Η Κυριακή 2 Mαρτίου είναι η μέρα της απονομής των 97ων βραβείων Οσκαρ που θα γίνουν γνωστά στην Ελλάδα τις πρώτες πρωϊνές ώρες της Δευτέρας καθώς απονέμονται στο Λος Αντζελες και υπάρχει διαφορά ώρας.
Δεν είναι είδηση αν πούμε ότι τα φετινά βραβεία είναι από τα πιο δύσκολα σε προβλέψεις στην πρόσφατη Ιστορία των βραβεύσεων της Αμερικανικής Ακαδημίας Κινηματογράφου.
Αν και τα βραβεία άλλων θεσμών και ενώσεων έχουν ήδη δοθεί, παίζουν κατά κάποιο τρόπο ρόλο στην διαμόρφωση κλίματος και στρώνουν έδαφος για τα διασημότερα κινηματογραφικά βραβεία του κόσμου, τα Οσκαρ, είναι γεγονός ότι η φετινή χρονιά έχει πολλές ταινίες με προοπτική βράβευσης στο τραπέζι.
Και από το τραπέζι απουσιάζει μια ταινία με την δύναμη της σαρωτικής νίκης, σε πολλές κατηγορίες, όπως συνέβη πέρσι με τον «Οπενχάιμερ» του Κρίστοφερ Νόλαν.
Η πίτα φέτος φαίνεται ότι μοιράζεται.
Πολλές ταινίες θα ακουστούν και για λίγες κατηγορίες βάζεις από πριν το χέρι σου στην φωτιά για τους νικητές.
Ειδικά στην κατηγορία του Οσκαρ καλύτερης ταινίας, την κορυφαία των συνολικά 23, είναι σχεδόν αδύνατον να κάνεις πρόβλεψη γιατί οι περισσότερες ταινίες που είναι υποψήφιες, μπορούν κάλλιστα να βραβευτούν.
Ανάμεσά τους το «The brutalist» του Μπρέιντι Κορμπέ (που στα χαρτιά είναι το φαβορί), η «Anora» του Σον Μπέικερ (που μπορεί να κάνει την έκπληξη), το «Κονκλάβιο» του Εντβαρντ Μπέργκερ (που εχει επίσης πιθανότητες μετά το BAFTA) και η «Emilia Perez» του Ζακ Οντιάρ (που διεκδικεί τόσο το Οσκαρ καλύτερης ταινίας όσο και το διεθνούς).
Η «Emilia Perez» προορίζεται μάλλον για το Οσκαρ Διεθνούς ταινίας γιατί αν και προηγείται σε υποψηφιότητες (13) δεν έχει πια το μομέντουμ που είχε από το περσινό φεστιβάλ Καννών.
Νωπό παραμένει το πλήγμα του «σκανδάλου» σχετικά με τα ρατσιστικά tweets που έκανε στο παρελθόν η υποψήφια για Οσκαρ Α ρόλου trans ηθοποιού Κάρλα Σοφία Γκασκόν, τα οποία tweets όλως περιέργως βγήκαν ξανά στην επιφάνεια εν μέσω ψηφοφορίας μελών της Ακαδημίας Κινηματογράφου.
Με την Γκασκόν «εκτός παιχνιδιού», στις γυναίκες που διεκδικούν το Α ρόλου τα πράγματα ίσως είναι κάπως πιο ξεκάθαρα. Η Ντέμι Μουρ φαίνεται ότι προηγείται των προτιμήσεων, έστω και αν αυτό γίνεται για την λάθος ταινία, την «The substance: Ελιξίριο της νιότης» που μαλιστα είναι και υποψήφια ως καλύτερη ταινία!
Εχοντας ήδη κερδίσει την Χρυσή Σφαίρα γυναικείας ερμηνείας σε κωμωδία ή μιούζικαλ (δεν είναι τίποτα από τα δύο), όπως επίσης το βραβείο της Ένωσης Ηθοποιών, η Μουρ, στα 62 της, δείχνει να είναι το φαβορί με ένα «Οσκαρ συμπάθειας», γιατί αν θέλουμε να είμαστε αντικειμενικοί η Βραζιλιάνα Φερνάντα Τόρες που είναι επίσης υποψήφια για το «Είμαι ακόμα εδώ» του Γουόλτερ Σάλες έχει δώσει την καλύτερη ερμηνεία (θυμίζουμε ότι βραβεύτηκε με την Χρυσή Σφαίρα ερμηνείας σε δραματική ταινία).
Φυσικά, υπάρχει και ο παράγοντας Μίκι Μάντισον της πολυαγαπημένης από πολλούς «Anora» για την οποία η νεαρή Αμερικανίδα ηθοποιός κέρδισε το BAFTA.
Καθαρά δείχνουν επίσης να είναι τα πράγματα στις κατηγορίες των Β ρόλων, όπως και των δύο του σεναρίου. Ο Κίερον Κάλκιν της ταινίας «Αληθινός πόνος» έχει σαρώσει σε βραβεύσεις και αναμένεται να σηκώσει το βραβείο και η Ζόε Σαλντάνα της «Εμίλια Πέρεζ» ήταν από την αρχή το φαβορί και παραμένει.
Στο σενάριο, το αντι- ρομάντζο του Σον Μπέικερ, η «Anora» φαίνεται ότι κερδίζει το πρωτότυπου και αν μας ζητούσαν να στοιχηματήσουμε για το διασκευασμένου, η ψήφος μας θα πήγαινε στο «Κονκλάβιο» του Σον Μπέικερ που στηρίζεται στο μυθιστόρημα του Ρόμπερτ Χάρις.
Στους σκηνοθέτες, η μεγάλη μάχη φαίνεται ότι πρόκειται να δοθεί ανάμεσα στον Μπρέιντι Κορμπέ του «The brutalist» και τον Σον Μπέικερ της «Anora». Ο Γάλλος Ζακ Οντιάρ πολύ δύσκολα θα κάνει την έκπληξη.
Και αφήσαμε για το τέλος μια επίσης σκληρή μονομαχία. Εντριαν Μπρόντι (The brutalist) ή Τιμοτέ Σαλαμέ (A complete unknown) στην κατηγορία του Α ανδρικού ρόλου;
Δύσκολο και αυτό. Ο ήδη βραβευμένος με Οσκαρ Α ρόλου για τον «Πιανίστα» Μπρόντι κέρδισε την Χρυσή Σφαίρα όπως και πολλά ακόμη βραβεία διαφόρων ενώσεων αλλά ο Σαλαμέ που έδωσε μια πολύ αγαπησιάρικη (και μάλιστα από πολλούς) ερμηνεία στον ρόλο του Μπομπ Ντίλαν κέρδισε το βραβείο από τους «δικούς» του, δηλαδή τους ηθοποιούς όταν πριν από μια εβδομάδα σήκωσε το βραβείο του Σωματείου Ηθοποιών.
Ίδωμεν λοιπόν.