Πόσο μπορεί να επηρεάσει ένα διαφημιστικό τηλεοπτικό σποτ τους ψηφοφόρους; Σε μια εποχή όπου κυριαρχεί η εικόνα αλλά ταυτόχρονα μοιάζουν πολλές φορές να χάνουν το νόημά τους οι λέξεις, μπορεί μια πολιτική διαφήμιση να επιδράσει καταλυτικά στην ψυχολογία των πολιτών; Από την εποχή του Αϊζενχάουερ, που χρησιμοποίησε για πρώτη φορά τηλεοπτική διαφήμιση στην εκλογική εκστρατεία του 1952 για την προεδρία των ΗΠΑ, έως την εποχή του αμφιλεγόμενου «γκουρού» της πολιτικής επικοινωνίας και διαφήμισης Ζακ Σεγκελά που «εκτόξευσε» τον Φρανσουά Μιτεράν τη δεκαετία του ’80 και «καταπόντισε» τη Μελίνα Μερκούρη στις δημοτικές εκλογές του ’90, αλλά και αργότερα, έως και τα ζοφερά μνημονιακά χρόνια, τα προεκλογικά τηλεοπτικά σποτάκια έχουν γράψει τη δική τους σημαντική ή ασήμαντη ιστορία, αποτυπώνοντας την τρέχουσα πολιτική κουλτούρα (ή υποκουλτούρα) και αισθητική.

Από το μαυρόασπρο σποτάκι της ΝΔ στις εθνικές εκλογές του 1990 με πρωταγωνιστή τον Κωνσταντίνο Μητσοτάκη και τους Αντώνη Σαμαρά, Μιλτιάδη Εβερτ και Γιώργο Σουφλιά πλάι του να τον κοιτούν, ενώ εκείνος έταζε «νέες δουλειές», έως τα σποτ του ΠαΣοΚ με τις λαοθάλασσες και τον Ανδρέα Παπανδρέου το 1993 και τον τότε Συνασπισμό της Αριστεράς που προέτρεπε τους ψηφοφόρους… να πάρουν την αριστερή στροφή ανοιχτά (!). Και από το σποτ της ΝΔ για το «νέο «ΘΑ»ΣΟΚ» της εποχής Σημίτη το 1996 ή το σποτ της ίδιας περιόδου του ΠαΣοΚ με τα λουκέτα («ΝΔ – Το κόμμα των λουκέτων») έως το ολίγον από… μιούζικαλ «Υπάρχει καλύτερη Ελλάδα και τη θέλουμε» της ΝΔ το 2000 και το αποτυχημένο σποτ με το τζιπ του υποψήφιου υπερνομάρχη της ΝΔ Γιάννη Τζαννετάκου το 2002 κόντρα στο μικρό αυτοκίνητο πόλης της Φώφης Γεννηματά (που κέρδισε πανηγυρικά), τα σποτ των κομμάτων έχουν προκαλέσει άλλοτε το ενδιαφέρον, άλλοτε την κατακραυγή και άλλοτε τη θυμηδία. Ποιος δεν θυμάται στις εκλογές του 2009, ενώ η απειλή της χρεοκοπίας χτυπούσε την πόρτα της Ελλάδας, το σποτ του ΠαΣοΚ με τον Γιώργο Παπανδρέου να ξεκουμπώνει τα μανίκια και να προτρέπει τους πολίτες «Πάμε!», ή στην ίδια αναμέτρηση τα «πράσινα παπαγαλάκια» του σποτ της ΝΔ που φώναζαν εκνευριστικά «Καταστροφή, καταστροφή».

Περιεχόμενο για συνδρομητές

Το παρόν άρθρο, όπως κι ένα μέρος του περιεχομένου από tovima.gr, είναι διαθέσιμο μόνο σε συνδρομητές.

Έχετε ήδη
συνδρομή;

Μπορείτε να συνδεθείτε από εδω

Θέλετε να γίνετε συνδρομητής;

Μπορείτε να αποκτήσετε την συνδρομή σας από εδω