«Ανοίξτε» την Ελλάδα στον τουρισμό

Η επίσκεψή του στην Αθήνα ήταν μια τονωτική ένεση για το ηθικό του ελληνικού τουρισμού, καθώς έδειξε ότι είναι ένας ισχυρός φίλος και σύμμαχος που στηρίζει στη δύσκολη στιγμή. Ο γενικός γραμματέας του Παγκόσμιου Οργανισμού Τουρισμού (ΠΟΤ) κ. Ταλέμπ Ριφάι μεταφέρει αισιοδοξία ότι και η εφετινή χρονιά στην Ελλάδα θα είναι θετική, λέγοντας πως «η εικόνα της χώρας ως τουριστικού προορισμού δεν βλάφθηκε», ενώ υπογραμμίζει την ανάγκη να σταλεί τώρα μήνυμα «από πολιτικής πλευράς» ότι η Ελλάδα είναι «ανοιχτή σε όλους».

Η επίσκεψή του στην Αθήνα ήταν μια τονωτική ένεση για το ηθικό του ελληνικού τουρισμού, καθώς έδειξε ότι είναι ένας ισχυρός φίλος και σύμμαχος που στηρίζει στη δύσκολη στιγμή. Ο γενικός γραμματέας του Παγκόσμιου Οργανισμού Τουρισμού (ΠΟΤ) κ. Ταλέμπ Ριφάι μεταφέρει αισιοδοξία ότι και η εφετινή χρονιά στην Ελλάδα θα είναι θετική, λέγοντας πως «η εικόνα της χώρας ως τουριστικού προορισμού δεν βλάφθηκε», ενώ υπογραμμίζει την ανάγκη να σταλεί τώρα μήνυμα «από πολιτικής πλευράς» ότι η Ελλάδα είναι «ανοιχτή σε όλους». Μέσα σε δύο ημέρες ο γενικός γραμματέας επιδόθηκε σε έναν μαραθώνιο επαφών, με μια «εξαιρετικά θετική» συνάντηση που άγγιξε και το «καυτό» θέμα του ΦΠΑ με τον πρωθυπουργό κ. Λ. Παπαδήμο, ιδιωτικούς φορείς και συμμετοχή σε ημερίδα για τον επαναπροσδιορισμό της βίζας Σένγκεν, με τον υπουργό Πολιτισμού και Τουρισμού κ. Π. Γερουλάνο, με τον οποίο οι σχέσεις ξεπερνούν πια το επίπεδο της συνεργασίας.

Πώς ήταν η συνάντησή σας με τον Πρωθυπουργό;

«Εξαιρετικά θετική. Ο Πρωθυπουργός είναι απόλυτα ταγμένος στο να στηρίξει τον τουρισμό. Μιλήσαμε κυρίως για το θέμα της βίζας και της διευκόλυνσης του ταξιδιού. Συζητήσαμε επίσης για φόρους και την ανάγκη να εξορθολογιστούν ώστε να μη δημιουργούν στρεβλώσεις στην αγορά. Συμφώνησε απόλυτα με αυτό. Μάλιστα εκείνος εισήγαγε το θέμα στη συζήτηση. Είχε επίγνωση ότι φόροι όπως ο ΦΠΑ είναι αναγκαίοι, αλλά και ότι δεν πρέπει να στοχοποιούν μόνο τις πιο επικερδείς και ευεργετικές πτυχές της βιομηχανίας, ακριβώς επειδή φέρνουν περισσότερα έσοδα στον προϋπολογισμό. Ο ίδιος επεσήμανε ότι μερικές φορές – μερικές – οι χαμηλότεροι φόροι μπορεί να φέρουν περισσότερα έσοδα με την έννοια του όγκου, αντίθετα με υψηλότερους φόρους και πιο περιορισμένο όγκο. Είναι μια εξίσωση που κάποιος πρέπει να τη δει».

Η Ελλάδα έχει υποστεί σημαντικό πλήγμα στην εικόνα της. Μπορεί να διορθωθεί αυτό;

«Δεν μπορούμε να αφήσουμε την Ελλάδα να αποτύχει. Είναι σημαντικό για τον υπόλοιπο κόσμο, την Ευρώπη, ως παράδειγμα. Αδιαμφισβήτητα η Ελλάδα είναι “πληγωμένη” και περνάει μια δύσκολη περίοδο. Αυτό δεν συμβαίνει μόνο εδώ, αλλά σε πολλές χώρες στον κόσμο, ειδικά στη Νότια Ευρώπη. Εχω διαφορετική άποψη για την εικόνα της χώρας. Πιστεύω ότι ο κόσμος εδώ, εξαιτίας του πόνου αλλά και από περηφάνια και αγάπη για τη χώρα του, πιθανόν αισθάνεται ότι η εικόνα της χώρας έχει πληγεί περισσότερο απ’ ό,τι στην πραγματικότητα. Φυσικά όλοι παρακολουθούσαν τις ειδήσεις για την Ελλάδα με ανησυχία, αλλά η εικόνα της χώρας ως τουριστικού προορισμού δεν βλάφθηκε. Ο κόσμος ερχόταν, έρχεται και θα συνεχίσει να έρχεται σε ό,τι αφορά τα ταξίδια και τον τουρισμό, ακόμη και εν μέσω όλης αυτής της κατάστασης».

Υπάρχει ωστόσο κάμψη στις κρατήσεις από τις παραδοσιακές αγορές.

«Οι αφίξεις μπορεί να έχουν μειωθεί από τη Γερμανία και τη Μεγάλη Βρετανία για περισσότερους από έναν λόγους. Οι αφίξεις από τη Μεγάλη Βρετανία έχουν μειωθεί σε πολλές χώρες. Αν δείτε στην Ισπανία, έχουν περιοριστεί επίσης και δεν υπήρχε κάποιος ειδικός λόγος μεταξύ των χωρών, απλά το ότι οι Βρετανοί είναι λιγότερο σε θέση να κάνουν διακοπές. Υπάρχουν περισσότεροι φόροι στα ταξίδια από τη Μεγάλη Βρετανία και τη Γερμανία, ειδικά στις αερομεταφορές. Ισως όμως υπήρξαν και συνέπειες της οικονομικής κρίσης στην Ελλάδα σε ό,τι έχει να κάνει με την αντιμετώπιση ορισμένων χωρών. Η εμπειρία όμως έχει δείξει ότι αυτές είναι πολύ σύντομες χρονικά επιπτώσεις. Η στάση του κόσμου αλλάζει γρήγορα και ο τουρισμός είναι μια πολύ ανθεκτική “βιομηχανία”. Δείτε πόσο γρήγορα ανακάμπτουν η Αίγυπτος και η Τυνησία».

Ποια είναι η συμβουλή σας για τον ελληνικό τουρισμό;

«Ενα πράγμα μόνο. Θα ήθελα να δω την Ελλάδα να ανακοινώνει στον κόσμο με τον πιο ξεκάθαρο τρόπο αυτό που άκουσα σήμερα από τον Πρωθυπουργό. Μια πολιτική βούληση που να δηλώνει ότι “ο τουρισμός είναι σημαντικός για εμάς». Ο κόσμος έχει ανάγκη να ακούσει ότι η Ελλάδα είναι “ανοιχτή” και θα καλωσορίσει τους πάντες. Από πολιτικής πλευράς, όχι επιχειρηματικής. Και αυτό πρέπει να συμβεί τώρα. Εν μέσω των δυσκολιών. “Μπορεί να έχουμε πληγωθεί, αλλά θέλουμε να έρθετε”. Αυτό το μήνυμα πρέπει να στείλει η Ελλάδα».

Προσελκύστε Ρώσους και Κινέζους

Σε ποιες αγορές πρέπει να στοχεύσει η χώρα;
«Η Ελλάδα δεν πρέπει ποτέ να παραμελήσει τις παραδοσιακές αγορές της: τη Γερμανία, τη Μεγάλη Βρετανία, τις ευρωπαϊκές αγορές. Πρέπει όμως να αναζητήσει υποστήριξη και σε νέες. Στην περίπτωση της Ελλάδας αυτές είναι η Ρωσία και η Κίνα. Ιδίως η Ρωσία έχει ιστορικούς, πολιτιστικούς δεσμούς με την Ελλάδα που είναι απίστευτοι. Η Ελλάδα όμως δεν παίρνει ακόμη το μερίδιο που της αναλογεί από τη ρωσική αγορά, η οποία ανέρχεται σε περίπου 43 εκατ. εξερχόμενους πολίτες και αναπτύσσεται με εκπληκτικό ρυθμό. Φυσικά δεν μπορείτε να παραμελήσετε και τις άλλες αγορές, αλλά αν μπουν προτεραιότητες, θα πρέπει, πρώτον, να εδραιώσετε τη θέση σας στις ευρωπαϊκές αγορές και δεύτερον να “ανοίξετε” προς τη Ρωσία, την Κίνα, την Πολωνία και την Ουκρανία».

Θετική χρονιά το 2012

Είστε αισιόδοξος για την εφετινή χρονιά στην Ελλάδα;

«Πιστεύω ότι η Ελλάδα θα έχει τουλάχιστον τις ίδιες ανοδικές επιδόσεις που προβλέπονται για την Ευρώπη την εφετινή χρονιά, οι οποίες εκτιμώνται μεταξύ 3% και 3,3%. Τόσο οι αφίξεις όσο και τα έσοδα θα είναι θετικά. Μπορεί να είναι ένα ή δύο μονάδες χαμηλότερα ή η μέση δαπάνη να είναι πιο περιορισμένη, ανάλογα με τις τιμές, αλλά αν υπάρχει αύξηση στις αφίξεις θα πρέπει να υπάρξει άνοδος και στις εισπράξεις».

Χαμηλός ΦΠΑ – περισσότερες επενδύσεις
Σημαντική παράμετρος η διαμόρφωση της νομοθεσίας για την εξοχική κατοικία

Πού πρέπει να στραφεί το ελληνικό τουριστικό προϊόν;

«Και πάλι δεν πρέπει να γυρίσετε την πλάτη στα ιστορικά δυνατά σας στοιχεία. Παραδοσιακά η Ελλάδα έχει συνδεθεί και έχει χτίσει το μεγαλύτερο μέρος της υποδομής της στο μοντέλο «ήλιος – παραλία – νησιά» και τη δύναμη της σχέσης της χώρας με τη θάλασσα. Αυτό πάντα θα πρέπει να είναι ο σκελετός. Πόσοι όμως γνωρίζουν ότι η Ελλάδα είναι και προορισμός για σκι; Οι νέες τάσεις στα ταξίδια και τον τουρισμό πλέον εστιάζουν περισσότερο στις πολιτισμικές εμπειρίες και δεν αναφέρομαι στα μνημεία αλλά στις άυλες πολιτισμικές εμπειρίες, όπως η γαστρονομία, το κρασί, η μουσική, η τέχνη. Αυτά είναι ακόμη αναξιοποίητα στην Ελλάδα. Οταν μιλάμε για διαφοροποίηση, εννοούμε ο κόσμος να κοιτάξει στην «ψυχή» της Ελλάδας. Η διαφοροποίηση είναι το πιο κρίσιμο στοιχείο για την αντιμετώπιση της εποχικότητας».

Ποιες είναι οι προϋποθέσεις για τουριστικές επενδύσεις;
«Η Ελλάδα είναι ήδη ένα ελκυστικό μέρος για τουριστικές επενδύσεις για πολλούς λόγους. Είναι μέρος της Ευρώπης, ένα από τα πιο σταθερά και διάφανα επενδυτικά περιβάλλοντα, που είναι απαραίτητα για κάποιον που επενδύει σοβαρά και μακροπρόθεσμα. Παράλληλα η Ελλάδα προτιμάται για το προϊόν της. Αυτό που χρειάζεται να γίνει επιπλέον είναι να καταστεί το επενδυτικό πακέτο πιο ιδιαίτερο, με κίνητρα που στοχεύουν συνειδητά σε επενδύσεις στον τουρισμό. Ο χαμηλότερος ΦΠΑ είναι πάντα πιο ελκυστική παράμετρος, τα μακροπρόθεσμα οφέλη σε σχέση με το εργατικό δυναμικό και το κόστος ζωής, αγαθών, της ενέργειας και των τροφίμων είναι πολύ σημαντικά για τη βιομηχανία της φιλοξενίας. Η ενέργεια θα είναι ένας πολύ σημαντικός παράγοντας που θα βαρύνει την απόφαση για το πού θα γίνει μια επένδυση. Και η Ελλάδα μπορεί να γίνει πιο ανταγωνιστική και καινοτόμα στο να παρέχει ενεργειακές λύσεις και εναλλακτικές».

Η τουριστική κατοικία συμβαδίζει με την ανάπτυξη και την αειφορία;
«Τα επαναλαμβανόμενα ταξίδια και τα ταξίδια σε συγγενείς και φίλους είναι το δεύτερο πιο δημοφιλές είδος τουρισμού στον κόσμο μετά τα ταξίδια αναψυχής. Καλύπτουν ποσοστό 20%-22% στον παγκόσμιο τουρισμό. Η δεύτερη/εξοχική κατοικία εντάσσεται σε αυτή την κατηγορία γιατί είναι ένα ταξίδι που επαναλαμβάνεται. Μπορεί να μη μένεις σε ξενοδοχείο αλλά ξοδεύεις χρήματα σε εστιατόρια, αγορές κτλ. Αρχικά δε ενισχύει πολύ την αγορά ακινήτων. Ο πληθυσμός παγκοσμίως ζει περισσότερο και συνταξιοδοτείται στα 65 του έχοντας άλλα 20-25 χρόνια ζωής. Αυτοί οι άνθρωποι αναζητούν μέρη για να αποσυρθούν και έχουν ένα σταθερό εισόδημα. Η Ελλάδα μπορεί να αρχίσει να προωθείται προς αυτόν τον προσανατολισμό διαμορφώνοντας νομοθεσία που να εκφράζει στον κόσμο ότι είναι «ανοιχτή» στη δεύτερη κατοικία και πιο ανταγωνιστική από άλλους προορισμούς».

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Οικονομία
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk