Μια ενδιαφέρουσα ερμηνεία των εντυπωσιακών οικονομικών αποτελεσμάτων που ανακοινώνει από τρίμηνο σε τρίμηνο η Apple δίνει η ειδικευμένη σε εταιρείες υψηλής τεχνολογίας εταιρεία ερευνών IHS Technology. Μελετώντας το Apple Watch, το νέο γκατζετάκι με το οποίο η αμερικανική εταιρεία ελπίζει να ανεβάσει σε νέα αστρονομικά ύψη τον τζίρο της, η IHS Technology διαπίστωσε ότι πωλείται τρεις και πλέον φορές ακριβότερα από το κόστος κατασκευής του!

Πωλείται 349 δολάρια στις ΗΠΑ (399 ευρώ στην ευρωπαϊκή αγορά!!), ενώ η κατασκευή του κοστίζει μόλις 83,70 δολάρια! Όσο για το «χειρωνακτικό κόστος» του ρολογιού, αυτό δεν ξεπερνά τα 2,50 δολάρια! Τόσα εισπράττει για κάθε ρολόι που συναρμολογεί η ταϊβανέζικη εταιρεία Qanta Computer –πρόκειται για τη μεγάλη ανταγωνίστρια της κινεζικής Foxconn, που κατασκευάζει τα iPhone…
Με άλλα λόγια, το κόστος κατασκευής ενός Apple Watch δεν αντιπροσωπεύει παρά το 24% της τελικής τιμής πώλησής του. Πρόκειται για ένα λόγο χαμηλότερο από εκείνον των άλλων προϊόντων της εταιρείας, που κυμαίνεται από το 29% έως το 38%.
Το κόστος κατασκευής ενός iPhone 6, για παράδειγμα, ανέρχεται σε 227 δολάρια, σύμφωνα με τους υπολογισμούς της αμερικανικής ιστοσελίδας Teardown.com, ενώ το κόστος ενός iPhone 6 Plus φτάνει στα 242,50 δολάρια. Οι δύο συσκευές πωλούνται στις ΗΠΑ προς 649 και 749 δολάρια αντιστοίχως, άρα οι λόγοι κόστους παραγωγής προς τελική τιμή είναι αντίστοιχα για τα δύο προϊόντα 35% και 32%.
Αποσυναρμολόγηση
Η IHS «αποσυναρμολόγησε» το πολυμήχανο και πολυχρηστικό ρολόι της Apple και διαπίστωσε, μεταξύ άλλων, ότι τα ακριβότερα εξαρτήματά του είναι η οθόνη (κοστίζει 20,50 δολάρια) και ο επεξεργαστής (10,20 δολ.), ενώ η μνήμη κοστίζει 7,2 δολ. και η μπαταρία μόλις 0,80 δολάρια.
Οι αναλυτές της IHS διέλυσαν το Apple Watch εις τα εξ ων συνετέθη για να αξιολογήσουν ένα προς ένα τα μέρη που το αποτελούν, αγνόησαν, όμως, ένα οικονομικό μέγεθος πολύ σημαντικό για τις καινοτόμες εταιρείες, που έχει να κάνει με τις δαπάνες για την έρευνα και την ανάπτυξη νέων τεχνολογιών.
Ως εταιρεία υψηλής τεχνολογίας και κατ’ εξοχήν εταιρείας καινοτομιών –χάρη στην ιδιοφυία του πρόωρα χαμένου ιδρυτή της Στιβ Τζομπς ασφαλώς –η Apple δαπανά σημαντικά ποσά για την έρευνα και ανάπτυξη (R&D), όπως σημειώνει σε άρθρο της η γαλλική «Le Figaro».
Δεν συνυπολογίζουν επίσης οι ειδικοί της IHS τις διόλου ευκαταφρόνητες δαπάνες που αφορούν την εμπορική προώθηση του νέου προϊόντος της Apple, τις δαπάνες δηλαδή για το marketing και τη διανομή του Apple Watch.
Ανάρπαστο
Είναι προφανές ότι η προσέγγιση «τρεις το λάδι, τρεις το ξίδι, έξι το λαδόξιδο» δεν ταιριάζει και τόσο σε ό,τι αφορά κυρίως τα προϊόντα υψηλής τεχνολογίας. Σε κάθε περίπτωση, πάντως, η αμερικανική εταιρεία πρόκειται να «μπει μέσα» σε ό,τι αφορά το λανσάρισμα στην αγορά του ρολογιού που είναι και ηλεκτρονικός υπολογιστής.
Οι επιτελείς της Apple υπολογίζουν να πωλήσουν 20 εκατ. ρολόγια εφέτος. Και σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της εταιρείας ερευνών Slice Intelligence, έως τα τέλη Απριλίου είχαν ήδη πωληθεί 1,7 τεμάχια.
Είναι χαρακτηριστικό ότι η ζήτηση δεν μπορεί να καλυφθεί ούτε στις ΗΠΑ. Πάντα σύμφωνα με την Slice Intelligence, το 38% των αγοραστών Apple Watch δεν έχουν ιδέα πότε θα παραλάβουν το πολύτιμο γκατζετάκι τους.
Όσοι, για παράδειγμα, παρήγγειλαν το ρολόι τον Απρίλιο, έχουν πληροφορηθεί ότι θα το παραλάβουν «κάπου μεταξύ Ιουνίου και Αυγούστου». Κι αυτό διότι, όπως έγραψε πρόσφατα η «Wall Street Journal», κάποιο πρόβλημα που ανέκυψε στο εργοστάσιο κατασκευής καθυστέρησε τις παραδόσεις.