Για «έξυπνες πόλεις» μίλησε σε συνέδριο του «Economist» ο νεοεκλεγείς δήμαρχος Πειραιά κ. Γιάννης Μώραλης. Όπως είπε «η έννοια της έξυπνης πόλης είναι αυτή που ενσωματώνει και συνδυάζειτις δυνατότητες που δίνουν για καλύτερη αστική διακυβέρνηση και λειτουργία των πόλεων μια σειρά από πρωτοβουλίες και δράσεις όπως είναι οι νεωτερικές συμπράξεις καινοτόμων επιχειρήσεων, οι φορείς έρευνας και τεχνολογίας, οι ψηφιακοί χώροι πρωτοπορίας και οι δράσεις βιώσιμης ανάπτυξης. Όλα αυτά διαμορφώνουν ένα νέο αναπτυξιακό πρότυπο, που μπορεί σε τοπικό επίπεδο να οδηγήσει σε δημοσιονομική ισορροπία, θετικά οικονομικά αποτελέσματα και αυτοτροφοδοτούμενη ανάπτυξη που σέβεται το περιβάλλον και τον πολίτη».
Ο νέος δήμαρχος Πειραιά σημείωσε πως «βασικό συστατικό αυτής της στρατηγικής που έχει αναπτυχθεί σε σημαντικές πόλεις είναι η ενεργή συμμετοχή των πολιτών στις διαδικασίες αυτές, τόσο στο σχεδιασμό όσο και στην υλοποίησή τους. Τελικός στόχος των έξυπνων πόλεων είναι η αναβάθμιση της ποιότητας ζωής των κατοίκων μέσω των διαδικασιών αυτών και η αποτελεσματικότερη εξυπηρέτησή τους».

Ο κ. Μώραλης επεσήμανε επίσης πως ως κοινωνία και οικονομία είναι βέβαιο ότι βρισκόμαστε σε ένα κομβικό σημείο και πρόσθεσε ότι είμαστε υποχρεωμένοι να κοιτάξουμε μπροστά για να σχεδιάσουμε και να αποφασίσουμε για κρίσιμες παραμέτρους που αφορούν το νέο σχέδιο ανάπτυξης της χώρας.
Ακόμη έκανε λόγο για ημιτελείς αλλαγές που προαναγγέλθηκαν στα χρόνια της μεταπολίτευσης για την αυτοδιοίκηση και τις πόλεις λέγοντας πως είχαν ουσιαστικά τη δουλειά του βοηθητικού προσωπικού της κεντρικής εξουσίας.
Ο νέος δήμαρχος Πειραιά ανέφερε πως σύμφωνα με την υφιστάμενη διεθνή εμπειρία, έξι είναι οι βασικές προτεραιότητες: Η οικονομική ανάπτυξη με έμφαση στην ανάπτυξη νέων καινοτόμων επιχειρήσεων και δομών στήριξης της επιχειρηματικότητας, η ενίσχυση της κινητικότητα στην πόλη που σημαίνει «έξυπνα» μέσα μαζικής μεταφοράς, συστήματα κοινοχρήστων ποδηλάτων και δίκτυο ποδηλατοδρόμων, τεχνολογίες έξυπνων εισιτηρίων και κυρίως διαλειτουργικότητα και επικοινωνία των παραπάνω μέσων για να συμπληρώνει το ένα το άλλο, η προστασία του περιβάλλοντος, η συμμετοχική και αποτελεσματική διακυβέρνηση, η αναβάθμιση της ποιότητας ζωής και οι δράσεις στήριξης στην κοινωνία.
Και συμπλήρωσε ότι βασική επιδίωξη είναι αξιοποιώντας τις δυνατότητες που υπάρχουν από ευρωπαϊκούς πόρους του νέου ΕΣΠΑ για την περίοδο 2014 – 2020 και από εξειδικευμένα ευρωπαϊκά προγράμματα, «να αναπτύξουμε ένα ολοκληρωμένο σχέδιο για το πώς ο Πειραιάς θα αξιοποιήσει την άρρηκτη σχέση που έχει με τη θάλασσα και τη ναυτιλία, για να ενισχύσει την ανάπτυξη της τοπικής οικονομίας και να βελτιώσει την ποιότητα ζωής των κατοίκων».

Συνοπτικά, είπε, «το σχέδιό μας με μεθοδικά και οργανωμένα βήματα επιδιώκει, μέσα από δράσεις και δομές στήριξης της επιχειρηματικότητας, με στόχευση τη ναυτιλία, το θαλάσσιο τουρισμό, την κρουαζιέρα και το σύνολο της θαλάσσιας επιχειρηματικότητας, να καταστήσει τον Πειραιά διεθνές ναυτιλιακό κέντρο. Έτσι ώστε μέσω της νέας επιχειρηματικότητας που θα αναπτυχθεί και της ενίσχυσης της ανταγωνιστικότητας των υφιστάμενων, να δημιουργηθούν καινούργιες βιώσιμες θέσεις εργασίας στον Πειραιά».
Αναφερόμενος στο λιμάνι του Πειραιά είπε πως αντί για μια εισπρακτικού χαρακτήρα πώληση του ΟΛΠ, να υιοθετηθεί μια ευρύτερη στρατηγική ανάπτυξης του λιμένα που θα στηρίζεταιστην υιοθέτηση του ανταγωνιστικού μοντέλου παραχώρησης δραστηριοτήτων σε ιδιώτες μέσω πολυετών συμβάσεων.
Φιλοδοξία είναι, σημείωσε επιπροσθέτως, «να αλλάξουμε τη λειτουργία της πόληςκαι την κινητικότητα σ΄ αυτή. Υπάρχουν λύσεις που έχουν αναπτυχθεί από τη στρατηγική των «έξυπνων πόλεων» που έχουν εφαρμοστεί σε μεγαλύτερες και μικρότερες πόλεις από τον Πειραιά. Μπορούν να εφαρμοστούν και στη χώρα σας.»
Και ως παράδειγμα ανέφερε πως «χρησιμοποιώντας την κινητή τηλεφωνία οι πολίτες μπορούν να αναφέρουν ένα ατύχημα στην πόλη, ένα σπασμένο πεζοδρόμιο, έναν αγωγό νερού που τρέχει ή ένα αυτοκίνητο που ενοχλεί κατά τη στάθμευσή του. Οι πληροφορίες μεταφέρονται στη δημοτική αρχή, που μπορούν με αυτόν τον τρόπο να αντιμετωπίσει το πρόβλημα το ταχύτερο δυνατόν».