Αντίστροφα μετράει ο χρόνος για το πλήρωμα του τουριστικού υποβρυχίου «Titan» το οποίο πραγματοποιούσε περιήγηση κοντά στο ναυάγιο του Τιτανικού.  Ένα γαλλικό ρομπότ που μπορεί να καταδυθεί σε βάθος 6.000 μέτρων είναι καθ’ οδόν ώστε να βοηθήσει στον εντοπισμό του τουριστικού βαθυσκάφους τα ίχνη του οποίου χάθηκαν ενώ κατευθυνόταν προς το ναυάγιο του Τιτανικού. Το μη επανδρωμένο ρομπότ Victor 6000 μπορεί να βοηθήσει στην απελευθέρωση του βαθυσκάφους, εάν έχει παγιδευτεί σε κάποιο σημείο, ανέφερε ο χειριστής του.

Οι δυνατότητες του Victor 6000

Το γαλλικό ρομπότ έχει τηλεκατευθυνόμενους βραχίονες με το οποίους μπορεί να κόψει καλώδια ή να κάνει άλλες μανούβρες για να απελευθερώσει κάποιο ακινητοποιημένο σκάφος. Μπορεί επίσης να καταδυθεί σε μεγαλύτερο βάθος από όλον τον άλλον εξοπλισμό που βρίσκεται αυτή τη στιγμή στο σημείο του ναυαγίου, στον βόρειο Ατλαντικό.

Το Victor 6000 αναμένεται να φτάσει αργά το βράδυ της Τετάρτης στην περιοχή, κάτι που σημαίνει ότι θα έχει ένα περιορισμένο χρονικό παράθυρο για να παράσχει βοήθεια. Το οξυγόνο στο αγνοούμενο βαθυσκάφος αναμένεται ότι θα τελειώσει το πρωί της Πέμπτης, τοπική ώρα (μεσημέρι, ώρα Ελλάδας).

Την πορεία του «Atalante» προς τον τόπο των ερευνών καταγράφει το MarineTraffic. Γύρω στις 12, το γαλλικό σκάφος βρισκόταν περίπου 189 ναυτικά μίλια μακριά απο το «Polar Prince», το πλοίο από το οποίο «απελευθερώθηκε» το «Titan» για να καταδυθεί στο ναυάγιο του Τιτανικού.

«Το Victor δεν είναι ικανό να σηκώσει το βαθυσκάφος από μόνο του», εξήγησε ο Ολιβιέ Λεφόρ, ο επικεφαλής των θαλάσσιων επιχειρήσεων του Ifremer, του γαλλικού ωκεανογραφικού ινστιτούτου στο οποίο ανήκει το ρομπότ. Θα μπορούσε όμως να συνδέσει τον «Τιτάνα», το αυτοκαταδυόμενο σκάφος βάρους 10 κιλών, με κάποιο πλοίο που θα το έβγαζε στη συνέχεια στην επιφάνεια.

Η επαφή με τον Τιτάνα, στον οποίο επιβαίνουν πέντε άτομα, χάθηκε λίγη ώρα αφότου ξεκίνησε την κατάδυσή του στο ναυάγιο του Τιτανικού, την Κυριακή. «Το Victor είναι ικανό να κάνει οπτική έρευνα, με όλες τις κάμερες που διαθέτει. Είναι επίσης εξοπλισμένο με βραχίονες που θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν για να απεγκλωβίσουν το βαθυσκάφος, ένα έχει μπερδευτεί σε καλώδια ή άλλα αντικείμενα στον βυθό», είπε ο Λεφόρ.

Ομάδα 25 ατόμων για την ανεύρεση

Το Ifremer μετείχε στην ομάδα που εντόπισε το ναυάγιο του Τιτανικού το 1985. Ο Γάλλος εξερευνητής Πολ-Ανρί Ναρζολέ, 77 ετών, που φέρεται ότι είναι μεταξύ των πέντε αγνοούμενων, εργαζόταν παλαιότερα για το Ifremer και ήταν ο κυβερνήτης της ναυαρχίδας του, του υποβρυχίου «Ναυτίλος» που χρησιμοποιήθηκε για να ερευνηθεί το ναυάγιο του Τιτανικού.

Το Ifremer στέλνει στο σημείο το πλοίο Atalante, που μεταφέρει το ρομπότ, κατόπιν αιτήματος του Πολεμικού Ναυτικού των ΗΠΑ. «Αυτή είναι η λογική των ναυτικών. Η στάση μας είναι: είμαστε κοντά, πρέπει να πάμε», εξήγησε ο Λεφόρ.

Μια ομάδα 25 ατόμων χειρίζεται το ρομπότ. «Μπορούμε να εργαζόμαστε ασταμάτητα επί 72 ώρες, δεν χρειάζεται να διακόπτουμε όταν πέφτει η νύχτα», πρόσθεσε.

Η αμερικανική ακτοφυλακή ανέφερε νωρίτερα ότι ένα καναδικό αεροσκάφος, εξοπλισμένο για να εντοπίζει υποβρύχια, άκουσε θορύβους στην περιοχή του ναυαγίου, γδούπους που ακούγονταν ανά τακτά διαστήματα, κάθε περίπου 30 λεπτά. «Δεν ξέρουμε τι συνέβη. Οι θόρυβοι που ακούστηκαν μας δίνουν ελπίδα ότι το υποβρύχιο είναι στον πυθμένα και οι άνθρωποι είναι ακόμη ζωντανοί, όμως είναι πιθανά και άλλα σενάρια», είπε ο Λεφόρ. «Ακόμη και αν οι ελπίδες είναι ελάχιστες, θα συνεχίσουμε μέχρι τέλους».

«Για να βγουν από το υποβρύχιο πρέπει να πάει ειδικό συνεργείο»

Ο Σπύρος Περβαινάς, αντιναύαρχος ε.α. και κυβερνήτης υποβρυχίων, μίλησε στο LIVE NEWS και στον Νίκο Ευαγγελάτο, για την εξαφάνιση του υποβρυχίου και εξήγησε τους λόγους που θεώρει πως είναι πολύ δύσκολο να αναδυθεί το υποβρύχιο ή ακόμη και να βρεθεί.

«Παρά το ότι έχω υπηρετήσει τα υποβρύχια, σε αυτό το κατασκεύασμα ούτε γράμμα θα έστελνα. Πρώτον, το νερό, το βάρος του μέσα στον ωκεανό, δεν είναι νερό αλλά ράβδοι μεταλλικοί που φεύγουν και έτσι αποκτάται η ρευστότητα. Δεύτερον, το χειριστήριο είναι ασύρματο και μία βλάβη μπορεί να ακινητοποιήσει το σκάφος. Τρίτον, όλα τα ηλεκτρονικά του και τα συστήματα είναι εκτός του κυρίου μέρους, για να εξασφαλιστεί χώρος. Εάν συμβεί μία βλάβη δεν μπορεί να αποκατασταθεί από το πλήρωμα. Για να βγουν από το υποβρύχιο πρέπει να έρθει ειδικό συνεργείο, να ξεκλειδώσει 18 βίδες για να βγουν. Δεν θα μπορέσουν στον ωκεανό να το περισυλλέξουν», είπε αρχικά.

«Αυτό το σκάφος χρησιμοποιείται περίπου 2 χρόνια και έχει κάνει 7 καταδύσεις, οι οποίες επηρεάζουν την αντοχή του κατά πολύ. Το σενάριο να βρίσκεται εκεί που είναι και ο Τιτανικός δεν νομίζω να ισχύει γιατί όταν χάθηκε το σήμα του δεν ήταν εκεί», συμπλήρωσε.

Θόρυβοι από χτυπήματα στην περιοχή των ερευνών

Ελπίδες την ίδια ώρα, γέννησε η είδηση για θορύβους από χτυπήματα που ανιχνεύθηκαν στην περιοχή διεξαγωγής των ερευνών δεν έχει αποδώσει ακόμα καρπούς.

Η ακτοφυλακή των ΗΠΑ είπε ότι καναδικά αεροσκάφη που είναι εξοπλισμένα για την εύρεση υποβρυχίων εντόπισαν θορύβους στην περιοχή. Τα μέσα ενημέρωσης των ΗΠΑ ανέφεραν ότι αυτοί οι ήχοι περιλάμβαναν χτυπήματα σε διαστήματα 30 λεπτών.

Αν και για την ώρα δεν έχουν δοθεί στη δημοσιότητα περισσότερες πληροφορίες για τους ήχους με συχνότητα 30 λεπτών που κατέγραψε πρώτο ένα καναδικό αεροσκάφος Ρ-3 και τέσσερις ώρες αργότερα άλλες συσκευές σόναρ. Ειδικοί που επικαλείται το BBC εξηγούν ότι θα μπορούσαν να είναι σύντομης διάρκειας, οξείς και σε υψηλή συχνότητα από την κρούση του κέλυφους με κάποιο άλλο μεταλλικό ή βαρύ αντικείμενο μέσα στο βαθυσκάφος.

Η πρώτη εικόνα από το σημείο των ερευνών

Οι ίδιοι ειδικοί εξηγούσαν ο ήχος αυτός θα πρέπει να είναι πολύ διαφορετικός από τον «λευκό» ήχο του ωκεανού ειδικά αν έχει μια συγκεκριμένη συχνότητα.

Το σενάριο αυτό ενισχύεται από την παρουσία στο βαθυσκάφος του Πιερ Ανρί Ναρζολέ, ο οποίος έχει 25 χρόνια εμπειρίας στο γαλλικό ναυτικό και γνωρίζει τα πρωτόκολλά που πρέπει να ακολουθούνται ώστε μια επιχείρηση εντοπισμού και διάσωσης να έχει τα επιθυμητά αποτελέσματα.

Ορισμένοι ειδικοί λένε ότι το γεγονός ότι οι ήχοι ανιχνεύτηκαν, μπορεί να υποδηλώνει ότι το αγνοούμενο σκάφος βρίσκεται πιο κοντά στην επιφάνεια παρά τις αρχικές εκτιμήσεις.