• Αναζήτηση
  • Τι βγαίνει όταν συνδυάζεις όπερα με τζαζ;

    Βρισκόμαστε στο 1537 όπου σε ένα σκοτεινό θέατρο του Παρισιού στη Μονμάρτη ο τραγουδιστής Tenorman παρουσιάζει το Φάντασμα της Όπερας και ο Voodoo Drummer παίζει κρουστά. Μετά όμως από την αποτυχία της παράστασης, η οποία κατέβηκε αμέσως, ο Voodoo Drummer προσέλαβε τον Tenorman στη δική του που όμως δεν έγινε ποτέ. Αφού τα χρόνια περάσανε και οι δύο πρωταγωνιστές έζησαν μαζί πολέμους και ιστορικές στιγμές, αποφάσισαν τελικά να δημιουργήσουν τους Opera Chaotique, δίνοντας την πρώτη τους παράσταση τον Μάιο του 2011.

     Η παραπάνω ιδιαίτερη ιστορία χαρακτηρίζει απόλυτα το εξίσου ιδιόμορφο δίδυμο των Γιώργου Τζιουβάρα – Tenorman  και Χρήστου Κουτσογιάννη – Voodoo Drummer. Συνδυάζοντας τις γνώσεις για την όπερα και την κλασική μουσική του πρώτου με τις τζαζ καταβολές του δεύτερου, οι Opera Chaotique παρουσιάζουν κάθε Δευτέρα στο Half Note μια πρωτότυπη μουσική παράσταση. Ο τραγουδιστής της όπερας, Tenorman, προσπάθησε να αποκωδικοποιήσει για εμάς – όσο είναι βέβαια δυνατό- τα στοιχεία της χαοτικής τους όπερας.  

     

    Για ποιο λόγο διαλέξατε το όνομα «Opera Chaotique»;

    Το όνομα από μόνο του τα λέει όλα γιατί είμαστε ξεκάθαρα χαοτικοί τύποι. Πρόκειται  πραγματικά για μια χαοτική όπερα, μια χαοτική ιστορία, όπου αν και υπάρχει αρχή, μέση και τέλος, και πάλι δεν μπορώ να περιγράψω ακριβώς τι γίνεται λόγω του χάους. Δεν θέλω άλλωστε να δικαιολογήσω το χάος μου, αλλά το τονίζω και το επιβεβαιώνω.

    Πώς ακριβώς συνδυάζονται η όπερα με την τζαζ και τι προκύπτει από αυτό;

     Ο voodoo drummer είναι ένας καθαρός τζαζ ντράμερ ο οποίος έπαιζε και στη Νέα Ορλεάνη. Εγώ είμαι ένα τύπος που ασχολούμαι με την όπερα και την κλασική μουσική γενικότερα, καθώς και με άλλα είδη μουσικής. Αποφασίσαμε λοιπόν να ενώσουμε τις ειδικότητες μας για να κάνουμε κάτι πρωτότυπο και για μας. αλλά και για να προσφέρουμε στον κόσμο κάτι ενδιαφέρον. Του δίνουμε ουσιαστικά τζαζ, όπερα και άλλα είδη με τα οποία δεν είναι και τόσο εξοικειωμένος, ειδικά την όπερα που μοιάζει κάτι δύσκολο για τον έλληνα και του είναι απρόσιτη. Εμείς λοιπόν το δίνουμε απλόχερα, με έναν τρόπο που θα τον κάνει και να γελάει. Ο τρόπος είναι βέβαια κωμικός, αλλά όχι και κοροϊδευτικός. Επειδή σεβόμαστε απόλυτα τους συνθέτες, τραγουδάμε και παίζουμε κανονικά, η μουσική είναι αυτή που πρέπει να είναι. Απλά κάνουμε διασκευές και συνδυάζουμε για παράδειγμα την όπερα με κάποια ελληνικά παραδοσιακά για να δείξουμε πως τελικά έχουν κοινά και ταιριάζουν. Θέλουμε να δείξουμε πως η τζαζ με την όπερα από την αρχή του 20ου αιώνα είχαν πολλές ομοιότητες.

    Αρκετοί πιστεύουν ότι δεν πρέπει να πειράζει κανείς ορισμένα ιερά κομμάτια μουσικής. Εσείς τι άποψη έχετε;

     Εξαρτάται από τον τρόπο που κάποιος παίζει μαζί τους, κατά πόσο δηλαδή θα το αλλάξει και με γούστο. Εμείς δεν αλλάζουμε τις μελωδίες και τα τραγουδάμε κανονικά, απλά τα συνδυάζουμε με κάποια άλλα με έναν τρόπο ευχάριστο. Κάποιοι άλλοι το αλλάζουν με διαφορετικό τρόπο και αυτό σε ορισμένους αρέσει , ενώ σε άλλους όχι, είναι θέμα γούστου. Τα ιερά πράγματα πρέπει όμως και να εξελίσσονται.

    Τι ακριβώς περιλαμβάνει το μουσικό πρόγραμμα;

    Εκτός από τις διασκευές που είναι από μιούζικαλ, καθαρή τζαζ και όπερα, έχουμε και αρκετές δικές μας συνθέσεις που χωρίζονται σε δύο μικρότερα project που μπορούν να παιχτούν και μόνα τους αργότερα. Πρόκειται, λοιπόν, για την μελοποίηση ποιημάτων του Τσαρλς Μπουκόφσκι, που ήδη υπάρχουν και είναι τραγούδια στο διαδίκτυο, και το «Death of the Phantom of the Opera», που κυκλοφορεί ήδη από την εταιρεία Hidden Track Είναι η ιστορία του Φαντάσματος της Όπερας στη Νέα Ορλεάνη όπου και ερωτεύεται και τελικά πεθαίνει.

    Εν μέσω οικονομικής κρίσης, υπάρχει καθόλου το πολιτικό στοιχείο στην παράσταση;

     Η οικονομική κρίση υπήρχε από τη στιγμή που ξεκίνησε η όπερα τον περασμένο Μάιο, αλλά για μας ήταν μια πραγματικότητα από πριν, οπότε δεν μας λέει κάτι τώρα. Δύο είναι τα χαρακτηριστικά του «Opera Chaotique». Το πρώτο είναι ότι δεν αναφερόμαστε καθόλου στην πολιτική επικαιρότητα, σε πράγματα δηλαδή που θα θυμίζουν στον κόσμο την καθημερινότητα. Θέλουμε να τον ταξιδεύσουμε κάπου άλλου, σε μία άλλη διάσταση. Το δεύτερο είναι ότι δεν βρίζουμε.

    Τι ακριβώς θέλετε να μεταδώσετε στο κοινό με αυτή την χαοτική όπερα; Τι θα σημαίνει επιτυχία στο τέλος της βραδιάς;

     Θέλουμε να απολαύσουν τη μουσική και το επόμενο πρωί να ξυπνήσουν με ένα χαμόγελο. Αυτό είναι πραγματικά κάτι που μας λένε πολλοί ότι τους συμβαίνει. Εκεί έγκειται και η πραγματική επιτυχία για μας, στο να έχουν πάρει κάτι όσοι είδαν την παράσταση. Έτσι νιώθουμε και εμείς καλά, όταν δηλαδή έχουμε κάνει και προσφέρει κάτι. Θέλουμε να έρχονται σε εμάς, όχι ακριβώς για να αποδράσουν, αλλά κυρίως για να δουν πως υπάρχει και κάτι άλλο, ότι μπορούν και αυτοί να πετύχουν. Εφόσον συμβαίνει αυτό, το να δίνουμε δηλαδή ελπίδα, εμείς το δεχόμαστε με μεγάλη χαρά.

    Πρόσφατα κάνατε μια μικρή περιοδεία και στο εξωτερικό. Πως ήταν η εμπειρία με το εκεί κοινό;

     Ήταν μια μεγάλη απογοήτευση! Στο Βερολίνο μας πετούσαν λουκάνικα, στη Βαρκελώνη παέγια και στο Βελιγράδι μεγάλα σνίτσελ που πονούσαν κιόλας. Πέρα όμως από την πλάκα, ήταν ωραία εμπειρία και όπου και αν πηγαίναμε υπήρχε μεγάλη αποδοχή. Υπάρχει τρόπος να επικοινωνήσεις και με το ξένο κοινό και τελικά πετύχαμε αλληλεπίδραση. Την παράσταση άλλωστε τη γράψαμε αρχικά στα αγγλικά γιατί θέλουμε να την προωθήσουμε στο εξωτερικό και να αναγνωρίζεται η δουλειά μας και σε ένα περισσότερο διεθνές πλαίσιο. Η «Opera Chaotique» έχει βέβαια ως κύρια βάση της τη μουσική και δεν στηρίζεται εξ ολοκλήρου στην αλληλεπίδραση και τον αυτοσχεδιασμό. Η ουσία της είναι η μίξη της όπερας και της τζαζ. Το κοινό στο εξωτερικό έχει απλά περισσότερη μουσική παιδεία για αυτά τα είδη, αυτή είναι και η ουσιαστική μόνη διαφορά.

    Αν ήταν να παρομοιάσετε τη σημερινή κατάσταση στην Ελλάδα με μια όπερα, ποια θα ήταν αυτή;

    Οι Παλιάτσοι του Ρουτζέρο Λεονκαβάλο, γιατί είμαστε παλιάτσοι.

     

    Στην παράσταση συμμετέχουν ο Σταύρος Παργινός στο σέλο, η σοπράνο Λητώ Μεσσήνη και η mezzo σοπράνο Ελένη Σωτηρίου,  ο βαρύτονος Νικόλαος Καραγκιαούρης  και οι χορεύτριες Μαργαρίτα Αμαραντίδη και Ελευθερία Ελβανίδη.

     

    *Ημέρες και ώρες παραστάσεων: Δευτέρα  13, 20 & 27 Φεβρουαρίου στις 21:30

    Γενική είσοδος (χωρίς ποτό) : 12€

    HALF NOTE JAZZ CLUB, Τριβωνιανού 17, Μετς, 11636, Αθήνα

    BHMAgazino
    Σίβυλλα
    • Έντυπη έκδοση Στη σκιά του ηφαιστείου… Η χρυσόξανθη πλεξούδα με τη χαρακτηριστική πορτοκαλί κορδέλα του Hermes στο κάτω μέρος μπλέχτηκε ξαφνικά στις… μεταξένιες ψηφίδες του... ΣΙΒΥΛΛΑ
    Helios Kiosk