Αυξημένο κατά 33%, στα 0,61 ευρώ το λίτρο, θα διατεθεί εφέτος από τις 17 Οκτωβρίου το πετρέλαιο θέρμανσης. Τον Απρίλιο το θέρμανσης είχε «κλείσει» με 0,46 ευρώ το λίτρο και ήταν ήδη αυξημένο κατά 20% σε σχέση με το 2003. Οι διεθνείς τιμές αλλά και η εσωτερική κερδοσκοπία των μεταφορέων και των βυτιοφορέων είναι φανερό ότι «θα κάνουν πάλι το θαύμα τους». Το ζητούμενο είναι πού θα φθάσει η τιμή όταν «σφίξουν» τα κρύα, περί το τέλος Νοεμβρίου. Το πετρέλαιο θέρμανσης θα διατίθεται στην αγορά ως τα μέσα Απριλίου με μειωμένη τιμή λόγω της μείωσης του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης από 245 σε 21 ευρώ ανά χιλιόλιτρο. Οι τιμές του πετρελαίου θέρμανσης δεν είναι το μοναδικό πρόβλημα για τους καταναλωτές. Αλλο σημαντικό ζητούμενο είναι οι ελλειμματικές παραδόσεις. Από τους ελέγχους που έκανε πέρυσι το υπουργείο Ανάπτυξης προέκυψε ότι μία στις τρεις παραδόσεις πετρελαίου ήταν ελλειμματική. «Το Βήμα» προτρέπει τους καταναλωτές να έχουν τον νου τους στη διαδικασία παραλαβής του πετρελαίου θέρμανσης και απαντά στις πλέον συνηθισμένες ερωτήσεις «έξυπνης» συμπεριφοράς κατά την παράδοση του πετρελαίου θέρμανσης.


Τι χρειάζεται για την παραλαβή πετρελαίου;


Δεν χρειάζονται ούτε ειδικές γνώσεις ούτε πολύπλοκα και δαπανηρά συστήματα, αρκεί ο καταναλωτής να έχει μια ίσια ξύλινη ή μεταλλική βέργα και ένα μέτρο και να ακολουθήσει την εξής μέθοδο: να ογκομετρηθεί η δεξαμενή για να βρεθεί πόσα λίτρα πετρελαίου αντιστοιχούν στο ένα εκατοστό (που αντιστοιχεί σε έναν πόντο) του ύψους της.


Να μετρηθεί μαζί με τον οδηγό ή τον συνοδηγό του βυτιοφόρου αυτοκινήτου που έφερε το πετρέλαιο πόσα εκατοστά είναι το ύψος του πετρελαίου στη δεξαμενή προτού αρχίσει να δίνει πετρέλαιο. Για αυτή τη μέτρηση η βέργα πρέπει να μπαίνει κατακόρυφα και όχι λοξά. Επίσης να μετρηθεί με τον ίδιο τρόπο το ύψος του πετρελαίου μέσα στη δεξαμενή μετά την παράδοσή του αφού περάσουν πέντε λεπτά τουλάχιστον για να «ηρεμήσει» το πετρέλαιο μέσα στη δεξαμενή. Το ύψος του πετρελαίου μετά την παράδοση μπορεί να είναι ελαφρώς χαμηλότερο επειδή οι δεξαμενές μετά την παραλαβή πετρελαίου παρουσιάζουν μια μικρή διόγκωση.


Χρειάζεται να προσεχθεί κάτι πριν από την πληρωμή;


Επάνω στην απόδειξη πληρωμής που θα δώσει ο οδηγός ή ο συνοδηγός του βυτιοφόρου να έχει γράψει το ύψος σε εκατοστά του πετρελαίου της δεξαμενής πριν και μετά την παράδοσή του. Για να πληρωθεί πρέπει να ληφθούν υπόψη, εκτός από την ένδειξη του μετρητή, και τα εκατοστά πετρελαίου που μπήκαν στη δεξαμενή.


Πώς όμως υπολογίζονται τα λίτρα που αντιστοιχούν σε ένα εκατοστό (δηλαδή, έναν πόντο) ύψους της δεξαμενής;


Ενα απλό παράδειγμα: υπολογίζουμε μια δεξαμενή με διαστάσεις 2 μέτρα μήκος, 1,25 μέτρα πλάτος και 1,25 μέτρα ύψος, που είναι η πλέον συνηθισμένη. Ο όγκος της παραπάνω δεξαμενής είναι 2X1,25X1,25 = 3,125 κυβικά μέτρα, άρα αυτή η δεξαμενή χωράει 3.125 λίτρα. Αφού στα 125 εκατοστά (όλο το ύψος της δεξαμενής) αντιστοιχούν 3.125 λίτρα, στο ένα εκατοστό του ύψους αντιστοιχούν 3.125/125=25 λίτρα.


Επομένως, αν η δεξαμενή είχε μέσα 12 εκατοστά πετρελαίου πριν από την παράδοση και 102 εκατοστά μετά από αυτήν, τότε θα πληρωθεί για 90 (102-12) X 25 = 2.250 λίτρα πετρελαίου.


Υπάρχει διαφορά μεταξύ πετρελαίου θέρμανσης και κίνησης, και πώς αναγνωρίζεται;


Το πετρέλαιο θέρμανσης έχει χρώμα κοκκινωπό ενώ το πετρέλαιο κίνησης έχει χρώμα πράσινο.


Αν, παρ’ όλα αυτά, υπάρχει αμφισβήτηση για την ποσότητα πετρελαίου, τι πρέπει να γίνει;


Να ειδοποιηθεί η αρμόδια υπηρεσία του υπουργείου Ανάπτυξης (τηλ. 1520) και το πετρέλαιο να παραληφθεί υπογράφοντας την ένδειξη «με επιφύλαξη».


Αξίζει να ψάξει κανείς για καλύτερη τιμή ή όλοι πωλούν το ίδιο;


Οπωσδήποτε ρωτήστε και ψάξτε, αναζητήστε τον φθηνότερο, τελικά διαπραγματευθείτε. H τιμή του πετρελαίου διαμορφώνεται ελεύθερα, συνεπώς ψάχνοντας ίσως πετύχετε καλύτερη τιμή από αυτήν του σημερινού προμηθευτή σας.


Ολες οι ποσότητες τιμολογούνται το ίδιο;


Ασφαλώς όχι. Συνιστάται η προμήθεια τουλάχιστον 1.000 λίτρων γιατί για παρόμοιες ποσότητες πολλές εταιρείες προσφέρουν ευκαιρίες. Κάλλιστα 1.000 λίτρα μπορεί να κοστίσουν έπειτα από διαπραγμάτευση λιγότερο από την αγορά 800 λίτρων.


Πρέπει να επιλέγεται ο φθηνότερος προμηθευτής;


Οχι απαραιτήτως. Τα περιθώρια κέρδους είναι ιδιαίτερα χαμηλά στο πετρέλαιο και ο ανταγωνισμός μεγάλος. Ετσι οι μεν τιμές διαφέρουν ελάχιστα μεταξύ τους, ενώ η πολύ χαμηλή τιμή μπορεί να υποκρύπτει λαθραίο αφορολόγητο πετρέλαιο (π.χ., ναυτιλιακό) ή παράδοση με διάφορα κόλπα μικρότερων ποσοτήτων.


Γίνεται νοθεία στο πετρέλαιο θέρμανσης;


Μάλλον όχι, τα κρούσματα είναι ελάχιστα. Το πετρέλαιο θέρμανσης είναι το φθηνότερο καύσιμο που διατίθεται στην αγορά, που σημαίνει ότι χρησιμοποιείται για να νοθευτούν άλλα καύσιμα (βενζίνες, πετρέλαιο κίνησης) και δύσκολα νοθεύεται το ίδιο.


Τα 10 κόλπα των επιτηδείων κατά την παράδοση


Από παλαιότερες καταγγελίες παθόντων έχουν εντοπιστεί δέκα «πονηροί» τρόποι με τους οποίους οι οδηγοί των βυτίων «κλέβουν» τους πελάτες κατά την παράδοση. Καλό είναι να τους έχετε υπόψη και να προφυλάσσεσθε αναλόγως:


1. Παραποιημένος μετρητής βυτιοφόρου


Είναι η πλέον συνηθισμένη μέθοδος κλοπής του καταναλωτή κατά την παράδοση, θεωρείται από τους οδηγούς βυτιοφόρων… «επιστημονική» και είναι αρκετά δύσκολο να εντοπιστεί από τον ανύποπτο καταναλωτή. Φυσιολογικά ο μετρητής είναι κατασκευασμένος έτσι ώστε να μετρά τη ροή του πετρελαίου και μόνο. Ο μεταφορέας, όμως, με τη βοήθεια ειδικών τεχνικών συνεργείων αυτοκινήτων (αυτών ακριβώς που αλλοιώνουν και τα κοντέρ στα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα), μπορεί να επέμβει στον μετρητή του βυτιοφόρου με τρόπο ώστε να μετρά εκτός από τη ροή του καυσίμου και την ταυτόχρονη ροή του αέρα(!) που υπό κανονικές συνθήκες πρέπει να φεύγει από μια βαλβίδα εξαέρωσης προτού φθάσει στον μετρητή. Ετσι παραδίδει μαζί με το πετρέλαιο θέρμανσης και… αέρα κοπανιστό, ενώ εσείς πληρώνετε ολόκληρη την ποσότητα πετρελαίου! Οι παραποιημένες συσκευές εντοπίζονται από τα ειδικά συνεργεία του υπουργείου Ανάπτυξης.


2. H μάνικα του βυτιοφόρου


Αν η μάνικα του βυτιοφόρου είναι άδεια πριν από την παράδοση και γεμάτη μετά την παράδοση, ο μεταφορέας καρπούται το περιεχόμενό της, που μπορεί να είναι δεκάδες λίτρα, ανάλογα με το μήκος και τη διατομή της μάνικας. Προσοχή, λοιπόν, ακόμη και μετά την παράδοση, η μάνικα πρέπει να είναι εντελώς άδεια, όπως άλλωστε και πριν από αυτήν, κάτι που είναι εύκολο να εντοπιστεί από τον καταναλωτή.


3. Παράδοση χωρίς επιμέτρηση


Να είστε πάντοτε παρόντες στην παράδοση και μάλιστα να ελέγχετε όλες τις λεπτομέρειες της παράδοσης. Χωρίς προμέτρηση και επιμέτρηση, δηλαδή χωρίς κανέναν έλεγχο από την πλευρά του πελάτη, η παράδοση θα είναι πάντα ελλειμματική αφού ο μεταφορέας δεν θα… αντισταθεί στον πειρασμό να σας κλέψει! Μη φανταστείτε ότι οι διαφορές παράδοσης είναι μικρές γιατί τότε η ποσότητα που αγοράσατε σε μια συγκεκριμένη τιμή είναι ουσιαστικά 10%-20% ακριβότερη.


4. Παραποιημένη βέργα μέτρησης


Ο οδηγός του βυτιοφόρου μπορεί να χρησιμοποιεί δικό του μέτρο που δεν μετρά σωστά το ύψος της στάθμης του καυσίμου στη δεξαμενή. Να έχετε δική σας βέργα μέτρησης καθώς και ένα σωστό μέτρο. Διαφορετικά θα πρέπει οπωσδήποτε να ελέγξετε τη βέργα του μεταφορέα, αν είναι σωστή. Εν ανάγκη αναβάλλετε την παράδοση ώσπου να βρεθεί η σωστή βέργα.


5. Λανθασμένη μέτρηση της δεξαμενής


Ο οδηγός του βυτιοφόρου πολλές φορές μετρά λανθασμένα τις διαστάσεις της δεξαμενής του πελάτη ώστε να κάνει μεν σωστή παράδοση αλλά σε διαστάσεις… μικρότερης δεξαμενής. Ετσι η ένδειξη της βέργας για τη στάθμη του πετρελαίου δεν δείχνει την ορθή ποσότητα του καυσίμου και ο μεταφορέας καρπούται τη διαφορά. H παρουσία σας τον αποτρέπει πολλές φορές από την κομπίνα.


6. Καθαρισμός δεξαμενής


Στο τέλος ή στην αρχή της σεζόν τα συνεργεία που αναλαμβάνουν τον καθαρισμό της δεξαμενής αφαιρούν το πετρέλαιο που έχει περισσέψει στη δεξαμενή για να την καθαρίσουν με ασφάλεια. Μετά τον καθαρισμό όμως επιστρέφουν μικρότερη ποσότητα πετρελαίου. Μετρήστε την ποσότητα που υπάρχει πριν από τον καθαρισμό και απαιτήστε να σας επιστραφεί εξ ολοκλήρου.


7. Λανθασμένη προμέτρηση


Ο μεταφορέας συνήθως κάνει λανθασμένη προμέτρηση ανασηκώνοντας τη βέργα μέσα στη δεξαμενή αλλά πολλές φορές χρησιμοποιώντας και τεχνητούς τρόπους. Ετσι σας δείχνει λιγότερη ποσότητα καυσίμου πριν από την παράδοση. Εχουν αναφερθεί περιστατικά που σε ανύποπτο χρόνο ο μεταφορέας έχει ρίξει ως και τούβλο στη δεξαμενή για να πατήσει πάνω η βέργα στην προμέτρηση.


8. Λανθασμένη επιμέτρηση


Αμέσως μετά την πλήρωση της δεξαμενής ο μεταφορέας κάνει βιαστική επιμέτρηση με τη βέργα όταν το καύσιμο μέσα στη δεξαμενή κάνει αναταράξεις ή «φούσκωμα». H μέτρηση είναι σαφώς λανθασμένη καθώς δείχνει υψηλότερη τη στάθμη, άρα και μεγαλύτερη ποσότητα από την πραγματική. Περιμένετε οπωσδήποτε πέντε λεπτά να καταλαγιάσει το πετρέλαιο και μετά κάντε την μέτρηση.


9. Λανθασμένη τοποθέτηση βέργας


Πολλές φορές ο μεταφορέας τοποθετεί τη βέργα λοξά μέσα στη δεξαμενή την ώρα που εσείς δεν τον προσέχετε! Οταν η βέργα δεν μπαίνει κάθετα στη δεξαμενή μετρά μικρότερο όγκο χωρητικότητας και στη συνέχεια γεμίζει με λιγότερο πετρέλαιο από το κανονικό. Εδώ η διαφορά όντως δεν είναι μεγάλη αλλά συνήθως το κόλπο αυτό συνδυάζεται και με ένα από τα υπόλοιπα.


10. Μετρητές συγκοινωνούντων δοχείων


Πιθανόν στη δεξαμενή σας να έχετε προσαρμόσει μετρητή που βασίζεται στην αρχή των συγκοινωνούντων δοχείων. Ο μεταφορέας μπορεί να νοθεύσει τον σωλήνα του μετρητή με βενζίνη ή άλλο υγρό που έχει μικρότερο ειδικό βάρος από αυτό του πετρελαίου, με αποτέλεσμα η στάθμη καυσίμου στον σωλήνα του μετρητή να ανεβαίνει ψηλότερα από το κανονικό. Ο μετρητής που έχετε προμηθευτεί από εταιρεία δεν μπορεί να παραβιαστεί και είναι ένα αξιόπιστο όργανο μέτρησης. Ωστόσο ακόμη και σε αυτόν τον μετρητή είναι δυνατόν να παρατηρηθούν μικρές αποκλίσεις (0,5-1,5 cm) αν το ειδικό βάρος του πετρελαίου που βρίσκεται μέσα στον μετρητή διαφέρει από εκείνο της δεξαμενής. Αυτό μπορεί να οφείλεται είτε σε διαφορετική παρτίδα παραγωγής είτε σε διαφορά θερμοκρασίας μεταξύ δεξαμενής και μετρητή. Οι διαφορές είναι μεν μικρές αλλά οπωσδήποτε υπολογίσιμες.