63η ΔΙΕΘΝΗΣ ΕΚΘΕΣΗ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΥ - ΦΡΑΓΚΦΟΥΡΤΗ 2009

Ολική επαναφορά σε πράσινο φόντο

ΕΠΙΚΑΙΡΟ όσο ποτέ άλλοτε το σύνθημα «Α Μoving Εxperience» που χαρακτηρίζει την 63η Εκθεση Αυτοκινήτου της Φραγκφούρτης δεν εκφράζει απλώς την εμπειρία κίνησης που βιώνει ο επισκέπτης τριγυρνώντας στους χαώδεις εκθεσιακούς χώρους της εφετινής διοργάνωσης. Αποτυπώνει παράλληλα το κλίμα που επικρατεί στο παρασκήνιο της διεθνούς αυτοκινητοβιομηχανίας τη συγκεκριμένη χρονική περίοδο, με την άνοδο των ευρωπαϊκών πωλήσεων για τρίτο συνεχόμενο μήνα- τον Αύγουστο- να δίνει την αφορμή για ασφαλέστερες προβλέψεις σχετικά με το τέλος της κρίσης που ταλανίζει τον κλάδο τον τελευταίο χρόνο. Βαδίζοντας, ήδη από το καλοκαίρι του 2008, πάνω σε κινούμενη άμμο εξαιτίας της διεθνούς οικονομικής ύφεσης που προκάλεσε τη δραματική μείωση των πωλήσεων καινούργιων αυτοκινήτων και τη δραστική περικοπή θέσεων εργασίας στις γραμμές παραγωγής και στα δίκτυα διανομής,η γερμανική έκθεση μοιάζει να αποτελεί ένα σταθερό- και σίγουρα «πράσινο» εξαιτίας της πληθώρας οικολογικών μοντέλων- διάδρομο κίνησης ο οποίος στηρίζεται στα αποτελέσματα των προγραμμάτων απόσυρσης που εφαρμόζονται στις περισσότερες χώρες της Γηραιάς Ηπείρου αλλά και πέρα από αυτήν.

ΕΠΙΚΑΙΡΟ όσο ποτέ άλλοτε το σύνθημα «Α Μoving Εxperience» που χαρακτηρίζει την 63η Εκθεση Αυτοκινήτου της Φραγκφούρτης δεν εκφράζει απλώς την εμπειρία κίνησης που βιώνει ο επισκέπτης τριγυρνώντας στους χαώδεις εκθεσιακούς χώρους της εφετινής διοργάνωσης. Αποτυπώνει παράλληλα το κλίμα που επικρατεί στο παρασκήνιο της διεθνούς αυτοκινητοβιομηχανίας τη συγκεκριμένη χρονική περίοδο, με την άνοδο των ευρωπαϊκών πωλήσεων για τρίτο συνεχόμενο μήνα- τον Αύγουστο- να δίνει την αφορμή για ασφαλέστερες προβλέψεις σχετικά με το τέλος της κρίσης που ταλανίζει τον κλάδο τον τελευταίο
χρόνο. Βαδίζοντας, ήδη από το καλοκαίρι του 2008, πάνω σε κινούμενη άμμο εξαιτίας της διεθνούς οικονομικής ύφεσης που προκάλεσε τη δραματική μείωση των πωλήσεων καινούργιων αυτοκινήτων και τη δραστική περικοπή θέσεων εργασίας στις γραμμές παραγωγής και στα δίκτυα διανομής,η γερμανική έκθεση μοιάζει να αποτελεί ένα σταθερό- και σίγουρα «πράσινο» εξαιτίας της πληθώρας οικολογικών μοντέλων- διάδρομο κίνησης ο οποίος στηρίζεται στα αποτελέσματα των προγραμμάτων απόσυρσης που εφαρμόζονται στις περισσότερες χώρες της Γηραιάς Ηπείρου αλλά και πέρα από αυτήν.

Με τις πωλήσεις αυτοκινήτων στη διευρυμένη ΕΕ να τρέχουν με ρυθμό -8,1% (9.565.717 πωλήσεις την περίοδο Ιανουαρίου- Αυγούστου 2009 έναντι 10.414.134 το αντίστοιχο χρονικό διάστημα του 2008, σύμφωνα με τα στοιχεία του ΑCΕΑ), στελέχη της αγοράς εκφράζουν αισιοδοξία για το μέλλον.

«Η κρίση στην αυτοκινητοβιομηχανία δεν έχει ακόμη τελειώσει αλλά υπάρχουν ενδείξεις ότι έχουμε φτάσει στο χαμηλότερο σημείο. Μπορούμε πλέον να είμαστε επιφυλακτικά αισιόδοξοι» δήλωσε στο περιθώριο της έκθεσης ο Μartin Winterkorn, διευθύνων σύμβουλος της VW.

Ανάλογες απόψεις εκφράζουν τόσο ο διευθύνων σύμβουλος των Renault και Νissan Carlos Ghosn όσο και ο επικεφαλής της ΒΜW Νorbert Reithofer, με τον πρώτο να προβλέπει ανάκαμψη της ευρωπαϊκής αγοράς στα τέλη του 2010 και τον δεύτερο να θεωρεί ότι οι πωλήσεις premium μοντέλων θα επιταχυνθούν το 2011.

Αναγκαία προϋπόθεση ωστόσο για τη σταθεροποίηση της αγοράς είναι η συνεχής παροχή κινήτρων στους υποψήφιους αγοραστές με τη μορφή γενναίων εκπτώσεων εκ μέρους των εταιρειών, σε συνδυασμό με την παράταση του μέτρου της απόσυρσης και την ξεκάθαρη φορολογική πολιτική που θα εφαρμοστεί στον τομέα του αυτοκινήτου.

Σε αυτή την κατεύθυνση η Οpel ανακοίνωσε την πρόθεσή της να λανσάρει ήδη από την αρχή της εμπορικής πορείας του το ολοκαίνουργιο Αstra με μειωμένες τιμές πώλησης, την ώρα που ο πρόεδρος της Ford Ευρώπης John Flemming ζητεί από τις ευρωπαϊκές κυβερνήσεις παράταση της απόσυρσης για το 2010, υποστηρίζοντας ότι η άρση του μέτρου θα προκαλέσει πτώση των πωλήσεων την επόμενη χρονιά.

Στο ίδιο μήκος κύματος η Τoyota ζήτησε επισήμως από τη νέα ιαπωνική κυβέρνηση διετή παράταση του μέτρουως τον Μάρτιο του 2012- και επιδότηση της αγοράς φιλικών προς το περιβάλλον αυτοκινήτων.

Και ενώ προκαλεί αίσθηση η μαζική απουσία από την εφετινή έκθεση ιαπωνικών αυτοκινητοβιομηχανιών όπως η Νissan, η Ηonda, η Μitsubishi και η Daihatsu, οι οποίες επέλεξαν να εμφανιστούν- κυρίως για λόγους πολιτικής- στην έκθεση αυτοκινήτου του Τόκιο τον ερχόμενο μήνα, τα θέματα που συζητούνται διαρκώς στο παρασκήνιο έχουν ξεκάθαρα ευρωπαϊκό ενδιαφέρον.

Η συμφωνία για την πώληση του πλειοψηφικού πακέτου της Οpel από την GΜ σε κοινοπραξία της οποίας ηγείται η καναδική εταιρεία κατασκευής εξαρτημάτων Μagna, βελτίωσε το κλίμα που επικρατεί στη γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία διαμορφώνοντας συγχρόνως ένα νέο περιβάλλον και στον προεκλογικό αγώνα των κομμάτων που θα διεκδικήσουν την ηγεσία της χώρας στις επικείμενες εκλογές.

Η συνεργασία μεταξύ της ιαπωνικής Μitsubishi και του γαλλικού ομίλου ΡSΑ είναι ήδη γεγονός, με πρώτο δείγμα το ηλεκτρικό Ρeugeot i-ΟΝ, ενώ ο γαλλικός όμιλος ενισχύει ταυτόχρονα τους δεσμούς του και με την ΒΜW για την από κοινού εξέλιξη και παραγωγή κινητήρων και εξαρτημάτων. Ταυτόχρονα προετοιμάζεται μία ακόμη γαλλογερμανική σύμπραξη μεταξύ Renault και ΜercedesΒenz για την ανταλλαγή τεχνογνωσίας στον τομέα των μικρών αυτοκινήτων με στόχο, μεταξύ άλλων, την εξέλιξη της γκάμας του Smart. Στο επίκεντρο των συζητήσεων βρίσκονται επίσης η πρόθεση της κινεζικής αυτοκινητοβιομηχανίας Geely να αποκτήσει από τη Ford τη Volvo αλλά και η απόφαση της επίσης κινεζικής Βeijing Αuto να συμμετάσχει στο μετοχικό κεφάλαιο του ομίλου Κoenigsegg, νέου ιδιοκτήτη της σουηδικής Saab.

Πλανήτης «Αυτοκίνητο»
Αν σε περασμένες εκθέσεις η πράσινη τεχνολογία αποτελούσε απλώς ένα βλέμμα στο μέλλον με αβέβαιη εμπορική προοπτική ή ένα εργαλείο marketing για να βρεθεί κανείς στα πρωτοσέλιδα των εφημερίδων, στην εφετινή διοργάνωση τα πάντα αποπνέουν τη βεβαιότητα ότι σχέδια ετών είναι πια εφικτά. Οι αυτοκινητοβιομηχανίες ανακοινώνουν σαφή χρονοδιαγράμματα για την κυκλοφορία των καθαρότερων αυτοκινήτων, οι δημοσιογράφοι μετακινούνται από τον έναν εκθεσιακό χώρο στον άλλον με ηλεκτρικά, υβριδικά ή συμβατικά αυτοκίνητα εξαιρετικά χαμηλής κατανάλωσης και εκπομπής ρύπων, ενώ ο επισκέπτης μπορεί να κάνει ένα test-drive ακόμη και με το ηλεκτρικό σπορ roadster Τesla.

Ανάμεσα στις 82 παγκόσμιες πρεμιέρες και στα εκατοντάδες αυτοκίνητα κάθε κατηγορίας που εκτίθενται στη Φραγκφούρτη ξεχωρίζουν υβριδικά (Ηybrid) και υβριδικά με πρίζα (Ρlug-in Ηybrid) μοντέλα, ηλεκτρικά (ΕV) και ηλεκτρικά ευρείας ακτίνας (Εxtended-Range Εlectric Vehicle) αυτοκίνητα, αλλά και Fuel Cell (κυψέλης καυσίμου) μοντέλα.

Σε επίπεδο κατασκευαστών ξεχωρίζει στο χολ 3 η Αudi με το e-tron, ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο υψηλών επιδόσεων με τετρακίνηση, μπαταρίες ιόντων λιθίου και αυτονομία μεγαλύτερη των 200 χλμ.,

το οποίο πλαισιώνεται από το Α4 3.0 ΤDΙ clean diesel που λανσάρεται ως η καθαρότερη diesel υλοποίηση που υπάρχει ως τώρα.

Στον ίδιο όμιλο και στον ίδιο χώρο η VW παρουσιάζει μεταξύ άλλων το ριζοσπαστικό διθέσιο L1 με υβριδική τεχνολογία και κατανάλωση 1,38 λίτρων diesel ανά 100 χλμ. και το ηλεκτρικό τετραθέσιο αυτοκίνητο πόλης Ε-Up! με μπαταρία λιθίου που παρέχει αυτονομία 130 χλμ. και θα κυκλοφορήσει το 2013.

Στο χολ 3.1 η Volvo εκθέτει μεταξύ άλλων εκδόσεις της γκάμας της με plug-in Ηybrid τεχνολογία, με εμπορικό ορίζοντα το 2012, ενώ η Ford παρουσιάζει το πρωτότυπο ηλεκτρικό Focus ΒΕV.

Στο χολ 5 διακρίνονται η υβριδική Ρorsche Cayenne, το τετραθέσιο ηλεκτρικό Τesla Μodel S και το Τesla Roadster βελτιωμένο από την Βrabus, όπως και το «ανεξάρτητο» Fisker Κarma, ένα πολυτελές υβριδικό με δύο ηλεκτρικά μοτέρ που φορτίζει από την πρίζα και έχει αυτονομία 480 χλμ. ενώ η τελική του ταχύτητα αγγίζει τα 200 χλμ./ ώρα.

Στο χολ 6 ξεχωρίζει το τετραθέσιο ηλεκτρικό Οpel Αmpera με μηδενικούς ρύπους και αυτονομία 500 χλμ., αλλά και δύο ηλεκτρικά Ρeugeot, το iΟn με ηλεκτρικό μοτέρ 64 ίππων, μπαταρίες ιόντων λιθίου που φορτίζουν σε έξι ώρες και αυτονομία 130 χλμ. το οποίο θα διατίθεται στο τέλος του 2010 και το ηλεκτροκίνητο ΒΒ1 με μήκος μόλις 2,5 μέτρα και χώρους για τέσσερις επιβάτες.

Στον ίδιο χώρο βρίσκονται με τα σήματα της Τoyota, το υβριδικό Αuris και το Ρrius που φορτίζει από την πρίζα, το ηλεκτρικό iQ και το FCΗV με κυψέλες υδρογόνου και αυτονομία 840 χλμ.

Στο χολ 11 αναπτύσσονται τα εκθέματα των ΒΜW και ΜΙΝΙ όπου την παράσταση κλέβουν το υβριδικό Concept Vision Εfficient Dynamics της πρώτης με τρικύλινδρο turbodiesel μοτέρ και δύο ηλεκτροκινητήρες με συνδυαστική ισχύ 356 ίππων, οι υβριδικές Χ6 και 7 Series, αλλά και το ηλεκτρικό ΜΙΝΙ με μπαταρίες ιόντων λιθίου, το οποίο προορίζεται ήδη για τις αγορές της Γερμανίας, της Βρετανίας και των ΗΠΑ.

Την εικόνα της εφετινής έκθεσης ολοκληρώνει–ή κατ΄ άλλους ανοίγει καθώς ο πύργος της βρίσκεται στην είσοδο- η οικολογική παρουσία της Μercedes-Βenz, η οποία εκθέτει μεταξύ άλλων τη νέα ηλεκτρική σπορ SLS ΑΜG που φορτίζεται στην πρίζα, με τέσσερα ηλεκτρικά μοτέρ συνολικής ισχύος 526 ίππων. Υπάρχει επίσης το πρωτότυπο Βlue Ζero Ε-Cell Ρlus με μπαταρίες ιόντων λιθίου, συνδυασμό ηλεκτροκινητήρα 136 ίππων και τρικύλινδρου βενζινοκινητήρα 67 ίππων σε ρόλο γεννήτριας, με αυτονομία 600 χλμ., η S 500 Ρlug-in Ηybrid με κατανάλωση μόλις 3,2 λίτρα ανά 100 χλμ. και εκπομπή διοξειδίου του άνθρακα 74 γρ./ χλμ., το ηλεκτρικό Smart ΕV, αλλά και το πρώτο μοντέλο παραγωγής με κυψέλες καυσίμου της γερμανικής φίρμας που διαθέτει ηλεκτροκινητήρα 136 ίππων και φέρει τα διακριτικά Β-Class F-CΕLL.

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Οικονομία
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk