Η ανακάλυψη ενός γονιδίου που παίζει σημαντικό ρόλο στις πιο επιθετικές περιπτώσεις καρκίνου του παγκρέατος -ενός από τους πιο δύσκολους καρκίνους- ίσως ανοίγει τον δρόμο για φάρμακα που θα εμποδίζουν την ανάπτυξη των όγκων αλλά και τις μεταστάσεις.

Πειραματικά φάρμακα που ίσως μπορούν να ενεργοποιούν αυτό το ογκοκατασταλτικό γονίδιο δοκιμάζονται ήδη σε ανθρώπους στο πλαίσιο άλλων ερευνών, θα χρειαζόνταν όμως αρκετά χρόνια περαιτέρω μελέτης για να διαπιστωθεί η αξία τους.

Απουσία έκφρασης του γονιδίου

Στη νέα μελέτη, η οποία δημοσιεύεται στο περιοδικό Νature, διεθνής ερευνητική ομάδα αναφέρει ότι ένα γονίδιο με την ονομασία Usp9x, έχει πάψει να εκφράζεται, δηλαδή έχει πάψει να λειτουργεί, σε μια μερίδα ασθενών με καρκίνο του παγκρέατος – περίπου στο 15% του συνόλου.

«Εξετάσαμε δείγματα από ανθρώπινους καρκίνους και διαπιστώσαμε ότι [η λειτουργία του γονιδίου] απουσίαζε σε μια μερίδα ασθενών -συγκεκριμένα στους ασθενείς με τη χειρότερη πορεία, σε αυτούς που πέθαναν πιο γρήγορα» δήλωσε στο Γαλλικό Πρακτορείο ο Ντέιβιντ Τάβσον του ιδρύματος Cancer Research UK, μέλος της ερευνητικής ομάδας.

Όπως εξήγησε ο ίδιος στο BBC, το γονίδιο ουσιαστικώς δεν απουσιάζει στους ασθενείς με καρκίνο, αλλά έχει απενεργοποιηθεί λόγω επιγενετικών παραγόντων, δηλαδή εξωγενών παραγόντων που ρυθμίζουν τη λειτουργία των γονιδίων.

Και στον καρκίνο του πνεύμονα

«Φάρμακα που αφορούν αυτούς τους παράγοντες φαίνονται ήδη ελπιδοφόρα στην αντιμετώπιση του καρκίνου του πνεύμονα» σχολίασε ο δρ Τάβσον.

Το γονίδιο, το οποίο ενδέχεται να παίζει σημαντικό ρόλο στην εμφάνιση μεταστάσεων από τις οποίες πεθαίνουν τελικά οι ασθενείς, δεν είχε μέχρι σήμερα αναγνωριστεί ως ογκοκατασταλτικό γονίδιο.

Ο καρκίνος του παγκρέατος σκοτώνει το 96% των θυμάτων του εντός μιας πενταετίας από την πρώτη διάγνωση, η οποία μάλιστα είναι δύσκολο να γίνει εγκαίρως.