Σε ποιον ανήκει το γενετικό υλικό που βρέθηκε στον τόπο του εγκλήματος; Στον ύποπτο Α ή στον ομοζυγωτικό δίδυμο αδελφό του;

Για πρώτη φορά, βρετανοί ερευνητές κατάφεραν να διαχωρίσουν το DNA ομοζυγωτικών διδύμων, δηλαδή διδύμων που προέρχονται από το ίδιο γονιμοποιημένο ωάριο και έχουν πανομοιότυπη γενετική αλληλουχία.

Όπως επισημαίνουν οι ερευνητές του Πανεπιστημίου του Χάντερσφιλντ, η νέα μέθοδος θα μπορούσε να αποκαλύψει τον πραγματικό ένοχο σε υποθέσεις που απορρίπτονται σήμερα από τα δικαστήρια λόγω αδυναμίας γενετικής ταυτοποίησης.

«Κλειδί» το περιβάλλον

Η νέα μελέτη, η οποία δημοσιεύεται στην επιθεώρηση Analytical Biochemistry, βασίζεται στη λεγόμενη μεθυλίωση του γενετικού υλικού, δηλαδή την προσθήκη ομάδων μεθυλίου σε συγκεκριμένες θέσεις της διπλής έλικας του DNA. Οι χημικές αυτές ομάδες μπορούν να ρυθμίζουν τη λειτουργία των γονιδίων ανάλογα με το περιβάλλον στο οποίο μεγαλώνει κάθε άνθρωπος.

Αυτό σημαίνει ότι ακόμα και οι ομοζυγωτικοί δίδυμοι θα εμφανίζουν όλο και πιο διαφορετικά μοτίβα μεθυλίωσης καθώς εκτίθενται σε διαφορετικά περιβάλλοντα στην πορεία των χρόνων. Ο ένας, για παράδειγμα, μπορεί να καπνίζει και να εργάζεται σε γραφείο, ενώ ο άλλος μπορεί να ασκείται και να τρέφεται πιο υγιεινά.

Πώς όμως μπορεί να ξεχωρίσει κανείς δύο δείγματα με διαφορετικά μοτίβα μεθυλίωσης; Αυτό μπορεί να γίνει κυριολεκτικά λιώνοντας τα μόρια DNA, απαντά η νέα μελέτη.

Λιώσιμο του DNA

Όταν το DNA εκτεθεί σε αρκετά υψηλές θερμοκρασίες, οι δεσμοί υδρογόνου σπάνε. Και όσο περισσότεροι είναι οι δεσμοί υδρογόνου σε ένα μόριο, τόσο πιο υψηλή είναι η θερμοκρασία τήξης.

«Αν μια αλληλουχία DNA είναι πιο μεθυλιωμένη από την άλλη, η θερμοκρασία τήξης των δύο δειγμάτων θα διαφέρει. Είναι μια διαφορά που μπορεί να μετρηθεί και να δείξει τις διαφορές ανάμεσα σε δυο ομοζυγωτικούς διδύμους»
εξηγεί ο δρ Γράαμ Ουίλιαμς, επικεφαλής της μελέτης.

Παραδέχεται πάντως ότι η μέθοδός του έχει και περιορισμούς, αφού μπορεί να μη δώσει αποτέλεσμα σε περίπτωση νεαρών διδύμων ή διδύμων που ζουν σε παρόμοια περιβάλλοντα.

Επιπλέον, η νέα τεχνική απαιτεί βιολογικά δείγματα υψηλής ποιότητας, τα οποία δεν είναι πάντα δυνατό να ανακτηθούν από τον τόπο του εγκλήματος.

Παρόλα αυτά, τα περιθώρια δείχνουν να στενεύουν για τους εγκληματίες με δίδυμα αδέλφια…