Από τις 24 Ιανουαρίου έως και τις 31 Ιανουαρίου είχε τεθεί σε δημόσια διαβούλευση το σχέδιο νόμου του Υπουργού Επικρατείας με τίτλο «Ισότητα στον πολιτικό γάμο, τροποποίηση του Αστικού Κώδικα και άλλες διατάξεις».
Τα 7.088 σχόλια επί της διαβούλευσης αποδεικνύουν (έμπρακτα) πως το ζήτημα απασχολεί, ιδιαίτερα αν συγκρίνει κανείς τον αριθμό των σχολίων επί των υπολοίπων πρόσφατων διαβουλεύσεων.
Το σχέδιο νόμου «Μέτρα για τον περιορισμό της φοροδιαφυγής» συγκέντρωσε 2.833 σχόλια ενώ η πρωτοβουλία για τον «Εκσυγχρονισμό του νομοθετικού πλαισίου για την πρόληψη και την καταπολέμηση της ενδοοικογενειακής βίας» ολοκληρώθηκε με 1.948 σχόλια.
Ο γάμος των ομόφυλων ζευγαριών μπήκε στη δημόσια σφαίρα άλλοτε με αναλυτικό κι εμπεριστατωμένο διάλογο κι άλλοτε με ομοφοβικές κορόνες. Ακολούθησαν πολιτικό «μασάζ», αρνήσεις, αποχές, ναι μεν αλλά, συγκεντρώσεις με πλακάτ με φόντο τη Βουλή κι ένα σφιχτό χρονοδιάγραμμα από πλευράς κυβέρνησης.
Τη Δευτέρα 5 Φεβρουαρίου πραγματοποιήθηκε η πρώτη συνεδρίαση ενώ την Τετάρτη 7 Φεβρουαρίου θα προσέλθουν οι εμπλεκόμενοι φορείς. Η επεξεργασία θα ολοκληρωθεί τη Δευτέρα 12 Φεβρουαρίου, ενώ στην Ολομέλεια θα εισαχθεί σε δυο συνεδριάσεις την Τετάρτη 14 Φεβρουαρίου και την Πέμπτη 15 Φεβρουαρίου, ημέρα που θα ψηφιστεί.
«Το προτεινόμενο σχέδιο νόμου θεσμοθετεί στην ελληνική έννομη τάξη τον γάμο μεταξύ δύο προσώπων ανεξάρτητα από το φύλο τους, προκειμένου να επιτευχθούν η ισότητα στον γάμο και η νομική προστασία οικογενειών. Η θεσμοθέτηση της ισότητας στον γάμο δημιουργεί και ισότητα στα δικαιώματα παιδιών ομόφυλων ζευγαριών που ήδη υπάρχουν.
Η προβλεπόμενη επέκταση του δικαιώματος σύναψης γάμου αποτελεί ένα αποφασιστικό βήμα προς την κατεύθυνση της εμπέδωσης της ισότητας και της άρσης του κοινωνικού αποκλεισμού και των διακρίσεων σε βάρος των ομόφυλων ζευγαριών και εντάσσεται στo ευρύτερο πλαίσιο της δημιουργίας μιας κοινωνίας χωρίς διακρίσεις», ανέφερε ο Υπουργός Επικρατείας, Άκης Σκέρτσος.
Στο σύμπαν της δημόσιας διαβούλευσης του νομοσχεδίου για τα ομόφυλα ζευγάρια
Επιχειρούμε την «ακτινογραφία» των σχολίων που διατυπώθηκαν στο πλαίσιο της δημόσιας διαβούλευσης και των ξεκάθαρων τάσεων που διαμορφώθηκαν εντός της. Μειοψηφία αποτελούν όσοι τάσσονται υπέρ του νομοσχεδίου για την ισότητα στον γάμο ομόφυλων ζευγαριών.
«Σημαντικό θετικό βήμα βέβαια για την Ελλάδα, να αναγνωρίσει επιτέλους την ισότητα μεταξύ φύλων. Έπρεπε να είχε γίνει από καιρό μια τέτοια προσπάθεια». «Ιστορική στιγμή για τα ανθρώπινα δικαιώματα. Επιτέλους». «Επιτέλους γίνονται τα αυτονόητα. Μεγάλο ΝΑΙ».
«Είμαστε εδώ, υπάρχουμε, είμαστε μέλη της κοινωνίας, παιδιά, γονείς, σύντροφοι, φίλοι ΛΟΑΤΚΙ ατόμων. Επιτέλους αυτό το νομοσχέδιο συνιστά ένα βήμα πιο κοντά στο να γίνει η Ελλάδα μια φιλελεύθερη πολιτεία. Είμαστε κοινωνία και όχι μεμονωμένες κοινότητες».
Τα εν λόγω σχόλια είναι αραιά απλωμένα σε μια θάλασσα από «διαφωνώ κάθετα». Η συντριπτική πλειονότητα τάσσεται κατά με τις τοποθετήσεις να συγκεντρώνουν ένα συνεχές μοτίβο χαρακτηριστικών και να μπορούν να διαχωριστούν -υποτυπωδώς- σε πέντε γενικές θεματικές κατηγορίες.
Επίκληση στα θεία
Οι αναφορές στα θεία είναι συνεχείς και ποικίλουν χρονικά: από τον Αδάμ και την Εύα και τις δέκα εντολές του Μωυσή μέχρι την έννοια της αμαρτίας και την ανακοίνωση της Ιεράς Συνόδου. «Διαφωνώ. Θέλουμε μια υγιή πυρηνική ευλογημένη από τον Θεό οικογένεια».
«Ο Θεός έφτιαξε τον Αδάμ και την Εύα, τον άντρα και τη γυναίκα να πορευθούν στη ζωή. Έπειτα ο Θεός έδωσε 10 εντολές στον προφήτη Μωυσή και η 5η εντολή δεν λέει τιμά τους γονείς σου. Όποιος προωθεί το νομοσχέδιο πέρα από προδότης, γίνεται και θεομάχος».
«Διαφωνώ κάθετα. Λυπηθείτε τα παιδιά και αποσύρετε τον αισχρό νόμο. Θα πέσει η οργή του Θεού πάνω σας. Ξυπνήστε».
«Θα αναφερθώ στο θρησκευτικό μέρος του προβληματος που για μας τους ορθόδοξους Έλληνες είναι ξεκάθαρο, ως προς το τι έχει θέσει ο Κύριός μας από καταβολής κόσμου. Άρεν και θήλυ εποίησεν αυτούς. Και όρισε αυτά τα δύο πρόσωπα, φύλα να ενώνονται εις σάρκα μια με το μυστήριο του γάμου, ώστε αρχικά να οδηγούνται στην τελείωση, θέωση και κατά δεύτερο να φέρουν απογόνους κάτι που μόνο με άνδρα και γυναίκα είναι εφικτό. Κάθε άλλη ένωση φέρει την σφραγίδα της αμαρτίας».
«Ο Χριστός μεθ΄ημών στήτω. Δεν συμφωνώ με ό,τι αντιτίθεται με την Ορθοδοξία». «Διαφωνώ τελείως με το νομοσχέδιο αυτό. Η Ελλάδα είναι ορθόδοξη χώρα. Ο βασικός λόγος που διαφωνώ ξεκάθαρα με το νομοσχέδιο αυτό είναι γιατί αυτά που θέτει προς ψήφιση είναι αντίθετα με τον πνευματικό νόμο του Θεού. Η ευθύνη να βαρύνει αυτους που θα το ψηφίσουν».
«Διαφωνώ τελείως με το νομοσχέδιο αυτό. Συμφωνώ απόλυτα με τη θέση της Εκκλησίας, αλλά κυρίως ασπάζομαι και προσκυνώ τους νόμους και τη Χάρη του Ενός και Μοναδικού Θεού, του Ιησού Χριστού».
Η κατάλυση του θεσμού της οικογένειας
Πάρα πολλοί κι αυτοί που εκφράζουν τους φόβους (κι άλλοι τη βεβαιότητα) ότι το νομοσχέδιο αυτό θα σταθεί η αφορμή για να καταλυθεί ο θεσμός της οικογένειας στη χώρα μας. Λίγοι -αλλά υπαρκτοί- επιχειρούν μια σκόπιμη κι αβάσιμη σύνδεση της ομοφυλοφιλίας με την παιδεραστία. Όπως πολύ σωστά αναφέρει ένα σχόλιο εκ της μειοψηφίας
«Μια απο τις χυδαιότερες εκφάνσεις ομοφοβίας είναι η σκόπιμη σύνδεση της παιδεραστίας με την ομοφυλοφιλία. Στη μία περίπτωση έχουμε βάρβαρη κακοποίηση και βιασμό μιας παιδικής ψυχής, ενώ στην άλλη συναινετικό σεξ μεταξύ ενηλίκων. Το να μπερδεύουν κάποιοι/ες (προφανώς ηθελημένα) τον κλειδαρά με τον διαρρήκτη είναι πρόβλημα, γιατί ο δεύτερος κάνει κάτι παράνομο που βλάπτει κάποιον, ενώ ο πρώτος όχι».
Η ανησυχία για το τέλος της ελληνικής πυρηνικής οικογένειας είναι διάχυτη. Άπαξ και το νομοσχέδιο περάσει ο δρόμος που θα ακολουθήσει είναι δρόμος κατηφορικός και καταστροφικός.
«Διαφωνώ κάθετα, το επαίσχυντο νομοσχέδιο αποτελεί την αρχή της νομιμοποίησης της διαστροφής και θα κλονίσει ανεπιστρεπτί τον ισχυρότερο θεσμό και πυλώνα της χώρας μας, αυτόν της οικογένειας».
«Το επαίσχυντο αυτό νομοσχέδιο υπονομεύει τον ιερό θεσμό της οικογένειας και αποτελεί βόμβα στα θεμέλια της ελληνικής κοινωνίας, καθώς διαστρέφει την έννοια του γάμου και δίνει το δικαίωμα στα ομόφυλα ζευγάρια να υιοθετούν παιδιά, επιβάλλοντας το παρά φύσιν ως φυσιολογικό, και στερώντας από αυτά το δικαίωμα να μεγαλώσουν με υγιή πρότυπα».
«Το νομοσχέδιο είναι φασιστικό. Δεν πρόκειται για ικανοποίηση δικαιωμάτων αλλά για ικανοποίηση των ερωτικών θέλω μιας μικρής μερίδας πολιτών. Το αποτέλεσμα θα είναι η αλλοτρίωση της οικογένειας και της κοινωνίας. Τι ακολουθεί μετά; Θα νομιμοποιήσετε και την παιδεραστία;»
«Πώς σε μία χώρα που το μεγαλύτερο πρόβλημά της είναι το δημογραφικό διαλύεται η παραδοσιακή οικογένεια που μόνο αυτή μπορεί να συντελέσει στη λύση του και προωθούνται στείρα οικογενειακά μορφώματα όπου δεν υπάρχει η δυνατότητα αναπαραγωγής;»
«Είναι λάθος να δοθεί η δυνατότητα σε ομόφυλα ζευγάρια να υιοθετήσουν παιδιά, γιατί κάθε παιδί πρέπει να έχει στη ζωή του και τη παρουσία του πατέρα, αλλά και την παρουσία της μητέρας και γενικώς αυτή είναι η μόνη μορφή γονέων που πρέπει να υπάρχει, αφού μόνο από έναν άνδρα και από μία γυναίκα έρχονται τα παιδιά στον κόσμο και συνεχίζεται η ζωή πάνω στη γη. Συνεπώς το σωστό είναι γάμος μόνο μεταξύ ατόμων διαφορετικού φύλου και υιοθεσία παιδιών μόνο από ετερόφυλα ζευγάρια. Και αυτό θα είναι το σωστό είτε μιλάμε για το 2024, είτε για το 2124, είτε για το 2324 κτλ.».
«Με το παρόν νομοσχέδιο καταλύεται ο θεσμός της οικογένειας καθιερώνονται αρνητικά πρότυπα που απέχουν πολύ από την ελληνική παράδοση και την επίσημη θρησκεία του κράτους. Επιβάλλονται απόψεις της μειοψηφίας στην πλειοψηφία με τη δικαιολογία του δήθεν προοδευτισμού και της ισότητας». «Το κράτος είναι υποχρεωμένο να τηρεί τους θεσμούς αιώνων και όχι να τους αλλοτριώνει».
«Με το παρόν νομοσχέδιο πυροδοτείται μια βόμβα στα θεμέλια της ελληνικής οικογένειας».
«Διαφωνώ κάθετα με το νομοσχέδιο αυτό καθώς η ψήφισή του θα επιφέρει την ολοκληρωτική καταστροφή στην κοινωνία μας. Ο πυλώνας της κοινωνίας μας είναι η οικογένεια και με αυτό το έκτρωμα που θέλει η κυβέρνηση να ψηφίσει θα αποδομηθεί πλήρως ο θεσμός της οικογένειας. Θα καταστραφουν τα παιδια που θα υιοθετούνται από δύο άνδρες ή δύο γυναίκες γονεις καθώς ένα παιδί πρέπει να μεγαλώνει σε ένα υγιές περιβάλλον όπως εξαρχής όλοι γνωρίζουμε. Αφου το 95% των Ελλήνων δεν το αποδέχεται, η κυβέρνηση πόση δημοκρατία περιέχει πια στο πρόγραμμα της;»
Τα «αρρωστημένα» πρότυπα των παιδιών
Τα παιδιά και τα δικαιώματά τους δεν θα μπορούσαν να λείπουν από τις δημόσιες τοποθετήσεις επί του σχεδίου νόμου. Τα «αφύσικα» πρότυπα των παιδιών, οι διαταραχές που τα περιμένουν, τα ψυχολογικά προβλήματα που είναι προ των πυλών κι όλα αυτά εκφρασμένα υπό καμία επιστημονική βάση.
Ή όταν η προάσπιση των δικαιωμάτων των παιδιών δεν βασίζεται σε κανένα εμπεριστατωμένο επιχείρημα, παρά μόνο σε φοβικές κι ανυπόστατες απόψεις.
«Σύμφωνα με τον Γάλλο καθηγητή A.Tomatis τα παιδιά που μεγαλώνουν χωρίς είτε τη μητρική, είτε την πατρική παρουσία έχουν ψυχοσυναισθηματικές διαταραχές, κοινωνικές διαταραχές και σωματικά προβλήματα υγείας (αφού ο άνθρωπος είναι ψυχοσωματικός και η ψυχική του κατάσταση σωματοποιείται)».
«Ποιος απάνθρωπος νόμος θα υποχρεώσει βίαια ένα παιδί να ζήσει με δύο άντρες ή δύο γυναίκες; Πώς δια νόμου θα ακρωτηριάσουμε τα ψυχοσυναισθηματικά τα παιδιά φτιάχνοντας ανάπηρους ενήλικες;»
«Δεν θέλω να σκεφτώ τι άλλα χειρότερα μπορούν να συμβούν με τα παιδάκια αυτά που το λιγότερο που μπορεί να πάθουν είναι να ζουν σε ένα αφύσικο περιβάλλον χωρίς πρότυπα πατρός και μητρός».
«Η ιδιαιτερότητα στη σχέση δύο ανθρώπων δεν μπορεί να προσκρούει στα δικαιώματα του παιδιού. Κάθε παιδί δικαιούται να αναπτύσσεται σε ένα υγιές περιβάλλον όπως ορίζεται από την φυσική, καρποφόρα ετερόφυλη σχέση».
«Μου δημιουργεί λύπη και απογοήτευση η τυφλή άρνηση του νομοθέτη να λάβει υπόψη του και τα δικαιώματα των παιδιών που υποχρεώνονται με αυτό τον τρόπο να μεγαλώσουν σε ένα αρρωστημένο περιβάλλον με κακά πρότυπα (μεταξύ άλλων τραβεστί, εκπόρνευση) στο περιθώριο και ενδεχόμενα στο χλευασμό πολύ μακριά από την ελληνική κουλτούρα».
«Οι ομοφυλόφιλοι είναι μπερδεμένοι και υποφέρουν από κρίση ταυτότητας. Χρειάζονται βοήθεια. Οπότε είναι ανίκανοι να μεγαλώσουν σωστά μικρά παιδιά».
«Η ίδια η φύση μας δείχνει το σωστό και το λάθος. Αν ήταν ηθικά σωστό να είχαν παιδιά θα μπορούσαν να κάνουν κιόλας. Σεβόμαστε την ιδιαιτερότητα τους αλλά δεν την κάνουμε νόμο».
«Σχετικά με τα τέκνα… ουδέν σχόλιον. Κάθετη απαγόρευση με αυστηρό νόμο γιατί πρωτίστως είναι κρίμα για τα ίδια τα παιδιά Σε μια κοινωνία που ως τώρα είναι τόσο προστατευτική προς τα παιδιά (και με πολύ αυστηρή διαδικασία υιοθεσίας -και γιατί άραγε; για να μην πέσουνε σε ‘’λάθος’’ χέρια), είναι αδιανόητο να επιτρέπεται άτομα με διαταραχή ταυτότητας φύλου (ας μη κρυβόμαστε επιτέλους ισοπεδώνοντας επιστημονικές μελέτες επειδή έτσι μας συμφέρει) να διαπαιδαγωγούν προβάλλοντας αμφίβολα ως προς τη φύση του ανθρώπου πρότυπα. Πόσα χρόνια έχουν περάσει που τους έλεγαν ‘’ανώμαλους’’. Τέλος, τα παιδιά των φυσιολογικών οικογενειών, δεν είναι υποχρεωμένα να γίνονται αποδέκτες αμφιλεγόμενων προτύπων μοντέρνας οικογένειας».
«Τα παιδιά έχουν μάνα και πατέρα. Αυτό δεν υπάρχει περίπτωση να αλλάξει ποτέ. Τα παιδιά των ομοφυλόφιλων ζευγαριών ΔΕΝ είναι παιδιά τους και δεν δεν έχουν κανένα δικαίωμα να τους στερήσουν μια υγιή οικογένεια. Είμαι αντίθετος και στο γάμο και και στην κακοποίηση των παιδιών που δεν φταίνε σε τίποτα».
«Κανένα παιδί ούτε κι εγώ η ίδια δεν θα θέλαμε να έχουμε γονείς του ίδιου φύλου. Είναι άδικο για τα παιδιά. Είναι επιβολή μιας αφύσικης διαδικασίας».
Κόντρα στη φύση
Το φυσικό και το αφύσικο, ξεκάθαροι πρωταγωνιστές. Το νομοσχέδιο που θα έρθει προς ψήφιση στη Βουλή προωθεί το αφύσικο, τη στιγμή που «η φύση είναι ξεκάθαρη». Κι όχι μόνο αυτό. Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι «όταν πάμε ενάντια στη φύση, η φύση εκδικείται». Εδώ το επιχείρημα είναι «η φύση ξέρει». Κι όσοι την παρακούσουν θα το πληρώσουν αργά ή γρήγορα.
«Δεν μπορούν ούτε δύο άντρες να κάνουν παιδιά, ούτε δύο γυναίκες. Αυτό ονομάζεται βιολογία και δεν μπορούμε να την αλλάξουμε επειδή έτσι μας βολεύει. Όλοι γεννηθήκαμε από άντρα και γυναίκα. Όλοι μας. Τα παιδιά λοιπόν χρειάζονται τη ζεστή μητρική αγκαλιά και κανείς δεν μπορεί να τους στερήσει το δικαίωμα αυτό. Δεν μπορώ να καταλάβω γιατί συνεχίζουμε να αμφισβητούμε και να θέλουμε να αλλάξουμε την φύση μας και την βιολογία».
«Όπως έχει τονιστεί από ειδικούς, οι νόμοι της φύσης δεν μπορούν να καταργηθούν από τους νόμους του κράτους. Ο γάμος δεν είναι δικαίωμα, είναι θεσμός».
«Κανένα “δικαίωμα” δεν μπορεί να υπερβαίνει τις φυσικές προδιαγραφές του ανθρώπου».
«Ο νόμος θέλει να εξισώσει ένα ανδρόγυνο που από τη φύση μπορεί να κάνει παιδιά με ένα ζευγάρι αντρών ή ένα ζευγάρι γυναικών που από τη φύση είναι αδύνατο να κάνουν παιδιά. Αυτό που κάνει ο νόμος είναι αφύσικο και γι αυτό αυτός ο νόμος είναι λανθασμένος και δεν πρέπει να περάσει. Το κάθε παιδί θα αναζητήσει τον πατέρα και τη μητέρα μέσα στην οικογένεια. Στα ζευγάρια αντρών δεν υπάρχει μητέρα, όπως και στα ζευγάρια γυναικών δεν υπάρχει πατέρας. Ο νόμος θα δημιουργήσει πολλά προβλήματα στη ζωή των παιδιών που θα βρεθούν σε ζευγάρια του ίδιου φύλου».
«Όχι ξεκάθαρα στο νομοσχέδιο περί γάμων ομοφυλοφίλων. Η οικογένεια αποτελείται από άνδρα γυναίκα και παιδιά. Οτιδήποτε άλλο είναι απλά μια διαστροφή της φύσης».
«Η έλξη μεταξύ ομόφυλων ανθρώπων είναι μη φυσιολογική. Σύμφωνα με την παγκόσμια βιβλιογραφία, φυσιολογικό ορίζεται το επικρατές στον πληθυσμό. Επικρατής σεξουαλική έλξη είναι αυτή μεταξύ ατόμων διαφορετικού φύλου».
«Αχ Ελλαδίτσα μου»
«Ανήθικο, βδελυρό, απάνθρωπο, χυδαίο, διεστραμμένο». Με αυτούς επιθετικούς προσδιορισμούς συνοδεύεται πολύ συχνά το νομοσχέδιο στα σχόλια της δημόσιας διαβούλευσης. Ή όπως θα έλεγε και ο Βασίλης Αυλωνίτης στην Ωραία των Αθηνών «Ω ρε πού πάμε ωρέ».
«Η κοινωνία θα γίνει πιο ανήθικη και πιο βρώμικη», αν θεσμοθετήσουμε ίσα δικαιώματα για όλους. Με τον νόμο αυτό «η ανθρώπινη αξία κατακρημνίζεται και η αξιοπρέπεια της ανθρώπινης φύσης καταρρακώνεται» κι όχι χωρίς τον νόμο αυτό.
«Είτε σας αρέσει είτε όχι η ομοφυλοφιλία είναι διαστροφή, ό,τι και να λέει η σύγχρονη προπαγάνδα. Διότι έρχεται σε αντίθεση με το νόημα των ανθρώπινων σχέσεων που σχετίζονται με την αναπαραγωγή και κατ’ επέκταση με τον ιερό θεσμό της οικογένειας. Επικαλείστε μια ανεκτική κοινωνία ισότητας αλλά ανεκτική κοινωνία δεν σημαίνει διάλυση των πάντων. Αυτό δεν είναι ανοχή, είναι λήθη και αποξένωση απ’ την έννοια του σωστού και του λάθους όπως αναγνωριζόταν για αιώνες».
«Όταν ένα μικρό παιδί ας πούμε ένα αγόρι μεγαλώνει μέσα σε ένα σπίτι πού έχει δύο άντρες για γονείς και τους βλέπει να αγκαλιάζονται και να φιλιούνται ερωτικά τότε θα πιστέψει ότι αυτό είναι φυσιολογικό. Οταν θα φτάσει στην εφηβεία αυτό τό αγόρι τότε θά σκεφτεί αν θα πρέπει νά κάνει ερωτικό δεσμό με κάποιον άντρα ή με κάποια γυναίκα; Διότι θα πιστεύει ότι είναι φυσιολογικό να κάνει ερωτικό δεσμό με κάποιον άντρα με όσα έχει βιώσει μέσα στο σπίτι του. Με αυτόν τον τρόπο θα εξαπλώνεται η ομοφυλοφιλία και είναι πολύ άσχημο αν συμβεί αυτό».
«Δεν πρέπει να επιτραπεί στους ομοφυλόφιλους να αποκτούν παιδιά με κανέναν τρόπο, θα είναι εις βάρος της κοινωνίας και των παιδιών που θα αποκτήσουν όλα αυτά».
«Θεωρώ ότι η ανάληψη μιας τέτοιας προσπάθειας όχι μόνο δεν προσφέρει τίποτα στην κοινωνία αλλά δυστυχώς η ζημιά που θα κάνει εφόσον ψηφιστεί από την βουλή των Ελλήνων θα είναι μη αναστρέψιμη. Δυστυχώς η επιβολή στην κοινωνία ανώμαλων καταστάσεων, παρά φύση καταστάσεων, μακροπρόθεσμα μόνο προβλήματα μπορεί να δημιουργήσει».
«Αχ Ελλαδίτσα μου.. Πόσο μας πονάτε να ξέρατε με αυτό που πάτε να κάνετε. Έχω 3 παιδάκια και είμαι 30 χρονών. Σε ποια Ελλάδα θα μεγαλώσουν τα παιδιά μου; Πόσα θα αντέξουν οι ψυχούλες των παιδιών μας; Η Δύση που καμαρώνετε αυτή θα μας φάει μια μέρα και θα το δείτε. Πρώτα θα φάει ολοκληρωτικά την ψυχή μας και μετά και τη δήθεν ενότητα. Αν περάσει το νομοσχέδιο θα πουληθεί η ψυχή της Ελλάδας για τα αργύρια των Ευρωπαίων. Πονάμε, φτάνει η παρακμή των αξιών. Φτάνει».