Ο Βασίλης Παπαβασιλείου σκηνοθετεί και παίζει στην «Ψευτοϋπηρέτρια» του Μαριβό που παρουσιάζεται στην Πάτρα

Ενας ιππότης με άρωμα γυναίκας

θεάτρο Ενας ιππότης με άρωμα γυναίκας Ο Βασίλης Παπαβασιλείου σκηνοθετεί και παίζει στην «Ψευτοϋπηρέτρια» του Μαριβό που παρουσιάζεται στην Πάτρα Αν και δεν είναι από τα πιο γνωστά έργα του Μαριβό, το επέλεξε ο Βασίλης Παπαβασιλείου και το παρουσιάζει στην Πάτρα. Πρόκειται για την «Ψευτοϋπηρέτρια», που γράφτηκε το 1724 (μαζί με το θεατρικό «Ο μεταμφιεσμένος πρίγκιπας»), μια χρονιά δύσκολη για τον συγγραφέα.




Αν και δεν είναι από τα πιο γνωστά έργα του Μαριβό, το επέλεξε ο Βασίλης Παπαβασιλείου και το παρουσιάζει στην Πάτρα. Πρόκειται για την «Ψευτοϋπηρέτρια», που γράφτηκε το 1724 (μαζί με το θεατρικό «Ο μεταμφιεσμένος πρίγκιπας»), μια χρονιά δύσκολη για τον συγγραφέα. Είχε ήδη χάσει τη γυναίκα του. Ακολούθησε η οικονομική καταστροφή του, η οποία και τον σημάδεψε για το υπόλοιπο του βίου του, αφού δεν επανήλθε σχεδόν ποτέ οικονομικά. «Το άστρο του έρωτα και της τύχης είχε εκλείψει από τον ουρανό του» λέει ο σκηνοθέτης. «Γι’ αυτό και ένα από τα μοτίβα της «Ψευτοϋπηρέτριας» είναι η απληστία και το πού μπορεί να οδηγήσει τον άνθρωπο. Κεντρικός ήρωας είναι ο προικοθήρας Λέλιο. Θα έλεγα ότι μέσα από τον Λέλιο κάνει έμμεσες αυτοβιογραφικές νύξεις». Σε αυτή τη φάση, όπως εξηγεί ο Βασίλης Παπαβασιλείου, «ο Μαριβό αισθάνεται την ανάγκη να ξαναπατήσει στη γη του θεάτρου και αυτό μας επιτρέπει να ανιχνεύσουμε και στα δύο έργα του 1724 μια συνομιλία με τον Σαίξπηρ της «Δωδεκάτης νύχτας» και του «Οπως σας αρέσει»».


Το στοιχείο της μεταμφίεσης δεσπόζει στην «Ψευτοϋπηρέτρια» του Μαριβό: «Εδώ έχουμε μια γυναίκα μεταμφιεσμένη σε άνδρα προκειμένου να μάθει το ποιόν του υποψήφιου συζύγου της. Μην ξεχνάμε ότι βρισκόμαστε σε μια εποχή που οι γυναίκες βρίσκονται υπό περιορισμό. H ηρωίδα του Μαριβό δράττεται της ευκαιρίας ενός χορού και μεταμφιέζεται σε άντρα για να παρακολουθήσει τον μέλλοντα σύζυγό της. Και μαθαίνει τα πάντα. Ανακαλύπτει έτσι ότι είναι προικοθήρας» λέει ο σκηνοθέτης. H μεταμφίεση της κοπέλας σε ιππότη την οδηγεί στην ανακάλυψη της κοινωνίας. «Πρόκειται για ένα έργο-κατάφαση στην περιπέτεια, για ένα ταξίδι προς την Ιθάκη». Οσο για τη σκηνογραφική άποψη της παράστασης, ο Βασίλης Παπαβασιλείου επισημαίνει: «Δεν κάναμε καμία μεταφορά ούτε κανέναν εκσυγχρονισμό. Κρατήσαμε στοιχεία όχι ακριβώς της εποχής αλλά με ενδυματολογικές νύξεις στο παρελθόν. Ο σκηνικός χώρος θα έλεγα ότι παραμένει ουδέτερος».


Μιλώντας σε πιο προσωπικό τόνο ο σκηνοθέτης, ο οποίος μετρά με την «Ψευτοϋπηρέτρια» τον τέταρτο Μαριβό της καλλιτεχνικής πορείας του, σημειώνει: «Επανέρχομαι στον Μαριβό γιατί είναι ο συγγραφέας που με βοηθάει να θέτω στον εαυτό μου το ερώτημα «πώς συμβαίνει το θέατρο;». Οσο για τη δική μου συμμετοχή στην παράσταση, θα έλεγα ότι έγινε γιατί συμπληρώνει τη σκηνοθετική μου εργασία και ολοκληρώνει την αίσθηση που έχω για τα πράγματα. Πρέπει, τέλος, να προσθέσω ότι η εμπειρία του Ρίτσου (σ.σ.: πρόκειται για την «Ελένη» του Γιάννη Ρίτσου που σκηνοθέτησε και έπαιξε ο ίδιος με μεγάλη επιτυχία) αναθέρμανε την ανάγκη μου για τη σκηνή».


H «Ψευτοϋπηρέτρια» του Μαριβό παρουσιάζεται από το ΔΗΠΕΘΕ Πάτρας. Μετάφραση: Γιάννης Βαρβέρης, σκηνοθεσία: Βασίλης Παπαβασιλείου, σκηνικά – κοστούμια: Γιώργος Ζιάκας, φωτισμοί: Αντώνης Παναγιωτόπουλος. Παίζουν: Χρήστος Λούλης, Αθηνά Μαξίμου, Βασίλης Παπαβασιλείου, Χρόνης Παυλίδης, Αλεξάνδρα Σακελλαροπούλου, Γιάννης Χαρίσης. Παραστάσεις στο θέατρο Απόλλων, κάθε βράδυ εκτός Δευτέρας και Τρίτης, ως τις 4 Απριλίου. ΜΥΡΤΩ ΛΟΒΕΡΔΟΥ

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Πολιτισμός
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk