• Αναζήτηση
  • Απεβίωσε σε ηλικία 87 ετών ο διεθνούς φήμης εικαστικός Στίβεν Αντωνάκος

    Μέχρι τα 85 του χρόνια είχε κάνει μια φορά μόνο στη ζωή του διακοπές, το 2001 στη Σικελία. «Προσπαθώ πάντα να δίνω το καλύτερο κομμάτι του εαυτού μου», είχε πει στην υπογράφουσα ο μια ζωή άοκνα εργαζόμενος Στίβεν Αντωνάκος, ένας από τους μεγαλύτερους ελληνοαμερικανούς εικαστικούς που έφυγε από τη ζωή το Σάββατο 17 Αυγούστου σε ηλικία 87 ετών.

    Μέχρι τα 85 του χρόνια είχε κάνει μια φορά μόνο στη ζωή του διακοπές, το 2001 στη Σικελία. «Προσπαθώ πάντα να δίνω το καλύτερο κομμάτι του εαυτού μου», είχε πει στην υπογράφουσα ο μια ζωή άοκνα εργαζόμενος Στίβεν Αντωνάκος, ένας από τους μεγαλύτερους ελληνοαμερικανούς εικαστικούς που έφυγε από τη ζωή το Σάββατο 17 Αυγούστου σε ηλικία 87 ετών. Ο καλλιτέχνης πέθανε στη Νέα Υόρκη _ τόπος μόνιμης κατοικίας του _ τρεις μέρες μετά από σοβαρή επέμβαση στην καρδιά. Απεβίωσε στην εντατική του νοσοκομείου στο οποίο έγινε η συγκεκριμένη επέμβαση. Παρ’ ότι έζησε περισσότερα από 80 χρόνια στη Νέα Υόρκη δεν έκοψε ποτέ τους δεσμούς του με την Ελλάδα, δεσμούς, άλλωστε, που μαρτυρούσε έντονα το έργο του. ΄Ένα έργο που απηχούσε το Βυζάντιο συνδυάζοντας τις θρησκευτικές και μεταφυσικές διαστάσεις με σύγχρονα εικαστικά μέσα. ΄Ένα έργο δημιουργού ο οποίος ανδρώθηκε στα καλλιτεχνικά ρεύματα της Νέας Υόρκης του 1950, προβληματίστηκε δημιουργικά στη σχέση χρώματος και χώρου, δούλεψε με το νέον, τις φωτεινές λυχνίες, εργάστηκε πάνω σε χαρτί και υπέγραψε περισσότερα από 50 μεγάλης κλίμακας δημόσια έργα του σε μεγάλες πόλεις του κόσμου. Εργο του, μεταξύ άλλων, είναι η εικαστική εγκατάσταση στο Αττικό μετρό, στη στάση Αμπελόκηποι.

       Ο Στίβεν Αντωνάκος γεννήθηκε το 1926 στον ΄Αγιο Νικόλαο Λακωνίας και το 1930 εγκαταστάθηκε με την οικογένειά του στη Νέα Υόρκη που ακολούθησε το μεταναστευτικό ρεύμα της εποχής. Από τις αρχές της δεκαετίας του ’60 ο καλλιτέχνης είχε ήδη διακριθεί για τα λιτά του έργα με λυχνίες νέον που «συνομιλούν» με το χώρο χάρη στην εκτενή ενασχόλησή του με το σχέδιο. Μεταχειρίστηκε με συνέπεια ένα ιδίωμα από πλήρεις και ελλιπείς γεωμετρικές φόρμες σε έργα των οποίων η αρχιτεκτονική εγκατάσταση ή η τοποθέτηση στη σελίδα λειτουργεί ως κύρια συνιστώσα του νοήματός τους. Αυστηρά αφαιρετικός, χαρακτήριζε το έργο του ως «πραγματικά πράγματα σε πραγματικό χώρο» _ άμεση οπτική και χωρική εμπειρία χωρίς ψευδαισθήσεις, συνειρμούς ή αναφορές έξω από το ίδιο το καλλιτέχνημα.
      Για σαράντα και πλέον χρόνια πραγματοποίησε πολλές εκθέσεις τόσο στη Νέα Υόρκη και στις ΗΠΑ όσο και στην Ελλάδα και την Ευρώπη.
         
       Μια από τις τελευταίες ατομικές εκθέσεις του καλλιτέχνη στην Ελλάδα ήταν το καλοκαίρι του 2007 στην γκαλερί Citronne του Πόρου. Ακολούθησε μεγάλη αναδρομική της δουλειάς του στο Μουσείο Μπενάκη από τον Δεκέμβριο του 2007 μέχρι τον Μάρτιο του 2008, ενώ μια ακόμα έκθεση έργων του διοργανώθηκε στο Παλαιό Ελαιουργείο Ελευσίνας τον Σεπτέμβριο και τον Οκτώβριο του 2011 στο πλαίσιο των Αισχυλείων.
       Τι ένιωθε ο Στίβεν Αντωνάκος, ΄Ελληνας ή Αμερικανός; «… τελικά θεωρώ ότι την πιο ολοκληρωμένη απάντηση μπορεί να τη δώσει το έργο μου», μας είχε πει. Και πράγματι την έδωσε.
      Ο Στίβεν Αντωνάκος ήταν παντρεμένος με την Ναόμι Αντωνάκου με την οποία απέκτησε μια κόρη, την Ευαγγελία. ΄Εχει και ένα γιο από προηγούμενο γάμο του. Η κηδεία του θα γίνει το Σάββατο 31 Αυγούστου στην εκκλησία Saint John στην 17η Λεωφόρο της Νέας Υόρκης σε στενό οικογενειακό κύκλο.
    Πολιτισμός
    Σίβυλλα
    Helios Kiosk