Επιστήμονες στις ΗΠΑ ανέπτυξαν τεχνολογία με την οποία επετεύχθη η κίνηση ενός μικρού ελικοπτέρου με νοητικές εντολές ενός χειριστή ο οποίος βρισκόταν στο έδαφος. Το επίτευγμα έχει ευρύ πεδίο εφαρμογών όπως στην ανάπτυξη διαφόρων συστημάτων που θα επιτρέπουν σε άτομα με παράλυση ή με νευροεκφυλιστικές παθήσεις να κινούνται αυτόνομα δίνοντας νοητικές εντολές.

Ο σκούφος της… σκέψης

Ερευνητές του Κολεγίου Επιστήμης και Μηχανικής του Πανεπιστημίου της Μινεσότα δημιούργησαν έναν «σκούφο» στον οποίο υπάρχουν 64 ηλεκτρόδια. Ο σκούφος καταγράφει την ηλεκτρική δραστηριότητα στον εγκέφαλο του χρήστη και το σύστημα αποκωδικοποιεί τα εγκεφαλικά σήματα και τα μετατρέπει σε εντολές. Οι εντολές μεταφέρονταν στα πειράματα ασύρματα (μέσω δικτύου WiFi) σε ένα μικρό ελικοπτεράκι.

Στα πειράματα που έγιναν οι χειριστές έβλεπαν το ελικοπτεράκι σε μια οθόνη και σκέφτονταν πού θέλουν αυτό να κατευθυνθεί. Το σύστημα λειτούργησε τέλεια στις δοκιμές αφού το ελικοπτεράκι εκτελούσε αμέσως τις νοητικές εντολές. Μάλιστα οι ερευνητές είχαν τοποθετήσει στον χώρο των πειραμάτων και εμπόδια (π.χ. μέσα από μπαλόνια) τα οποία έπρεπε να καταφέρνει να ξεπερνάει.

Ανάλογα συστήματα που βασίζονται στην ίδια μέθοδο (διεπαφές εγκεφάλου-υπολογιστή, brain-computers interfaces) έχουν δημιουργηθεί στο πρόσφατο παρελθόν αλλά αυτό είναι το πιο εξελιγμένο. Οι ερευνητές δημοσιεύουν το επίτευγμα τους στην επιθεώρηση «Journal of Neural Engineering».