργεια


«Την επόμενη διετία κατασκευαστές όπως η Geely Automobile Holdings Ltd και η FAW Group Corp. θα ξεκινήσουν τις πωλήσεις βενζινοκίνητων αυτοκινήτων εφοδιασμένων με συστήματα μπαταριών 48 Volt που θα παράσχουν επιπλέον ενέργεια για τη λειτουργία της υποβοήθησης στο σύστημα διεύθυνσης και άλλων συστημάτων που καταναλώνουν πολλή ενέργεια. Τα αυτοκίνητα αυτά θα διαθέτουν ένα σύστημα χαμηλού βολτάζ που θα προσφέρει στον καταναλωτή καλύτερη οικονομία καυσίμου από όση τα συστήματα των 200 Volt περίπου, που διαθέτουν τα ευπώλητα υβριδικά οχήματα βενζίνης-ηλεκτρισμού» γράφει χαρακτηριστικά ο Μάικ Ράμσι της «WSJ».
Μικρότερες μπαταρίες


Τα αυτοκίνητα αυτά θα χρησιμοποιούν μικρότερες μπαταρίες και έναν ηλεκτροκινητήρα που θα ενισχύει την απόδοση του βασικού βενζινοκινητήρα δίχως να προσθέτουν εκατοντάδες κιλά στο όχημα και δίχως να αφαιρούν… χιλιάδες ευρώ από την τσέπη του ιδιοκτήτη! Διότι πέρα από την οικονομία σε ό,τι αφορά την κίνησή του, το αυτοκίνητο θα είναι και σημαντικά φθηνότερο από τα σημερινά υβριδικά.
Συγκεκριμένα, τα υβριδικά που θα είναι εφοδιασμένα με 48βολτη μπαταρία θα παρέχουν οικονομία καυσίμου περίπου 15%, σύμφωνα με την εταιρεία συμβούλων AlixPartners LLP. Η αυτονομία του αυτοκινήτου θα είναι ασφαλώς χαμηλότερη από εκείνη των ιδίου εξωτερικού μεγέθους υβριδικών με μεγάλες, 200βολτες μπαταρίες, που υπολογίζεται σε 25% με 30%. Ωστόσο, θα είναι μια θεαματικά φθηνότερη λύση. «Τα 48βολτα συστήματα παρέχουν στον οδηγό περίπου τα ίδια πλεονεκτήματα με τα 200βολτα στο 30% του κόστους που έχουν αυτά» δήλωσε στη «WSJ» ο Νταν Χιρς, συνεργάτης της AlixPartners.
Οι κινέζοι κατασκευαστές αυτοκινήτων οφείλουν ως το έτος 2020 τα μοντέλα που λανσάρουν στην κυκλοφορία να μπορούν να διανύουν κατά μέσον όρο 47 μίλια με ένα γαλόνι βενζίνης (16,5 χλμ. με ένα λίτρο δηλαδή). Με την προώθηση της τεχνολογίας των συσσωρευτών και τη δημιουργία των «ήπιων υβριδικών», η εγχώρια αυτοκινητοβιομηχανία φαίνεται πως βρίσκει τη λύση στο πρόβλημά της. «Ο κλάδος δεν έχει άλλη επιλογή. Καθώς τα σύγχρονα αυτοκίνητα προσθέτουν όλο και περισσότερα ενεργοβόρα εξαρτήματα, όπως τα συστήματα προειδοποίησης συγκρούσεων ή τα συστήματα σύνδεσης με το Διαδίκτυο, οι ανάγκες για μπαταρίες θα αυξάνονται διαρκώς» δήλωσε η επικεφαλής του κλάδου μηχανολογίας και διαχείρισης προγραμμάτων της εταιρείας κατασκευής εξαρτημάτων αυτοκινήτων Delphi Automotive PLC., Μέρι Γκουστάνσκι.
Οι ειδικοί περί τα θέματα αυτοκινήτου αναλυτές παρατηρούν ότι η υποχρέωση συμμόρφωσης με τις περιβαλλοντικές οδηγίες της κυβέρνησης του Πεκίνου πιθανόν να αλλάξει εκ θεμελίων τον κινεζικό κλάδο αυτοκινήτου, παρέχοντάς του το απαραίτητο κίνητρο για να εκσυγχρονιστεί. Διότι, αν και από άποψη παραγωγής η κινεζική αυτοκινητοβιομηχανία είναι η πρώτη στον κόσμο, από άποψη τεχνολογίας υπολείπεται ακόμη παρασάγγας άλλων προηγμένων κατασκευαστών από την Ιαπωνία, την Ευρώπη και τις ΗΠΑ. Σε γενικές γραμμές οι κινέζοι κατασκευαστές προσφέρουν στους καταναλωτές σαφώς παλαιότερη τεχνολογία από όση προσφέρουν ανταγωνιστές τους σε πιο ώριμες αγορές.
Η χρήση μικρότερων, σε σύγκριση με τα γνωστά υβριδικά, μπαταριών ίσως δώσει την ευκαιρία στους κινέζους κατασκευαστές όχι μόνο να φτάσουν τους ανταγωνιστές τους με πολύ μεγαλύτερη παράδοση στην αυτοκίνηση, αλλά και να κάνουν ένα βήμα μπροστά στη μάχη της καινοτομίας, στο μέτρο που εγκαινιάζουν μια νέα υποκατηγορία υβριδικών οχημάτων. Ακόμα και αν δεν καταφέρουν να δώσουν «ταυτότητα» στην κινεζική αυτοκινητοβιομηχανία –κάτι εξαιρετικά δύσκολο σε μια εποχή που όλα τα αυτοκίνητα ομογενοποιούνται και εμφανισιακά και τεχνολογικά –τα «light» υβριδικά θα βάλουν με μεγαλύτερες αξιώσεις τους Κινέζους στο παιχνίδι της αυτοκίνησης.

ΔΥΤΙΚΟΙ ΜΙΜΗΤΕΣ
Volkswagen, BMW και GM στο παιχνίδι της «ήπιας» ηλεκτροκίνησης

Κινέζοι κατασκευαστές, όπως η Geely και η FAW, που προωθούν την ιδέα των «light» υβριδικών αυτοκινήτων, έχουν ήδη σημαντικές επενδύσεις τόσο σε εγχώριες εταιρείες εξέλιξης ηλεκτροσυσσωρευτών και καινοτόμων ηλεκτρικών συστημάτων εν γένει όσο και σε εταιρείες εκτός κινεζικής επικράτειας, κυρίως στις ΗΠΑ. Η εδρεύουσα στο Μίσιγκαν Α123 Systems έχει, για παράδειγμα, πωληθεί από το 2013 στην κινεζική Wanxiang Group. Η συγκεκριμένη εταιρεία έχει υπογράψει συμβόλαιο με πέντε κινέζους κατασκευαστές και αναμένεται να ξεκινήσει τις αποστολές μπαταριών 48 Volt εντός του τρέχοντος έτους στην Κίνα.
Εν τω μεταξύ, η ιδέα των «ήπιων υβριδικών» κερδίζει τάχιστα έδαφος και εκτός κινεζικής επικράτειας. Ο γερμανικός όμιλος Volkswagen έχει δημοσίως αποκαλύψει τα σχέδιά της να χρησιμοποιήσει μπαταρίες 48 Volt σε μοντέλα Audi. Η επίσης γερμανική BMW δεν έκρυψε ότι θα υιοθετήσει τα κινεζικά συστήματα «εν ευθέτω χρόνω», ενώ η αμερικανική General Motors ανακοίνωσε ότι ήδη εργάζεται πάνω στα 48βολτα συστήματα, αλλά δεν έχει ακόμη εκπονήσει ένα χρονοδιάγραμμα για την εφαρμογή τους στα μοντέλα της.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ