Και ξαφνικά εκεί που η τρανς ηθοποιός Κάρλα Σοφία Γκασκόν ήταν η δυναμική, πολιτική απάντηση του Χόλιγουντ στον πολλαπλό πόλεμο του προέδρου των ΗΠΑ, Ντόναλντ Τραμπ, εναντίον της woke ατζέντας με το υπογεγραμμένο από τον ίδιο προεδρικό διάταγμα που ορίζει ότι το αμερικανικό κράτος αναγνωρίζει την ύπαρξη μόνο δύο φύλων, η διεκδίκηση του Οσκαρ Α΄ Γυναικείου Ρόλου στα Oscars 2025 χάνεται μέσα από τα χέρια της.
Η Ισπανίδα πρωταγωνίστρια του γκανγκστερικού μιούζικαλ «Emilia Pérez» έγραψε ιστορία στις 23 Ιανουαρίου 2025 ως η πρώτη ανοιχτά τρανς ηθοποιός που καταφέρνει να εισέλθει στις οσκαρικές υποψηφιότητες, όμως τώρα αποδομείται με συνοπτικές διαδικασίες. Ρεπορτάζ του The Hollywoord Reporter θέλει την ηθοποιό να απομακρύνεται από την οσκαρική καμπάνια της ταινίας από το Netflix και να μην μεταβαίνει στο Χόλιγουντ από το σπίτι της στην Ισπανία αυτή την εβδομάδα για τις ανάγκες της προώθησης του «Emilia Perez».
Τα ρατσιστικά tweets
Η αιτία δεν είναι άλλη από την έκταση που πήρε η επαναφορά στο προσκήνιο μίας σειράς δικών της παλαιότερων αναρτήσεων στην πλατφόρμα X (πρώην Twitter), στις οποίες εκφράζει απόψεις για τους μουσουλμάνους στις ΗΠΑ, τον Τζορτζ Φλόιντ αλλά και τη διαφορετικότητα στα Όσκαρ. Όλα τα tweets της Γκασκόν ήρθαν ξανά στο φως και φαντάζουν ιδιαίτερα ρατσιστικά, με το ποτάμι αντιδράσεων εναντίον της να μεγαλώνει. Η ίδια υπερασπίστηκε τον εαυτό της σε μια σειρά εμφανίσεων αλλά και αναρτήσεων στα social media, από ότι φαίνεται χωρίς προηγούμενη συνεννόηση με το Netflix που έχει τον πρώτο λόγο ως διανομέας της ταινίας.
Γράφει το Hollywood Reporter: «Λόγω της τεράστιας αμφισβήτησης που δέχεται η Γκασκόν τις τελευταίες ημέρες σχετικά με τα σχόλια που δημοσίευσε στο X (πρώην Twitter) – αναρτήσεις για τις οποίες η ίδια, τις τελευταίες ημέρες, απαντά τακτικά στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και συζητά σε συνεντεύξεις, χωρίς διαβούλευση ή συντονισμό με το Netflix, το οποίο κατέχει τα δικαιώματα διανομής της «Emilia Pérez» στις Ηνωμένες Πολιτείες, τον Καναδά και το Ηνωμένο Βασίλειο – το The Hollywood Reporter έμαθε ότι δεν θα έρθει καθόλου στην πόλη (Λος Αντζελες).
Οι τόνοι λέγεται ότι έχουν ανέβει μεταξύ της Γκασκόν και της πλατφόρμας streaming, που έχει επενδύσει εκατομμύρια στην προώθηση της ταινίας στις υποψηφότητες Όσκαρ. Οι πιθανότητες της ταινίας για κατάκτηση σημαντικών βραβεύσεων ήταν υψηλές στις 23 Ιανουαρίου, όταν η ταινία έλαβε 13 υποψηφιότητες για Όσκαρ, μόλις μία υποψηφιότητα λιγότερη από το ρεκόρ όλων των εποχών. Αλλά τώρα, την πιο ακατάλληλη στιγμή, οι πιθανότητες βραβεύσεων του Emilia Pérez βρίσκονται σε μηχανική υποστήριξη εξαιτίας των αποκαλύψεων για την Γκασκόν.»

Η Κάρλα Σοφία Γκασκόν ως Εμίλια Πέρεζ στην ομώνυμη ταινία
Αποστάσεις από την Γκασκόν δεν παίρνει μόνο το Neflix, που επικοινωνεί πλέον μόνο με τον ατζέντη της, αλλά και οι συνάδελφοί της που δεν δέχονται να καθίσουν μαζί της σε πάνελ. Απόδειξη αυτής της τροπής είναι η χθεσινή δήλωση της συμπρωταγωνίστριά της Ζόι Σαλντάνια (και αυτό έχει ιδιαίτερη βαρύτητα): «Ακόμα επεξεργάζομαι όλα όσα συνέβησαν τις τελευταίες δύο ημέρες και είμαι λυπημένη. Με στενοχωρεί πολύ γιατί δεν το υποστηρίζω και δεν έχω καμία ανοχή για οποιαδήποτε αρνητική ρητορική προς ανθρώπους οποιασδήποτε ομάδας», είπε η ηθοποιός σε Q&A στο Λονδίνο. Και συνέχισε: «Μπορώ μόνο να επιβεβαιώσω την εμπειρία που είχα με κάθε άτομο που ήταν μέρος, που είναι μέρος, αυτής της ταινίας, και η εμπειρία μου και οι αλληλεπιδράσεις μου μαζί τους αφορούσαν τη φυλετική, πολιτισμική αλληλεγγύη και την ισότητα των φύλων. Και με στενοχωρεί. Με λυπεί που πρέπει να αντιμετωπίσουμε αυτήν την οπισθοδρόμηση αυτή τη στιγμή».

Οι Αντριάνα Παζ, Εντγκαρ Ραμίρεζ, Σελίνα Γκόμεζ, Ζακ Οντιάρ, Κάρλα Σοφία Γκασκόν και Ζόι Σαλντάνια την τυχερή ημέρα που η Emilia Perez κέρδισε το βραβείο Καλύτερης Ταινίας (κωμωδία/ μιούζικαλ) στις Χρυσές Σφαίρες. REUTERS/Mario Anzuoni
«Μπίνγκο!», όπως θα έλεγε και η Εμίλια Πέρεζ στην ταινία με μία ατάκα που μοιράζεται με την συνοδοιπόρο δικηγόρο που βρίσκεται στο πλευρό της από την αλλαγή φύλου μέχρι την νέα της λαμπρή ζωή αλλά και την ξέφρενη πτώση της (την υποδύεται η Σαλντάνια).
Τι είπε όμως η Γκασκόν στο Twitter; Οι αναρτήσεις της που πραγματοποιήθηκαν κυρίως την περίοδο 2020-2021, γνωστοποιήθηκαν κυρίως από τη δημοσιογράφο Σάρα Χάτζι. «Συγγνώμη, είναι απλά δική μου εντύπωση ή υπάρχουν περισσότεροι μουσουλμάνοι στην Ισπανία; Κάθε φορά που πηγαίνω να πάρω την κόρη μου από το σχολείο, υπάρχουν όλο και περισσότερες γυναίκες με καλυμμένα μαλλιά και φούστες μέχρι τις φτέρνες. Του χρόνου, αντί για αγγλικά, θα πρέπει να διδάσκουμε αραβικά», αναρωτιέται σε ανάρτησή της η Γκασκόν στις 22/11/ 2020.
Στις 2 Σεπτεμβρίου 2020 γράφει η Γκασκόν κάτω από φωτογραφία οικογένειας μουσουλμάνων σε εστιατόριο: «Το Ισλάμ είναι θαυμάσιο, και καθόλου σεξιστικό. Σέβονται τόσο πολύ τις γυναίκες, που τους αφήνουν μια μικρή τετράγωνη τρύπα στο πρόσωπό τους για να φαίνονται τα μάτια και το στόμα τους, αλλά μόνο αν συμπεριφέρονται σωστά. Αν και ντύνονται έτσι για τη δική τους απόλαυση. Πόσο ΒΑΘΙΑ ΑΗΔΙΑΣΤΙΚΟ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΘΡΩΠΟΤΗΤΑ».
Σε άλλη ανάρτησή της από τον Ιανουάριο του 2021, η Γκασκόν σημειώνει ότι «το Ισλάμ δεν συμμορφώνεται με τα διεθνή δικαιώματα» και ότι «οι θρησκείες πρέπει να απαγορεύονται όσο δεν συμμορφώνονται με τα DDHH», αναφερόμενη στα ανθρώπινα δικαιώματα στη νομική ορολογία της Ισπανίας.
Η Γκασκόν δημοσιεύει και σειρά σχολίων για τον Τζορτζ Φλόιντ μετά τον θάνατό του το 2020. «Πραγματικά νομίζω ότι ελάχιστοι άνθρωποι ενδιαφέρθηκαν ποτέ για τον Τζορτζ Φλόιντ, έναν ναρκομανή απατεώνα, αλλά ο θάνατός του χρησίμευσε για να αποδειχθεί για άλλη μια φορά ότι υπάρχουν άνθρωποι που εξακολουθούν να θεωρούν τους μαύρους πιθήκους χωρίς δικαιώματα και τους αστυνομικούς δολοφόνους. Oλοι έχουν άδικο», γράφει. Σε συνέχεια της ανάρτησης της, η Γκασκόν προσθέτει: «Είναι πολλά αυτά που πρέπει να σκεφτούμε σχετικά με τη συμπεριφορά του είδους μας κάθε φορά που συμβαίνει ένα γεγονός. Ίσως δεν είναι πλέον ζήτημα ρατσισμού, αλλά κοινωνικών τάξεων που αισθάνονται απειλή η μία από την άλλη. Ίσως αυτή να είναι η μόνη πραγματική διαφορά».
Σχολιάζοντας ακόμα και την τελετή απονομής των Όσκαρ, παρατηρεί: «Όλο και περισσότερο τα #Oscars μοιάζουν με τελετή για ανεξάρτητες και ακτιβιστικές ταινίες. Δεν ήξερα αν έβλεπα ένα αφρο-κορεατικό φεστιβάλ, μια διαδήλωση του Black Lives Matter ή την 8M. Πέρα από αυτό, ήταν μία άσχημη, άσχημη τελετή» Η Γκασκόν έκανε, επίσης, «τραβηγμένες» αναρτήσεις για τα εμβόλια μέσα στην πανδημία του covid-19 αλλά αυτά τα σχόλια ενδεχομένως να είναι και τα πιο άσχετα με το θέμα των Οσκαρ που προωθούν την συμπερίληψη και την ανοχή στη διαφορετικότητα των ανθρώπων, κάτι που δεν φαίνεται να υπάρχει στα tweets της Γκαστόν.
Απολογία και ρήξη
Η ηθοποιός καταφέρθηκε τις τελευταίες ημέρες και εναντίον της ομάδας στα social media της υποψήφιας για Οσκαρ Α΄ Γυναικείου Ρόλου, Φερνάντα Τόρες («I’m still here») ενώ επιχείρησε να απολογηθεί στο Variety ως εξής: ««Γνωρίζω για τη συζήτηση που εκτυλίσσεται γύρω από τις παλιές αναρτήσεις μου στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης που προκάλεσαν πόνο. Ως άτομο που ανήκει σε μια περιθωριοποιημένη κοινότητα, γνωρίζω πολύ καλά αυτή τη μορφή οδύνης και λυπάμαι βαθιά για όσους πλήγωσα. Σε όλη μου τη ζωή έχω αγωνιστεί για έναν καλύτερο κόσμο. Πιστεύω ότι το φως θα θριαμβεύει πάντα, νικώντας το σκοτάδι».»
Το θέμα με την Τόρες έκλεισε κάπως με την Γκασκόν να διευκρινίζει ότι αναφέρεται στη ρητορική μίσους στα social media και να εκθειάζει την ερμηνεία της στο «I’m still here», γεγονός που και η ίδια η Τόρες αναγνώρισε, στηρίζοντας τη Γκασκόν για τις επιθέσεις εναντίον της στο Twitter.
View this post on Instagram
Με τον λογαριασμό της απενεργοποιημένο στο X, μια μακροσκελή απολογία στο Hollywood Reporter και μία ανάρτηση στο Instagram που λέει ότι «Oποιος με γνωρίζει ξέρει ότι δεν είμαι ρατσίστρια (θα εκπλαγείτε όταν μάθετε ότι ένας από τους πιο σημαντικούς ανθρώπους στην τρέχουσα ζωή μου και που αγαπώ περισσότερο είναι μουσουλμάνος), η Γκασκόν τονίζει ότι έχει καταδικαστεί χωρίς δίκη και χωρίς δυνατότητα να εξηγήσει τι συμβαίνει. Η αλήθεια είναι ότι η ίδια υπήρξε μέχρι σήμερα υπέρμαχος των δικαιωμάτων των τρανς ατόμων ενώ έχει βρεθεί στο στόχαστρο με μηνύματα μίσους και απειλές κατά της ζωής της.
Στο μεταξύ, η ηθοποιός μπορεί να παρευρεθεί σε άλλες απονομές βραβείων σε ευρωπαϊκό έδαφος, όπως είναι τα βραβεία Γκόγια που θα πραγματοποιηθούν στην Ισπανία το ερχόμενο Σάββατο και τα BAFTA που θα απονεμηθούν στο Λονδίνο στις 16 Φεβρουαρίου.

Η Κάρλα Σοφία Γκασκόν με τον Ζακ Οντιάρ στο Φεστιβάλ Καννών όπου η ταινία θριάμβευσε ξεκινώντας την πορεία της προς τα Οσκαρ.
Με τον τελικό γύρο της ψηφοφορίας για τα Όσκαρ να ξεκινάει την Τρίτη 11 Φεβρουαρίου, το Netflix καταβάλλει σαφώς προσπάθειες για να αναβαθμίσει τις πιθανότητες στις οσκαρικές υποψηφιότητες του «Emilia Perez» στις υπόλοιπες κατηγορίες πλην εκείνης του Α΄ Γυναικείου Ρόλου – κυρίως στην κατηγορία Β΄ Γυναικείου Ρόλου, όπου η Ζόι Σαλντάνια, δείχνει να είναι η επικρατέστερη στην κατηγορία της.
Στο «Emilia Pérez» του Ζακ Οντιάρ η Κάρλα Σοφία Γκασκόν υποδύεται την αρχηγό ενός καρτέλ του Μεξικού η οποία, μετά την αλλαγή φύλου, αφοσιώνεται στην παροχή βοήθειας στα θύματα της βίας των συμμοριών.
Το 2024, η Γκασκόν, γεννημένη στην Ισπανία με μακρά καριέρα στο Μεξικό και παντρεμένη με τη Μαρίσα Γκουτιέρες με την οποία έχει μία κόρη 13 ετών, έγινε η πρώτη τρανς γυναίκα που κέρδισε το βραβείο καλύτερης ηθοποιού στο Φεστιβάλ των Καννών (το οποίο μοιράστηκε με τις συμπρωταγωνίστριές της Ζόι Σαλντάνια, Σελίνα Γκόμεζ και Αντριάνα Παζ), και η πρώτη τρανς ηθοποιός που προτάθηκε στην κατηγορία Καλύτερης Γυναικείας Ερμηνείας σε Ταινία (Μιούζικαλ ή Κωμωδία) στις Χρυσές Σφαίρες.
Η οσκαρική της λάμψη τώρα ξεθωριάζει αμαυρωμένη από τα σχόλια της στα social media – πόσο κρίμα, γιατί στην ταινία του Οντιάρ είναι εντυπωσιακή στην ερμηνεία της, αληθινή, πληθωρική, δύο ρόλοι-ένας άνθρωπος στο ίδιο σώμα.