Στη γλώσσα των αριθμών η Κίνα αποτελεί τη μεγαλύτερη και ταχύτερα αναπτυσσόμενη αγορά αυτοκινήτων παγκοσμίως. Με προβλέψεις πωλήσεων που φτάνουν τις 21 εκατομμύρια μονάδες για το 2013, μια διεθνής έκθεση αυτοκινήτου, όπως αυτή στη Σανγκάη που ολοκληρώνεται σήμερα, έχει εξαιρετικό ενδιαφέρον για τους τοπικούς κατασκευαστές και τις ξένες αυτοκινητοβιομηχανίες.
Οι τελευταίες, άλλωστε, ελέγχουν την κινεζική αγορά –τον Μάρτιο οι κινεζικές εταιρείες είχαν μερίδιο μόλις 43,4% των πωλήσεων –είτε προτείνοντας πολυτελή και σπορ μοντέλα, όπως η νέα Maserati Chibli, που τα παλιά και νέα κινεζικά «τζάκια» αγοράζουν σαν ζεστό ψωμί, είτε λανσάροντας αυτοκίνητα χαμηλού κόστους αλλά με βαρύ όνομα όπως το νέο Ford Escort Concept που παρουσιάστηκε στην κινεζική έκθεση.
Σε αντίθεση με την ιαπωνική αγορά, όπου οι τοπικές φίρμες έχουν μερίδιο 95%, και την κορεατική όπου το αντίστοιχο μερίδιο για τους γηγενείς κατασκευαστές φτάνει το 82%, η Κίνα επέλεξε να υποχρεώσει τις ξένες αυτοκινητοβιομηχανίες να δημιουργήσουν κοινοπραξίες με κινέζους κατασκευαστές προκειμένου να παράγουν από κοινού στο έδαφός της.
Μια τακτική που βελτιώνει την τεχνογνωσία των Κινέζων αλλά μακροπρόθεσμα αλλάζει τη μορφή μιας αγοράς που γίνεται ολοένα και πιο εξωστρεφής, παρά τον προστατευτισμό που επιβάλλει το πολιτικό καθεστώς της χώρας.
Οι Κινέζοι καταναλώνουν τα πάντα, χωρίς να κρύβουν τις ευρωπαϊκές προτιμήσεις τους. Το 2012 η VW πούλησε εκεί 2,8 εκατ. αυτοκίνητα, ελέγχοντας το 14% της αγοράς, ποσοστό σχεδόν διπλάσιο από αυτό της General Motors (8% και 1,4 εκατ. πωλήσεις). Στον αντίποδα η κινεζική Great Wall, μια ανεξάρτητη αυτοκινητοβιομηχανία με εξαγωγική δραστηριότητα σε 80 χώρες, διέθεσε εκεί μόλις 624.271 αυτοκίνητα επενδύοντας σημαντικά σε SUV μοντέλα, μια κατηγορία που διαρκώς αναπτύσσεται στην Κίνα.
Μόνο τυχαίο δεν μπορεί να θεωρηθεί, άλλωστε, το γεγονός ότι BMW και Mercedes-Benz επέλεξαν τη Σανγκάη για να παρουσιάσουν τις πρωτότυπες εκδοχές των νέων τους SUV, X4 και GLA που ως εκδόσεις παραγωγής θα δούμε στην Ευρώπη τους επόμενους μήνες.
Ταυτόχρονα η VW παρουσίασε το Crossblue concept που αποκαλύπτει το σχεδιαστικό μέλλον των Tiguan και Touareg ενώ η Citroen παρουσίασε το DS «Wild Rubis», ένα πολυτελές SUV για Κινέζους με γαλλική αισθητική.
Μέσα από τα δεκάδες εκθέματα της φετινής διοργάνωσης αντιλαμβάνεσαι πώς η αυτοκινητοβιομηχανία προσαρμόζεται στις καταναλωτικές συνήθειες ενός λαού για τον οποίο η πραγματική ποιότητα εισβάλλει πάντοτε από το εξωτερικό σε μια χώρα με τεράστιες κοινωνικές αντιθέσεις αλλά φοβερή δυναμική που οδηγεί τον κλάδο σε νέα ρεκόρ.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ