Μνημόνιο συνεργασίας για την κατασκευή επαγγελματικών αυτοκινήτων και ελαφρών φορτηγών και για την από κοινού ανάπτυξη των πρωτοποριακών τεχνολογιών της ηλεκτροκίνησης και της αυτόνομης οδήγησης υπέγραψαν την περασμένη Τρίτη η γερμανική Volkswagen και η αμερικανική Ford Motor. Οι δύο ανταγωνιστές όμιλοι προσδοκούν συνέργειες δισεκατομμυρίων δολαρίων από τη συμμαχία που δεν προβλέπεται να οδηγήσει σε συγχώνευση και ανταλλαγή μετοχικών μεριδίων. Προβλέπεται όμως να δημιουργήσει για τις δύο κορυφαίες αυτοκινητοβιομηχανίες κοινά συμφέροντα και προϋποθέσεις για υπέρβαση των απρόβλεπτων πολιτικών αποφάσεων και εμποδίων που απειλούν αυτές και τον κλάδο εν γένει.

Στο πλαίσιο της δημιουργίας οικονομικών προγεφυρωμάτων και ζωτικών οικονομικών συμφερόντων εκατέρωθεν του Ατλαντικού, η Volkswagen ανακοίνωσε άλλωστε μία ημέρα νωρίτερα (την περασμένη Δευτέρα) την επένδυση 800 εκατ. δολαρίων για την ανέγερση νέας μονάδας στο εργοστάσιό της στην Τσατανούγκα του Τενεσί, όπου θα κατασκευάζει ένα νέο ηλεκτρικό μοντέλο. Ο γερμανικός όμιλος τόνισε ότι θα δημιουργήσει 1.000 νέες θέσεις εργασίας στην Πολιτεία του Τενεσί και ότι η παραγωγή του νέου μοντέλου θα ξεκινήσει το 2022.

Στην εξίσωση
και η Τουρκία

Το 2022 όμως θα ξεκινήσουν και οι πωλήσεις των βαν και των ελαφρών φορτηγών που θα κατασκευάζει η Volkswagen από κοινού με τη Ford. Οπως διευκρίνισε η VW, η Ford θα σχεδιάζει και θα κατασκευάζει τα μεσαίου μεγέθους φορτηγάκια για λογαριασμό και των δύο εταιρειών. Η VW θα σχεδιάσει και θα κατασκευάσει ένα βαν πόλης, επίσης για λογαριασμό και των δύο. Η VW βάζει μάλιστα στην εξίσωση και την Τουρκία, σημειώνοντας ότι η Ford θα μπορεί να κατασκευάζει τα φορτηγάκια της στο εργοστάσιο που λειτουργεί εκεί.

Η μεγαλύτερη σε πωλήσεις αυτοκινητοβιομηχανία της Ευρώπης και η δεύτερη σε πωλήσεις των ΗΠΑ προσπαθούν να αντιμετωπίσουν την κάμψη που εμφανίζουν οι δύο μεγαλύτερες αγορές αυτοκινήτου στον κόσμο, η αμερικανική και η κινεζική. Σε ό,τι αφορά τη διεύθυνση των κοινών δραστηριοτήτων και λειτουργιών των δύο εταιρειών, αυτή θα ασκείται από μια κοινή επιτροπή που θα συσταθεί και στην οποία θα μετέχουν και οι διευθύνοντες σύμβουλοι της VW και της Ford.

Τις επόμενες εβδομάδες η Ford θα ανακοινώσει λεπτομέρειες για το πώς η συμμαχία θα επηρεάσει τις λειτουργίες της στην Ευρώπη. Ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας Τζιμ Χάκετ τόνισε ότι δεν πρόκειται να γίνουν απολύσεις. Μία εβδομάδα νωρίτερα πάντως η Ford είχε προαναγγείλει χιλιάδες απολύσεις για τον περιορισμό του λειτουργικού της κόστους.

Την Τετάρτη εξάλλου η Ford προανήγγειλε χαμηλότερα από τα αναμενόμενα κέρδη για το τέταρτο τρίμηνο του 2018. Επίσης προέβλεψε ότι η νέα δασμολογική πολιτική των ΗΠΑ θα μειώσει κατά 700 εκατ. δολάρια τα κέρδη της το 2019. Η πρόβλεψη στοίχισε στη μετοχή της το 2% της αξίας της στη συνεδρίαση της Τετάρτης στη Wall Street. Αρχικά τα νέα για τη συμφωνία με τη VW είχαν ανεβάσει την τιμή της μετοχής της Ford κατά 0,7%, ενώ στη Φρανκφούρτη η μετοχή της VW ενισχυόταν κατά 0,6%.