Εστιατόρια, κέντρα ξένων γλωσσών, ψαράδικα, κουρεία, προγράμματα κινητής τηλεφωνίας και άλλα πολλά. Αυξάνονται τα καταστήματα και οι επιχειρήσεις που προσφέρουν ειδικές τιμές σε συνταξιούχους και ανέργους. Μάλιστα, οι εκπτώσεις προς τους ανέργους ξεκίνησαν ως επακόλουθο πρωτοβουλίας του ΟΑΕΔ στις αρχές του καλοκαιριού. Και αν σε πολλές περιπτώσεις οι μειωμένες τιμές προσφέρουν μια πραγματική διευκόλυνση, δεν λείπουν και αυτές που προκαλούν περισσότερο ένα «σφίξιμο» στους καταναλωτές καθώς – πενιχρές ούσες… – είναι αναγκασμένοι να τις δεχτούν.

Ο κ. Γιάννης Βαλακίδης διατηρεί χρόνια κατάστημα με φρεσκοκατεψυγμένα ψάρια και θαλασσινά. Εδώ και ένα χρόνο έχει καθιερώσει εκπτώσεις 10% σε αγορές που γίνονται από συνταξιούχους. «Οι περισσότεροι από τους πελάτες μας είναι πολύ παλιοί. Αρκετοί ψωνίζουν από την εποχή που ήταν ακόμα εν ενέργεια στον εργασιακό τους τομέα. Δεν μπορούσαμε να αγνοήσουμε ότι ο κόσμος περνάει δύσκολα» εξηγεί.

Ο κ. Γιάννης Σωτηριάδης, συνταξιούχος του ΙΚΑ, είναι ένας από αυτούς τους πελάτες. Φεύγει από το μαγαζί έχοντας αγοράσει «πέντε κιλά τσιπούρα, ποσότητα αρκετή για όλη την οικογένεια για ένα μεγάλο διάστημα». Πλέον, όπως λέει, «για όλες τις αγορές που κάνω, η τιμή είναι κάτι το νούμερο ένα κριτήριο».

Η ερώτηση που προκύπτει είναι πόσο αυτή η προσφορά βοηθάει όντως την τσέπη του καταναλωτή ή λειτουργεί πιο πολύ ως «κράχτης». «Δεν είναι έτσι» απαντά ο κ. Βαλακίδης. «Αρκετοί από τους συνταξιούχους πελάτες μου μένουν τους καλοκαιρινούς μήνες στον τόπο καταγωγής τους, στην επαρχία. Πριν φύγουν καλύπτουν όλες τους τις ανάγκες τους σε ψάρια από εδώ. Στην επαρχία το ψάρι, φρέσκο ή κατεψυγμένο, είναι πανάκριβο».

Πέρα από την έκπτωση 10% προς τους συνταξιούχους, εδώ και τρεις μήνες η ίδια έκπτωση ισχύει και για τους ανέργους. «Ούτως ή άλλως εγώ δεν ζητάω αποδεικτικά στοιχεία, μου αρκεί ο λόγος του πελάτη» επισημαίνει ο κ. Βακαλίδης. «Έως πριν από λίγο καιρό κάποιος θα ντρεπόταν να δηλώσει ότι είναι άνεργος, θα τον θεωρούσαν τεμπέλη. Αυτό πλέον δεν ισχύει» συνεχίζει.

«Επιφανειακή κοινωνική προσφορά»

Και σε υποκατάστημα αλυσίδας που κινείται στον χώρο της εστίασης υπάρχει η έκπτωση 10% για τους άνεργους, ύστερα από την επίδειξη της κάρτας ανεργίας του ΟΑΕΔ. Δεν είναι όμως όλοι οι κάτοχοι της εν λόγω κάρτας που κάνουν χρήση της προσφοράς. «Η έκπτωση 10% για έναν καφέ πρακτικά είναι ασήμαντη. Νομίζω ότι προσφέρει απλώς στην εταιρεία έναν τρόπο να κάνει «λεζάντα» για το κοινωνικό της πρόσωπο ενώ ο άνεργος μπαίνει στη διαδικασία να δείξει την κάρτα του για να κερδίσει 10-20 λεπτά» λέει ο Νίκος, 30 ετών, άνεργος εδώ και περίπου έναν χρόνο, ο οποίος συμπληρώνει: «Αν κάποια στιγμή δεν έχω χρήματα για έναν καφέ στο χέρι, δεν θα με σώσει η έκπτωση».

Proficiency σε τιμή ευκαιρίας
Για κάποιους η ανεργία αποτέλεσε την αφορμή να βελτιώσουν το βιογραφικό τους. «Ένα διετές πρόγραμμα για να αποκτήσει κανείς το proficiency κοστίζει 1.230 ευρώ, αυτή τη στιγμή, σε εμάς. Αν κάποιος είναι κάτοχος κάρτας ανεργίας θα του στοιχίσει κατά 20% φθηνότερα» λέει ο κ. Θεόδωρος Μητσόπουλος, υπεύθυνος επικοινωνίας των κέντρων ξένων γλωσσών Ευρωδιάγνωση, τα οποία συμμετέχουν στην πρωτοβουλία του ΟΑΕΔ.

Σύμφωνα με τον κ. Μητσόπουλο, υπάρχει αρκετό ενδιαφέρον από άνεργους για τη συγκεκριμένη προσφορά, «μιας και η απόκτηση ενός πτυχίου ξένων γλωσσών είναι ένας γρήγορος και σχετικά φθηνός – σε σχέση με ένα μεταπτυχιακό – τρόπος να αυξήσεις τα προσόντα σου. Τα αγγλικά είναι εκείνα που παραδοσιακά έχουν τη μεγαλύτερη ζήτηση. Από εκεί και πέρα είναι όλο και περισσότεροι αυτοί που θέλουν να μάθουν γερμανικά. Είτε γιατί σκοπεύουν να μεταναστεύσουν είτε γιατί όλη αυτή η «ιδιαίτερη» ελληνογερμανική σχέση της τελευταίας περιόδου λειτουργεί υποσυνείδητα στο να τα θεωρούν απαραίτητα».