Ως το τέλος του Φεβρουαρίου αναμένεται να είναι έτοιμο το πρώτο σχέδιο για την αποκρατικοποίηση της Ελληνικής Βιομηχανίας Οχημάτων (ΕΛΒΟ) αφού η εταιρεία που ανέλαβε αυτό το καθήκον ­ η Credit Commercial de France ­ έχει δεσμευθεί απέναντι στους τέσσερις μετόχους να ετοιμάσει τότε τη σχετική πρόταση. Συγκεκριμένα η Credit Commercial de France με συμβόλαιο που υπέγραψε με τους τέσσερις μετόχους ­ εκπροσώπους του ελληνικού Δημοσίου, της ΕΤΒΑ, της Γενικής Τράπεζας και του Μετοχικού Ταμείου Στρατού ­ ανέλαβε καθήκοντα χρηματοοικονομικού συμβούλου για την αποπεράτωση της διαδικασίας αποκρατικοποίησης της βορειοελλαδίτικης επιχείρησης.


Σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα, η διαδικασία θα χωρισθεί σε δύο φάσεις. Πρώτον, ως το τέλος του Φεβρουαρίου η ξένη εταιρεία θα ετοιμάσει τη συνολική πρόταση αποκρατικοποίησης με όλα τα εναλλακτικά σενάρια, την οποία θα καταθέσει προς συζήτηση στη Διυπουργική Επιτροπή Αποκρατικοποίησης. Η τελευταία πιθανώς θα υιοθετήσει κάποιο από τα σενάρια, ενώ στη δεύτερη φάση ενδέχεται να αναλάβει το έργο ανεύρεσης και επιλογής των ξένων επενδυτών.


Ας σημειωθεί ότι αυτή τη στιγμή η κατανομή του μετοχικού κεφαλαίου της ΕΛΒΟ έχει ως εξής: ελληνικό Δημόσιο 39%, ΕΤΒΑ 36%, Γενική Τράπεζα 13,5%, Μετοχικό Ταμείο Στρατού 5,5% και Promot Λαϊνόπουλος 6%. Σύμφωνα με αποκλειστικές πληροφορίες που έχει στη διάθεσή του «Το Βήμα», ο κ. Ι. Λαϊνόπουλος, ο οποίος είναι ο μόνος ιδιώτης μέτοχος της ΕΛΒΟ, έχει κάνει αίτηση στη διοίκηση της Γενικής Τράπεζας να αγοράσει το ποσοστό που η τελευταία κατέχει στην ΕΛΒΟ. Το ενδιαφέρον του κ. Λαϊνόπουλου, ο οποίος ας σημειωθεί ότι είναι ο σημαντικότερος επίσημος αντιπρόσωπος της Mercedes-Benz Hellas, έχει εκδηλωθεί προ διετίας, ενώ σύμφωνα με την προσφορά του ο ίδιος ήταν διατεθειμένος τότε να εξαγοράσει το 13,5% των μετοχών της ΕΛΒΟ έναντι του ποσού των 340 εκατ. δραχμών.


Ο κ. Λ. Σακελλάρης, πρόεδρος του διοικητικού συμβουλίου της ΕΛΒΟ, εξηγεί: «Αμέσως μετά την απόφαση της διυπουργικής επιτροπής και εφόσον βεβαίως επιλεγεί κάποιο από τα σενάρια που θα προτείνει η Credit Commercial de France, θα γίνει δυνατή η αναζήτηση του επενδυτή ίσως μέσα σε διάστημα έξι μηνών». Είναι βεβαίως πολύ ενωρίς, αλλά οι άνθρωποι που έχουν την ευθύνη λειτουργίας αυτής της στρατηγικής σημασίας βιομηχανίας πιστεύουν ότι η καλύτερη λύση για το μέλλον της ΕΛΒΟ είναι η διατήρηση του δημοσίου ελέγχου της επιχείρησης και η διάθεση μεγάλου πακέτου μειοψηφίας σε ιδιώτη επενδυτή. Μαζί με την πώληση των μετοχών προτείνεται επίσης να ανατεθεί στον ιδιώτη και η ανάληψη της διοίκησης της εταιρείας.


«Η εξασφάλιση κερδοφόρου πορείας της εταιρείας» προσθέτει ο κ. Σακελλάρης «εκτός των άλλων συνδέεται και με μία ακόμη επιλογή: η ΕΛΒΟ θα πρέπει να συνεχίσει να παράγει για λογαριασμό των Ενόπλων Δυνάμεων κάποια τεθωρακισμένα οχήματα, όπως ακριβώς έκανε και με το «Λεωνίδας». Για να λέμε τα πράγματα με το όνομά τους, η ΕΛΒΟ επί δέκα χρόνια επιβίωνε με την παραγωγή των «Λεωνίδας». Τώρα που το πρόγραμμα αυτό ολοκληρώθηκε πρέπει να γίνει κάποια άλλη παραγγελία, όπως, για παράδειγμα, αυτή που αφορά τα «Κένταυρος», πρόταση που ήδη έχουμε κάνει στην ηγεσία του Στρατού».


Οι συνολικές πωλήσεις της ΕΛΒΟ κατά το 1998 ανέρχονται σε 31 δισ. δραχμές, ενώ στον ισολογισμό που θα παρουσιάσει η εταιρεία για το προηγούμενο έτος αναμένεται να εμφανίσει ζημίες.