Ενώ τα καλοκαιρινά φεστιβάλ όπερας φτάνουν στην κορύφωσή τους, τα μεγάλα θέατρα ετοιμάζουν ήδη τα επόμενα βήματά τους και το ένα μετά το άλλο ανακοινώνουν τα προγράμματά τους για την περίοδο 2025-2026.

Νέες παραγωγές αλλά και επαναλήψεις παλαιότερων επιτυχημένων παραστάσεων με τη συμμετοχή των μεγαλύτερων σταρ της εποχής μας θα χαρίσουν στο κοινό, που ήδη έχει αρχίσει να εξασφαλίζει τα εισιτήριά του, βραδιές γεμάτες λάμψη.

Από τη «Λαίδη Μάκβεθ του Μτσενσκ» στη Σκάλα του Μιλάνου μέχρι τη «Μήδεια» της Νάπολι, την «Τόσκα» του Λονδίνου, την «Ιριδα» της Μαδρίτης και τις τεράστιες βαγκνερικές παραγωγές σε Ιταλία και Γερμανία, οι μελοδραματικές σκηνές υπόσχονται μία ακόμα χρονιά με ένταση, συγκίνηση και όμορφες μουσικές και θεάματα. Σήμερα ξεχωρίζουμε και σας παρουσιάζουμε μερικές από τις πιο ενδιαφέρουσες παραγωγές που θα δούμε στους μήνες που έρχονται.

Τα αστέρια της Σκάλας του Μιλάνου

Η «Λαίδη Μάκβεθ του Μτσενσκ» θα εγκαινιάσει με λαμπρότητα τη σεζόν 2025-2026 στη Σκάλα του Μιλάνου. Το αριστούργημα του Ντμίτρι Σοστακόβιτς θα παρουσιαστεί στις 7 Δεκεμβρίου σε μουσική διεύθυνση του Ρικάρντο Σαγί, σκηνοθεσία του Βασίλι Μπαρχάτοφ και με τη Σάρα Γιακούμπιακ στον πρωταγωνιστικό ρόλο, σηματοδοτώντας την έναρξη ενός πλούσιου προγράμματος που περιλαμβάνει δέκα τίτλους όπερας, δύο πλήρεις κύκλους του «Δαχτυλιδιού του Νίμπελουνγκ» του Ρίχαρντ Βάγκνερ, επτά παραστάσεις μπαλέτου, καθώς και μεγάλους κύκλους συναυλιών – συμφωνικά έργα, φιλοξενούμενες ορχήστρες, ρεσιτάλ φωνής και πιάνου – και παραστάσεων για παιδιά. Μετά τη «Λαίδη Μάκβεθ», από την 1η Φεβρουαρίου 2026 θα δοθεί σειρά παραστάσεων με το «Λυκόφως των θεών».

Ακολούθως το «Δαχτυλίδι» θα παρουσιαστεί στην πλήρη του μορφή (δηλαδή και με τις τέσσερις όπερες που το συνθέτουν) από την 1η ως τις 7 Μαρτίου 2026 και ξανά από τις 10 ως τις 15 του ίδιου μήνα. Θα ακολουθήσουν η «Τουραντότ» του Πουτσίνι με την Αννα Πιρότσι (πρεμιέρα την 1η Απριλίου), το «Πελλέας και Μελισσάνθη» του Ντεμπισί (22 Απριλίου), ο «Ναμπούκο» του Βέρντι με τους Δημήτρη Πλατανιά, Αννα Νετρέμπκο, Ντανιέλα Μπαρτσελόνα κ.ά. (16 Μαΐου), η «Κάρμεν» του Μπιζέ (8 Ιουνίου), η «Λουτσία ντι Λαμερμούρ» του Ντονιτσέτι με τη Ρόζα Φεόλα (26 Ιουνίου), «Το ελιξίριο του έρωτα» του ίδιου συνθέτη (5 Σεπτεμβρίου), η «Τραβιάτα» του Βέρντι με τη Ναντίν Σιέρα (19 Σεπτεμβρίου) και ο «Φάουστ» του Γκουνό με τη Μαρίνα Ρεμπέκα και τον Βιτόριο Γκρίγκολο (20 Οκτωβρίου).

Η Αννα Νετρέμπκο με τον Λούκα Σάλσι. EPA/TEATRO ALLA SCALA

H «Μήδεια» στη Νάπολι

Παρέλαση αστέρων θα έχουμε και στο Σαν Κάρλο της Νάπολι, το οποίο στις 3 Δεκεμβρίου 2025 θα ξεκινήσει δυναμικά με τη «Μήδεια» του Κερουμπίνι. Μουσική διεύθυνση Ρικάρντο Φρίτσα. Με τη Σόντρα Ραντβανόφσκι στον ομώνυμο ρόλο. Θα ακολουθήσουν μεταξύ άλλων ο «Ναμπούκο» του Βέρντι με τον Λουντοβίκ Τεζιέ και τη Μαρίνα Ρεμπέκα (18 Ιανουαρίου 2026), ο «Φάλσταφ» του ίδιου συνθέτη με τους Λουκά Σάλσι, Μαρία Αγκρέστα και Ανίτα Ρατσβελισβίλι (15 Φεβρουαρίου), η «Μποέμ» του Πουτσίνι με την Πρίτι Γιέντε ως Μιμή (8 Απριλίου), ο «Βέρθερος» του Μασνέ με τον Γιόνας Κάουφμαν (20 Μαΐου) και η «Αντριάνα Λεκουβρέρ» με την Αλεξάντρα Κούρζακ και την Ελίνα Γκαράντσα (14 Ιουνίου).

Την εξαιρετική Κούρζακ θα ακούσουμε και στη δική μας Εθνική Λυρική Σκηνή ως «Τόσκα» στις 27 και 30 Νοεμβρίου και στις 2 και 7 Δεκεμβρίου. Δίπλα της, Μάριο Καβαραντόσι θα είναι ο Μαρσέλο Πουέντε και βαρόνος Σκάρπια ο Δημήτρης Πλατανιάς.

Το πρόγραμμα της πολωνής σοπράνο Αλεξάνδρα Κούρζακ για την επόμενη περίοδο περιλαμβάνει και τέσσερις παραστάσεις στην Αθήνα. Φωτογραφία: EPA/Enric Fontcuberta

Θεαματικές παραγωγές στο Λονδίνο

Η Κούρζακ και η Νετρέμπκο θα μοιραστούν τον πρωταγωνιστικό ρόλο στη θεαματική παραγωγή της «Τόσκα» του Πουτσίνι που θα παρουσιαστεί από τις 11 Σεπτεμβρίου ως τις 8 Οκτωβρίου στη Βασιλική Οπερα του Λονδίνου. Μουσική διεύθυνση Γιάκουμπ Χρούσα, σκηνοθεσία Ολιβερ Μιρς. Θα ακολουθήσουν, μεταξύ άλλων, ο «Σικελικός Εσπερινός» του Βέρντι στις 19 Σεπτεμβρίου με τη Μαρίνα Ρεμπέκα, ο «Μαγικός αυλός» του Μότσαρτ στις 10 Οκτωβρίου, η «Υπόθεση Μακρόπουλος» του Γιάνατσεκ σκηνοθετημένη από την Κέιτι Μίτσελ στις 4 Νοεμβρίου, η «Τουραντότ» του Πουτσίνι με την Αννα Νετρέμπκο στις 15 Δεκεμβρίου, η «Τραβιάτα» του Βέρντι με την Ερμονέλα Γιάχο στις 8 Ιανουαρίου 2026, ο «Μπορίς Γκοντούνοφ» του Μουσόργκσκι με τον Μπριν Τέρφελ στις 29 Ιανουαρίου, ο «Ζίγκφριντ» του Βάγκνερ στις 17 Μαρτίου, ο «Ριγκολέτο» του Βέρντι στις 25 Μαρτίου και ο «Πίτερ Γκράιμς» του Μπρίτεν στις 5 Μαΐου.

Από τη Βιέννη ως τη Μαδρίτη

Ανάμεσα στις νέες παραγωγές της Κρατικής Οπερας της Βιέννης περιλαμβάνονται η «Πουλημένη μνηστή» του Σμέτανα στις 28 Σεπτεμβρίου, ο «Φιντέλιο» του Μπετόβεν στις 16 Δεκεμβρίου, η «Λουίζα Μίλερ» του Βέρντι στις 7 Φεβρουαρίου, με τους Ναντίν Σιέρα και Φρέντι ντε Τομάζο, και οι «Αλιείς μαργαριταριών» του Μπιζέ, με τους Χουάν Ντιέγκο Φλόρες και Κριστίνα Μκιταριάν στις 14 Μαΐου. H «Αΐντα» του Βέρντι θα παρουσιαστεί στην παρισινή Οπερα της Βαστίλλης από τις 24 Σεπτεμβρίου ως τις 4 Νοεμβρίου 2025.

Η Σαϊόα Ερνάντες και η Εβα Πλόνκα θα ερμηνεύσουν εναλλάξ τον πρωταγωνιστικό ρόλο, με τον Πιότρ Μπεστσάλα και τον Γκρέγκορι Κούντε να εναλλάσσονται στον ρόλο του Ρανταμές. Στο ίδιο θέατρο θα παρουσιαστούν η «Βαλκυρία» του Βάγκνερ υπό τη διεύθυνση του Πάμπλο Ιράς-Κασάδο (11-30 Νοεμβρίου) και ο «Ζίγκφριντ» του ίδιου συνθέτη (17 Δεκεμβρίου – 31 Ιανουαρίου 2026). Το πρόγραμμα συμπληρώνουν παραγωγές της «Μποέμ» και της «Τόσκα» του Πουτσίνι, των «Γάμων του Φίγκαρο» του Μότσαρτ και του «Αριοδάντη» του Χέντελ.

H «Τετραλογία» του Βάγκνερ θα παρουσιαστεί και από την Κρατική Οπερα του Βερολίνου τον Σεπτέμβριο και τον Οκτώβριο του 2025, σκηνοθετημένη από τον Ντμίτρι Τσερνιακόφ, σε μουσική διεύθυνση του Κρίστιαν Τίλεμαν. Το πρόγραμμα του οργανισμού περιλαμβάνει ακόμα την «Τραβιάτα» του Βέρντι, το «Ετσι κάνουν όλες» του Μότσαρτ, τον «Ρωμαίο και Ιουλιέτα» του Γκουνό, «Τα παραμύθια του Χόφμαν» του Οφενμπαχ, τη «Χοβάντσινα» του Μουσόργκσκι κ.ά.

Η Κρατική Οπερα του Βερολίνου θα υποδεχθεί το 2026 με την «Μποέμ» του Πουτσίνι (2 Ιανουαρίου). Τη Μιμή θα ερμηνεύσει η Αλεξάντρα Κούρζακ και τον Ροντόλφο ο Σαΐμίρ Πίργκου. Η Ασμίκ Γκριγκοριάν, η Λιζέτ Οροπέσα, η Ναντίν Σιέρα και ο Γιάκουμπ Γιόζεφ Ορλίνσκι είναι μερικοί από τους σταρ που θα εμφανιστούν στο Teatro Real της Μαδρίτης, το οποίο θα εγκαινιάσει τη νέα περίοδο λειτουργίας του στις 19 Σεπτεμβρίου με τον «Οθέλλο» του Βέρντι.

Τον ομώνυμο ρόλο θα μοιραστούν οι Μπράιαν Τζέιντ, Χόρχε Ντι Λεόν και Αντζελο Βιλάρι και τον ρόλο της Δυσδεμόνας η Γκριγκοριάν και η Αγκρέστα. Με ιδιαίτερο ενδιαφέρον αναμένεται και η παρουσίαση μιας υπέροχης όπερας του Μασκάνι που σπάνια έχουμε την ευκαιρία να ακούσουμε live. Πρόκειται για την «Ιριδα», την οποία στη Μαδρίτη θα ερμηνεύσουν η Ερμονέλα Γιάχο και ο Γκρέγκορι Κούντε (4 και 7 Οκτωβρίου 2025).

Σταρ σε νέες «περιπέτειες»

O Γιόνας Κάουφμαν τον Απρίλιο, τον Μάιο και τον Ιούνιο του 2026 θα δώσει σε διάφορες πόλεις της Ευρώπης σειρά ρεσιτάλ με τη σουηδή υψίφωνο Μάλιν Μπίστρεμ. Η Αννα Νετρέμπκο εκτός από τις παραστάσεις του Λονδίνου και του Μιλάνου, τις οποίες ήδη αναφέραμε, θα εμφανιστεί και στον «Χορό μεταμφιεσμένων» του Βέρντι στη Ζυρίχη (2-18 Νοεμβρίου 2025), στο Παρίσι (27 Ιανουαρίου – 8 Φεβρουαρίου 2026) και στο Βερολίνο (29 Μαρτίου – 6 Απριλίου 2026).

Μια άγνωστη όπερα του Ουμπέρτο Τζορντάνο, τη «Μαρίνα», θα ερμηνεύσει σε παγκόσμια πρώτη η Σόνια Γιόντσεβα στις 12 και 14 Φεβρουαρίου 2026 στο Teatro dal Verme του Μιλάνου. Τον Μάιο και τον Ιούνιο της ίδιας χρονιάς η διάσημη σοπράνο από τη Βουλγαρία θα τραγουδήσει τη «Νόρμα» του Μπελίνι στο Βερολίνο και στο Μόναχο, ενώ στις 19 Ιουνίου θα ερμηνεύσει για πρώτη φορά στην καριέρα της τη «Ρουσάλκα» του Ντβόρζακ στο Λίβερπουλ, με τη Φιλαρμονική Ορχήστρα της πόλης. Στα 84 χρόνια του ο Πλάθιντο Ντομίνγκο συνεχίζει με γκαλά και ρεσιτάλ στο Μπακού του Αζερμπαϊτζάν (15 Νοεμβρίου 2025), στη Βιέννη (18 Ιανουαρίου 2026) και στο Μόντε Κάρλο (14 Φεβρουαρίου 2026). Μία μεγάλη πρόκληση περιμένει τη Λιζέτ Οροπέσα το καλοκαίρι του 2026: η διάσημη αμερικανίδα υψίφωνος θα ερμηνεύσει για πρώτη φορά στην καριέρα της τη «Νόρμα» του Μπελίνι, στις 29 Ιουλίου και την 1η Αυγούστου στο φινλανδικό Φεστιβάλ Οπερας της Σαβονλίνα.

Η Σόνια Γιόντσεβα στις 12 και 14 Φεβρουαρίου 2026 θα ερμηνεύσει σε παγκόσμια πρώτη στο Μιλάνο την άγνωστη όπερα του Ουμπέρτο Τζορντάνο «Μαρίνα». Φωτογραφία: EPA/KAMIL ZIHNIOGLU

Μεταξύ άλλων ο αμερικανός τενόρος Λόρενς Μπράουνλι θα ερμηνεύσει τον Δούκα από τον «Ριγκολέτο» του Βέρντι στο Νέο Εθνικό Θέατρο του Τόκιο τον Φεβρουάριο του 2026. Η υψίφωνος Ασμικ Γκριγκοριάν στις 2 Νοεμβρίου 2025 θα τραγουδήσει τη Σέντα από τον «Ιπτάμενο Ολλανδό» του Βάγκνερ στο Μόντε Κάρλο, ενώ στις 23 Φεβρουαρίου 2026 θα είναι η «Σαλώμη» του Ρ. Στράους στην Κρατική Οπερα της Βαυαρίας.

H Τσετσίλια Μπάρτολι το πρώτο δεκαπενθήμερο του Νοεμβρίου θα δώσει σε διάφορες ευρωπαϊκές πόλεις σειρά ρεσιτάλ με τον διάσημο πιανίστα Λανγκ Λανγκ. Ακολούθως θα ερμηνεύσει τον πρωταγωνιστικό ρόλο του Ορφέα στο αριστούργημα του Γκλουκ «Ορφέας και Ευρυδίκη», στη Βαρκελώνη (25 Νοεμβρίου), στη Μαδρίτη (27 Νοεμβρίου), στη Σεβίλλη (29 Νοεμβρίου), στο Γκρατς (16 Δεκεμβρίου) και στο Μόντε Κάρλο (28 Ιανουαρίου 2026).

Στις 14 Φεβρουαρίου, πάντα στο Μόντε Κάρλο, θα συνοδεύσει τον Πλάθιντο Ντομίνγκο στο ρεσιτάλ που θα δώσει στην εκεί όπερα. Και τον Μάρτιο του 2026 θα είναι η Κλεοπάτρα στον «Ιούλιο Καίσαρα» του Χέντελ, στη Ζυρίχη.

Το ιστορικό φεστιβάλ της Φλωρεντίας

Ο Μουσικός Φλωρεντινός Μάιος (Maggio Musicale Fiorentino) είναι ένα από τα παλαιότερα και σημαντικότερα φεστιβάλ κλασικής μουσικής και όπερας της Ιταλίας, με την ιστορία του να ξεκινά το 1933. Ο θεσμός ιδρύθηκε από τον διάσημο ιταλό μαέστρο Βιτόριο Γκούι, με την υποστήριξη των τοπικών αρχών και της πολιτιστικής ελίτ της εποχής. Πρόθεση ήταν η δημιουργία ενός φεστιβάλ αφιερωμένου στην ανακάλυψη ξεχασμένων ή σπάνια παρουσιαζόμενων μελοδραμάτων τα οποία θα αναβίωναν σε νέες ρηξικέλευθες σκηνοθεσίες.

Εδρα του ήταν το ιστορικό Teatro Comunale της Φλωρεντίας, ωστόσο το 2011 οι παραστάσεις μεταφέρθηκαν στο σύγχρονο Teatro del Maggio Musicale Fiorentino. Η νέα περίοδος του φεστιβάλ θα ξεκινήσει τον Ιανουάριο του 2026 (πρεμιέρα στις 11 του μήνα) με σειρά παραστάσεων της «Τόσκα» του Πουτσίνι. Με τις Κιάρα Ισοτόν και Μάρτα Μαρί. Μουσική διεύθυνση Μικέλε Γκάμπα.

Στις 22 Φεβρουαρίου θα παιχτεί το δίπτυχο «Καβαλερία Ρουστικάνα» και «Παλιάτσοι» των Πιέτρο Μασκάνι και Ρουτζέρο Λεονκαβάλο αντιστοίχως. Με την Κορίν Γουίντερς, τον Μπράιαν Τζέιντ, τον Λουτσιάνο Γκάντσι, τη Μαρτίνα Μπέλι κ.ά. «Ο πύργος του Κυανοπώγωνα» του Μπέλα Μπάρτοκ και η «Ανθρώπινη φωνή» του Φρανσίς Πουλένκ θα παιχτούν τις 14 Μαρτίου, με την Αννα Κατερίνα Αντονάτσι να ερμηνεύει τον αριστουργηματικό μονόλογο του γάλλου συνθέτη – ο οποίος βασίζεται στον ομώνυμο θεατρικό μονόλογο του Ζαν Κοκτό.

Η όπερα του Τζον Ανταμς «The death of Kinghoffer» θα κάνει πρεμιέρα στις 19 Απριλίου, ενώ θα ακολουθήσουν στις 12 Μαΐου ο «Χορός μεταμφιεσμένων» του Βέρντι, στις 14 Ιουνίου ο «Ιούλιος Καίσαρας» του Χέντελ, στις 27 Σεπτεμβρίου ο «Βόιτσεκ» του Αλμπαν Μπεργκ και στις 23 Οκτωβρίου η παγκόσμια πρεμιέρα της όπερας του Νικόλα Πιοβάνι «Romanzo criminale». Θα διευθύνει ο ίδιος ο συνθέτης.

Στις 20 Δεκεμβρίου η Τζέσικα Πρατ (που πρόσφατα χειροκροτήσαμε ως «Λουτσία Ντι Λαμερμούρ» στην Εθνική Λυρική Σκηνή) θα τραγουδήσει τους τέσσερις γυναικείους ρόλους στα «Παραμύθια του Χόφμαν» του Οφενμπαχ. Την παράσταση θα διευθύνει ο Κεντ Ναγκάνο. Επιπλέον, ο αειθαλής Ζούμπιν Μέτα θα διευθύνει σειρά συναυλιών με έργα Μπετόβεν και Μάλερ, ανάμεσά τους την Ενάτη Συμφωνία του Μπετόβεν στις 29 Απριλίου.