Στα αίτια που οδήγησαν το πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων Dali να προσκρούσει σε πυλώνα της μεταλλικής γέφυρας Φράνσις Σκοτ Κι στον ποταμό Πατάπσκο στη Βαλτιμόρη, οδηγώντας στην κατάρρευσή της επικεντρώνονται οι Αρχές.

Την έρευνα έχει αναλάβει το Εθνικό Συμβούλιο Ασφάλειας Μεταφορών των ΗΠΑ (NTSB) και όπως δήλωσε η πρόεδρος του, Τζένιφερ Χόμεντι, το συμβούλιο θα προσπαθήσει να προσδιορίσει τι συνέβη στο πλοίο Dali, αλλά θα εξετάσει επίσης τη δομή της ίδιας της γέφυρας.

Οι ερευνητές της NTSB επιβιβάστηκαν στο πλοίο και ανέκτησαν τον καταγραφέα δεδομένων του πλοίου ή το μαύρο κουτί του σκάφους.

Το συγκεκριμένο στοιχείο είναι ιδιαίτερα σημαντικό για τους ερευνητές καθώς θα το χρησιμοποιήσουν για να συνθέσουν ένα χρονοδιάγραμμα για το τι οδήγησε στην πρόσκρουση του πλοίου στη γέφυρα.

Η NTSB θα προσπαθήσει να επαληθεύσει τις αναφορές ότι το πλοίο είχε προβλήματα ισχύος και έχασε την πρόωση λίγο πριν χτυπήσει τον πυλώνα, δήλωσε η Χόμεντι.

«Το στείλαμε στο εργαστήριό μας και ελπίζουμε να είμαστε σε θέση να μοιραστούμε ένα χρονοδιάγραμμα των γεγονότων που συνέβησαν με βάση αυτά τα δεδομένα και να είμαστε σε θέση να παράσχουμε κάποιου είδους συγκεκριμένες πληροφορίες σχετικά με το αν υπήρξε διακοπή ρεύματος ή όχι αργότερα σήμερα», ανέφερε χαρακτηριστικά.

Σύμφωνα με την ίδια, μια ομάδα 24 ερευνητών σχεδίαζε να επιστρέψει στο πλοίο την Τετάρτη για να επικεντρωθεί στη συλλογή των ευπαθών στοιχείων, συμπεριλαμβανομένων φωτογραφιών του πλοίου.

Οι ερευνητές θα ξεκινήσουν επίσης συνεντεύξεις με το πλήρωμα του Dali και μια εξειδικευμένη ομάδα θα προσδιορίσει ποιος ήλεγχε το σκάφος και ποιος βρισκόταν στη γέφυρα του πλοίου τη στιγμή της συντριβής.

Το NTSB θα εξετάσει επιπλέον τη δομή της γέφυρας Φράνσις Σκοτ Κι και τα συντρίμμια που έπεσαν στο νερό ή πάνω στο πλοίο, δήλωσε ο Χόμεντι. Θα καθορίσει αν υπήρχαν άλλα μέτρα που «θα έπρεπε να είχαν ληφθεί για να αποτραπεί αυτό το είδος καταστροφής από το να συμβεί», είπε, συμπεριλαμβανομένων αντικειμένων όπως «δελφίνια» και άλλες δομές που αποσκοπούν στην προστασία της γέφυρας.

Σύμφωνα με τη Χόμεντι, η προκαταρκτική έκθεση για το δυστύχημα αναμένεται να εκδοθεί εντός δύο έως τεσσάρων εβδομάδων, αλλά η τελική έκθεση θα μπορούσε να διαρκέσει έως και δύο χρόνια.

Πηγές που γνωρίζουν την έρευνα λένε ότι οι αξιωματούχοι εξετάζουν επίσης αν τα μολυσμένα καύσιμα έπαιξαν ρόλο στη συντριβή, αναφέρει η Wall Street Journal.

Τέτοια καύσιμα είναι ικανά να δημιουργήσουν προβλήματα στις κύριες γεννήτριες ενέργειας ενός πλοίου, με αποτέλεσμα να προκληθεί μπλακάουτ, δήλωσε ο ναυπηγός Φώτης Παγουλάτος, σύμφωνα με τη New York Post.

Ο κ. Παγουλάτος δήλωσε ότι ένα πλήρες μπλακ άουτ μπορεί να προκαλέσει απώλεια της πρόωσης του πλοίου, αναγκάζοντας τις μικρότερες γεννήτριες να ενεργοποιηθούν. Οι μικρότερες γεννήτριες, ωστόσο, δεν είναι σε θέση να φέρουν όλες τις λειτουργίες των κύριων και χρειάζονται χρόνο για να ξεκινήσουν.

Αναζητούνται τα αίτια του «μπλακάουτ» στο Dali

Το «μαύρο κουτί» διατηρεί ένα αρχείο δεδομένων και χρησιμοποιείται συχνά από ερευνητές, αστυνομικούς και ασφαλιστικές εταιρείες για να αποκτήσουν εικόνα για το τι συνέβη τις στιγμές που προηγήθηκαν μιας σύγκρουσης.

Το μαύρο κουτί του Dali είναι πιθανό να δώσει απαντήσεις σχετικά με το τι προκάλεσε την απώλεια ελέγχου του πλοίου μετά την αναχώρησή του από το λιμάνι της Βαλτιμόρης με τα φώτα του να φαίνονται να τρεμοπαίζουν λίγα λεπτά πριν από το συμβάν.

Το Dali είχε υποστεί «μπλακάουτ» και βλάβη στον κινητήρα πριν συντριβεί, δήλωσε την Τετάρτη ο Κλέι Ντάιμοντ, εκτελεστικός διευθυντής της Ένωσης Αμερικανών Πιλότων.

Το Dali είχε αναχωρήσει από την προβλήτα του λιμανιού της Βαλτιμόρης στις 12:30 π.μ. και υπέστη «πλήρες μπλακ άουτ στις 1:25 π.μ. έχασε την ισχύ των μηχανών, όλο το ηλεκτρικό ρεύμα, ήταν ουσιαστικά ένα νεκρό πλοίο», δήλωσε ο Ντάιμοντ σύμφωνα με το NBC News.

Λίγο αργότερα, η γεννήτρια έκτακτης ανάγκης ενεργοποίησε τον φωτισμό έκτακτης ανάγκης, το πηδάλιο και τον εξοπλισμό πλοήγησης, οπότε και τα φώτα του πλοίου άναψαν ξανά. Ωστόσο, οι μηχανές του πλοίου δεν ξαναμπήκαν ποτέ σε λειτουργία, προσέθεσε.

Ο καπετάνιος μετατόπισε το πηδάλιο αριστερά και διέταξε να πέσει η αριστερή άγκυρα για να επιβραδύνει το πλοίο και να μην παρασυρθεί δεξιά, ενώ ζήτησε μέσω ασυρμάτου να κλείσει η γέφυρα.

Ο Ντάιμοντ σημείωσε ότι αυτή ήταν η πρώτη φορά που ο καπετάνιος, ο οποίος έχει πάνω από 10 χρόνια εμπειρίας σε αυτόν τον ρόλο, ήταν υπεύθυνος για ένα «νεκρό» πλοίο, αλλά είναι μια κατάσταση για την οποία είχε εκπαιδευτεί.

Ο καπετάνιος δεν παρατήρησε κάτι περίεργο

Ο καπετάνιος είχε έναν δόκιμο στο πλοίο, ο οποίος ήταν ουσιαστικά νέος, αφού ξεκίνησε να ασκεί τον ρόλο του την 1η Φεβρουαρίου. Ο Ντάιμοντ δήλωσε ότι ο δόκιμος παρατηρούσε και δεν πλοηγούσε, και πως θα ήταν λανθασμένο να πούμε ότι υπήρχαν δύο καπετάνιοι στο πλοίο.

Ο καπετάνιος δεν παρατήρησε κάτι περίεργο όταν έφυγε από την προβλήτα μέσα στο λιμάνι της Βαλτιμόρης, σημείωσε ακόμα.

«Ο καπετάνιος τα πηγαίνει όσο καλά μπορεί να περιμένει κανείς, αυτό είναι κάτι τρομακτικό για να περάσει κανείς», δήλωσε ο Ντάιμοντ. Ο καπετάνιος μίλησε με την ακτοφυλακή, αξιωματούχους της πολιτείας του Μέριλαντ και ερευνητές του NTSB.

Μαρτυρίες για «σοβαρό» πρόβλημα στα ηλεκτρικά του Dali

Την ώρα που οι έρευνες για το τι συνέβη στο Dali και στο τι έκανε το πλοίο να υποστεί «μπλακάουτ», εργαζόμενη στο λιμάνι της Βαλτιμόρης δήλωσε στο βρετανικό δίκτυο του CNN, ITN, ότι το φορτηγό πλοίο που είχε ελλιμενιστεί λίγες ημέρες πριν από τη σύγκρουση και αντιμετώπιζε «σοβαρό ηλεκτρικό πρόβλημα».

Η Τζούλι Μίτσελ, συνδιαχειρίστρια της Container Royalty, μιας εταιρείας που παρακολουθεί τη χωρητικότητα των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων που καταφθάνουν στη Βαλτιμόρη, δήλωσε ότι το πλοίο βρισκόταν στο λιμάνι για δύο ημέρες.

«Και αυτές τις δύο ημέρες, είχαν σοβαρές διακοπές ρεύματος… είχαν σοβαρό ηλεκτρικό πρόβλημα», δήλωσε η Μίτσελ. «Είχαν ολική διακοπή ρεύματος, απώλεια της ισχύος των μηχανών, τα πάντα», προσέθεσε.

Είπε ακόμα ότι τα ψυγεία έβγαζαν συνέχεια τους διακόπτες, ενώ οι μηχανικοί είχαν γεννήτριες σε λειτουργία ενώ προσπαθούσαν να επισκευάσουν το πλοίο.

«Ήταν σκληρά εργαζόμενοι υπέροχοι άνθρωποι και τώρα χάθηκαν»

Όπως δήλωσε στο CNN, ο εκτελεστικός αντιπρόεδρος της εταιρείας που είχε αναλάβει το έργο, της Brawner Builders, Τζέφρι Πρίτζκερ, επτά εργαζόμενοι της εταιρείας βρίσκονταν στη γέφυρα την ώρα της κατάρρευσης, έξι από αυτούς θεωρούνται νεκροί και ένας διασώθηκε.

«Ήταν υπέροχοι νέοι άνδρες», δήλωσε. «Έκαναν μια δύσκολη δουλειά. Αυτοί οι τύποι ήταν σκληρά εργαζόμενοι υπέροχοι άνθρωποι και τώρα χάθηκαν», προσέθεσε. Ο Πρίτζκερ δήλωσε ακόμα ότι δεν γνωρίζει πώς ο εργάτης κατάφερε να επιβιώσει, λέγοντας ότι ο επιζών δεν είναι ακόμη έτοιμος να μιλήσει για την εμπειρία του, αλλά είναι «πολύ, πολύ αναστατωμένος», έχει τραύματα και υποφέρει από άγχος.

«Είναι εκπληκτικό ότι επέζησε», είπε ακόμα προσθέτοντας ότι ο εργάτης μπόρεσε να κολυμπήσει μακριά.

Οι περισσότεροι από τους επτά άνδρες εργάζονταν για την Brawner Builders εδώ και χρόνια, σύμφωνα με τον Πρίτζκερ και έκαναν εργασίες αποκατάστασης σκυροδέματος, συμπεριλαμβανομένης της πλήρωσης λακκουβών στη γέφυρα τη νύχτα της κατάρρευσης.

Ο Πρίτζκερ δήλωσε επίσης ότι ο ιδιοκτήτης της Brawner Builders πέρασε τη νύχτα της κατάρρευσης προσευχόμενος ότι οι άνθρωποί του θα βρεθούν ζωντανοί.

Όταν διαφάνηκε ότι οι άλλοι έξι υπάλληλοι θεωρούνταν νεκροί, ο ιδιοκτήτης και οι ανώτεροι υπάλληλοι της εταιρείας συγκέντρωσαν τις οικογένειες και πέρασαν το πρωί μαζί τους.

«Θα διασφαλίσουμε ότι οι οικογένειες θα είναι καλά φροντισμένες», είπε ακόμα και δήλωσε ότι η εταιρεία βρίσκεται στη διαδικασία κατάρτισης πακέτων αποζημίωσης για τις οικογένειες.

Ποιοι είναι οι έξι αγνοούμενοι που θεωρούνται νεκροί

Ένας από τους εργάτες που αγνοούνται από την κατάρρευση της γέφυρας αναγνωρίστηκε ως ο 38χρονος Μάινορ Γιασίρ Σουάζο Σαντοβάλ, σύμφωνα με τον αδερφό του, Μάρτιν Σουάζο.

Ο Μάρτιν, ο οποίος ζει στην Ονδούρα, δήλωσε στο CNN ότι μέλη της οικογένειάς του στη Βαλτιμόρη του τηλεφώνησαν για να του πουν ότι ο αδελφός του, ο οποίος έκανε εργασίες συντήρησης στη γέφυρα, αγνοείται μετά την κατάρρευση.

Ο αδελφός του ζούσε στις Ηνωμένες Πολιτείες εδώ και 18 χρόνια και καταγόταν από την Αζακουάλπα της Ονδούρας. Ήταν παντρεμένος πατέρας ενός 18χρονου γιου και μιας 5χρονης κόρης.

Ακόμα δύο από τους οικοδόμους που αγνοούνται από την κατάρρευση της γέφυρας στη Βαλτιμόρη ήταν από τη Γουατεμάλα.

Όπως ανέφερε το υπουργείο Εξωτερικών της χώρας σε ανακοίνωσή του αργά την Τρίτη, μεταξύ των αγνοουμένων ήταν και ένας 26χρονος που καταγόταν από το Σαν Λουίς του Πετέν και ένας 35χρονος από την Καμοτάν, Τσικιμούλα.

Ο Μιγκέλ Λούνα, πατέρας τριών παιδιών από το Ελ Σαλβαδόρ που ζει στο Μέριλαντ εδώ και 19 χρόνια, ήταν επίσης μεταξύ των αγνοουμένων.

Ορισμένα από τα άτομα που αγνοούνται μετά την κατάρρευση της γέφυρας είναι Μεξικανοί υπήκοοι, σύμφωνα με τον Ράφαελ Λαβεάγκα, επικεφαλής του προξενικού τμήματος της πρεσβείας του Μεξικού στην Ουάσιγκτον.

Ο Λαβεάγκα δεν ανέφερε πόσοι από τους αγνοούμενους είναι Μεξικανοί όταν μίλησε σε δημοσιογράφους κοντά στο σημείο της σύγκρουσης την Τρίτη.