Πιστοί στο ετήσιο ραντεβού τους, οι σημαντικότεροι φωτορεπόρτερ του κόσμου συναντήθηκαν στο 22ο Διεθνές Φεστιβάλ Φωτορεπορτάζ Visapour l’ Image στο Περπινιάν της Γαλλίας, για να εκθέσουν τη δουλειά τους, να ανταλλάξουν απόψεις και να βραβεύσουν τους καλύτερους συναδέλφους τους. Κοντά τους και η απεσταλμένη του ΒΗΜagazino Μάρω Κουρή, που μας περιγράφει τα τεκταινόμενα.

«Η φωτογραφία είναι ο διαλογισμός μου» είχε πει κάποτε ο συνάδελφος Παύλος Κοζαλίδης, που σεργιανίζει στον κόσμο παρέα με μια κάμερα και μια σακούλα φιλμ. Οι φωτορεπόρτερ κρατούν τον νου και την ψυχή τους καθαρά, όσο αντέχουν, καταγράφοντας την Ιστορία, με φωτογραφίες και σημειώσεις.

Αυτοί οι παθιασμένοι επαγγελματίες από όλον τον κόσμο συναντιούνται εδώ και 22 χρόνια κάθε Σεπτέμβριο στο Φεστιβάλ Visapour l’ Image, στην αξιολάτρευτη, μεσαιωνική πόλη Περπινιάν της Γαλλίας. Μια πόλη που, αν και απέχει λίγα χιλιόμετρα από τις μεσογειακές ακτές, κατά τη διάρκεια του φεστιβάλ (29/8-12/9) μύριζε μπαρούτι από τις ανταποκρίσεις στην Μπανγκόκ, από τα δέκα χρόνια που πέρασε στο Αφγανιστάν ο Ντέιβιντ Γκουτενφέλντερ ή από τα 20 χρόνια του Κάι Βιντενχόφερ στη Λωρίδα της Γάζας.

To 2009 οι εκθέσεις του Διεθνούς Φεστιβάλ Φωτοδημοσιογραφίας είχαν 187.000 επισκέπτες, εφέτος ξεπέρασαν τις 200.000. Στα αβαεία και στα παλιά εργοστάσια, στα καφέ, στα μπιστρό και στις άδειες αίθουσες της πόλης εκτέθηκαν οι καλύτερες φωτογραφικές ιστορίες που γράφτηκαν μέσα στο 2010.

Στην καταπράσινη αυλή με το σιντριβάνι του αναγεννησιακού ΗοtelPams τα πηγαδάκια σχηματίζονταν γύρω από τους pictureeditors που κοιτούν στωικά τα portfolios των φωτογράφων. Ανάμεσά τους απεσταλμένοι αρκετών νεοσύστατων περιοδικών, όπως το σκανδιναβικό «Raw», αλλά και κάποιων που αντέχουν στον χρόνο, όπως το ιταλικό «Colors». Τα ίδια περίπου συνέβαιναν και στο roof-garden του συνεδριακού κέντρου PalaisdesCongres: Με καφέ ή κρασί και θέα σε όλην την πόλη, σίγουρα γίνεται πιο ενδιαφέρουσα κάθε συνάντηση. Σε περίπτερα του PalaisdesCongres παρόντα ήταν τα μεγάλα πρακτορεία: ΑFP, Sipa, Polaris, Corbis, VII, GettyImages, αλλά και οι κολεκτίβες που περιμένουν να δουν νέες δουλειές.

Τις νύχτες, στη γιγάντια οθόνη του Κάμπο Σάντο (για τους επαγγελματίες) και σε μια παρόμοια οθόνη μπροστά στα καφέ της πλατείας DelaRepublique (για όλους) προβάλλονταν αστραφτερές εικόνες του Φεστιβάλ των Καννών και αναμειγνύονταν με τις ασπρόμαυρες εικόνες του Φερνάντο Μολέρες από τις παιδικές φυλακές της Σιέρα Λεόνε. Τα αμέτρητα ρεπορτάζ από την Αϊτή προκάλεσαν χιλιάδες σπαρακτικά επιφωνήματα από τους θεατές. Ανάμεικτα συναισθήματα δημιούργησαν τα ρεπορτάζ που περιγράφουν τον πόνο μιας τυπικής αμερικανικής οικογένειας όταν υποδέχεται τον πεζοναύτη γιο της από το Ιράκ μέσα σε φέρετρο ή παραμορφωμένο από τραύματα στο πρόσωπο.

Η προβολή-αφιέρωμα στο έργο του μεγάλου Γουίλι Ρόνις, που γεννήθηκε το 1910 και έφυγε πέρυσι στο Παρίσι λίγο προτού γιορτάσει τα 100ά του γενέθλια, ήταν αξέχαστη. Οπως και το αφιέρωμα στον Ντένις Στοκ του πρακτορείου Magnum, που άφησε τον κόσμο τον Ιανουάριο του 2010. Στις προβολές θαυμάσαμε ακόμη το έργο «Η κάθοδος» του Ζερόμ Σεσινί, στο οποίο περιγράφεται το εμπόριο ναρκωτικών στο Χουάρεζ του Μεξικού.

Στα βραβεία, η Στέφανι Σινκλέρ του πρακτορείου VII κέρδισε το Visad’OrFeatureAward για το καλύτερο φωτορεπορτάζ. Οκτώ χιλιάδες ευρώ της έδωσε η γαλλική επαρχία Λαγκτόκ-Ρουσιγιόν για τη δουλειά της με τίτλο «TheYoungWomenoftheF.L.D.S.», με θέμα τις γυναίκες της Εκκλησίας του Ιησού Χριστού των Αγίων των Τελευταίων Ημερών, μια σέκτα που αποσχίστηκε από τους μορμόνους. Το θέμα της δημοσιεύθηκε στο «NewYorkTimesMagazine» και στο «ΝationalGeographic», με τίτλο «Οι πολύγαμοι», και παρουσιάζεται σε μία από τις 16 εκθέσεις στο παλιό μοναστηριακό κτίριο CouventdesMinimes.

Το βραβείο καλύτερου ειδησεογραφικού ρεπορτάζ Visad’Or Νews Αward, μαζί με 8.000 ευρώ από το περιοδικό «ParisMatch», δόθηκε στον Ντέιμον Γουίντερ, που κάλυψε τα επακόλουθα του σεισμού στην Αϊτή για τους «NewYorkTimes». Το ίδιο ποσό έδωσε και η εταιρεία γαλλικών σιδηροδρόμων SNCF μαζί με το Visad’OrDailyPress Αward στον Φρεντερίκ Σοτιρό για τις εικόνες του από τη Λωρίδα της Γάζας. Ο Κορεντίν Φολέν, που επισκέπτεται από έφηβος το φεστιβάλ, πέρυσι καμάρωσε τη δουλειά του στις προβολές και εφέτος κέρδισε το βραβείο της Πόλης του Περπινιάν ως ο καλύτερος νέος ρεπόρτερ για το 2010, με τις εικόνες που τράβηξε στην Αϊτή και στην Μπανγκόκ υπό τον τίτλο «Φρίκη και Ανταρσία». Το βραβείο Care για το καλύτερο ρεπορτάζ με θέμα τον ανθρωπισμό απονεμήθηκε στον Κάρστεν Σνέιμπγεργκ με τις υπέροχες δημιουργίες που κατάφερε σε «συνεργασία» με τους μετανάστες του Καλέ – η δουλειά του παρουσιάστηκε στο μεσαιωνικό PalaisdesCorts.

Οι κουβέντες με θέμα τις προσωπικές περιπέτειες στο Κονγκό ή στην Κολομβία ανταλλάσσονταν όπως και οι επαγγελματικές κάρτες στο μεσημεριάτικο beachparty του «Paris-Match» ή στο βραδινό πάρτι της Canon, όπου οι σαμπάνιες έρρεαν δωρεάν. Αυτό συνέβαινε μέχρι πριν από δύο χρόνια και στο πάρτι λήξης του φεστιβάλ, στο αίθριο του CouventdesMinimes. Η κρίση όμως χτύπησε και εδώ: Εφέτος, όχι μόνο πλήρωνες το ποτό σου, αλλά και το ποτήρι σου. Επιστρέφοντάς το τουλάχιστον, έπαιρνες 1,50 ευρώ πίσω.

Δημοσιεύθηκε στο BHMagazino, τεύχος 519, σελ. 58-62, 26/09/2010.